Sivu 22/33
Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään
Lähetetty: 18 Elo 2014, 16:10
Kirjoittaja jooseha
Olisi vissiin pitänyt jatkaa tuonne omaan ketjuun, kun meni pyyttoni höpinöiksi 
jviirret kirjoitti:
Toinen etu on mielestäni ilman käsiä ajon helppous. MBB-pyöriin kaikki laittaa tangot ja käyttävät niitä. Pythonin täytyy olla helpompi, ainakin siinä mielessä että keskittää ohjauksen hitaassakin vauhdissa. Käsiä ei tarvi siis edes liikkeelle lähdössä, paitsi pitämään pyörää pystyssä.
Jos sen tuhannen kilometriä ajelee ilman käsiä mbb:lläkin, niin käy varmasti yhtä sujuvasti kuin pyyttonilla. Harva vaan viitsii, koska tangon kanssa oppii ajamaan todella helposti. Tuo itsestään pystyyn nouseva rengas on kyllä kiva kunhan istuu pyörän päällä.
PW kirjoitti:Ehkä joskus teen ajettavan pythonin ja opettelen sen ajotaidon vaikka vaan poikieni kiusaksi - pääsen sanoon: "tehkää perässä" 
Voit opetella ajon jo mbb:llä. Ajat vaan ilman käsiä. Isopyöräisessä pyyttonissa tuo sitten oman lisähankaluutensa painopisteen siirtyminen ohjatessa selvästi ulospäin. Tuossa taitaa olla tiivistettynä ne pyyttonilla ajon hankaluudet. Jätön negatiivisuudella en usko sinänsä olevan vaikutusta oppimiseen. On enemmän sellainen tekninen knoppi
Osaat sitten jo ajaa, kun saat pyyttonin valmiiksi 
jviirret kirjoitti:Sirkuspyöränäkin yksipyöräinen toimii paremmin ja mahtuu helpommin purkamatta autoon.
Pyyttonista saa kyllä helpolla nätisti kasaan taittuvan pyörän kunhan vähän miettii.
Bird-style
Bibolar
Sirkukseen voisi taas tehdä pyyttonin, niin ettei pyörässä ole niveltä ollenkaan vaan kuski itse olisi nivel 
Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään
Lähetetty: 18 Elo 2014, 16:22
Kirjoittaja PW
En oo kauheesti ilman käsiä ajanu, eilen vähän aikaa tuossa Vuoksensuoralla, ja yllättävän hyvin meni. Olisko Nokian pythoni-harjottelusta jääny jotain selkärankaan.
Toisinpäin, odotin ehkä vähän enempi osaamista siltä python ajolta MBB:n kokemuksen jälkeen mutta aika samoissa oltiin vuoden takaiseen.
Petri
Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään
Lähetetty: 18 Elo 2014, 16:35
Kirjoittaja jooseha
jori kirjoitti:Onko siis MBB-innostus vain ohimenevä välivaihe kohti pythonin pyhää yksinkertaisuutta, pyörän ja polkijan ykseyttä, zeniä.
Näyttää olevan suurimmalla osalla harha-askel tuntemattomaan. Ajellaan jonkin aikaa ja sitten jää käytöstä pois. Tuntuu että itsellenikin käy näin
Nyt jättäisin tekemättä koko laitoksen. Eihän sillä ajamista edes saanut opetella
Tuo varmasti kyllä oman lisänsä mbb:llä ajoon, kun ei voi tarvittaessa tarttua ohjaustankoon vaan on pärjättävä jaloilla.
Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään
Lähetetty: 18 Elo 2014, 18:10
Kirjoittaja jori
jooseha kirjoitti:...Isopyöräisessä pyyttonissa tuo sitten oman lisähankaluutensa painopisteen siirtyminen ohjatessa selvästi ulospäin. Tuossa taitaa olla tiivistettynä ne pyyttonilla ajon hankaluudet. Jätön negatiivisuudella en usko sinänsä olevan vaikutusta oppimiseen. On enemmän sellainen tekninen knoppi
...
Painopisteen siirtyminen ulkokaarteeseen johtuu juuri negatiivisesta jätöstä, ei mistään muusta.
Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään
Lähetetty: 18 Elo 2014, 18:18
Kirjoittaja jooseha
jori kirjoitti:Painopisteen siirtyminen ulkokaarteeseen johtuu juuri negatiivisesta jätöstä, ei mistään muusta.
Eli nivelen paikalla ei ole mitään väliä vaikka se olisi etuakselin etupuolella. Vain jättö merkitsee?
muoks. Mallinsin jättöä ja ohjausakselia kädellä niin sai helposti muutettua kulmia ja havaitsin asian olevan taas kerran niinkuin Jori sanoo
Pyyttonilla ajaessa vaan tuntee helpolla että perseen alla oleva nivel siirtyy ulkokurviin. Tuntuu jalkaohjatussa kelpaavan melkein mikö tahansa jättö
Pitänee kokeilla joskus myös käsillä ohjattavassa negatiivista jättöä.
Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään
Lähetetty: 18 Elo 2014, 19:18
Kirjoittaja jori
jooseha kirjoitti:jori kirjoitti:Painopisteen siirtyminen ulkokaarteeseen johtuu juuri negatiivisesta jätöstä, ei mistään muusta.
Eli nivelen paikalla ei ole mitään väliä vaikka se olisi etuakselin etupuolella. Vain jättö merkitsee?
Näin näkisin olevan. Löydätkö vastaesimerkin?
Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään
Lähetetty: 18 Elo 2014, 19:31
Kirjoittaja jviirret
jooseha kirjoitti:Pitänee kokeilla joskus myös käsillä ohjattavassa negatiivista jättöä.

Ai tämmöstä vai 
Jukka
Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään
Lähetetty: 18 Elo 2014, 19:40
Kirjoittaja jooseha
jori kirjoitti:Näin näkisin olevan. Löydätkö vastaesimerkin?
Kuten tuossa ylempänä totesin uskon myös saman. Miettiessäni asiaa rupesi kyllä tuntumaan että jätön pitäisi osua tukipisteiden ulkopuolelle eli jättö pidemmäksi kuin akseliväli voisi muuttaa tilanteen. Pitäisi mallintaa tilanne. Pelkkä päässä miettiminen on turhan vaativaa minulle. Tai ei oikeastaan tarvitse mallintaa tilannehan täysin sama kuin positiivisella jätöllä.Pyörä on vain toisin päin.
Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään
Lähetetty: 18 Elo 2014, 19:51
Kirjoittaja jooseha
jviirret kirjoitti:
Ai tämmöstä vai 
Jukka
Tuolla ei ole tarkoituskaan ajaa. Teräspenkki ja jäykkäperä!
Hieman konservatiivisempää jättöä ja karumpaa viimeistelyä ajattelin 
Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään
Lähetetty: 18 Elo 2014, 20:06
Kirjoittaja jori
jooseha kirjoitti:jviirret kirjoitti:
Ai tämmöstä vai 
Jukka
Tuolla ei ole tarkoituskaan ajaa. Teräspenkki ja jäykkäperä!
Eikös tuossa ota poljin maahan, kun pyöräyttä neljänneskierroksen. 
Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään
Lähetetty: 18 Elo 2014, 20:27
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:Eikös tuossa ota poljin maahan, kun pyöräyttä neljänneskierroksen. 
Näyttää ottavan, pitää kallistella polkemisen tahtiin
Show vehkeitähän nämä on, mutta kyllä tämän näköisiä lowridereitä noisa cruise kuvissa joskus näkee.
Jukka
Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään
Lähetetty: 19 Elo 2014, 10:24
Kirjoittaja PW
pikametri kirjoitti:Eiköhän ensi kesän Nokian kisoissa nähdä ainakin kaksi MBB tandemia
Katsotaan sitten miten päin takimmainen polkija polkee missäkin pyörässä.
Pitääks miun rakentaa se toinen?
Toinen polkijakin pitäs löytää 
Petri
Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään
Lähetetty: 13 Syys 2014, 12:47
Kirjoittaja PW
Koska polvivaivoja ollut, niin laitoin pyörän oikasuun, renkaat kahen palkin väliin jotta saan ne samaan linjaan. Mittailin keskiötä suhteessa emäputkeen ja penkkiin ja miusta se on kyllä aika hyvin - matka molempien neliöakseleiden päästä emäputkeen tai penkinreunaan on melkolailla sama. Myös etäisyys etukiekon akseleille on sama.
Ketjulinja on 2-3 mm vinossa. Emäputki on vinossa, eli sen linja ei osu maassa renkaan keskelle
Ongelmana edelleen tuo nexus-7 vaihteen palautus - jos kiristän akselin mutterit tiukalle, ei palauta ja jos en kiristä kiekko liikkuu vähitellen ja ketjut löystyy.
En ymmärrä mikä tuossa puristaa vaihteen siirtäjää niin pahasti, vai onko siellä joku osa väärinpäin kumminkin 
Petri
Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään
Lähetetty: 13 Syys 2014, 12:55
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:
En ymmärrä mikä tuossa puristaa vaihteen siirtäjää niin pahasti, vai onko siellä joku osa väärinpäin kumminkin 
Onko dropoutit suorassa akseliin nähden? Seiska vaihteisessa akseli sisässä oleva vaihteensiirto mekanismi ei pääse kiertymään jouhevasti jos akseli taipuu vähänkään kiristäessä. Kolmivaihteisessa ei ole niin tarkkaa koska siinä tappi kiertymisen sijaan liikkuu pitkittäin ja se on reiässään paljon väljemmin.
Jukka
Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään
Lähetetty: 13 Syys 2014, 12:59
Kirjoittaja PW
jviirret kirjoitti:PW kirjoitti:
En ymmärrä mikä tuossa puristaa vaihteen siirtäjää niin pahasti, vai onko siellä joku osa väärinpäin kumminkin 
Onko dropoutit suorassa akseliin nähden? Seiska vaihteisessa akseli sisässä oleva vaihteensiirto mekanismi ei pääse kiertymään jouhevasti jos akseli taipuu vähänkään kiristäessä. Kolmivaihteisessa ei ole niin tarkkaa koska siinä tappi kiertymisen sijaan liikkuu pitkittäin ja se on reiässään paljon väljemmin.
Jukka
Milläs tuon tarkistan ?
Petri