Sivu 22/43
Re: MBB tandem 2WR
Lähetetty: 12 Heinä 2016, 10:26
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:Kumma, ei paikkaukset meinaa onnistuu - lähtee paikka irti ku pumppaa ilmat
Laitoin toisen sisurin. Big Appleissa paine suositus 2-4bar, nyt oon laittanu 4bar. Hyvällä asfaltilla matka-ajossa, pitäskö/uskaltasko kuinka paljon ylittää tuota max painetta, koska tandem ja painoo tuplat verrattuna yksikköön? Mitä rengas kestää? Onko rullaavuuden kannalta hyötyä?
Taitaneet ottaa mallia tietotekniikasta nuo sisurinvalmistajat. Jokainen uusi malli on edellistä huonompi ja vaatii päivittämisen yhä useammin ja korjaaminen on tehty mahdottomaksi. 
Paineenkesto on monimutkainen juttu. Ängeslevän Tapsa ja Nojanalle käyttivät ainakin ennenvanhaan aivan arkenakin 0,5-1 bar renkaaseen merkittyjä paineita kovempia paineita ilman vaikeuksia. Rengastehtaan oma ohjekin sanoo, että täydellä kuormalla ohjepainetta kannattaa lisätä 10-15%, mikä on 4 bar renkaalla juuri tuon puoli baria lisää.
Primääri ongelma nimellispainetta suuremman rengaspaineen käytöstä polkupyrörän (ristikudos) renkaassa on reunalankojen kyky pitää rengas vanteen urassa. Jos vanteessa on reunakynnet ja rengas asennettu ehdottoman suoraan niin, että reunat ovat vanteen vallin takana saman verran joka paikassa, rengas kestää painetta paljon enemmänkin. Eli jos haluat käyttää kovempia paineita, huolehdi että reunaraita on renkaan ympäri samalla etäisyydellä vanteen reunasta, jottei rengas paikallisesti pullahda vanteen urasta ja halkaise sisärengasta. Ulkorengas kyllä kestää senkin.
Auton, tai oikeastaan metsäkoneen 4,5 bar nimellispaineisen renkaan reunalangat kestävät 18-22 bar paineen ennen kuin katkeavat. Kuulin messuilla.
Tässä alan miesten kokemusperäistä keskustelua, jossa selkeä konsensus on, että voi ja kannattaa käyttää huomattavasti nimellistä maksimipainetta korkeampia paineita.
http://metsakoneet.fi/keskustelu.php?la ... howmsg=552
Re: MBB tandem 2WR
Lähetetty: 12 Heinä 2016, 10:46
Kirjoittaja PW
Niin, alunperin valitsin nämä renkaat jouston takia, onko tyhmää lisätä niihin "liikaa" painetta vai pitäskö matka-ajotarpeeseen vaihtaa rengas johon saa enemmän painetta?
Ja miten se vaikuttaa rullaukseen sekä renkaan käyttäytynmiseen, ett painoo on tuplat?
Re: MBB tandem 2WR
Lähetetty: 12 Heinä 2016, 11:19
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:Niin, alunperin valitsin nämä renkaat jouston takia, onko tyhmää lisätä niihin "liikaa" painetta vai pitäskö matka-ajotarpeeseen vaihtaa rengas johon saa enemmän painetta?
Ja miten se vaikuttaa rullaukseen sekä renkaan käyttäytynmiseen, ett painoo on tuplat?
Paine ei ole se olennaisin asia, vaan paineen ja leveyden tulo. Tämä on se seikka, joka parhaiten indikoi painumaa ja vierintävastusta. Mitä suurempi paineen ja leveyden tulo, sitä paremmin rullaa. Toisaalta renkaan kokonaisjoustomatka kasvaa leveyden kasvaessa, mutta jouston kimmokerroin (jäykkyys) kasvaa myös. Kivikovatkin kapeat renkaat (sama paineen ja leveyden tulo) nielaisevat pikkukivet paremmin kuin paksu rengas samalla paineen ja leveyden tulolla, mutta toisaalta isommatkaan kivet tai rotvallinreunat eivät lyö läheskään niin helposti läpi. Näistä syistä painavissa vehkeissä käytetään suuri-ilmatilaisia, leveitä renkaita.

Re: PW kerää "Kilsoja Kisaan"
Lähetetty: 12 Heinä 2016, 11:26
Kirjoittaja jori
Kyllä tandemissa olennaisinta on saada riittävän pienet (samavälityksiset) vaihteet molemmille, jottei tarvitse runtata, vaan voi pyörittää. Takapolkijan on helppo sovittaa polkemistahtinsa etupolkijan mukaan, jos vain haluaa –tanssimiseksi sanotaan. Tärkeää on siis se, että mäkivaihde on sekä edessä että takana samalla välityksella ja tuo välitys on riittävän pieni.
Re: PW kerää "Kilsoja Kisaan"
Lähetetty: 12 Heinä 2016, 11:48
Kirjoittaja PW
jori kirjoitti:Kyllä tandemissa olennaisinta on saada riittävän pienet (samavälityksiset) vaihteet molemmille, jottei tarvitse runtata, vaan voi pyörittää. Takapolkijan on helppo sovittaa polkemistahtinsa etupolkijan mukaan, jos vain haluaa –tanssimiseksi sanotaan. Tärkeää on siis se, että mäkivaihde on sekä edessä että takana samalla välityksella ja tuo välitys on riittävän pieni.
Takana 42/32 ja 145mm kammet, edessä 38/32 152mm kammet - vähän pienempää eturatasta tartteis molemmille - ehkä. Vaikee vaan ny löytää yhistelmää, oikeen mittaset kammet/oikeen kokoset rattaat, tai en oo kerenny perehtyy asiaan. Ja tosiaan eilen ei tuo 32piikkinen ollu kummallakaan siinä käytössä - tulomatkalle sain sen taakse pelaamaan.
Annin mielestä oli kuitenkin helpompi nousta mäet tuolla ku omalla Kaunottarellaan 
Re: MBB tandem 2WR
Lähetetty: 12 Heinä 2016, 11:50
Kirjoittaja PW
Olen siis valinnut oikeat renkaat 
Re: MBB tandem 2WR
Lähetetty: 12 Heinä 2016, 12:05
Kirjoittaja Vilijami
Pyörätohtori sanoi, että kiekon kesto paranee kun on iso ilmatila ja kunnolla painetta, kun valittelin lwb tadpolen takakiekko-ongelmia. Tandemeihin suosittelee samaa.
Re: PW kerää "Kilsoja Kisaan"
Lähetetty: 12 Heinä 2016, 13:11
Kirjoittaja jori
Eihän tuo tarvitse muuta kuin 38-piikkisen eturattaan taakse ja kaikki vaihteet pelaamaan, niin pääsette rytmiin.
Siirtelen näitä selvästi 2WR-tandemiin liittyviä viestejä tähän ketjuun, jotta mm. tämä vaihdepohdinta löytyy myöhemmin. 
Re: MBB tandem 2WR
Lähetetty: 12 Heinä 2016, 14:30
Kirjoittaja jooseha
60-559:n kantavuus on 140kg. Pitäisi riittää.
Re: MBB tandem 2WR
Lähetetty: 13 Heinä 2016, 07:50
Kirjoittaja PW
jori kirjoitti:Eihän tuo tarvitse muuta kuin 38-piikkisen eturattaan taakse ja kaikki vaihteet pelaamaan, niin pääsette rytmiin.
Siirtelen näitä selvästi 2WR-tandemiin liittyviä viestejä tähän ketjuun, jotta mm. tämä vaihdepohdinta löytyy myöhemmin. 
Niin, eihän välitysten tartte samanlaiset kai olla, koska erilaiset polkijatkin. Annilla sais olla vaikka vähän kevyempikin välitys, ehkä tartteis sitten kaksratasta eteen. Noihin kampiin ei vissiin saa ku yhden - 130bcd:n ratas siihen kävis.
Yksin ajoin 38/32 välityksellä ja kyllä silläkin joutuu runttaamaan jos vauhtia ei ole tai mäki jyrkkenee riittävästi.
Re: MBB tandem 2WR
Lähetetty: 13 Heinä 2016, 10:05
Kirjoittaja jori
Mitenkäs nuo takapakat. Saisiko niihin suurempia lehtiä. Eihän 32-piikkinen ole mikään suuri nykymaailmassa. yli 40-piikkisiäkin on tuohon käyttöön. Se olisi varmaan helpoin tapa saada riittävän pieni vaihde ja pitää lyhyet kammet.
Re: MBB tandem 2WR
Lähetetty: 13 Heinä 2016, 10:41
Kirjoittaja PW
jori kirjoitti:Mitenkäs nuo takapakat. Saisiko niihin suurempia lehtiä. Eihän 32-piikkinen ole mikään suuri nykymaailmassa. yli 40-piikkisiäkin on tuohon käyttöön. Se olisi varmaan helpoin tapa saada riittävän pieni vaihde ja pitää lyhyet kammet.
Näissä meidän kaupoissa ei ole ku yhtä sorttia, 7-pakassa se päättyy 28 piikkiseen ja 8-pakassa 32 piikkiseen. Tässä on 8-pakka josta on yks lehti otettu pois.
34 piikkisiä on mutt ne on kierrepakalla, Onko niin ett nuo maastopakat on kaikki kierrepakalla? Pittää tohtorilta kysellä, löytyskö. Virossa varmaan pärjätään tällä yhistelmällä.
Re: MBB tandem 2WR
Lähetetty: 13 Heinä 2016, 11:01
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:Virossa varmaan pärjätään tällä yhistelmällä.
Epäilys alkaa väistyä ja luotat jo siihen, että tandemmatka Viroon onnistuu. 
Re: MBB tandem 2WR
Lähetetty: 13 Heinä 2016, 15:19
Kirjoittaja jooseha
PW kirjoitti:
Niin, eihän välitysten tartte samanlaiset kai olla, koska erilaiset polkijatkin.
En omaa kokemusta, mutta tandemilla ajaneet ovat kertoneet että ajaminen on helpompaa, jos poljetaan samassa vaiheessa. Eri välityksellä tämä ei onnistu 
Re: MBB tandem 2WR
Lähetetty: 13 Heinä 2016, 19:59
Kirjoittaja juuva
jooseha kirjoitti:PW kirjoitti:
Niin, eihän välitysten tartte samanlaiset kai olla, koska erilaiset polkijatkin.
En omaa kokemusta, mutta tandemilla ajaneet ovat kertoneet että ajaminen on helpompaa, jos poljetaan samassa vaiheessa. Eri välityksellä tämä ei onnistu 
Perinteisessä yhdellä pyörällä vetävässä tandemissa tämä varmasti pitääkin paikkansa. Kun pyörästä löytyy kaksi vetävää rengasta voi myös toisen polkijan kadenssi olla eri, jolloin välitykset ovat vapaasti valittavissa.
Toisaalta ilman kokemusta voisi kuvitella että ennakko polkimien kulmassa (epävaiheessa polkeminen) tasaisi tuotetun voiman määrää tasaisemmin poljinkierrokselle jos/kun tekniikka ei ole täydellistä..