Jos etupyörä siirretään vasemmalle, siirtyy myös sen ja tukirakenteen paino vasemmalle ja tietysti vähenee oikealta, joka on kuitenkin se ongelmallisempi puoli ilman vetoa. Kolmepyöräinen on ajateltava kolmiona, jonka kaikki kulmat ja niiden välimatkat vaikuttavat ja painopiste on siinä, mistä on lyhin matka kaikkiin kulmiin. Jorin pyörässä vetävä pyörä on kolmion tylsässä kulmassa ja siihen kohdistuu suurin paino. PW:n triken oikean etupyörän mallissa vetävä pyörä on kolmion toisessa terävässä kulmassa ja turha pyörä tylsässä kulmassa, joten se ei ole optimi. Etupyörän siirto vasemmalle siirtää vetävän takapyörän kolmion tylsään kulmaan ja turhan pyörän toiseen terävään kulmaan mahdollisimman kauas etupyörästä, joten siihen kohdistuva momentti pienenee ja vetävän pyörän momentin pitäisi kasvaa.
Tässäkin päättelyssä on tietysti jokin virhe, mutta mikä?
Re: Nojapyöräilyaiheiset videosi
Lähetetty: 09 Loka 2015, 11:21
Kirjoittaja jviirret
MM kirjoitti:
Jos etupyörä siirretään vasemmalle, siirtyy myös sen ja tukirakenteen paino vasemmalle ja tietysti vähenee oikealta, joka on kuitenkin se ongelmallisempi puoli ilman vetoa. Kolmepyöräinen on ajateltava kolmiona, jonka kaikki kulmat ja niiden välimatkat vaikuttavat ja painopiste on siinä, mistä on lyhin matka kaikkiin kulmiin. Jorin pyörässä vetävä pyörä on kolmion tylsässä kulmassa ja siihen kohdistuu suurin paino. PW:n triken oikean etupyörän mallissa vetävä pyörä on kolmion toisessa terävässä kulmassa ja turha pyörä tylsässä kulmassa, joten se ei ole optimi. Etupyörän siirto vasemmalle siirtää vetävän takapyörän kolmion tylsään kulmaan ja turhan pyörän toiseen terävään kulmaan mahdollisimman kauas etupyörästä, joten siihen kohdistuva momentti pienenee ja vetävän pyörän momentin pitäisi kasvaa.
Taitaa se tosiaan mennä noin. Ajattelin oikea-vasenpuoli tapaan, vaikka eihän tällaisessa kulkusuuntaassa nähden epäsymmetrisessä kolmiossa voi niin ajatella.
Käytännön ongelmat, ketjun ja ohjaussauvan olo samalla puolella, voivat pakottaa kuljettajan paikan siirtämisen vähän turhan renkaan puolelle ja heilauttaa tällaisen rakenteen vetopidon nykyistä järjestelyä huonommaksi.
Tuli mieleen että tällaisen rakenteen painonjakaumaa voisi kokeilla pahvikolmiolla ja langalla. Piirretään pyörän renkaiden maakosketuskohtia vastaava kolmio pahviin esim. mittakaavassa 1:5. Leikataan se irti ja narulle reikä painopisteen, eli kuljettajan navan kohdalle ja ripustetaan kattoon roikkumaan. Se kulma mikä laskee alimmas kantaa vähiten kuormaa ja ylimmäiseksi noussut eniten.
Jukka
Re: Nojapyöräilyaiheiset videosi
Lähetetty: 09 Loka 2015, 12:30
Kirjoittaja jooseha
MM kirjoitti:
Kolmepyöräinen on ajateltava kolmiona, jonka kaikki kulmat ja niiden välimatkat vaikuttavat ja painopiste on siinä, mistä on lyhin matka kaikkiin kulmiin.
Ja metsään mennään painopisteen osalta Sen sijainti riippuu lähinnä kuskin navasta
Jos se on raidevälin puolivälissä, voi eturenkaan takana olevan renkaan painojakauma vaihdella välillä 0-50%. Toisella takarenkaalla on aina puolet kuormasta. Pyörän oma paino toki vaikuttaa asiaan, mutta pienempänä ja koko pyörän alueelle jakautuvana se vaikuttaa oleellisesti kuskin sijaintia vähemmän.
Ääritapaukset on helppo havaita sijoittamalla painopiste kahden pyörän väliselle suoralle. Näiden välisellä viivalla on sitten välimuodot.
painopiste.jpg (18.85 KiB) Katsottu 5216 kertaa
Punaisen kolmion huipusta jäi 0 pois. Voitte kuvitella sen sinne
Re: Nojapyöräilyaiheiset videosi
Lähetetty: 09 Loka 2015, 12:48
Kirjoittaja PW
Offtopiccia pitkät pätkät - Mutta muistaakseni Jori arvioi Kolmipyörän painopisteen menevän navan alle, hävyttömäks siis siis ennen muutosta.
Pitäskö aihe siirtää Kolmipyöräketjuun?
Re: Nojapyöräilyaiheiset videosi
Lähetetty: 09 Loka 2015, 15:22
Kirjoittaja Saukki
PW kirjoitti:
Offtopiccia pitkät pätkät - Pitäskö aihe siirtää Kolmipyöräketjuun?
Joku moderaattori voisi sen tehdä.
Re: Nojapyöräilyaiheiset videosi
Lähetetty: 25 Loka 2015, 16:01
Kirjoittaja mhelander
Tässä tänään aamulla ajettu 08-porukkalenkki hiekkateillä YouTube:ssa.
Joku cyclo-cross kuski tuumasikin että aika vaativaa maastoa johon taisin vastata että mulle tämä on ihan valtatiellä ajelua todelliseen maastoajoon verrattuna. No nää onkin suurin osa maantiepyöräilijöitä vaikka ajavatkin maastuireillakin.
Re: Nojapyöräilyaiheiset videosi
Lähetetty: 03 Marras 2015, 19:33
Kirjoittaja Saukki
Kävin tänään kruisailemassa paikallisilla sorateillä. Otin huvikseni kameran mukaan ja koitin tehdä ajovideon, joka ei olisi niin tylsä. En tiedä onnistuinko siinä, mutta oli ihan kiva ajella vähän normaalista poikkeavia reittejä. Maantierenkailla ei olisi tuonne mitään asiaa. Marathoneilla kuitenkin oli ihan ok.
Re: Nojapyöräilyaiheiset videosi
Lähetetty: 03 Marras 2015, 19:39
Kirjoittaja jviirret
Saukki kirjoitti:
Otin huvikseni kameran mukaan ja koitin tehdä ajovideon, joka ei olisi niin tylsä. En tiedä onnistuinko siinä
Mun mielestä onnistuit Leikkauksia, kuvakulman muutoksi, tekstitystä ja musiikkia. Tekee ihmeitä lopputulokselle...
Jukka
Re: Nojapyöräilyaiheiset videosi
Lähetetty: 03 Marras 2015, 20:27
Kirjoittaja Saukki
jviirret kirjoitti:
Mun mielestä onnistuit Leikkauksia, kuvakulman muutoksi, tekstitystä ja musiikkia. Tekee ihmeitä lopputulokselle...
Jukka
Kiitos!
Juuri tuo oli tavoitteena ja ilmeisesti siinä sitten kuitenkin onnistuin
Re: Nojapyöräilyaiheiset videosi
Lähetetty: 07 Marras 2015, 18:17
Kirjoittaja Velonautti
Pikku poikana sitä ajeltiin alamäkeen vauhdilla ja seurattiin mittarista nopeuksia. Sama tahti jatkuu vielä yli neljäkymmentä vuotta myöhemmin.
Ei se ihminen mihinkään muutu
Tässä raaka versio DF:llä ajosta. Ihmetyttää muutama asia.
Miksi tuo pää heiluu laidasta laitaan noin voimakkaasti ( tuonkin liikkeen kun sais jalkoihin , kulkis kovempaan ).
Pää kun on niskatuessa kiinni heilumista ei esiinny sitten niin.
Vauhtia kun on tarpeeksi alamäessä pienet töyssy mäetkin menee sitten vaudikkaasti ylös. Pitkät ja jyrkät mäet pysäyttää vauhdin melkein tyystin .
Re: Nojapyöräilyaiheiset videosi
Lähetetty: 07 Marras 2015, 18:26
Kirjoittaja PW
Ei tuo vauhti pysähtyneeltä näyttäny, ylämäessäkään.
Toisilla se pää vaan heiluu, haitanneeko tuo - jos alat päätä jäkittämään voi rentous kadota - mutu.
Re: Nojapyöräilyaiheiset videosi
Lähetetty: 07 Marras 2015, 19:36
Kirjoittaja Saukki
Olihan siinä vauhtia! Puhe vähän hukkui tuulen suhinaan, mutta kuulinko oikein, että 70 km/h oli maksimit?
Re: Nojapyöräilyaiheiset videosi
Lähetetty: 07 Marras 2015, 20:43
Kirjoittaja Velonautti
PW kirjoitti:
Ei tuo vauhti pysähtyneeltä näyttäny, ylämäessäkään.
Toisilla se pää vaan heiluu, haitanneeko tuo - jos alat päätä jäkittämään voi rentous kadota - mutu.
Vauhti pysyy hyvänä vielä noissa töyssyissä, mutta 3 - 4 prossan ja siintä jyrkemmissä nousuissa kone alkaa hyytyä
Pyöräily ja pään heiluminen ei hyvältä näytä, mutta onhan se kokokonaisvaltaista liikuntaa sitten.
Tilasin Df:ään kovan kopan, katon vai mikä se on nimeltään ?
Kolina kuuluu, jos päätä ei saa aisoihin
70 alamäkeen, 50 - 45 ylämäkeen
Re: Nojapyöräilyaiheiset videosi
Lähetetty: 07 Marras 2015, 23:38
Kirjoittaja vph
Tulee lenkin keskareiksi aika kovat lukemat, jos ylämäet vetää neljääviittä ja alamäet seitsemääkymppiä
Re: Nojapyöräilyaiheiset videosi
Lähetetty: 18 Marras 2015, 20:18
Kirjoittaja Saukki
Tänään tämmöstä. Tällä kertaa ajoin traktorin imussa