Sivu 23/76
Re: Renkaat
Lähetetty: 16 Syys 2015, 21:42
Kirjoittaja Wacky
mika kirjoitti:Talvella ei ole vauhti tärkeää. Kunhan pääsee pyörätietä töihin ja lämpimästi. Jos taakse menee maasturin nastarengas (niitä on ainakin kuusi varastossa) niin tästä tuli halpa homma. Tämä kun sutii jo asfaltilla niin pito vähän askarruttaa.
Ensimmäinen kuukausi vasta ajettu (1700km) mutta talveksi pitää kai ostaa jo muutenkin uudet kumit. Vinkkejä otetaan mielellään vastaan.
MikaR
Oman talviajo kokemukseni pohjalta uskallan sanoa että pito ei vaan tule riittämään jos pehmeää lunta on väylillä juuri ollenkaan koska vastus kasvaa kolmi pyöräisissä todella nopeasti.
Re: Renkaat
Lähetetty: 25 Syys 2015, 12:16
Kirjoittaja vaaka
Kai tämä on relevanttia infoa tänne. Kaivoi jotain 30 lasin ja eriväristen kvartsien paloja 622-25 Continental gp4000 s2 renkaasta. Höh. Käsin sain vain muutaman ulos. Kolmessa leikkausjäljessä kumia on niin syvällä iso pala tai muuten vain tiukkaan kiilautunut pala, että ei voimat riittäneet ulos vääntämiseen. Eturegas kyseessä ja talvikivillä ajettu. Huono idea. Kesällä ostettu takarengas on kunnossa. Tuo kumi sopii vasta sepelin pääosan siivoamisen jälkeiselle ajalle ja sittekin riskit on. Osa aukoista oli niin pieniä, ettei ikänäöltäni meinannut lasien kanssa löytää. Kumi ei ole kulunut ollenkaan ja ajomatkasta en ole varma. Kumin seos on pehmein kohtaamani ja paljon lötkömpää kuin gp4000ssa, joka on tahmeampi ja hieman pehmämpi kuin Durano. Kisaan sopii paremmin kuin yleisrenkaaksi. Kai tuolla tonnista ylös on matkaa alla ja ei ollut ongelmia viime vuonna. Yleisrenkaaksi suosittelen liukkaampaa ja kovempaa materiaalia, jos ei löydä kovaa, mutta pitävää ihmettä. Gp4000s2 on iskua vaimentavin rengas kapeuteen nähden, mihin olen törmännyt ja pito kostealla on mahtava. Siksi se myös poimii kauheasti kiviä uppoamaan kumiin joka pyörähdyksellä. Kiva maissa, joissa sepeliä viljellä, ei täällä. Nopea rengas se on luultavasti osin pehmeydestä johtuen, kun rengas taipuu helposti esteiden yli.
Slow leak puncturea pelkään ja asiaa pitää setviä. Ei tunnu pitävän ilmaa normaalisti. Onkohan tuossa räjähdysvaara, kun paineet haihtuvat muutamassa päivässä? Luulisin. Joten nojakilla työmatka ennen sisurin vaihtoa ja ulkorenkaan tarkastusta sisäpuolelta.
Re: Renkaat
Lähetetty: 09 Loka 2015, 20:27
Kirjoittaja jooseha
jooseha kirjoitti:Asiaan löysästi liittyen, mutta kuitenkin ot:tä. Pistin isot omenat tilaukseen. Tarkoitus on kokeilla niitä ghetto tubelessinä. Sen verran paljon Helander on kehunut maastorenkaiden rullaavan tubelessinä että on aivan pakko kokeilla miten käy leveällä maantierenkaalla
Tällaista testiä vinoon tulkitsemalla voi lopputulos ollakin onnistunut.
Joo, perstuntumalla rullailee ihan kivasti, etenkin karkealla alustalla
Asvaltilla poistavat tärinän, mutta vasta sorastetulla hiekkatiellä sen huomaa. Ei nuo kunnon jousitusta korvaa, mutta tärinän poistamiseen ja iskujen pehmentämiseen ovat oivalliset. Tuntama tiehen on epämääräinen verrattuna koviin renkaisiin, mutta se mukavuus
Minkä ihmeen takia perusfillareihin laitetaan kapeita kumeja?
Pitää kokeilla vielä laskea paineet alle valmistajan suosituksen. Nyt on minimit renkaiden kyljestä "1,5 - 4 bar". 15% painumalla olisi 1,1 ja 1,25.
Re: Renkaat
Lähetetty: 09 Loka 2015, 21:59
Kirjoittaja PW
jooseha kirjoitti:jooseha kirjoitti:Asiaan löysästi liittyen, mutta kuitenkin ot:tä. Pistin isot omenat tilaukseen. Tarkoitus on kokeilla niitä ghetto tubelessinä. Sen verran paljon Helander on kehunut maastorenkaiden rullaavan tubelessinä että on aivan pakko kokeilla miten käy leveällä maantierenkaalla
Tällaista testiä vinoon tulkitsemalla voi lopputulos ollakin onnistunut.
Joo, perstuntumalla rullailee ihan kivasti, etenkin karkealla alustalla
Asvaltilla poistavat tärinän, mutta vasta sorastetulla hiekkatiellä sen huomaa. Ei nuo kunnon jousitusta korvaa, mutta tärinän poistamiseen ja iskujen pehmentämiseen ovat oivalliset. Tuntama tiehen on epämääräinen verrattuna koviin renkaisiin, mutta se mukavuus
Minkä ihmeen takia perusfillareihin laitetaan kapeita kumeja?
Pitää kokeilla vielä laskea paineet alle valmistajan suosituksen. Nyt on minimit renkaiden kyljestä "1,5 - 4 bar". 15% painumalla olisi 1,1 ja 1,25.
Miksi se tubeless rullaa paremmin?
Re: Renkaat
Lähetetty: 09 Loka 2015, 22:12
Kirjoittaja Vilijami
Ulko- ja sisärenkaan välinen kitka puuttuu?
Re: Renkaat
Lähetetty: 09 Loka 2015, 22:21
Kirjoittaja Nojanalle
Monet varmaan ihmettelee . Miten kahdella renkaalla jotka ovat vastakkain , voi olla kitkaa. Kun pyörivät samaan suuntaan . Mutta se ei ole olennainen syy yksin . Sillä sisärengas pääsee liikehtiin ulkorengasta vasten . Ja näin tulee myös sisäisiä muodon muutoksia rakenteessa. Jos olen väärässä , niin oikaskaa vaan . Joskus näkee sellaisia sisärenkaita , jotka ovat hanganneet itseensä ulkoregasta vasten .Siellä välissä on suoranaista purua . Tätä ei pääsis syntyy , jos sielläsisällä ei olisi "elämää". Tätä itsekseni mietiskelen . Näihin renkaisiin , joihin olen laittanut talkia väliin ei ole syntynyt tätä purua. Todennäköisesti myös sisäinen kitka on myös vähän ,tai inansa pienenpi.
Re: Renkaat
Lähetetty: 09 Loka 2015, 22:40
Kirjoittaja tm
Talkki auttaa rullaukseen, siis vähäsen. Etenkin pienillä paineilla.
Re: Renkaat
Lähetetty: 09 Loka 2015, 23:44
Kirjoittaja jooseha
PW kirjoitti:Miksi se tubeless rullaa paremmin?
Täytyy myöntää että parempi rullaavuus jäi testaamatta
Oli liian kiire kokeilemaan ilman sisäkumeja. Enää ei tule kokeiltua, koska renkaissa yrjöt.
Re: Renkaat
Lähetetty: 10 Loka 2015, 09:12
Kirjoittaja PW
jooseha kirjoitti:PW kirjoitti:Miksi se tubeless rullaa paremmin?
Täytyy myöntää että parempi rullaavuus jäi testaamatta
Oli liian kiire kokeilemaan ilman sisäkumeja. Enää ei tule kokeiltua, koska renkaissa yrjöt.
Yrjöt tarkottaa kait niitä litkuja - mites niiden aiheuttama liike ja kitka mahollisesti vaikuttaa rullaukseen?
Re: Renkaat
Lähetetty: 10 Loka 2015, 09:45
Kirjoittaja Wacky
Tässä on jonkun tekemä koe. Siinä on sisäkumiton, latexi sisuri ja perinteinen butyli (perinteinene) sisuri vastakkain. Huomaa miten erot vastuksessa kasvaa eteenkin pienellä paineella.
http://www.bicyclerollingresistance.com ... utyl-tubes
Re: Renkaat
Lähetetty: 10 Loka 2015, 11:07
Kirjoittaja jooseha
PW kirjoitti:Yrjöt tarkottaa kait niitä litkuja
Jep!
Re: Renkaat
Lähetetty: 10 Loka 2015, 11:23
Kirjoittaja irakas
jooseha kirjoitti:PW kirjoitti:Yrjöt tarkottaa kait niitä litkuja
Jep!
Varmaan on aiemmin ollut puhetta noista yrjöistä. Itse olen niihin lopen kyllästynyt. Ne ovat pilanneet multa monta venttiiliä. Ainoa pieni vähän auttava konsti on venttiilin tukkeutumiselta on, jos hoksaa pitää venttiilin ylhäällä, kun tyhjentää kumin.
Re: Renkaat
Lähetetty: 10 Loka 2015, 19:31
Kirjoittaja jooseha
irakas kirjoitti:Varmaan on aiemmin ollut puhetta noista yrjöistä. Itse olen niihin lopen kyllästynyt. Ne ovat pilanneet multa monta venttiiliä. Ainoa pieni vähän auttava konsti on venttiilin tukkeutumiselta on, jos hoksaa pitää venttiilin ylhäällä, kun tyhjentää kumin.
Minkä tyyppisiä venttiileitä?
Re: Renkaat
Lähetetty: 11 Loka 2015, 20:31
Kirjoittaja TJT
mika kirjoitti:Talvella ei ole vauhti tärkeää. Kunhan pääsee pyörätietä töihin ja lämpimästi. Jos taakse menee maasturin nastarengas (niitä on ainakin kuusi varastossa) niin tästä tuli halpa homma. Tämä kun sutii jo asfaltilla niin pito vähän askarruttaa.
Ensimmäinen kuukausi vasta ajettu (1700km) mutta talveksi pitää kai ostaa jo muutenkin uudet kumit. Vinkkejä otetaan mielellään vastaan.
MikaR
Minä olen ajellut kaksi talvea Mangollani renkaina Schwalbe Winter x 3.
Meno on raskasta heti kun tulee vähänkin enemmän lunta, jokainen rengas kun kyntää omaa uraa. Pito on ollut hyvä, loppuu kun on paksumpi kerros lunta.
Maastokuvioisellakin varmaankin pärjää, itse vaan tykkään kun on nastat alla.
Timo
Re: Renkaat
Lähetetty: 21 Loka 2015, 16:32
Kirjoittaja vaaka
En muista vanneketjua nähneeni, joten mietin, olisiko paikallaan perustaa sellainenkin, vai ujutetaanko vanhaan läheltä liippaavaan ketjuun. Eri foorumeilla on eri tiukkuus uusien ketjujen avaamiselle, joten mennään varuiksi tiukemman mukaan.
Onko käsitystä kestävyydestä ja painosta sekä muista huomioitavista seikoista tälläisellä paketilla? Ei käsitystä leveydestä ja siten suositellusta rengasleveydestä. Menisikö sellaisenaan Streetmachinen eteen? Vaikka on lasten pyörän 20" (406 toivottavasti) vanne, kestäisikö tuollainen 36 pinnainen aikuisen alla kinnerissäkin täysillä mäkiä syöksyessä pitkäaikaista käyttöä? Käsittääkseni kyseessä on etu- ja takarenkaan paketti, mutta asia on varmistamatta. Ainakin erikseen mainitaan toisissa tuotteissa wheel ja tässä wheelset, mikä ulkomailla tarkoittaa paria.
http://www.xxl.fi/white-wheelset-xc200- ... 52_1_style
Jos joskus kinnerin teen ja kestävyys on ok painon ohella, hinta ei olisi paha. Heti olisi jo käyttöä etuselle Streetmachinessa, kun dynamo on kaputt ja ei ollut kevyt setti, joten olisi melko halpa tapa keventää pyörää ja ehkä osin liikkuvan massan puoleltakin, mikä on kiva täällä jatkuvan pysähtymisen ja kiihdytyksen mäkisessä liikennevalokkaassa ympäristössä.
Muokattu. Ääh, katsoin läpi kaikki mallit ja vikana levyjarrulista mallia. Heräsi epäilys muististani jälkikäteen ja tämä on vannejarrumalli, joten ei mene sellaisenaan Streetmachineen.