PW kirjoitti:Kumma, ei paikkaukset meinaa onnistuu - lähtee paikka irti ku pumppaa ilmat
Laitoin toisen sisurin. Big Appleissa paine suositus 2-4bar, nyt oon laittanu 4bar. Hyvällä asfaltilla matka-ajossa, pitäskö/uskaltasko kuinka paljon ylittää tuota max painetta, koska tandem ja painoo tuplat verrattuna yksikköön? Mitä rengas kestää? Onko rullaavuuden kannalta hyötyä?
Taitaneet ottaa mallia tietotekniikasta nuo sisurinvalmistajat. Jokainen uusi malli on edellistä huonompi ja vaatii päivittämisen yhä useammin ja korjaaminen on tehty mahdottomaksi.
Paineenkesto on monimutkainen juttu. Ängeslevän Tapsa ja Nojanalle käyttivät ainakin ennenvanhaan aivan arkenakin 0,5-1 bar renkaaseen merkittyjä paineita kovempia paineita ilman vaikeuksia. Rengastehtaan oma ohjekin sanoo, että täydellä kuormalla ohjepainetta kannattaa lisätä 10-15%, mikä on 4 bar renkaalla juuri tuon puoli baria lisää.
Primääri ongelma nimellispainetta suuremman rengaspaineen käytöstä polkupyrörän (ristikudos) renkaassa on reunalankojen kyky pitää rengas vanteen urassa. Jos vanteessa on reunakynnet ja rengas asennettu ehdottoman suoraan niin, että reunat ovat vanteen vallin takana saman verran joka paikassa, rengas kestää painetta paljon enemmänkin. Eli jos haluat käyttää kovempia paineita, huolehdi että reunaraita on renkaan ympäri samalla etäisyydellä vanteen reunasta, jottei rengas paikallisesti pullahda vanteen urasta ja halkaise sisärengasta. Ulkorengas kyllä kestää senkin.
Auton, tai oikeastaan metsäkoneen 4,5 bar nimellispaineisen renkaan reunalangat kestävät 18-22 bar paineen ennen kuin katkeavat. Kuulin messuilla.
Tässä alan miesten kokemusperäistä keskustelua, jossa selkeä konsensus on, että voi ja kannattaa käyttää huomattavasti nimellistä maksimipainetta korkeampia paineita.
http://metsakoneet.fi/keskustelu.php?la ... howmsg=552