PW kirjoitti:http://www.aamulehti.fi/kotimaa/takaval ... -24340025/
Aamulehden jutussa hehkutetaan muutoksia uudessa lakiehdotuksessa, pyöräilyn kannalta. Tuota suojatienjatketta en ymmärtänyt, suojatien jatkot merkittäisiin vain paikkoihin joissa liikennemerkillä osotetaan autoilijan väistämisvelvollisuus. Miksi se jatke pitää viel merkitä jos liikennemerkki jo toimintaohjeen jo osottaa?
Merkinnän toimintaohjehan tarkoittaa tasan samaa, kuin jos siinä ei olisi mitään merkintää. Ilmankos niitä niin innokkaasti maalattiin, kun niillä ei ollut mitään virkaa. Pyöräilijä väistää ajoradan kulkijoita, milloin nämä kulkevat suoraan, eikä heille ole liikennemerkillä määrätty väistämisvelvoitetta. Tuo merkintä tiessä tulee kai nyt sitten kertomaan sen saman, minkä näkisi tähyilemällä risteävän tien liikennemerkin muotoa. Jos siellä on kärkikolmio tai kahdeksankulmio, voi pyöräilijä ajaa tielle ja luottaa, että häntä väistetään. Käsittämäntöntä on, että jalankulkija ja rullaluistelija tai hiihtäjä, tai vaikka tasapainottuvalla henkilökuljettimella Segwayllä liikkuva voi aina luottaa siihen, että suojatiellä heitä väistetään. Köyhät pyöräilijät kyykkyyn.
Näyttää siltä, että lainlaatija on tässä asiassa jäljessä. Nykyisin näyttää olevan normaali tapa kaupungilla päästää suojatietä pyöräilevä ajamaan yli, kuten jalankulkijakin. Itse olen sitä vähän arastellen hyödyntänyt ja yrittänyt joka kerta kiittää kättä heilauttamalla. Näyttää kuitenkin olevan jo pikemminkin sääntö kuin poikkeus, että autoilijat väistävät suojatien yli pyöräilevää. Ainakin täällä Tampereella niillä reiteillä, joita olen viime aikoina ajellut. Lain laatija on taas pihalla kuin lumiukko tai korruptoituneen ajattelun riivaama. 
Onneksi sentään pyöräilijältä poistuu pyörätienkäyttöpakko, eli ajoradan piennarta voi käyttää, milloin pientareella ajaminen on turvallisempaa. Tapauksissa, joissa pyörätietä ei ole etuajo-oikeutettu risteäviin teihin nähden, on varmasti turvallisempaa ja kannattaa siis ajaa ajoradan piennarta. Näin lain laatija on halunnut. Ainakin jyrkissä alamäissä on ilman muuta turvallisempaa ja tulevaisuudessa myös laillista pyöräillä ajoradalla, kuin viereistä kevyenliikenteen väylää pitkin peläten jokaisessa pihaliittymässä ja pikkuteillä eteen työntyvää autoilijaa autonsa kanssa.