SH18

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: SH18

Viesti Kirjoittaja PW »

Niinpä, en muistanu/ajatellu ett siull ol tuo sähkö toisessa kiekossa, sillonhan pyörä kulkee suoraan ku molemmat kiekot vetää.
Kyllä miunkin pyörä epätasasessa tärisee ja kolisee. Oikeen navan rumpujarru pitää eniten ääntä kun se kahva ei oo missään kiinni ja heiluu sinne tänne.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: SH18

Viesti Kirjoittaja PW »

Minkälainen akku Sakari siulla on ollut käytössä? Onko jompikumpi näistä Kuetron akuista, Lifepo 4 vai lyijyakku ?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH18

Viesti Kirjoittaja irakas »

PW kirjoitti:

Minkälainen akku Sakari siulla on ollut käytössä? Onko jompikumpi näistä Kuetron akuista, Lifepo 4 vai lyijyakku ?

Petri

Minulla on ollut nyt käytössä Alum.Lifepo-akku. Toiminut oikein hyvin niinkuin muutkin Kuetronin laitteet.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: SH18

Viesti Kirjoittaja PW »

irakas kirjoitti:
PW kirjoitti:

Minkälainen akku Sakari siulla on ollut käytössä? Onko jompikumpi näistä Kuetron akuista, Lifepo 4 vai lyijyakku ?

Petri

Minulla on ollut nyt käytössä Alum.Lifepo-akku. Toiminut oikein hyvin niinkuin muutkin Kuetronin laitteet.

Sakari

Kattelin tänään Kuetronin sivuja siell oli eri vaihtoehtoja, 24v , 36v ja 48v. Tuntu niiku ois hinnat pompsahtaneet viime käynnin jälkeen vai johtuko se mielikuva noiden voimakkaampien akkupakettien hinnasta 48v paketti meni yli 1300,-
Motionme:stä kyselin kans, siellä on jotain varastoo jälellä - eivät kuulemma tilaa ainakaan vähään aikaa lisää. Sieltä olis saanu vähän edukkaammin minimotor paketin Lifepo-akulla mutt vanne ja pinnat pitäs ite hommata ja kasata jos 20":sen haluun.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH18

Viesti Kirjoittaja irakas »

Kuetronin toimitukseen sisältyy napamoottorit pinnoitettuna kiekkoon.

Tänään keksin mitä minun pitää tehdä SH18:lle. Ongelmanahan on ollut korin ahtaus, mikä johtuu paljolti siitä, että siinä on sivuilla olevat ohjausvivut joten käsivarret ovat vartalon sivuilla ja tekevät siten korin siltä kohtaa ahtaaksi. Jos kapea ohjaustanko olisi keskellä, eivät kädet olisi vartalon sivuilla vaan keskemmällä edessä ja tilantuntua olisi enempi. Ylösnousua varten olisi pystyttävä siirtämään ohjaustanko sivuun.

Aion tutkia sopisiko systeemiin Jori/Petri-virtuaalli ohjaus, vai millä nimellä sitä nyt kutsutaan, tai sitten kääntyväja kiertyvä tanko. :roll:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: SH18

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

irakas kirjoitti:

Aion tutkia sopisiko systeemiin Jori/Petri-virtuaalli ohjaus, vai millä nimellä sitä nyt kutsutaan, tai sitten kääntyväja kiertyvä tanko. :roll:

Sakari

Eikös tollanen Jori/Petri-virtuaalli ohjaus olisi omiaan, sen voisi sitten aina kanteen ripustaa roikkumaan kun nousee laitteesta ulos...

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: SH18

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Kyllä kai sen pitää roikkua ajaessakin jostakin? Melko raskasta kannatella tankoa koko ajan.
Mahtaisiko toimia jos nykyisiä ohjaussauvoja toisi edemmäs?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH18

Viesti Kirjoittaja irakas »

jviirret kirjoitti:

Kyllä kai sen pitää roikkua ajaessakin jostakin? Melko raskasta kannatella tankoa koko ajan.
Mahtaisiko toimia jos nykyisiä ohjaussauvoja toisi edemmäs?

Jukka

Petrihän sen voisi kertoa onko raskasta kannatella tankoa. Senhän voisi tehdä keveäksi esim. AL-putkesta.

Ohjaussauvat on jo nyt niin edessä, että käsivarret ovat liki suorassa.

Näyttäisi siltä, että soveltamalla nykyistä vaijerisysteemiä, kiertävä ohjaustanko toimisi hyvin. Senhän saa myös siirrettyä nivelen avulla sivuun. En ihan ymmärrä mitä etua siihen nähden on vituaaliohjauksesta. Siinähän on kaksi rinnakkaista sauvaa, joiden pitää mahtua polvien väliin.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: SH18

Viesti Kirjoittaja PW »

irakas kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Kyllä kai sen pitää roikkua ajaessakin jostakin? Melko raskasta kannatella tankoa koko ajan.
Mahtaisiko toimia jos nykyisiä ohjaussauvoja toisi edemmäs?

Jukka

Petrihän sen voisi kertoa onko raskasta kannatella tankoa. Senhän voisi tehdä keveäksi esim. AL-putkesta.

Ohjaussauvat on jo nyt niin edessä, että käsivarret ovat liki suorassa.

Näyttäisi siltä, että soveltamalla nykyistä vaijerisysteemiä, kiertävä ohjaustanko toimisi hyvin. Senhän saa myös siirrettyä nivelen avulla sivuun. En ihan ymmärrä mitä etua siihen nähden on vituaaliohjauksesta. Siinähän on kaksi rinnakkaista sauvaa, joiden pitää mahtua polvien väliin.

Sakari

Ei miun ainakaan tartte niitä kannatella, ne on sylissä. Kyynärpää nojaa tuohon teräsrunkoon, vähän ottaa tärinästä itteensä. Pitäs tehdä kyynärvartta varten semmonen pidempi "tukihylly" jossa kättä leputtaa.
Mie ajan monesti niin ett vasen käsi on vaihdesauvalla tuossa sivulla ja oikeella ohjaan.
Sanoisin ett kokeilemisen arvonen ohjaus systeemi. Herkkä, hyvin pienillä liikkeillä ohjautuu.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: SH18

Viesti Kirjoittaja jori »

Näyttäisi olevan helpompi soveltaa mäkiauto-ohjausta. Muuta ohjausvaijerin blokipyöriä kannatteleva putki kaarevaksi siten, että keskiosa on muutaman sentin edempänä. Rakenna ohjauspylväälle pallonivel tuohon poikkiputkikaaren keskelle. Ohjauspylvääksi alumiini, tai vaikka pelkkä sähköasennusputki. Alapäähän pujotat putken päälle kumiletkun pätkän. Poraat kumiletkuun ja putkeen kaksi vierekkäistä reikää ohjausvaijerille, jonka pujotat toisesta reiästä putken sisään. Laitat ohausvaijerisi keskelle vaijerilukon, joka mahtuu ohjausputken sisälle ja pujotat vaijerin toisen pään toisesta reiästä ulos. Kierrät ohjausvaijereita vastakkaisiin suuntiin muutamia kierroksia kumiletkun ympärille. Pujota ohjausvaijerien päät blokipyörien kautta etuhaarukan ohjausvivulle ja kiinnitä. Voillá! Sinulla on rattiohjaus (rattia paitsi), jonka voi kääntää sivuun sisälle ja ulos kiipeilläksesi.
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH18

Viesti Kirjoittaja irakas »

jori kirjoitti:

Näyttäisi olevan helpompi soveltaa mäkiauto-ohjausta. Muuta ohjausvaijerin blokipyöriä kannatteleva putki kaarevaksi siten, että keskiosa on muutaman sentin edempänä. Rakenna ohjauspylväälle pallonivel tuohon poikkiputkikaaren keskelle. Ohjauspylvääksi alumiini, tai vaikka pelkkä sähköasennusputki. Alapäähän pujotat putken päälle kumiletkun pätkän. Poraat kumiletkuun ja putkeen kaksi vierekkäistä reikää ohjausvaijerille, jonka pujotat toisesta reiästä putken sisään. Laitat ohausvaijerisi keskelle vaijerilukon, joka mahtuu ohjausputken sisälle ja pujotat vaijerin toisen pään toisesta reiästä ulos. Kierrät ohjausvaijereita vastakkaisiin suuntiin muutamia kierroksia kumiletkun ympärille. Pujota ohjausvaijerien päät blokipyörien kautta etuhaarukan ohjausvivulle ja kiinnitä. Voillá! Sinulla on rattiohjaus (rattia paitsi), jonka voi kääntää sivuun sisälle ja ulos kiipeilläksesi.

Aika tarkalleen näin olin jo ajatellutkin ohjauksen tehdä. Ohjauksen nopeuttamiseksi ajattelin kiinnittää ohjauspylvään päähän urallisen kiekon, jonka ympäri vaijerit kiertyvät. Varsinaista ohjauspyörää en ole ajatellut tehdä, kun sellainen ei kunnolla mahtuisi. Vain mahdollisimman pienen sopivasti taitetun ohjaustangon

Suurin ongelma tässä on jarru- ja vaihdevivut. Jos niitä yrittää laittaa ohjaustankoon, tulee vaijereista kovin pitkiä ja niiden kuljettelu olisi ogelmallista. Takapyörille voisi tehdä yhteisenen vivun ohjauspylvääseen ohjaustangon taakse. Vaihdevivut joutunee sijoittamaan sivuille runkoon.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH18

Viesti Kirjoittaja irakas »

Muutin SH18:n ohjauksen tällaiseksi:

12012013 SH18 ohjaus 1.jpg
12012013 SH18 ohjaus 1.jpg (94.62 KiB) Katsottu 2395 kertaa
12012013 SH18 ohjaus 2.jpg
12012013 SH18 ohjaus 2.jpg (117.42 KiB) Katsottu 2395 kertaa

Ohjaustankoa täytynee jonkin verran lyhentää.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: SH18

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nii ne vaan Sakarinkin pyörät yksi toisensa jälkeen alkoi muuttumaan yläohjattaviksi :wink:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH18

Viesti Kirjoittaja irakas »

jviirret kirjoitti:

Nii ne vaan Sakarinkin pyörät yksi toisensa jälkeen alkoi muuttumaan yläohjattaviksi :wink:

Jukka

Niinköhän? Tässä tapauksessa se oli melkein pakon sanelemaa.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: SH18

Viesti Kirjoittaja jori »

Nyt on ohjausvoimat aika heppoisen rakenteen varassa. Ne vetävät pystyssä olevaa kierretankoa ajokin poikkisuuntaan. Tanko taipuu, latta taipuu ja ohjauksesta tulee pehmeä ja epävarma. Suosittelen, että siirrät pallonivelen emäputken kylkeen rungon haaraan hitsatun latan päälle pystyyn ja siirrät köysipyörän vähän ylemmäs ohjausakselilla, jolloin ohjausakselikin lyhenee sen kymmenisen senttiä. Vai tarkoititko sittenkin tuota poikkitankoa, jota piti lyhentää.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin