Re: Nojapyörällä 100 mph ?
Jos peruspertti saa valita polkeeko vai ajaako sähköllä niin tottakai valitsee sähkön. Eikai tää väittely nyt taas ala alusta.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Jos peruspertti saa valita polkeeko vai ajaako sähköllä niin tottakai valitsee sähkön. Eikai tää väittely nyt taas ala alusta.
Lizard100 kirjoitti:Ongelma on että sähköautot ei anna sitä mahdollisuutta polkea...kansanterveyslaitos laski että jokainen euro pyöräilyyn tuottaa 8 takaisin vähentyneinä terveydenhoitokuluina.
Eli laitetaan kaikkiin autoihin polkimet niin kansanterveys paranee
Jukka
Kannattaa kokeilla käydä velomobiililla polkaisemassa vilkkaammin liikennöidyn tien varressa pimeällä kelillä talvella. Se nääs vastaa työmatkasiirtymää normaalilla suomalaisella neljän talvikuukauden aikana. Hyvin äkkiä huomaa kaipaavansa jonkinlaisia tukevampia suojakuoria ympärilleen ja korkeampaa koppia näkyvyyden ja näkemisen varmistamiseksi. Ja ei, mopoja ei kaivata takaisin pyöräteille.
jviirret kirjoitti:Lizard100 kirjoitti:Ongelma on että sähköautot ei anna sitä mahdollisuutta polkea...kansanterveyslaitos laski että jokainen euro pyöräilyyn tuottaa 8 takaisin vähentyneinä terveydenhoitokuluina.
Eli laitetaan kaikkiin autoihin polkimet niin kansanterveys paranee
Jukka
Eikös velomobiileissa aina ole polkimet..vai olenko ymmärtänyt väärin ?
Lizard100 kirjoitti:Eikös velomobiileissa aina ole polkimet..vai olenko ymmärtänyt väärin ?
on, mutta kun suunnittelet jo satojen wattien moottoria niin miksi siihen enää pitäisi polkimia laittaa? Mopoautoksi se muuttuu kuitenkin, olipa niitä polkimia tai ei?
Jukka
jviirret kirjoitti:Lizard100 kirjoitti:Eikös velomobiileissa aina ole polkimet..vai olenko ymmärtänyt väärin ?
on, mutta kun suunnittelet jo satojen wattien moottoria niin miksi siihen enää pitäisi polkimia laittaa? Mopoautoksi se muuttuu kuitenkin, olipa niitä polkimia tai ei?
Jukka
No miksi Saksassa saa ajaa 400 watin teholla..onhan se edelleen vaan 1/3 mopon tehosta..eihän ne edes toimi jos ei niitä polje !
Lizard100 kirjoitti:No miksi Saksassa saa ajaa 400 watin teholla.
Tähän on varmasti lähde jossakin? Mun käsittääkseni siellä on sama laki kuin täälläkin, max 250w ja avustuksen loputtava viimeistään 25km/h nopeudessa.
Saa toki ajaa suurempi tehoisellakin, mutta se rekisteröidään joko mopoksi tai kevytnelipyöräksi(mopoauto) ja silloin ei polkimia tarvi, mutta kaikki muut mopolait koskee.
Jukka
En osaa sanoa onko lähdettä Tunturi-pyörältä kerrottiin näin.
Eli siis 2 x 400 wattia etupallohin jos teen tämän 4 paikkaisen ja edelleen se olisi velomobiili ?
t. Juke
Lizard100 kirjoitti:Eli siis 2 x 400 wattia etupallohin jos teen tämän 4 paikkaisen ja edelleen se olisi velomobiili ?
Tieliikennelain mukaan se olisi kevytnelipyörä, eli kansan kielellä mopoauto tai mönkijä, koska moottoriteho ylittää 250W ja on useampi kuin kaksi pyörää. Kaksipyöräisenä se olisi kevytmopo tai mopo.
Velomobiilia sellaisenaan ei tieliikennelaki tunne, jos se täyttää polkupyörän määritelmät niin silloin se on polkupyörä, muutoin helposti kilvetön mopoauto.
Jukka
Se on vain 62,5 wattia per polkija se sähköapu..ei oikein tunnu reilulta ?
Lizard100 kirjoitti:Se on vain 62,5 wattia per polkija se sähköapu..ei oikein tunnu reilulta ?
Siksi onkin järkevämpi tehdä yhden hengen ajoneuvoja, riittää tavallisten pyörän osien kestävyys ja jarrujen jarrutusteho. Ei taida muutenkaan laki tuntea usemman hengen pyöriä?
Melkoinen tappovehje pyörätiellä tuollainen 4x80kg + n.50kg ajoneuvo
Jukka
jviirret kirjoitti:Lizard100 kirjoitti:Se on vain 62,5 wattia per polkija se sähköapu..ei oikein tunnu reilulta ?
Siksi onkin järkevämpi tehdä yhden hengen ajoneuvoja, riittää tavallisten pyörän osien kestävyys ja jarrujen jarrutusteho. Ei taida muutenkaan laki tuntea usemman hengen pyöriä?
Melkoinen tappovehje pyörätiellä tuollainen 4x80kg + n.50kg ajoneuvoJukka
Melkoinen tappovehje se on 10 tonnin rekkakin; http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/638297.stm
Jukka
Lizard100 kirjoitti:Melkoinen tappovehje se on 10 tonnin rekkakin; http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/638297.stm
Siksipä niillä ei ole pyörätielle mitään asiaa, niiden kuljettamiseen vaaditaan oma kortti ja niitä koskee muuta liikennettä alhaisemmat nopeusrajoitukset.
Liittyy aiheeseen miten?
Jukka
Mistäpä löytyy tämmöinen 10 tonnin rekka?
Tarkoitin kuorma-autoa...LORRY jutussa.