Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja
Hyvää ja huonoa. Eka versio romumuovista takakurasuojaksi kissansilmän päälle oli liian lyhyt ja lyhytkin reissu suttasi takin. Lisää rojua teipillä päälle, toivottavasti pysyy.
Ketuiksi meni matskuillani kädensijojen pehmustus. Tuppasi pyörimään ympyrää tangon ympärillä pehmuste. Kun teipillä hirtin kiinni niin, ettei pahasti pyörinyt, oli matskut litistetty ja kovia, eikä ollut mitään apua nappuloiden ja sepelin värinää vastaan. Seuraava kokeilu on litistää ulkopäästä ja jättää käden alle jäävä osa pöyheäksi ja paksuksi. Jos ei wörki, välineeni eivät toimi ja on ostettava paksu geelitappi tankojen päälle.
Ihan kuin olisi värinä lisääntynyt, kun hitaasta pihakurvailusta siirryin tielle. Nyt oli fleecesormikkaat, viimeksi paksut kumipehmusteiset neopreenihanskat.
Hyvää on pienimmän välityksen keveys. En ole täysin palautunut ja ilman pohjalla olevaa ajoa muutoin tuorein voimin kiipesin kokeeksi Lintsin koko matkan pienimmällä välityksellä. Ihan kuin olisi tarvinnut vain kolmasosan tehoista jaloista. Vakavasti lomalla olivat jalat ja keuhkot reagoivat vain minimaalisella tihentymisellä hengityksensä. Ei syventymistä tai sydämen tykytyksen kasvua. Piti jyrkintä kohtaa lukuunottamatta keventää tietoisesti poljentaa, ettei peffa noussut penkiltä. Mitenköhän kevyttä olisi lukkopolkimin? Olen ällistynyt nousemisen keveydestä, on aivan eri maailmasta rasituksen taso.
Olen kuullut väitettä, että mäkiä pitää kiivetä samalla teholla kuin tasaisella. Ei onnistu niin kovaa tasaisella meno minulta, mitä muut pyöräni vaativat Lintsillä pitkään. Maasturilla en tiedä, miten kauan jaksaisin, mutta nelisensataa metriä pitkä nousu on niin kevyt, että pari kertainen tuskin haastaa yhtään enempää. Ylös alas ajelussa lepää välillä, joten ei saa tarkkaa kuvaa noin. Joskus piruuttaan voisin keuhkojen palauduttua kokeilla edes taas sahaustakin.
Pahin paikka, jonka tiedän pitäisi kokeilla myös. Jyrkimmillään 19 % hiekkatiellä Kivikon urheilupuistossa. En ole alkua enempää kokeillut muilla pyörillä. A kunto ei riitä, b virtausurat poikki tien vievät loputkin pidosta, joka ei 32-622 muutenkaan riittänyt. Sutaisi juuri ennen koipien loppumista kesken.
Turistiksi pitäisi ryhtyä joskus pitkään nousuun. Onko eteläisessä Suomessa mielellään junaradan varrella olevassa kaupungissa kilsan parin jyrkähköä tai jyrkkää nousua? Vain Lahteen vievässä paikallisjunassa olen nähnyt pyörätelineen. Onko Salpausselällä haastavia pitkiä nousuja?