Re: Pyöräsi kuva
mhelander kirjoitti:reiskaw kirjoitti:No ny pitäis näkyä - kun aikansa sähläs...
Ihan siisti. Tai suorastaan sisäsiisti kun on noin hyvät ketjuputket.
Tänx... ja ne ketjuputket oli ihan "sis.hintaan"
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
mhelander kirjoitti:reiskaw kirjoitti:No ny pitäis näkyä - kun aikansa sähläs...
Ihan siisti. Tai suorastaan sisäsiisti kun on noin hyvät ketjuputket.
Tänx... ja ne ketjuputket oli ihan "sis.hintaan"
Tuli alkukesästä hommattua Challenge Mistral jolla on tullutkin ajeltua ahkerasti. Maastopyörä on seissyt siitä lähtien tyhjänpanttina ja niinpä päätin muuntaa senkin nojapyöräksi. Ideana myös kokeilla tekeekö tämä kääntyvä poljinsysteemi pyörästä ketterämmän kaupunkiajossa. Ohjainkannatin menee vielä vaihtoon, mutta muuten pyörä alkaa olla kasassa.
Istuimen korkeus on melkein 80 senttiä, mutta se on ihan sopiva meikäläiselle, kun on tota pituutta kertynyt 190 senttiä.
Jorma
Kerroppa sit kokemuksista ,kun opettelet tällä ajaan. Saadaan sit vertausta Sakarin opettelun kansa. Pieni kilpa ,kumpi oppii nopeemin.
Kestikö osien saanti tuolta "lamminkon" takaa kuinka. Mitä muutos sarja lopulta tuli maksaan . Ihan uteliaisuus iski.
Mä olen nyt viikon verran ajellut sillä myöhään iltaisin ettei kukaan ole katsomassa. Ensimmäisenä iltana siiitä ei tullut yhtään mitään. Toisena alkoi jo vähän toimia ja kolmantena ajoin jo parin tunnin lenkin. Nyt viikon jokailtaisen ajelun myötä alkaa toimia. Tosin nyt ei Mistralin ajamisesta tule enää mitään. Odotella sai kolmisen viikkoa ja hintaa tuli tulleineen ja veroineen turhan paljon eli noin 500€. Toisaalta sain maastopyörän tosi halvalla pari vuotta sitten eli se vähän kompensoi hintaa. Ensivaikutelma pyörästä on, että kääntösäde on tosi pieni ja jousitus mukava.
jorhar kirjoitti:Mä olen nyt viikon verran ajellut sillä myöhään iltaisin ettei kukaan ole katsomassa. Ensimmäisenä iltana siiitä ei tullut yhtään mitään. Toisena alkoi jo vähän toimia ja kolmantena ajoin jo parin tunnin lenkin. Nyt viikon jokailtaisen ajelun myötä alkaa toimia. Tosin nyt ei Mistralin ajamisesta tule enää mitään. Odotella sai kolmisen viikkoa ja hintaa tuli tulleineen ja veroineen turhan paljon eli noin 500€. Toisaalta sain maastopyörän tosi halvalla pari vuotta sitten eli se vähän kompensoi hintaa. Ensivaikutelma pyörästä on, että kääntösäde on tosi pieni ja jousitus mukava.
Olis kyllä kiva jos tekisit tästä muutos hommasta oman ketjun, vähän tarinaa ja yksityiskohdista kuvia.
Petri
Hohoi jakkaa! Nojanallen julistaman cruzbike-ajonopettelunkilpailun voitit jorhar kirkkaasti! ONNEA!
En ole kuin muutaman kerran kokeillut SH20:tä, eikä ajo ole lähtenyt ollenkaan sujumaan. Johtuiskohan sen ajovaikeus mataluudesta, alaohjauksesta ja sen liian joustavasta rungosta?. En ole tavoittanut netistä vastaavaa ohjausta enkä runkoa.
Olen muuten tehnyt kaksi alamäkipyörästä tehtyä yläohjattavaa täysjousitettua nojakkia, jotka olen saanut jopa myytyä:
SH7:
ja SH10:
Ajaminen niillä oli yhtä helppoa kuin tavallisella pystypyörällä.
Sakari
PW kirjoitti:Olis kyllä kiva jos tekisit tästä muutos hommasta oman ketjun, vähän tarinaa ja yksityiskohdista kuvia.
Petri
Mulla ei nyt tähän hätään ole siitä enempää kuvia.
Rakentaminen sinänsä oli aika helppo operaatio. Kaikki tarvittava tuli paketissa mukana. Polkimen ulosvetäjää en löytänyt varastosta, joten vein koko projektin pyörähuoltoon, jossa vaihtoivat poljinkeskiön eteen. Operaatio maksoi 5 euroa. Etuhaarukkaan tuleva levennyssarja näyttää aika viritelmältä, mutta tuntuu toimivan. En löytänyt netistä joustohaarukkaa johon mahtuisi 135mm leveä takapyörä. Olisi tietysti siistimmän näköinen. Surley tekee leveää haarukkaa fatbikeen, mutta siinä ei ole joustoa. Ohjainkannatinta täytyy vielä kehitellä. Maasturissa ollut 90 millinen ei toimi. Eteenpäin käännettynä polvet osuvat ohjaustankoon ja taaksepäin käännettynä on hankala nousta istumasta ylös. Lainasin vaimon pyörästä säädettävän kannattimen joka kiilataan ohjainputken sisään. Se luistaa kovaa polkiessa. Ajattelin hommata lyhyen 40 millisen A-Head kannattimen jos se toimisi.
Cruzbike suosittelee rungoksi Y-mallista (halpis)täysjoustopyörää. Sellaisella saisi tietysti penkin ja painopisteen alemmas kun niissä joissakin on runkoputki aika alhaalla. Tästähän tuli niin korkea, että takapyörä luistaa jarruttaessa ja etujarrulla saa pyörän varmasti helposti ympäri. Toisaalta tässä istun nyt samalla korkeudella kuin autoilijat, joten näen ja tulen nähdyksi kaupunkiliikenteessä vähän paremmin kuin matalassa Mistralissa. Ainakin tällä lyhyellä ajokokemuksella tuntuu mukavalta kun polkimet ovat alempana kuin istuin. Ilmanvastus kyllä kasvaa siitä huomattavasti. Penkin istuinosa ei tunnu kovin mukavalta, mutta lyhyt selkänoja näin pystyasennossa sen sijaan on hyvä. Se mahdollistaa yläkropan liikkumisen ja hitaasti ajaessa on helpompi tasapainoilla painopistettä siirtämällä, eikä pelkästään ohjaamalla. En ole vielä uskaltanut pistää kenkiä lukkoon polkimiin ja siksi kädet joutuvat töihin kompensoimaan polkimiin kohdistuvaa vääntöä. Se varmaankin vähenee kun polkimia pääsee pyörittämään kunnolla. Tosin tekee kyllä hyvää saada myös yläkroppa töihin kun kuntoilusta tässä on enimmäkseen ainakin meikäläisellä kyse.
Lainaus korjattu t:MSK
jorhar kirjoitti:En löytänyt netistä joustohaarukkaa johon mahtuisi 135mm leveä takapyörä.
Taisi niitä jo pari olla mutta pyörän hinta taitais tuplaantua.
Pastori kirjoitti:
Taisi niitä jo pari olla mutta pyörän hinta taitais tuplaantua.
Onkohan tuo jo vähän liiottelua. Läskeimmät renkaat ikinä ja täysjousto. Silti polkimet raapii maata ja värkki painaa ainakin samat kuin mun mönkkäri. Ja persus ja ranteet kipeytyy vielä.
mhelander kirjoitti:Onkohan tuo jo vähän liiottelua. Läskeimmät renkaat ikinä ja täysjousto. Silti polkimet raapii maata ja värkki painaa ainakin samat kuin mun mönkkäri. Ja persus ja ranteet kipeytyy vielä.
Nuo renkaat on muistaakseni n. 1100 g ja vanteet n. 800g kappaleelta. Kiekoille tulee painoa siis n. 4,7-5,5 kg renkaineen kaikkineen. Runkohan on alumiiniä ja kaasuiskarilla (n. 3kg iskarin kanssa) ja keula vajaat 2 kg (mikäli ei ole vain DH-keulasta muokattu). Kyllä tuon siis alle viidentoista kilon pitäisi mennä.
Persaus kipeytyy toki kuten muillakin pystäreillä, mutta ranteiden kipeytyminen on vaan merkki väärästä ajoasennosta.
Aiheutti vain pienen rakkauden tunteen läikähtämisen rinnassa tuon läskipyörän näkeminen, niin oli pakko kommentoida.
Tässä talviajon meta:
Wacky kirjoitti:Tässä talviajon meta
Siisti. Ollaan päädytty penkin kulmassa aika lailla samaan, siis mun off-road vekottimen suhteen.
Tässä siitäkin "talvikuva" (tarkkasilimänen voi hokasta että terassilla on ensilunta) :
Ja tämä on kyllä neljästä nojakistani paras talvipyörä kun on lunta maassa enemmän, tai alla huonosti aurattu tie.
Tuo offroadin penkki näyttää hauskasti heikolta kun tuki on piilossa.
Petri
PW kirjoitti:Tuo offroadin penkki näyttää hauskasti heikolta kun tuki on piilossa.
Joo, tuli puolivahingossa tollanen. Likimain kaikki arvelee että miten se penkki tyhjän päällä pysyy... kunnes katsovat tarkemmin.
Mutta tarkoituksella penkin tuki on irroitetavissa ja kun takaiskarin kolmiosta irroittaa kaksi pulttia, ottaa stemmin ja etuhaarukan veks niin menee vekotin aika pieneen pakettiin. On ainoa nojis jonka saa kohtuu vaivalla paketoitua tarvittaessa jos tarvii ottaa reissuun mukaan.
Oleks sä Wacky laittanut napavaihteen tohon? Alfine? Ei siinä sillon koeajolla tainnu sellasta olla?