Nojapyöräilyaiheiset videosi

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
MM
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 302
Liittynyt: 05 Helmi 2012, 17:11

Re: Nojapyöräilyaiheiset videosi

Viesti Kirjoittaja MM »

Jos etupyörä siirretään vasemmalle, siirtyy myös sen ja tukirakenteen paino vasemmalle ja tietysti vähenee oikealta, joka on kuitenkin se ongelmallisempi puoli ilman vetoa. Kolmepyöräinen on ajateltava kolmiona, jonka kaikki kulmat ja niiden välimatkat vaikuttavat ja painopiste on siinä, mistä on lyhin matka kaikkiin kulmiin. Jorin pyörässä vetävä pyörä on kolmion tylsässä kulmassa ja siihen kohdistuu suurin paino. PW:n triken oikean etupyörän mallissa vetävä pyörä on kolmion toisessa terävässä kulmassa ja turha pyörä tylsässä kulmassa, joten se ei ole optimi. Etupyörän siirto vasemmalle siirtää vetävän takapyörän kolmion tylsään kulmaan ja turhan pyörän toiseen terävään kulmaan mahdollisimman kauas etupyörästä, joten siihen kohdistuva momentti pienenee ja vetävän pyörän momentin pitäisi kasvaa.
Tässäkin päättelyssä on tietysti jokin virhe, mutta mikä?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyöräilyaiheiset videosi

Viesti Kirjoittaja jviirret »

MM kirjoitti:

Jos etupyörä siirretään vasemmalle, siirtyy myös sen ja tukirakenteen paino vasemmalle ja tietysti vähenee oikealta, joka on kuitenkin se ongelmallisempi puoli ilman vetoa. Kolmepyöräinen on ajateltava kolmiona, jonka kaikki kulmat ja niiden välimatkat vaikuttavat ja painopiste on siinä, mistä on lyhin matka kaikkiin kulmiin. Jorin pyörässä vetävä pyörä on kolmion tylsässä kulmassa ja siihen kohdistuu suurin paino. PW:n triken oikean etupyörän mallissa vetävä pyörä on kolmion toisessa terävässä kulmassa ja turha pyörä tylsässä kulmassa, joten se ei ole optimi. Etupyörän siirto vasemmalle siirtää vetävän takapyörän kolmion tylsään kulmaan ja turhan pyörän toiseen terävään kulmaan mahdollisimman kauas etupyörästä, joten siihen kohdistuva momentti pienenee ja vetävän pyörän momentin pitäisi kasvaa.

Taitaa se tosiaan mennä noin. Ajattelin oikea-vasenpuoli tapaan, vaikka eihän tällaisessa kulkusuuntaassa nähden epäsymmetrisessä kolmiossa voi niin ajatella.
Käytännön ongelmat, ketjun ja ohjaussauvan olo samalla puolella, voivat pakottaa kuljettajan paikan siirtämisen vähän turhan renkaan puolelle ja heilauttaa tällaisen rakenteen vetopidon nykyistä järjestelyä huonommaksi.

Tuli mieleen että tällaisen rakenteen painonjakaumaa voisi kokeilla pahvikolmiolla ja langalla. Piirretään pyörän renkaiden maakosketuskohtia vastaava kolmio pahviin esim. mittakaavassa 1:5. Leikataan se irti ja narulle reikä painopisteen, eli kuljettajan navan kohdalle ja ripustetaan kattoon roikkumaan. Se kulma mikä laskee alimmas kantaa vähiten kuormaa ja ylimmäiseksi noussut eniten.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Nojapyöräilyaiheiset videosi

Viesti Kirjoittaja jooseha »

MM kirjoitti:

Kolmepyöräinen on ajateltava kolmiona, jonka kaikki kulmat ja niiden välimatkat vaikuttavat ja painopiste on siinä, mistä on lyhin matka kaikkiin kulmiin.

Ja metsään mennään painopisteen osalta :roll: Sen sijainti riippuu lähinnä kuskin navasta :wink:
Jos se on raidevälin puolivälissä, voi eturenkaan takana olevan renkaan painojakauma vaihdella välillä 0-50%. Toisella takarenkaalla on aina puolet kuormasta. Pyörän oma paino toki vaikuttaa asiaan, mutta pienempänä ja koko pyörän alueelle jakautuvana se vaikuttaa oleellisesti kuskin sijaintia vähemmän.
Ääritapaukset on helppo havaita sijoittamalla painopiste kahden pyörän väliselle suoralle. Näiden välisellä viivalla on sitten välimuodot.

painopiste.jpg
painopiste.jpg (18.85 KiB) Katsottu 5214 kertaa

Punaisen kolmion huipusta jäi 0 pois. Voitte kuvitella sen sinne :mrgreen:

Viimeksi muokannut jooseha, 09 Loka 2015, 16:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17868
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Nojapyöräilyaiheiset videosi

Viesti Kirjoittaja PW »

Offtopiccia pitkät pätkät - Mutta muistaakseni Jori arvioi Kolmipyörän painopisteen menevän navan alle, hävyttömäks siis ;) siis ennen muutosta.
Pitäskö aihe siirtää Kolmipyöräketjuun?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Nojapyöräilyaiheiset videosi

Viesti Kirjoittaja Saukki »

PW kirjoitti:

Offtopiccia pitkät pätkät - Pitäskö aihe siirtää Kolmipyöräketjuun?

Joku moderaattori voisi sen tehdä.

Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Nojapyöräilyaiheiset videosi

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Tässä tänään aamulla ajettu 08-porukkalenkki hiekkateillä YouTube:ssa.

Joku cyclo-cross kuski tuumasikin että aika vaativaa maastoa johon taisin vastata että mulle tämä on ihan valtatiellä ajelua todelliseen maastoajoon verrattuna. No nää onkin suurin osa maantiepyöräilijöitä vaikka ajavatkin maastuireillakin.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Nojapyöräilyaiheiset videosi

Viesti Kirjoittaja Saukki »

Kävin tänään kruisailemassa paikallisilla sorateillä. Otin huvikseni kameran mukaan ja koitin tehdä ajovideon, joka ei olisi niin tylsä. En tiedä onnistuinko siinä, mutta oli ihan kiva ajella vähän normaalista poikkeavia reittejä. Maantierenkailla ei olisi tuonne mitään asiaa. Marathoneilla kuitenkin oli ihan ok.

Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyöräilyaiheiset videosi

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Saukki kirjoitti:

Otin huvikseni kameran mukaan ja koitin tehdä ajovideon, joka ei olisi niin tylsä. En tiedä onnistuinko siinä

Mun mielestä onnistuit :D Leikkauksia, kuvakulman muutoksi, tekstitystä ja musiikkia. Tekee ihmeitä lopputulokselle...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Nojapyöräilyaiheiset videosi

Viesti Kirjoittaja Saukki »

jviirret kirjoitti:

Mun mielestä onnistuit :D Leikkauksia, kuvakulman muutoksi, tekstitystä ja musiikkia. Tekee ihmeitä lopputulokselle...

Jukka

Kiitos!
Juuri tuo oli tavoitteena ja ilmeisesti siinä sitten kuitenkin onnistuin :)

Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Avatar
Velonautti
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 222
Liittynyt: 05 Heinä 2011, 22:41
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Nojapyöräilyaiheiset videosi

Viesti Kirjoittaja Velonautti »

Pikku poikana sitä ajeltiin alamäkeen vauhdilla ja seurattiin mittarista nopeuksia. Sama tahti jatkuu vielä yli neljäkymmentä vuotta myöhemmin.
Ei se ihminen mihinkään muutu :D
Tässä raaka versio DF:llä ajosta. Ihmetyttää muutama asia.
Miksi tuo pää heiluu laidasta laitaan noin voimakkaasti ( tuonkin liikkeen kun sais jalkoihin , kulkis kovempaan :D ).
Pää kun on niskatuessa kiinni heilumista ei esiinny sitten niin.
Vauhtia kun on tarpeeksi alamäessä pienet töyssy mäetkin menee sitten vaudikkaasti ylös. Pitkät ja jyrkät mäet pysäyttää vauhdin melkein tyystin :( .

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17868
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Nojapyöräilyaiheiset videosi

Viesti Kirjoittaja PW »

Ei tuo vauhti pysähtyneeltä näyttäny, ylämäessäkään.
Toisilla se pää vaan heiluu, haitanneeko tuo - jos alat päätä jäkittämään voi rentous kadota - mutu.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Nojapyöräilyaiheiset videosi

Viesti Kirjoittaja Saukki »

Olihan siinä vauhtia! Puhe vähän hukkui tuulen suhinaan, mutta kuulinko oikein, että 70 km/h oli maksimit?

Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Avatar
Velonautti
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 222
Liittynyt: 05 Heinä 2011, 22:41
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Nojapyöräilyaiheiset videosi

Viesti Kirjoittaja Velonautti »

PW kirjoitti:

Ei tuo vauhti pysähtyneeltä näyttäny, ylämäessäkään.
Toisilla se pää vaan heiluu, haitanneeko tuo - jos alat päätä jäkittämään voi rentous kadota - mutu.

Vauhti pysyy hyvänä vielä noissa töyssyissä, mutta 3 - 4 prossan ja siintä jyrkemmissä nousuissa kone alkaa hyytyä :(
Pyöräily ja pään heiluminen ei hyvältä näytä, mutta onhan se kokokonaisvaltaista liikuntaa sitten.
Tilasin Df:ään kovan kopan, katon vai mikä se on nimeltään ?
Kolina kuuluu, jos päätä ei saa aisoihin :D
70 alamäkeen, 50 - 45 ylämäkeen

Viimeksi muokannut Velonautti, 18 Marras 2015, 20:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Nojapyöräilyaiheiset videosi

Viesti Kirjoittaja vph »

Tulee lenkin keskareiksi aika kovat lukemat, jos ylämäet vetää neljääviittä ja alamäet seitsemääkymppiä :shock:

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Nojapyöräilyaiheiset videosi

Viesti Kirjoittaja Saukki »

Tänään tämmöstä. Tällä kertaa ajoin traktorin imussa :)

Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Vastaa Viestiin