mikä tämän idea on ? onko kellään tällaista "IRL" ?
onko sama idis ku soikeassa rattaassa ?
On olemassa koulukunta, jonka mukaan saavutetaan parempi voimantuotto jaloilta voimansiirtoon, jos jalkojen liike ei ole ympyrä vaan liikerata on soikeampi. Tätä varten on suunniteltu erilaisia kampiratkaisuja. Ylläoleva järjestelmä vaikuttaa tämän koulunkunnan mukaiselta viritykseltä, mutta olen nähnyt pelkillä erilaisilla kammilla toteuttetuja ratkaisujakin, jotka ei tarvitse ylimääräistä ketjupyörää.
mikä tämän idea on ? onko kellään tällaista "IRL" ?
onko sama idis ku soikeassa rattaassa ?
On olemassa koulukunta, jonka mukaan saavutetaan parempi voimantuotto jaloilta voimansiirtoon, jos jalkojen liike ei ole ympyrä vaan liikerata on soikeampi. Tätä varten on suunniteltu erilaisia kampiratkaisuja. Ylläoleva järjestelmä vaikuttaa tämän koulunkunnan mukaiselta viritykseltä, mutta olen nähnyt pelkillä erilaisilla kammilla toteuttetuja ratkaisujakin, jotka ei tarvitse ylimääräistä ketjupyörää.
Tampereella oli yhdellä tutulla tuollaisella mekanismilla varustettu maantiepyörä toimistonsa nurkassa viitisen vuotta sitten. Mekanismi on kuulemma japanilaiten tapa rakentaa soikea liike polkimille. Soikeasta ketjupyörästä tuo poikkeaa siten, että soikearattaisessa jalka pyörii silti ympyrärataa. Tuossa on molemmin puolin kaksi ratasta, joiden ympäri ketjulenkit kiertävät urheilukentän muotoista rataa. Yhteen ketjulenkkiin on kiinnitetty poljin. Vivuston tarkoitus on pitää liike tasossa ja pitää polkimen akseli tanakasti suoraan sivulle.
Minä piirtelin 80-luvun alkupuolella versiota tuosta samasta aiheesta siten, että tukivivustona käytettäisiin jalkoja. Polkimet olisivat tolppakenkien tapaisesti kiinni myös ylempänä sääressä ja sivutuki otettaisiin moottorisahan terälaipan tapaan.
Kaveri väitti ajaneensa tuolla selvästi nopeampia aikoja pyöriväliikkeiseen maantiepyörään verrattuna. Luultavasti syynä tuohon on ollut hänen polkemistekniikkansa soveltuminen paremmin soikealle poljinradalle. En uskaltaisi yleistää. Jos tuo olisi yleisesti parempi, niitä varmaan näkisi kilpailuissa. Säännöt tuskin tuota kieltäisivät.
Re: Kummallisuuksia netistä
Lähetetty: 09 Maalis 2013, 11:18
Kirjoittaja mhelander
jori kirjoitti:
Mekanismi on kuulemma japanilaiten tapa rakentaa soikea liike polkimille. Soikeasta ketjupyörästä tuo poikkeaa siten, että soikearattaisessa jalka pyörii silti ympyrärataa. Tuossa on molemmin puolin kaksi ratasta, joiden ympäri ketjulenkit kiertävät urheilukentän muotoista rataa. Yhteen ketjulenkkiin on kiinnitetty poljin. Vivuston tarkoitus on pitää liike tasossa ja pitää polkimen akseli tanakasti suoraan sivulle.
Juu, aika monimutkainen on rakenne ja jos meinais nojariin laittaa niin pitäis about 90 astetta kiertää ratkaisua. Ja painoahan tulee reippaasti... kun tätäkin on moitittu raskaaksi:
Tuohon vanhempaan verrattuna tämä kuvissa oleva on suorastaan elegantti.
Re: Kummallisuuksia netistä
Lähetetty: 09 Maalis 2013, 21:27
Kirjoittaja Syväri
Leveä q-factor ainakin..
Re: Kummallisuuksia netistä
Lähetetty: 12 Maalis 2013, 10:19
Kirjoittaja TatuLund
Näitä erilaisia disaineja riittää, jos haluaa vain miedosti elliptisen pyörityslinjan, pystyy kammet tekemään paljon simppelimmällä mekaniikalla, tässä on jonkun espanjalaisen putiikin versio.
En tiedä onko nämä kisoissa sallittuja, mutta ainakin noita elliptisiä ketjupyöriä käytetään aika yleisesesti aika-ajopyörissä (Rotor, Ridea, ...) Mutta niissä taas ajatus on vähän eri, koska pyöritysliike on edelleen pyöreä, mutta voiman tuotto jakaantuu pyörityksessä siis eri tavalla kun ketjurengas on vähän soikea.
T. Tatu
Re: Kummallisuuksia netistä
Lähetetty: 14 Maalis 2013, 15:45
Kirjoittaja Hirven Noja
Tommonen: löyty, en tiä onks ollu tääl jo aiemmin.
Niin "makaa kuin petaa" , vai oliks se sanonta toisinpäin
ehkä tästä voi ymmärtää vanhan sananlaskun
Petri
Re: Kummallisuuksia netistä
Lähetetty: 19 Maalis 2013, 17:05
Kirjoittaja PW
Katettu pyörä
Petri
Re: Kummallisuuksia netistä
Lähetetty: 22 Maalis 2013, 12:07
Kirjoittaja mhelander
Video kuinka tehdä hiilikuituputkista sinkula pystäri käyttäen 3D-tulostettuja ruostumattomia muhveja.
Että tollanen passais mainiosti myös nojakin rungon tekoon... jostakin kevyestä muovista tulostas muhvit mutka- ja muihin vaikeisiin paikkoihin, väliin valmista putkea ja päälle sitten kuitua lisää.
Löytyi muuten Malric:n blogista jossa infoa ja hienoja kuvia Zockra TD P2:sta.
Onko tuollaisesta kellään tarkempaa tietoa? Go-one 3 - millainen vekotin on kyseessä. Onkohan Suomessa yhtään?
t.Ville
Re: Kummallisuuksia netistä
Lähetetty: 25 Maalis 2013, 09:03
Kirjoittaja Nojanalle
Laihialla kulkee tällänen, ensin muistelin että olsi ollut erellisen kysyjän kuljin. Luulisi Laihialaisten ajavan enenmänkin tälläsillä ajoneuvoilla.
Re: Kummallisuuksia netistä
Lähetetty: 25 Maalis 2013, 09:19
Kirjoittaja jori
Eihän tämä nyt sentään "Kummallisuuksia netistä" -osastoon kuulu.
Jos suunnittelet ostoa, neuvoisin huomioimaan, että tuollaisesta hyvin vinosta kaksoiskuperasta tuulilasista, joka on kaukana katsojan silmistä, ei sateella näe ulos oikein mitään. Minulla on karmea kokemus 70-luvun puolivälistä purjelentokoneesta, jossa oli tuollainen kabiini. Sateella ei nähnyt eteensä sen vertaa, että olisi horisonttia voinut tarkkailla. Sateessa laskeutuminen piti tehdä kabiinin sivulla olleesta noin nyrkin kokoisesta pyöreästä ilmanvaihtoreiästä katsellen. Loppuveto jäi hitusen ylös ja märkäsiipinen kone istui noin metrin korkeudelta. Auts. Mitään ei särkynyt ukossa tai koneessa, mutta säikäytti.
Tietääkös kukaan ovatko Go-one-kuskit tehneet tälle mitään. Minusta tuohon voisi rakentaa katto-osaan sellaisen sadeajoreiän, josta voisi nostaa päänsä katon yläpuolelle silmiä myöten. Samaa reikää voisi käyttää myös kuivalla kelillä kaupunkiajossa. Reikä kattoon ja penkin selkänojalle tukipönkä.
Tuossa Leibassa on vain yhteen suuntaan kaareva lasi ja katselukohta paljon lähempänä silmää. Lisäksi taitaa olla avattava luukkukin tuulilasissa.