Nojapyörä, kyllä kannatti!

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Nyt se kaatuilu alkoi, 2 kertaa tänään :oops: . Hitaassa vauhdissa. Miten se liikkeellelähtö nyt jo unohtui! Pyörään ei tiettävästi tullut ainakaan näkyviä naarmuja eikä kuskiinkaan pahemmin. Sieltä on muuten yllättävän vaikeaa päästä ylös. Hiukan haparoivaa ajoa ja välillä suoraan ajaminen on kauhian vaikiaa, mut kyllä se tästä lähtee.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

jviirret

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Yrität liikaa. Muutama harjoittelujakso/päivä ja lopetus onnistuneeseen suoritukseen. Se että tahkoaa tuntikausia ei ole kovin tehokasta oppimisen kannlta, siis suhteessa käytettyyn aikaan.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Premnas

Saatat olla oikeassa, ehkä tuli otettua vähän liiankin nopea startti kaksipyöräisellä, vaikka en myönnä harjoitelleeni tuntikausia :) . Huomenna scorpion alle, ettei sille tule paha mieli :D . Samalla voisi virittää peräkärryn perään ja käydä ostamassa joitain tarvikkeita tuota kaksipyöräistä varten.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Salsa
Sisällöntuottajakokelas

Viesti Kirjoittaja Salsa »

Auts, toivottavasti ei sattunut.

Kyllä se kakspyöränen on jotenkin himskatin vaikea peli :D mutta kaipa siihen joskus tottuu.
Tänään oli eka päivä kun menin töihin baronilla. Kyllä pääsi muutama kirosana kun ei mutkissa oikein uskalla kääntää vieläkään kauheesti. Uhosin jo Rikulle etten osaa ja kuljen työmatkat trikellä. Suorat paineltiinkin sitte niin lujaa ku naisesta lähti :)

Olen pyörän käyttäjä, en sen huoltaja.
HPV Gekko Fx 2013-> Optima Baron XS 2014-> Performer Toscana 20/26 2015->

Premnas

Joo, mutka-ajoa olisi vaan harjoiteltava. Itelläkin se toinen pyllähdys sattui vaan siksi kun en uskaltanut kääntää tarpeeksi ja sössin jalan laskemisen tukevasti maahan, siinäpä sitä sitten oltiin. Noista pyllähdyksistä kumpikaan ei sattunut, koska olin jo lähes pysähtynyt kun menin nurin. Edes pohkeeseen ei tullut mitään naarmuja. Enemmän mua huolestutti pyörän kuin kuskin puolesta..

Oikeastaan tein virheen jo siinä kun menin liian lähelle Turun keskustaa. Siellähän sitä porukkaa liikkuu vähän liiankin kanssa välillä, voi olla myös että jännitti lähteä valoista liikkeelle ja siksi se juuri epäonnistui. Onnistuneimpia liikkeelähtöjä on aina silloin kun on lähes liioitellun rauhallinen liikkeissään. Heti kun alkaa hutiloida ja kiirehtiä, pyöräkin alkaa vempuloida :D .

Päätin viedä pyörän jarrujen ilmaukseen yhteen pyöräliikkeeseen. Huomenna vienti ja torstaina saan sen korjattuna hakea takaisin. Nyt olisikin tänään projektina kasata peräkärryyn jonkinlainen pyöränkuljetusteline, tämä ollut mielessä jo kauan. Joku kehikko, jonka päälle voisi tuupata nojakin ja sitoa liinoilla kiinni.

terppa

Viesti Kirjoittaja terppa »

Premnas kirjoitti:

Päätin viedä pyörän jarrujen ilmaukseen yhteen pyöräliikkeeseen. Huomenna vienti ja torstaina saan sen korjattuna hakea takaisin. Nyt olisikin tänään projektina kasata peräkärryyn jonkinlainen pyöränkuljetusteline, tämä ollut mielessä jo kauan. Joku kehikko, jonka päälle voisi tuupata nojakin ja sitoa liinoilla kiinni.

Älä unohda valokuvata yhdistelmää ;)

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Premnas

Ei se pyöränkuljetusteline onnistunutkaan niillä tykötarpeilla joita kotoa löytyi. Nojakki oli niin pitkä että sitä oli vaikeaa sovittaa kärryyn. Mä olisin laittanut sen taloustikkaiden päälle niin että tikkaiden yläpäässä kun on leveämpi tai pitempi kohta, siihen takakiekko ja etukiekko taas tikkaiden alapäähän poikittain, mutta sitten mies meinasi ettei nojakin renkaat tykkää jos sen kiristää siihen. En tiedä olisiko se siitä tykännyt, mun mielestä se oli hyvä idea? Lopulta tehtiin niin että itse ajoin kaksipyöräisen työpaikalle ja työpäivän päätteeksi mies ajoi mun trikellä ja peräkärryssä oma pyöränsä, siitä pyöräliikkeeseen. Takaisinpäin sitten ajoin itse trikellä. Kyllä mä vielä joskus oikeasti teen sen pyöränkuljetustelineen. Kaksipyöräisellä se voisi esim. olla sellainen että kiinnitys tulisi rungosta ja sitten se runkoteline tulisi taas kärryyn kiinni.

Mietin et viittiinkö kirjoittaa mutta kirjoitetaan nyt sitten: mies sai triken eilen nurin :shock: . En ollut itse paikalla todistamassa mutta kertomansa mukaan oli ajanut suht hiljaa ja vissiin tehnyt jonkun liian jyrkän käännöksen, trike meni oikealle kyljelleen nurin. Onneksi miehelle ei käynyt mitenkään! Trike kyllä kärsi tuosta kippaamisesta jonkin verran: lokarissa aika kamalat "asvaltti-ihottumat", kiekon navan ruuviin ja sen yläpuolelle skraapuja, tarakan takaosaan ylös samoin ja vaihtajan vaijerin ruuviin tuli vähän jälkeä, mutta itse vaihtaja ei vääntynyt. En tiedä voiko noita korjata. Lokarin nyt aina voi vaihtaa (kalliisti) mutta mahtaako noihin alumiiniosiin auttaa esim. hionta ja maalaus. Hiukan kyllä harmittaa. Edelleenkään en kyllä tajua miten sillä on voinut kaatua, koska itsekin olen joskus ajanut liian jyrkästi ja liian kovaa mutkaan ja ainoa mitä olen aikaan saanut, on toisen eturenkaan hienoinen nousu. En siis mitenkään voi käsittää että pienemmässä vauhdissa tuon voi saada nurin. No, nyt on taas melkein kaikki nähty ja kuultu.

PW
KOM

Viesti Kirjoittaja PW »

Onnistuisko se toisin päin, kakspyöräsellä vedät trikeä - takaperin? Peräkärryä ei tartte ollenkaan. Omaa kolmipyörää (delta) joskus hinasin PW1:llä.
Tuohon perhekolmiodraamaan en uskalla ottaa kantaa :wink:

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Premnas

Kaksipyöräisellä en taida uskaltaa vielä vetää perässä mitään kun yksinäänkin sen hallinta ei ole parasta a-luokkaa :| . Kokeilin viime talvena kävellessä vetää trikeä takaperin mutta jostain syystä eturenkaat tahtoivat vähän väliä kääntyä poikittain..eli kaksipyöräisellä vetäessä sen huojunta saattaisi saada renkaat poikittain laahautumaan, ei hyvä.

Kylläpäs jännittää hakea pyörä huollosta, millaiselta se jarru mahtaa nyt tuntua.

jviirret

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Premnas kirjoitti:

Kokeilin viime talvena kävellessä vetää trikeä takaperin mutta jostain syystä eturenkaat tahtoivat vähän väliä kääntyä poikittain..

Niin ne kääntyy jos et nosta perää riittävästi. Tarpeeksi kun nostat takapäätä ylös niin olakatpit kääntyy takaviistoon ja jättö takaperin liikkumista varten sellaiseksi että ohjaus keskittää.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori

Viesti Kirjoittaja jori »

Premnas kirjoitti:

Kokeilin viime talvena kävellessä vetää trikeä takaperin mutta jostain syystä eturenkaat tahtoivat vähän väliä kääntyä poikittain..eli kaksipyöräisellä vetäessä sen huojunta saattaisi saada renkaat poikittain laahautumaan, ei hyvä.

Jukka ehti ensin, mutta laitan tämän silti, kun on oikein kuva ja linkkikin. :)

Takapyörä pitää nostaa riittävän korkealle, niin etupyörät seuraavat nätisti kääntymättä linkkuun. Kaksipyöräisen tarakalle tai oikeastaan takaboksin sisään nostettu triken takapyörä saattaisi riittää. :roll:

http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... rin#p60150
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Premnas

Ai noin korkealle? Mulla on kyllä aika vakaa epäilys että siinä vaiheessa keskiö ja polkimet raapii jo asvalttia. Voihan sitä toki kokeilla, tiedä vaikka onnistuisi. Olen vaan joskus nostanut peräpäätä enemmän, sillä seurauksella että etupää on osunut jo maahan.

Nyt on jarru huollettu ja täytyy sanoa että nyt alkaa löytyä jo nautinto ajamiseen :D . Tuo on niin kevyt! Liikkeelle lähteminen ei ole enää niin haparoivaa ja itse ajaminenkaan ei, eikä pyörä vaapu puolelta toiselle. Tänään uskaltauduin jopa kääntymään esim. alikulkutunneliin ihan reippaasti (mutta kokeilin sitä kikkaa että nostaa selän vähän pystymmäs) ja yllättäen ei jännittänyt niin paljon ja pyöräkin kääntyi nätisti. Helpottaa hankalissa paikoissa tasapainoilua. Höhlä, miksen kokeillut jo aiemmin :roll: . Lukkopolkimet ovat tuossakin tosi hyvät olla. Ajotuntuma on paljon vakaampi kuin ilman niitä. Tähän asti olen aina muistanut irrottaa kengän lukosta.

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

Premnas kirjoitti:

Mietin et viittiinkö kirjoittaa mutta kirjoitetaan nyt sitten: mies sai triken eilen nurin :shock: ..

Tottumattomalle se voi olla yllättävän "helppoa".
Epäilisin että miehelläsi paino piste on korkeammalla joka myös edes auttaa kyseisessä suorituksessa.

Loppupeleissä tadpole kaatuu aika äkkiä kun tekee teräviä käännöksiä...
ja jos tuohon renkaan nostoon ei ole tottunut niin se äkkiä säikäyttää eikä ehkä hoksaa tai liikenne esteiden vuoksi ymmärrä kääntää vastaan...

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Premnas

Itse asiassa miehellä kai olisi ollut painopiste matalammalla, koska kun polkimet ovat hänelle liian kaukana niin makaa penkillä liiankin edessä (jotta näin yltäisi paremmin polkemaan). No, tiedä sitten mikä lopulta johti nurin menemiseen. Ehkä kuitenkin oppi käsittelemään trikeä vähän eri tavalla...

Tää oli vaan niin jännä kun itse pidin tuota lähes mahdottomana kaataa tai että sitä pitää sitten oikein erikseen yrittää, mutta näin kuitenkin kävi.

PW
KOM

Viesti Kirjoittaja PW »

Jos tulee tiukkoja/vaikeita paikkoja, kannattaa irrottaa toinen kenkä lukosta ja pyörittää vaikka yhellä jalalla. Irrotettu jalka voi ottaa maasta tukea jos meinaa nurin mennä tai jos joutuu ajamaan kovin hiljaa esim. ihmisten seassa.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin