Sivu 22/80

Re: Onnettomuudet

Lähetetty: 18 Loka 2013, 10:18
Kirjoittaja jori
Hopea kirjoitti:

Faija opetti aikanaan maalla, että traktoreita on varottava erityisesti. Ne kun voivat kääntyä vasemmalle vaikka kohdalla ei ole tietä edes. Pitänee soveltaa samaa jalankulkijoihin myös. :?

Tuossa on suuri viisaus.
Juuri tätä varten pyysin myös läheltäpitikertomukset. :)


Re: Onnettomuudet

Lähetetty: 13 Marras 2013, 21:06
Kirjoittaja MeanteriTaala

Säikäyttävä läheltä piti-tilanne tänään: Olin nojapyörällä matkalla työpaikalta kotiin, n. klo 16:30. Ilta oli hämärtymässä mutta vielä ei ollut pimeää. Pyöräilin Ratakadun pyörätietä pitkin etelän suuntaan ja saavuin Korsholmanpuistikon risteykseen. Google Maps-linkki: http://goo.gl/maps/s39Oj. Mikäli linkki näkyy oikein, pyörätie näkyy kuvan oikeassa reunassa. Liikennettä oli tietysti paljon tähän aikaan päivästä. Omat turvavarusteet: Kypärä, paristolla toimiva etuvalaisin.

Ratakatua pitkin vastaan oli tulossa farkkuvolvo joka oli kääntymässä Korsholmanpuistikolle, eli hänen kulkusuunnastaan katsottuna vasemmalle. Vasemmalle kääntyvään kaistaan tultuaan, Volvon kuski selvästi hiljensi vauhtiaan. Tästä päättelin, että hän oli nähnyt minut, tai, että jäi odottamaan vastaantulevia autoja, joita oli myös lähestymässä. Niinpä nostin vauhtia ja lähdin ajamaan risteykseen. Samalla hetkellä autoilija teki kuitenkin samoin. Ilmeisesti oli päätellyt, että ehtii juuri ennen vastaantulevaa liikennettä, ja katse oli varmaan tähän tiukasti kiinnitettynä. Ajattelin että prkle nyt tulee päälle, ja huusin täyttä kurkkua "HEEEEI!!!". En tiedä kuuliko vai näkikö se lopulta minut, mutta ainakin pysähtyi, hätäjarrutuksella. Reippaat pari metriä jäi kyllä lopulta pelivaraa, mutta pelottava tunne se kyllä oli, kun kuuli kiihdytyksen eikä se millään meinannut huomata minua vaikka olin suoraan valokeilassa.

Asioita joita voisin itse tehdä seuraavalla kerralla paremmin:

  • Heijastusliivi pitäisi hankkia - edellisen kadotin uudenvuodenaattona viime talvena.
  • Etuvalo voisi selvästi olla voimakkaampi. Tämä nykyinen vastaa valovoimassa ehkä 3-4 lämpökynttilää.
  • Kypärään joku pienempi ledi-valo voisi olla ihan järkevä.
  • Takavaloakaan minulla ei tällä hetkellä ole nojakissa. Se tuskin vaikutti tähän tilanteeseen, mutta muuten hankaloittaa ajamista nyt kun päivät lyhenee.

Toki, en normaalisti aja nojapyörällä talvisin. Nyt olen sitä käyttänyt kun säät ovat olleet suosiollisia ja pystypyörässä on tyhjä takarengas.


Re: Onnettomuudet

Lähetetty: 13 Marras 2013, 21:58
Kirjoittaja jori
MeanteriTaala kirjoitti:

Säikäyttävä läheltä piti-tilanne tänään: Olin nojapyörällä matkalla työpaikalta kotiin, n. klo 16:30. Ilta oli hämärtymässä mutta vielä ei ollut pimeää. Pyöräilin Ratakadun pyörätietä pitkin etelän suuntaan ja saavuin Korsholmanpuistikon risteykseen. Google Maps-linkki: http://goo.gl/maps/s39Oj. Mikäli linkki näkyy oikein, pyörätie näkyy kuvan oikeassa reunassa. Liikennettä oli tietysti paljon tähän aikaan päivästä. Omat turvavarusteet: Kypärä, paristolla toimiva etuvalaisin.

Ratakatua pitkin vastaan oli tulossa farkkuvolvo joka oli kääntymässä Korsholmanpuistikolle, eli hänen kulkusuunnastaan katsottuna vasemmalle. Vasemmalle kääntyvään kaistaan tultuaan, Volvon kuski selvästi hiljensi vauhtiaan. Tästä päättelin, että hän oli nähnyt minut, tai, että jäi odottamaan vastaantulevia autoja, joita oli myös lähestymässä. Niinpä nostin vauhtia ja lähdin ajamaan risteykseen. Samalla hetkellä autoilija teki kuitenkin samoin. Ilmeisesti oli päätellyt, että ehtii juuri ennen vastaantulevaa liikennettä, ja katse oli varmaan tähän tiukasti kiinnitettynä. Ajattelin että prkle nyt tulee päälle, ja huusin täyttä kurkkua "HEEEEI!!!". En tiedä kuuliko vai näkikö se lopulta minut, mutta ainakin pysähtyi, hätäjarrutuksella. Reippaat pari metriä jäi kyllä lopulta pelivaraa, mutta pelottava tunne se kyllä oli, kun kuuli kiihdytyksen eikä se millään meinannut huomata minua vaikka olin suoraan valokeilassa.

Asioita joita voisin itse tehdä seuraavalla kerralla paremmin:

  • Heijastusliivi pitäisi hankkia - edellisen kadotin uudenvuodenaattona viime talvena.
  • Etuvalo voisi selvästi olla voimakkaampi. Tämä nykyinen vastaa valovoimassa ehkä 3-4 lämpökynttilää.
  • Kypärään joku pienempi ledi-valo voisi olla ihan järkevä.
  • Takavaloakaan minulla ei tällä hetkellä ole nojakissa. Se tuskin vaikutti tähän tilanteeseen, mutta muuten hankaloittaa ajamista nyt kun päivät lyhenee.

Toki, en normaalisti aja nojapyörällä talvisin. Nyt olen sitä käyttänyt kun säät ovat olleet suosiollisia ja pystypyörässä on tyhjä takarengas.

Yhdistetyt kävely ja pyörätiet ovat perkeleestä. :evil:

Googlen kuvausauto ei ole ajanut tuota Ratakatua, kuin sinun kulkemaasi suuntaan, mutta kun kuvittelet itsesi tästä näkymästä viisi metriä oikealle, voit helposti huomata, että pyörätien reunan pyöristys antaa vaikutelman, että pyörätie kääntyy, eikä sieltä kukaan tietenkään suoraan voi tulla. Autoilijan erehdyksen syyn voi helposti ymmärtää. Tuohan näyttää siltä, että suoraan ajaessa pitäisi tavallaan ensin kaartaa ja sitten kääntyä vasemmalle ylittämään tietä. -Siis myös kääntyä vasemmalle ja väistää.

https://maps.google.fi/maps?q=korsholma ... 2,135,,0,0 ++Eihän tuo street view tietenkään tallenna katselusuuntaa, joten ei toimi tuo linkki. Tarkoitan kuitenkin näkymää sen kääntyneen autoilijan suunnasta. Laitan liitekuvaksi++

Tottakai olit oikeassa liikennesääntöjen mukaan ja väistämisvelvollinen oli autoilija, mutta autoilijan erehdys oli ymmärrettävä. Tuossa ei välttämättä olisi auttanut huomioliivi tai kirkkaampi valokaan. Kv-väylän muotoilu on huono ja omiaan erehdyttämään muita luulemaan, että kulkijat kääntyvät oikealle, eivätkä tule vasemmalle kääntyvän tielle. Oikeastaan ainoa asia, jolla olisit voinut välttää tuon kääntyjän väärinkäsityksen ja väistämisvirheen, olisi ollut suuntamerkin näyttäminen vasemmalle. Eihän se oikein ole, mutta se olisi kuitenkin herättänyt huomiota niin, että autoilija olisi voinut arvata aikeesi ajaa suoraan. :roll:

Olen tuolla aiemminkin puhunut pyöräilijän tarvitsemista etuviistoon sivulle suunnatuista kirkkaista vilkkuvista valkoisista varoitusvaloista, joita käyttämällä voisi tarpeen vaatiessa varoittaa puskan takaa pihalta tulevaa tai vaikkapa tällaisessa tapauksessa eteen kääntyvää liikennekumppania. Ne eivät saa vilkkua koko ajan, jotta eivät ärsytä ja muutu kielletyiksi. Nopeasti n. 3-5 Hz vilkkuva valo kyllä näkyy. Jos sitä käytetään harkiten, se myös toimii varoituksena. Näitä tällaisia valoja ei tietenkään ole vielä missään myynnissä, mutta niitä tarvitaan niin kauan, kun pyöräily on ohjattu kv-väylille, jotka eivät ole ajokaistan välittömässä läheisyydessä eli niinsanottuina pyöräkaistoina.

Pyöräilyn ohjaaminen pääsääntöisesti kv-väylille on huono idea. Tässä aiheesta lisää.
http://www.soininvaara.fi/2013/11/04/mi ... inkadulle/


Re: Onnettomuudet

Lähetetty: 14 Marras 2013, 19:05
Kirjoittaja kissaniitty
MeanteriTaala kirjoitti:

Ajattelin että prkle nyt tulee päälle, ja huusin täyttä kurkkua "HEEEEI!!!". En tiedä kuuliko vai näkikö se lopulta minut, mutta ainakin pysähtyi, hätäjarrutuksella. Reippaat pari metriä jäi kyllä lopulta pelivaraa, mutta pelottava tunne se kyllä oli, kun kuuli kiihdytyksen eikä se millään meinannut huomata minua vaikka olin suoraan valokeilassa.

Just tämänkaltaisiin tapauksiin toimii parhaiten Hornit: autoilija kuulee hälytysäänen ja pää kääntyy (vaikka Jukka onkin eri mieltä). On osoittautunut erittäin hyväksi huomiovälineeksi risteyksissä ja kiertoliittymissä.
Siis tämä:

http://www.thehornit.com/


Re: Onnettomuudet

Lähetetty: 14 Marras 2013, 20:17
Kirjoittaja jviirret

Kaikki autoilijat kuulee ja päät alkaa pyöriin... Saattaa aiheuttaa vaaratilanteen toisaalla ;)

Jukka


Re: Onnettomuudet

Lähetetty: 15 Marras 2013, 13:14
Kirjoittaja Wacky
jviirret kirjoitti:

Kaikki autoilijat kuulee ja päät alkaa pyöriin... Saattaa aiheuttaa vaaratilanteen toisaalla ;)

Jukka

Tollaisessa tilanteessa myös höllätään kaasua joka lisää aikaa reagoida kun äänen lähde on tunnistettu. Eikä lisä havainnnointi yleensä ole ongelmaksi liikenteessä päin vastoin se on hyväksi. Pään pitäisi normaalistikin pyöriä kuin vieterin nokassa kun ollaan lähestymässä risteystä tai suojatietä jossa voi olla pyörätien jatke.


Re: Onnettomuudet

Lähetetty: 15 Marras 2013, 17:15
Kirjoittaja kissaniitty
Wacky kirjoitti:

Tollaisessa tilanteessa myös höllätään kaasua joka lisää aikaa reagoida kun äänen lähde on tunnistettu. Eikä lisä havainnnointi yleensä ole ongelmaksi liikenteessä päin vastoin se on hyväksi. Pään pitäisi normaalistikin pyöriä kuin vieterin nokassa kun ollaan lähestymässä risteystä tai suojatietä jossa voi olla pyörätien jatke.

Näinpä. Olisi varmaan autoista töötit kielletty jo ajat sitten jos ne aiheuttaisivat kolareita, eivätkä ehkäisisi niitä...


Re: Onnettomuudet

Lähetetty: 22 Marras 2013, 19:16
Kirjoittaja MeanteriTaala

Hyviä kommentteja! On ihan totta se mikä jori kirjoittaa pyörätien ilmeisestä kääntymisestä oikealle. Mielestäni selkeä suunnitteluvirhe siinä kohdassa.

Eilen muutin luin lehdestä: Samassa risteyksessä, Korsholmanpuistikolta oikealle kääntyvä auto oli ajanut oikealta tulleen pyöräilijän päälle. Veikkaan että siinäkin oli sama tilanne: Katse kiinni vasemmalta saapuvissa autoissa. "Eihän oikealta tulevia tarvitse huomioida kun ollaan vasemmalle kääntymässä". Näin ainakin monet tuntuvat ajattelevan tuossa ristekysessä.


Re: Onnettomuudet

Lähetetty: 22 Marras 2013, 19:27
Kirjoittaja Nojanalle

http://www.iltalehti.fi/autot/2012112616373481_au.shtml
Kun lukee tän jutun , niin huomaa että oikeus ei ole aina oikein.
Herättää ainakin minussa niin monta kysymystä.
Jos alle 12 vuotias ajaa suojatiellä , niin eikö häntä verratakkaan jalankulkiaan .
Kun jalkakäytävällä hän saa ajaa.
Entä tuo että tässä tapauksessa ,tienlaidassa merki , joka varoitti lapsista.
Tää ei vaan mee mun oikeus tajuun. Selittäkää nyt viisaamat sit , jos tälle oikeudelle on jokin selvä oikeus. :mrgreen:


Re: Onnettomuudet

Lähetetty: 22 Marras 2013, 19:41
Kirjoittaja jviirret
Nojanalle kirjoitti:

Jos alle 12 vuotias ajaa suojatiellä , niin eikö häntä verratakkaan jalankulkiaan .

Ei. Eikä saa ajaa ilman kypäärääkään, kun ei ole jalankulkija vaan pyöräilijä joka saa ajaa jalkakäytävällä.
Näitä on suomen laissa vaikka kuinka paljon. Mopokortilla saa ajaa mopoautoa, mutta silti mopoautolla ei saa ajaa "sallittu mopoille" pyörätiellä.

Jukka


Re: Onnettomuudet

Lähetetty: 22 Marras 2013, 20:27
Kirjoittaja ajarmala
Nojanalle kirjoitti:

http://www.iltalehti.fi/autot/2012112616373481_au.shtml
Kun lukee tän jutun , niin huomaa että oikeus ei ole aina oikein.

Kas! Vielä ei tarvitse merkitä pyöräteiden jatkeita suojateille vaan vasta vuonna 2017 se tulee pakolliseksi. Nyt ollaan siirtymäajalla: jos jatke on merkitty, siinä on jatke, mutta jos ei ole merkitty, siinä joko on jatke tai ei ole jatketta. Onko vai ei, riippuu tämän oikeuden päätöksen perusteella siis:

  • jos suojatien molemmista päistä ei jatku suoraan pyörätietä, pyörätien jatketta ei ole
  • jos vain suojatien toisesta päästä jatkuu suoraan pyörätie, pyörätien jatketta ei ole
  • jos suojatien molemmista päistä jatkuu suoraan pyörätie, pyörätien jatke on
  • (ja jos jatke on merkitty, se on)

Menikö oikein?


Re: Onnettomuudet

Lähetetty: 23 Marras 2013, 13:14
Kirjoittaja kuparinen
jviirret kirjoitti:

Näitä on suomen laissa vaikka kuinka paljon. Mopokortilla saa ajaa mopoautoa, mutta silti mopoautolla ei saa ajaa "sallittu mopoille" pyörätiellä.

Mopokortilla ei saa ajaa mopoautoa. Kortit ja ajokokeet ovat erilaiset. Tytär juuri kävi kaksipyöräisen mopon ajokokeessa...


Re: Onnettomuudet

Lähetetty: 24 Tammi 2014, 13:08
Kirjoittaja Pastori

http://yle.fi/uutiset/merkitse_risteys_ ... le/7042073

Merkitse risteys karttaan: missä olit jäädä auton alle?
Yle Uutiset etsii risteyksiä, joissa sattuu usein läheltä piti -tilanteita autojen ja kevyen liikenteen välillä. Missä sinä olet meinannut jäädä auton alle?

http://yle.fi/uutiset/poliisi_kiinnostu ... ta/7049016


Re: Onnettomuudet

Lähetetty: 24 Tammi 2014, 17:23
Kirjoittaja jori

Kyllä kai alle jäämisetkin voi merkitä, eikä pelkät meinaamiset. :?


Re: Onnettomuudet

Lähetetty: 24 Tammi 2014, 22:30
Kirjoittaja irakas
jori kirjoitti:

Kyllä kai alle jäämisetkin voi merkitä, eikä pelkät meinaamiset. :?

Kait olettavat, etteivät allejääneet ole enää kertomassa. :roll: