Sivu 23/59
Re: Talvipyöräily
Lähetetty: 01 Joulu 2012, 18:18
Kirjoittaja PW
Ensimmäisessä varsinaisessa talvikelissä ajelin tänään. Eilen pyrytti lunta 10-15 cm noin, yöllä oli pyörätiet putsattu mutt kun koko ajan vähän sadellu niin jonkinverran irtolunta oli varsinkin kun Vuoksen varressa tuuli tuiskuttaa sitä paikoin kinoksiksi. Renkaat on vielä ihan sileet ja kapeet kesä sellaset - aika hyvin niillä kuitenkin pääsi. Kinoksista kun yritti vauhdilla mennä ja mieluummin semmosesta kohasta missä ei muiden jälkiä ollu nii yleensä pääs läpi.
Se kesäajon rento meininki kyllä häviää ja kielen joutuu pitään aika keskellä suuta
eli aika eri laji tää talvinojailu on ku kesä- sen joutuu taas toteaan.
Petri
Re: Talvipyöräily
Lähetetty: 04 Joulu 2012, 11:48
Kirjoittaja Syväri
Näköjään -20C riittää hyydyttämään nishikin hybridin, vapaaratas hitsaa kiinni, ketjut oli ruosteessa viime sadekeliltä ja vaihdevaijerit ja vaihtajat myös ahdisti.
Jaksais vaan niin kyllähän nuo sais kuntoon mutta... 
Re: Talvipyöräily
Lähetetty: 04 Joulu 2012, 12:02
Kirjoittaja Lizard100
Ostin kinttaat ja laskettelulasit ja tulee hirvee hiki..toivottavasti 10-20 astetta kiristyis toi pakkanen ( -23 C ei oo mitään ). Trek MTB:llä ei ole ongelmia...tosin isoimmalle rattaalle ei mene edessä mutta siellä on kuraa syksystä vielä..puhdistuksen jälkeen varmaan menee.
Re: Talvipyöräily
Lähetetty: 04 Joulu 2012, 18:54
Kirjoittaja Wacky
Lizard100 kirjoitti:Ostin kinttaat ja laskettelulasit ja tulee hirvee hiki..toivottavasti 10-20 astetta kiristyis toi pakkanen ( -23 C ei oo mitään ). Trek MTB:llä ei ole ongelmia...tosin isoimmalle rattaalle ei mene edessä mutta siellä on kuraa syksystä vielä..puhdistuksen jälkeen varmaan menee.
Miten paljon sä pistät vaatetta päälle jos saat hien pintaan vielä noilla lämpotiloilla? Mä ainakin pistän sopivasti vaatteita lämpötilan mukaan jolloin hikoilu pysyy kurissa eikä ole kylmä.
Meta kulkee mainioisti vielä pakkasella. Ainoa "ongelma" on kun kaupunkin on ollu niin tehokas auraamaan pyörätietä tänä vuonna ettei pääse työmatkalla ajaa lumeen tallottuja polkuja tai mitään haastavampaa paitsi isomman lumisateen jälkeen seuraavana aamuna tai sen aikana ja sillonkin puolet matkasta aura on käyny pilaamassa
On mullakin ongelmat.. Miten tää nyt näin meni?
Re: Talvipyöräily
Lähetetty: 04 Joulu 2012, 19:01
Kirjoittaja jori
Wacky kirjoitti:
Meta kulkee mainioisti vielä pakkasella. Ainoa "ongelma" on kun kaupunkin on ollu niin tehokas auraamaan pyörätietä tänä vuonna ettei pääse työmatkalla ajaa lumeen tallottuja polkuja tai mitään haastavampaa paitsi isomman lumisateen jälkeen seuraavana aamuna tai sen aikana ja sillonkin puolet matkasta aura on käyny pilaamassa
On mullakin ongelmat.. Miten tää nyt näin meni?
Vähän samat ongelmat, kuin kaupunkimaasturin omistajilla. Kaupunkimaasturiväki on hankkinut välineet, joilla pääsisi pahoissa olosuhteissa ja maksavat siitä lisääntyneenä polttoaineenkulutuksena ja isompana autoverona -ja hintana, mutta olosuhteet vaan tahtovat kaupungissa olla niin hyvät, ettei investoinnille oikein löydy katetta. Läskirenkaat ja etuhaarukka ovat vielä pieni investointi hätävarjelun liioitteluksi. Voihan niillä mennä sitten sellaisiin paikkoihin, joihin ei edes tarvitse mennä, mutta menee, kun kerran pääsee. 
Re: Talvipyöräily
Lähetetty: 04 Joulu 2012, 19:14
Kirjoittaja Pastori
Räkäkränk on kyllä aika mainio ergonomialtaan. Tänään poljeksin töihin paksussa lumessa ja tuiskussa. Hyvin toimin. Vielä kun saa sen penkin kondikseen.
Re: Talvipyöräily
Lähetetty: 04 Joulu 2012, 21:05
Kirjoittaja Lizard100
Wacky kirjoitti:Lizard100 kirjoitti:Ostin kinttaat ja laskettelulasit ja tulee hirvee hiki..toivottavasti 10-20 astetta kiristyis toi pakkanen ( -23 C ei oo mitään ). Trek MTB:llä ei ole ongelmia...tosin isoimmalle rattaalle ei mene edessä mutta siellä on kuraa syksystä vielä..puhdistuksen jälkeen varmaan menee.
Miten paljon sä pistät vaatetta päälle jos saat hien pintaan vielä noilla lämpotiloilla? Mä ainakin pistän sopivasti vaatteita lämpötilan mukaan jolloin hikoilu pysyy kurissa eikä ole kylmä.
Meta kulkee mainioisti vielä pakkasella. Ainoa "ongelma" on kun kaupunkin on ollu niin tehokas auraamaan pyörätietä tänä vuonna ettei pääse työmatkalla ajaa lumeen tallottuja polkuja tai mitään haastavampaa paitsi isomman lumisateen jälkeen seuraavana aamuna tai sen aikana ja sillonkin puolet matkasta aura on käyny pilaamassa
On mullakin ongelmat.. Miten tää nyt näin meni?
Aluspaita, paita, fleece ja tuulipuku jossa huppu. Pikät alkkarit ja farkut..sukat + sillasukat ja nahkanilkkurit..kypärän alla on kevyt liina.
Re: Talvipyöräily
Lähetetty: 04 Joulu 2012, 21:13
Kirjoittaja jviirret
Wacky kirjoitti:Lizard100 kirjoitti:Ostin kinttaat ja laskettelulasit ja tulee hirvee hiki..toivottavasti 10-20 astetta kiristyis toi pakkanen ( -23 C ei oo mitään ). Trek MTB:llä ei ole ongelmia...tosin isoimmalle rattaalle ei mene edessä mutta siellä on kuraa syksystä vielä..puhdistuksen jälkeen varmaan menee.
Miten paljon sä pistät vaatetta päälle jos saat hien pintaan vielä noilla lämpotiloilla?
Maastopyörällä kyllä saa hien, kelillä kuin kelillä, eikä ole vaatetuksesta kiinni. Ongelmat alkaa kun kunto loppuu ja syke alkaa laskeen takaisin alle 180:n...
Jukka
Re: Talvipyöräily
Lähetetty: 05 Joulu 2012, 08:35
Kirjoittaja mhelander
GodTdd kirjoitti:Täällähän selkeästi pedataan osallistumista tulevaan km-kisaan 
Jepjep. Iski vaan maanantaina flunssanen olo joten ei nyt kehtaa näillä ma-ti vaatimattomilla tuulettomilla -23 pakkasilla käydä ajamassa, pitää tyytyä kävelemään työmatkoja. Nyt on asiallisempi -10 .. -12 mutta tuuleskelee.
Mitä tulee varustukseen niin kehutaan ny vielä kerran noita Northwave Fahrenheit -kenkiä. Valmistaja lupaa mukavuutta -5 lämpötiloihin mutta sunnuntaina kävin polkaseen 68 kilsaa jolloin olin ulkona yhtä soittoa noin neljä tuntia. Pakkasta vaan tollaset -12 .. -14 ja tuuleskeli vähän. Vasta viimeisellä puolituntisella alko varpaille tulla kylmä... jalassa ohuet sukat ja normisukat päällä, ei lämpöpohjallisia tai kengän lämmittimiä päällä.
Mitenkähän hyvin tarkenis jos raskis hommata Celsius Artic -mallit joille luvataan -35 C... sais samalla paremman kävelypohjan ja jos raskis hommata Time Atac polkimet joissa 2-pulttinen klossi. Ehkä ensi vuoden puolella. Sopisivat off-road vekottimeen täydellisesti, nyt on jo koeajettavana vanhat Atac-polkimet ja Pearl Izumi X-Alp kesäkengät joilla ei tarkene ajaa...
Re: Talvipyöräily
Lähetetty: 05 Joulu 2012, 09:02
Kirjoittaja PW
[quote="mhelander"Mitä tulee varustukseen niin kehutaan ny vielä kerran noita Northwave Fahrenheit -kenkiä. Valmistaja lupaa mukavuutta -5 lämpötiloihin mutta sunnuntaina kävin polkaseen 68 kilsaa jolloin olin ulkona yhtä soittoa noin neljä tuntia. Pakkasta vaan tollaset -12 .. -14 ja tuuleskeli vähän. Vasta viimeisellä puolituntisella alko varpaille tulla kylmä... jalassa ohuet sukat ja normisukat päällä, ei lämpöpohjallisia tai kengän lämmittimiä päällä.
Mitenkähän hyvin tarkenis jos raskis hommata Celsius Artic -mallit joille luvataan -35 C[/quote]
Mistä, Mika oot ostanu nuo kengät ? Millasiin lukkoihin käyvät ?
Miulla on Northwaven kesäkengät joilla pärjää huonosti vaikka kengän suojukset ja parit villasukat. Kesäkengätkin vois toimia jos olis isommat eli ihan helvetin isot
mahtus sukkaa eikä puristas.
Toinen ongelma on nuo neopreeni kengänsuojukset, nekin on miusta liian pienet eli puristavat vaikka ne oli isoimmat mitä kaupasta löyty - jotain 49 kokoa.
Petri
Re: Talvipyöräily
Lähetetty: 05 Joulu 2012, 09:09
Kirjoittaja mhelander
PW kirjoitti:Mistä, Mika oot ostanu nuo kengät ? Millasiin lukkoihin käyvät ?
Bike-Discount:sta (Saksasta). Artic-sarja passaa SPD-tyyppisille, kahdella pultilla oleville klosseille, ja Fahrenheit on SPD-SL eli 3-pulttisille, käytännössä muuten sama kenkä ja luvattu mukavuusalue yltää -5 asteeseen. Mulla on siis noi jälkimmäiset.
Ja Artic:sta löytyy vielä tuo Celsius jolle luvataan -35 C.
Kyseistä kenkää oli kaupan muuallakin, mutta kokoja löyty huonommin. Ihan alkusyksystä näitä sai jopa 150 € hintaan, sittemmin on hinnat nousseet ja saatavuus huonontunut.
Mitä kokoihin tulee niin kaveri hommas Artic:n ensin, sovitin sitä ja 42 oli hiukka liian sopiva. Tilasin sitten itselleni kokoa 43 joka on sama kuin mitä simpan kesäkengissä ja kun jalka on 42-42.5 niin hyvin mahtuu ja tilaa on helposti parillekin paksuhkolle sukalle (ei sentään villasukille tms).
Ulkomitoiltaan nämä kengät ovat kuin kesäkenkiä joten mun XS-koon kenkäsuojat mahtuu yhtä hyvin näiden päälle kuin simpan kesäkenkien. Artic-sarjassa on vähän karkeempi (ja siten paksumpi) pohja.
Re: Talvipyöräily
Lähetetty: 05 Joulu 2012, 09:15
Kirjoittaja PW
mhelander kirjoitti:PW kirjoitti:Mistä, Mika oot ostanu nuo kengät ? Millasiin lukkoihin käyvät ?
Bike-Discount:sta (Saksasta). Artic-sarja passaa SPD-tyyppisille, kahdella pultilla oleville klosseille, ja Fahrenheit on SPD-SL eli 3-pulttisille, käytännössä muuten sama kenkä ja luvattu mukavuusalue yltää -5 asteeseen. Mulla on siis noi jälkimmäiset.
Ja Artic:sta löytyy vielä tuo Celsius jolle luvataan -35 C.
Kyseistä kenkää oli kaupan muuallakin, mutta kokoja löyty huonommin. Ihan alkusyksystä näitä sai jopa 150 € hintaan, sittemmin on hinnat nousseet ja saatavuus huonontunut.
Mitä kokoihin tulee niin kaveri hommas Artic:n ensin, sovitin sitä ja 42 oli hiukka liian sopiva. Tilasin sitten itselleni kokoa 43 joka on sama kuin mitä simpan kesäkengissä ja kun jalka on 42-42.5 niin hyvin mahtuu ja tilaa on helposti parillekin paksuhkolle sukalle (ei sentään villasukille tms).
Ulkomitoiltaan nämä kengät ovat kuin kesäkenkiä joten mun XS-koon kenkäsuojat mahtuu yhtä hyvin näiden päälle kuin simpan kesäkenkien. Artic-sarjassa on vähän karkeempi (ja siten paksumpi) pohja.
Mites kenkien osto netistä onnistuu ku ei voi sovittaa - vähän arveluttaa. Miulla on tuo jalka sen verran iso ett pitäs kysellä kanootti puolelta
noin 48 koko riippuu tietyst mallista.
Petri
Re: Talvipyöräily
Lähetetty: 05 Joulu 2012, 09:17
Kirjoittaja Lizard100
jviirret kirjoitti:Wacky kirjoitti:Lizard100 kirjoitti:Ostin kinttaat ja laskettelulasit ja tulee hirvee hiki..toivottavasti 10-20 astetta kiristyis toi pakkanen ( -23 C ei oo mitään ). Trek MTB:llä ei ole ongelmia...tosin isoimmalle rattaalle ei mene edessä mutta siellä on kuraa syksystä vielä..puhdistuksen jälkeen varmaan menee.
Miten paljon sä pistät vaatetta päälle jos saat hien pintaan vielä noilla lämpotiloilla?
Maastopyörällä kyllä saa hien, kelillä kuin kelillä, eikä ole vaatetuksesta kiinni. Ongelmat alkaa kun kunto loppuu ja syke alkaa laskeen takaisin alle 180:n...
Jukka
Niin...oli mulla myös kaulahuivi jonka saa naaman eteen ja uudet pohjalliset saappaissa ja lämmin istuinsuoja. Melkein suosittelen tuulipuvun housujakin pidemmälle legille.
Re: Talvipyöräily
Lähetetty: 05 Joulu 2012, 09:50
Kirjoittaja PW
Bike-discountissa olis tuota Northwave celsius artic kenkää 174,95 + 10,95 kuletus suomeen, mites tuo kauppa se on kait pelannu ku sieltä oot ostanu - kerkeekö joululahjaks
nyt olis vähän rahaakin kun valtio palauttaa kuulemma tänään sille lainaamani rahat 
Petri
Re: Talvipyöräily
Lähetetty: 05 Joulu 2012, 10:29
Kirjoittaja mhelander
PW kirjoitti:Bike-discountissa olis tuota Northwave celsius artic kenkää 174,95 + 10,95 kuletus suomeen, mites tuo kauppa se on kait pelannu ku sieltä oot ostanu - kerkeekö joululahjaks
nyt olis vähän rahaakin kun valtio palauttaa kuulemma tänään sille lainaamani rahat 
Germaanit on aika tolkkuja käsittelemään tilaukset ja laittamaan ne liikkeelle. Mahtais keretä, yleensä on tainnu viikko mennä kun ovat tilauksen prosessoineet.
Mitä kokoon tulee, mun kavio on lenkkareilla mitattuna 42-42.5 vähän valmistajasta riippuen. $haissen kesäkilpapyöräilykengät ovat sopivia 43-kokoisina, jopa parilla (ei kovin paksulla) sukalla talvikäytössä.
Northwave -kengät sopii näihin koipiin myös 43-kokoisena jolloin vähintään samat sukat mahtuu kuin $haisse-kenkiin. Ja olen sovittanut myös Celsius:t, kenkäosa on niissä täsmälleen sama, eroa on ainoastaan pohjassa (karkeampi kuvio, 2-pulttinen klossi).
Itsellä on tosiaan kova kiusaus investoida Celsius Artic -kenkiin ja Time Atac -polkimiin. Pitäisi olla ehdoton yhdistelmä talviajeluun nojakilla ja sitten polkimet kesäkengillä maastoon. Maantiellä mennään jatkossakin SPD-SL -tyyppisillä.