Sivu 23/33
Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään
Lähetetty: 13 Syys 2014, 13:20
Kirjoittaja PW
PW kirjoitti:jviirret kirjoitti:PW kirjoitti:
En ymmärrä mikä tuossa puristaa vaihteen siirtäjää niin pahasti, vai onko siellä joku osa väärinpäin kumminkin 
Onko dropoutit suorassa akseliin nähden? Seiska vaihteisessa akseli sisässä oleva vaihteensiirto mekanismi ei pääse kiertymään jouhevasti jos akseli taipuu vähänkään kiristäessä. Kolmivaihteisessa ei ole niin tarkkaa koska siinä tappi kiertymisen sijaan liikkuu pitkittäin ja se on reiässään paljon väljemmin.
Jukka
Milläs tuon tarkistan ?
Petri
Koitin tihrustella dropparin ja akselin linjoja ja suhteita mutt en mitään suuria rakoja tai vinouksia tuosta löydä.
2/3 kierrosta pitää mutteria aukasta enenkun palauttaa vaihteen 
Petri
Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään
Lähetetty: 13 Syys 2014, 13:29
Kirjoittaja jooseha
Palauttaako se vaihteen mutterit tiukattuna, mutta rengas irti pyörästä? Jos palauttaa on vika droppareissa, jollei taas palauta syy on navassa.
Onhan keskiö keskellä pyörää? Mitat voi näyttää kummaltakin puolelta samaa, jos keskiö ei ole keskellä vaikka pyörä olisi vino.
Tuo ohjausakselin sivussa olo vedättää aavistuksen ohjausta toiseen suuntaan. Erään kaupan takana on 30 astetta kalteva luiska. Sitä kun ajaa korkeuskäyrän suuntaan huomaa selvästi että pyörä alkaa vedättämään. Pyyttoni selvästi enemmän kuin mbb, mikä johtunee leveämmästä rengastuksesta. Tiedä vaikuttaako polviin mitä, kun kummatkin jalat on samassa asennossa suoraan ajettaessa(voimat toki epäsymetriset eri jaloilla).
Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään
Lähetetty: 13 Syys 2014, 14:00
Kirjoittaja PW
jooseha kirjoitti:Palauttaako se vaihteen mutterit tiukattuna, mutta rengas irti pyörästä? Jos palauttaa on vika droppareissa, jollei taas palauta syy on navassa.
Onhan keskiö keskellä pyörää? Mitat voi näyttää kummaltakin puolelta samaa, jos keskiö ei ole keskellä vaikka pyörä olisi vino.
Tuo ohjausakselin sivussa olo vedättää aavistuksen ohjausta toiseen suuntaan. Erään kaupan takana on 30 astetta kalteva luiska. Sitä kun ajaa korkeuskäyrän suuntaan huomaa selvästi että pyörä alkaa vedättämään. Pyyttoni selvästi enemmän kuin mbb, mikä johtunee leveämmästä rengastuksesta. Tiedä vaikuttaako polviin mitä, kun kummatkin jalat on samassa asennossa suoraan ajettaessa(voimat toki epäsymetriset eri jaloilla).
Keskiö on keskellä rengasta, runko taa vingertää missä mihinkin - missä on siis pyörän keskusta?
Etukiekkoa yrtitän vielä asemoida niin ett emäputki olis suorassa.
Dropparien vaikutusta pitää vielä tutkia.
Petri
Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään
Lähetetty: 13 Syys 2014, 14:27
Kirjoittaja jooseha
PW kirjoitti:
Keskiö on keskellä rengasta, runko taa vingertää missä mihinkin - missä on siis pyörän keskusta?
Täsmällisesti ilmaistu
Koko vekottimessahan on etupyörä, takapyörä ja vielä polkupyörä
Lähinnä tarkoitin että mitattavien kohteiden tulee olla keskenään linjassa että suoruuden voi tarkistaa mittaamalla(ilman laskutoimitusta). Keskiöllä ja eturenkaallahan tämä on helppo todeta. Penkillä menee hankalammaksi ja sinnepäin tehdyllä jopa mahdottomaksi mitata, mutta tuskin penkki niin kierossa onkaan että siitä tulisi ongelmia.
Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään
Lähetetty: 13 Syys 2014, 14:45
Kirjoittaja PW
jooseha kirjoitti:PW kirjoitti:
Keskiö on keskellä rengasta, runko taas vingertää missä mihinkin - missä on siis pyörän keskusta?
Täsmällisesti ilmaistu
Koko vekottimessahan on etupyörä, takapyörä ja vielä polkupyörä
Lähinnä tarkoitin että mitattavien kohteiden tulee olla keskenään linjassa että suoruuden voi tarkistaa mittaamalla(ilman laskutoimitusta). Keskiöllä ja eturenkaallahan tämä on helppo todeta. Penkillä menee hankalammaksi ja sinnepäin tehdyllä jopa mahdottomaksi mitata, mutta tuskin penkki niin kierossa onkaan että siitä tulisi ongelmia.
Vaikeita on miulle nää suoruus jutut kun pyörät teen ilman jigiä ni tulee vähän mitä sattuu ja jälkeenpäin vaikee korjata.
Etu- ja takakiekon saan noiden palkkien kanssa suoraan mutt emäputki sojottaa sivuun ja sitä ei oikeen saa ilman rälläkkää korjattua. Voi olla etten ala, ainakaan nyt tekemään.
Petri
Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään
Lähetetty: 13 Syys 2014, 14:54
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:
Milläs tuon tarkistan ?
Laita M10 täyskierteiset pultit molempiin droppareihin, kannat ulos päin, kiinni siten, että pultti on siinä kohdassa, jossa akseli on kiekko suoraan asennettuna ja kiristä mutteri haarukan sisäpuolelle niin, että ruuvi pysyy paikoillaan. Jos dropparit ovat suorassa, osoittavat niihin kiinnitetyt pultin päät toisiaan kohti. Jos eivät, voit väännellä niin, että osoittavat. 135 mm haarukkaan lienevät M10 x 65 pultit parhaat.
Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään
Lähetetty: 13 Syys 2014, 15:21
Kirjoittaja PW
jori kirjoitti:PW kirjoitti:
Milläs tuon tarkistan ?
Laita M10 täyskierteiset pultit molempiin droppareihin, kannat ulos päin, kiinni siten, että pultti on siinä kohdassa, jossa akseli on kiekko suoraan asennettuna ja kiristä mutteri haarukan sisäpuolelle niin, että ruuvi pysyy paikoillaan. Jos dropparit ovat suorassa, osoittavat niihin kiinnitetyt pultin päät toisiaan kohti. Jos eivät, voit väännellä niin, että osoittavat. 135 mm haarukkaan lienevät M10 x 65 pultit parhaat.
Yksinkertasta kun joku sen kertoo.
Jotenkin vielä kuvittelen ett jos tai siis kun nuo dropparit ovat vinossa, kun väännän mutterit tiukalle, se hepponen ja huonosti hitsattu droppari antas periksi, eikä akseli.
Petri
Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään
Lähetetty: 13 Syys 2014, 15:34
Kirjoittaja PW
Aattelin ett olkoon, paska mikä paska ja menin pihalle kiristämään mutterit - nyt se vaihtaja kuitenkin palauttaa 
Petri
Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään
Lähetetty: 14 Syys 2014, 10:27
Kirjoittaja surrur
Kun itse rakentelin mbb pyörää,mietin miksi poljinkeskiöstä tuleva yläputki menee monissa pyörissä mm cruzbikessä emäputken yläpuolelle kiinni.
Sitten järkeilin että se vähentää emäputken laakerien rasitusta koska polkimisen voima kumoaa osittain pyörän ja kuljettajan painon aiheuttamaa laakerien sivuttaista rasitusta.
Myös poljinkeskiön oma paino vähentää laakerin sivuttaista rasitusta
Olenkos minä nyt miettinyt tämän asian ihan väärin siis kertokaa mielipiteenne.
Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään
Lähetetty: 14 Syys 2014, 11:00
Kirjoittaja PW
surrur kirjoitti:Kun itse rakentelin mbb pyörää,mietin miksi poljinkeskiöstä tuleva yläputki menee monissa pyörissä mm cruzbikessä emäputken yläpuolelle kiinni.
Sitten järkeilin että se vähentää emäputken laakerien rasitusta koska polkimisen voima kumoaa osittain pyörän ja kuljettajan painon aiheuttamaa laakerien sivuttaista rasitusta.
Myös poljinkeskiön oma paino vähentää laakerin sivuttaista rasitusta
Olenkos minä nyt miettinyt tämän asian ihan väärin siis kertokaa mielipiteenne.
Toki tuo ylempää lähtevä putki tukee paremmin emäputken laakereita mutta haarukkaankin kiinnittyviä yläputkia on paljon ja tuntuvat kestävän.
Jalkojen painohan helpottaa molemmissa tapauksissa laakereiden rasitusta.
Petri
Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään
Lähetetty: 14 Syys 2014, 11:01
Kirjoittaja PW
Satuin sihtailemaan tuossa palkkien välissä jököttävää pyörää kauempaa ja siinä vasta huomasin kuinka vinossa on penkki.
Petri
Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään
Lähetetty: 14 Syys 2014, 11:17
Kirjoittaja jooseha
surrur kirjoitti:Kun itse rakentelin mbb pyörää,mietin miksi poljinkeskiöstä tuleva yläputki menee monissa pyörissä mm cruzbikessä emäputken yläpuolelle kiinni.
Cruzissa tuota putkea käytetään teleskooppina poljinetäisyyden säätöön. Kaupallisessa valmisteessa tuo etäisyyssäätö lienee jokseenkin välttämätön.
Kyllä tuo varmasti vähentää myös ohjauslaakerin rasitusta vähentämällä etuhaarukan yläosan taipumista, mutta kuten PW tuossa totesi etu lienee marginaalinen. Lisäksi tuo joustamaton suora putki tarjoaa hyvät mahdollisuudet vetää ohjaustangosta käsillä lisäapua polkemiseen. Ilman sitä joustanee liikaa. Mulla on tuon putken päällä noin kymmenen sentin ohjauskannatin ja jouston huomaa selvästi. Osa joustosta voi tulla myös ohjaustangosta.
PW kirjoitti:Satuin sihtailemaan tuossa palkkien välissä jököttävää pyörää kauempaa ja siinä vasta huomasin kuinka vinossa on penkki.
Petri
Mihin suuntan se on vino?
Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään
Lähetetty: 14 Syys 2014, 11:52
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:Satuin sihtailemaan tuossa palkkien välissä jököttävää pyörää kauempaa ja siinä vasta huomasin kuinka vinossa on penkki.
Kuva!
Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään
Lähetetty: 14 Syys 2014, 12:03
Kirjoittaja PW

- 2014-09-14 12.01.15.jpg (297.77 KiB) Katsottu 3548 kertaa
Penkki on siis kuskista nähden oikeelle kallellaan ja lisäksi taitaa penkin takapää soojottaa oikeelle. Helpohko korjata jos viittii.
petri
Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään
Lähetetty: 14 Syys 2014, 12:11
Kirjoittaja jooseha
Noin pahasti
Enpä olisi uskonut että se voi olla huomaamatta noin vinossa.