PW kirjoitti:Entäs tuo Jorin ehdottama - "takakiekko kääntyy vasta jyrkemmässä käännöksessä"?
Nojanalle kirjoitti:Voithan kokeilla että laitat etupyörän lähelle painoo . Niin huomaat kuinka se vakavoittaa pyörää. Tää rauhattomuus voi tasottua, vain tasapaino pisteen vaihdolla.
Takapyörän siirto vetävällä puolella ,ei ole varmaan isossat kiini . Tästä keskustelin Jorin kansa juuri eilen , kun yritin etsiä sitä esimerki pyörän maskua netistä .
Löytämättä sitä , jokin taas meni vikaan .
Tässä linkki Juhani Grönlundin diplomityöhön, jossa on raportoitu se ensimmäinen kaksiraiteinen kolmipyörä. Kokeilimme kehitysvaiheessa tuohon z-muotoisessa urassa liukuvaa rullaketjun pätkää takaohjauksen mekanismina, mutta luovuimme siitä aikataulusyistä ja koska pyörä oli varsin stabiilin tuntuinen ilmankin tuota takapyörän pienten ohjauskulmien ignorointi–/invertointimekanismia. Toivottavasti nojanalle löydät tämän linkin täältä. En viitsi laittaa sitä sähköpostilla, jos vain onnistut saamaan se ladattua foorumilta. Täältä sen saavat muutkin halukkaat. Tuon pitäisi olla pysyvä linkkiosoite Tampereen teknillisen yliopiston julkaisuserverille.
Tässä kuva Z-ketjumekanismista. Takapyörien ohjasvipu (latta) lähtee vasemmalle ja peittää samanlaisen ohjurilatan kuin oikealla puolen on ruuvattuna pohjalevyyn. Mekanismi toimii niin, että etupyörää ohjaava varsi liikuttaa oikenpuoleista lattahaaraa ja siinä kiinni olevaa ketjua, joka liukuu runkoon (lauta alla) kiinnitetyssä urassaan z-muotoista rataa. Takapyörän ohjausta liikuttaa ketjulenkiin kiinnitetty ohjausvarsi, joka siis pienillä liikkeillä liikkuu kuvassa ylä-ala suuntaan, eikä vaikuta ohjauskulmaan, mutta suuremmilla ketjun liikkeillä saavuttaa z-radan kulmaan, jonka jälkeen liike muuttuu sivuttaiseksi ja takavarsi alkaa kääntää takapyörää.
Yllättävän hyvin toimi noinkin, mutta todelliseen tarpeeseen kannattaisi varmaan laittaa z-radan kulmiin vaihtajahäkin rissat. Nuo latat on ruuvattu brikkojen päälle niin, että ovat hiukan irti laudan pinnasta, jotta ketju rullaa ohjurilattojen reunaa rulliensa varassa.