Räntäpäivän kinneri

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14210
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Entäs tuo Jorin ehdottama - "takakiekko kääntyy vasta jyrkemmässä käännöksessä"?

Nojanalle kirjoitti:

Voithan kokeilla että laitat etupyörän lähelle painoo . Niin huomaat kuinka se vakavoittaa pyörää. Tää rauhattomuus voi tasottua, vain tasapaino pisteen vaihdolla.
Takapyörän siirto vetävällä puolella ,ei ole varmaan isossat kiini . Tästä keskustelin Jorin kansa juuri eilen , kun yritin etsiä sitä esimerki pyörän maskua netistä .
Löytämättä sitä , jokin taas meni vikaan . :mrgreen:

Tässä linkki Juhani Grönlundin diplomityöhön, jossa on raportoitu se ensimmäinen kaksiraiteinen kolmipyörä. Kokeilimme kehitysvaiheessa tuohon z-muotoisessa urassa liukuvaa rullaketjun pätkää takaohjauksen mekanismina, mutta luovuimme siitä aikataulusyistä ja koska pyörä oli varsin stabiilin tuntuinen ilmankin tuota takapyörän pienten ohjauskulmien ignorointi–/invertointimekanismia. Toivottavasti nojanalle löydät tämän linkin täältä. En viitsi laittaa sitä sähköpostilla, jos vain onnistut saamaan se ladattua foorumilta. Täältä sen saavat muutkin halukkaat. Tuon pitäisi olla pysyvä linkkiosoite Tampereen teknillisen yliopiston julkaisuserverille.

Tässä kuva Z-ketjumekanismista. Takapyörien ohjasvipu (latta) lähtee vasemmalle ja peittää samanlaisen ohjurilatan kuin oikealla puolen on ruuvattuna pohjalevyyn. Mekanismi toimii niin, että etupyörää ohjaava varsi liikuttaa oikenpuoleista lattahaaraa ja siinä kiinni olevaa ketjua, joka liukuu runkoon (lauta alla) kiinnitetyssä urassaan z-muotoista rataa. Takapyörän ohjausta liikuttaa ketjulenkiin kiinnitetty ohjausvarsi, joka siis pienillä liikkeillä liikkuu kuvassa ylä-ala suuntaan, eikä vaikuta ohjauskulmaan, mutta suuremmilla ketjun liikkeillä saavuttaa z-radan kulmaan, jonka jälkeen liike muuttuu sivuttaiseksi ja takavarsi alkaa kääntää takapyörää.

Z-ohjausmekanismi.png

Yllättävän hyvin toimi noinkin, mutta todelliseen tarpeeseen kannattaisi varmaan laittaa z-radan kulmiin vaihtajahäkin rissat. Nuo latat on ruuvattu brikkojen päälle niin, että ovat hiukan irti laudan pinnasta, jotta ketju rullaa ohjurilattojen reunaa rulliensa varassa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7581
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

PW kirjoitti:

Entäs tuo Jorin ehdottama - "takakiekko kääntyy vasta jyrkemmässä käännöksessä"?

Kannatettava idea. Härski lähetti myös mielenkiintoisen linkkunivelehdotuksen tuon asian tiimoilta, mutta mutta siinä on se keskitysjousen ongelma. Jännittäviä tilanteita tiedossa, jos neljänkympin vauhdissa jousikuorma ei jaksakaan pitää rengasta suorassa, vaan mutkassa se lähtee ohjaamaan omille teilleen. :shock:

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17896
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja PW »

Vähän aikaa ja muutanman kerran piti tavata Jorin selitystä mutta sitten ymmärsin 8) luulen ainakin ymmärtäneeni.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14210
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Vähän aikaa ja muutanman kerran piti tavata Jorin selitystä mutta sitten ymmärsin 8) luulen ainakin ymmärtäneeni.

Lisäsin kuvaan havainnollistavia nuolia. :oops:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17896
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja PW »

Tartteeko tuo Z-ketjusysteemi, sen keskitys jousen takakiekolle lisäksi? Meinaan voiko olla pientä väpätystä, vai pitääkö tuo ketju takakiekon suunnassaan tarkalleen?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14210
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Tartteeko tuo Z-ketjusysteemi, sen keskitys jousen takakiekolle lisäksi? Meinaan voiko olla pientä väpätystä, vai pitääkö tuo ketju takakiekon suunnassaan tarkalleen?

Ei se mitään keskitysjousta tarvitse ja pitää kyllä ohjauksen paikoillaan –välysten puitteissa tietenkin. Onhan tuossa noita välyksen paikkoja, mutta nehän saa aina pois jousella, jolla välykset vedetään toiseen laitaan. Tässä tapauksessa vaikkapa kiristetyllä kumiköydellä ohjausvivusta z-mekanismin ohi takaohjausvarteen. Kyllä tämä teknisesti on ratkaistavissa, mutta voi olla silti helpompi tehdä muin keinoin geometria, joka ei tällaista stabiloivaa takaohjausta tarvitse. Tähän mekin aikanaan päädyimme. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7581
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Irrotin takarenkaan ohjausvarren ja kävin koeajolla takarengas vapaana. Olkapoikkeama oli näköjään ihan jotain muuta kuin nolla. Rengas kulki noin 3-5 astetta vinossa. Hiljaisessa nopeudessa toimi muuten ihan hyvin, mutta noin 15km/h vauhdissa alkoi hurja väpätys puolelta toiselle. Sille pitää nyt ensimmäisenä tehdä jotain :shock:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14210
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja jori »

Tuo taakse vino ohjausakseli on vähän herkkä tuolle väpätykselle, kun on pieni positiivinen jättö. Isompi positiivinen tai negatiivinen jättö vaimentaisi väpätyksiä. Mikäs tuossa takapyörässä jättö nyt on.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7581
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jori kirjoitti:

Tuo taakse vino ohjausakseli on vähän herkkä tuolle väpätykselle, kun on pieni positiivinen jättö. Isompi positiivinen tai negatiivinen jättö vaimentaisi väpätyksiä. Mikäs tuossa takapyörässä jättö nyt on.

Noin 50mm koitin sihtailla.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Vilijami kirjoitti:

Irrotin takarenkaan ohjausvarren ja kävin koeajolla takarengas vapaana. Olkapoikkeama oli näköjään ihan jotain muuta kuin nolla. Rengas kulki noin 3-5 astetta vinossa. Hiljaisessa nopeudessa toimi muuten ihan hyvin, mutta noin 15km/h vauhdissa alkoi hurja väpätys puolelta toiselle. Sille pitää nyt ensimmäisenä tehdä jotain :shock:

No nyt tuli tarvetta kommentoida ;)
Kokeile ensin vain kiristää takapyörän ohjauslaakeria niin että kääntyilee vähän kankeasti, "simuloi" ikäänkuin ohjausiskunvaimenninta.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7581
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jviirret kirjoitti:

No nyt tuli tarvetta kommentoida ;)
Kokeile ensin vain kiristää takapyörän ohjauslaakeria niin että kääntyilee vähän kankeasti, "simuloi" ikäänkuin ohjausiskunvaimenninta.

Jukka

Hienoa, että Jukka kommentoi taas. Eikä ollut huono ehdotus!
Ja älä epäröi ainakaan mulle kommentointia. Herneet ei mene sieraimeen :D

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4918
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Tätä projektia seuraan nyt innolla vierestä ja itse laskesin kulmia samalla. Tässä tein yksinkertaista päättelyä kääntymisestä.
Jos takapyörän ja etupyörän suhde vetävään keskipyörään 1/3 ja 2/3 on suhde kääntymisessä oltava lähellä samaa .
Että pysytään samassa kaartolinjassa kehällä . Takapyörä ei voi kääntyä liikaa , tai se rupee sortaan . Tämäkin voi aiheuttaa sitä väpätystä takapyörään .
Paljonko tuon takapyörän pitäs olla enenmän jätöllään , että se keskistää enenmän . Kuin etupyörä . Sillä etupyörän jättöä ei ainakaan voi kauheen isoksi laittaa . Sillä ohjauksesta tulee raskas.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7581
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Hoksasin että 30° leikkaukset putken päähän tuottaa hienon sovituksen poikkiputkeen.

Liitteet
20161101_120510.jpg
20161101_120510.jpg (113.28 KiB) Katsottu 3022 kertaa
20161101_120613.jpg
20161101_120613.jpg (107.69 KiB) Katsottu 3022 kertaa
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7581
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Jopas tukevoitui paljon! Vaikka putket on vain muutamalla hitsipisteellä kiinni ja toiselta puolelta puuttuu kokonaan. Kolmenkympin nopeus ei pelottanut yhtään. Usko 2T3 malliin on palautumassa. :D

Liitteet
20161102_183306.jpg
20161102_183306.jpg (167.51 KiB) Katsottu 2920 kertaa
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7581
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Vetävän puolen putket huomenna vielä hitsaukseen.

Liitteet
20161102_192757.jpg
20161102_192757.jpg (182.63 KiB) Katsottu 2883 kertaa
Vastaa Viestiin