SH18

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17868
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: SH18

Viesti Kirjoittaja PW »

On vähän monimutkanen miun makuun :? liian monta kohtaa joka voi pettää.

Petri.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Timppa
Viestit: 43
Liittynyt: 07 Helmi 2010, 08:02
Paikkakunta: Sotkamo

Re: SH18

Viesti Kirjoittaja Timppa »

Vaikuttaa aika vaaralliselta ohjauksessa nuo vaijeri viritykset...

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: SH18

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

Ovela oivallus. 8)

Varmasti toimiva ratkaisu ja vieläkun tuon Jorin mainitseman pallonivelen kiinnitys kohdan tukevoittaa ja vaijereista saa löysät pois nin varmasti ihan kiva kruisailla..

Olisiko tuohon suotavaa tehdä aikaisemminkin käyttämäsi jousitoiminen ohjauksen keskitin, jotta jos vaijeri menisi poikki laite pysyisi kuitenkin suorassa linjassa...
Ei sillä että se välttämättä aina olisi hyvä, mutta ainakin ennelta arvattavissa..
Ja jos tahtoisi maksimoida moista niin eikö tuohon voisi lattaa lisäksi narut suitsiksi joista voisi hätä tilanteessa ohjata esim ojaan...

Nuita Sakarin luomuksia on aina ilo katsella. :D

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH18

Viesti Kirjoittaja irakas »

jori kirjoitti:

Nyt on ohjausvoimat aika heppoisen rakenteen varassa. Ne vetävät pystyssä olevaa kierretankoa ajokin poikkisuuntaan. Tanko taipuu, latta taipuu ja ohjauksesta tulee pehmeä ja epävarma. Suosittelen, että siirrät pallonivelen emäputken kylkeen rungon haaraan hitsatun latan päälle pystyyn ja siirrät köysipyörän vähän ylemmäs ohjausakselilla, jolloin ohjausakselikin lyhenee sen kymmenisen senttiä. Vai tarkoititko sittenkin tuota poikkitankoa, jota piti lyhentää.

Pallonivelen kiinnitys on tuollainen, kun arvelin, että kierretanko ei joudu kovinkaan suurille rasituksille. Kun köysipyörään tuleva vaijeri vetää, niin köysipyörästä lähtevä vaijeri vastustaa saman verran. Ohjausvoima keskittyy köysipyörän pyörittämiseen eikä vedä sitä ajokin reunaa kohti. Vai olenkohan väärässä? :roll:

Oli miten oli, joka tapauksessa varmuuden vuoksi siirrän pallonivelen emäputken kylkeen rungon haaraan kiinnitettyyn lattaan niinkuin sanoit.

Ohjaustangon lyhentämisellä tarkoitin ohjausakselin päässä olevaa poikkitankoa, jonka päitä aion lyhentää sen liikuttelun helpottamiseksi.

Mustasudenkorennon mainitsema ohjauskeskitin tosiaan kannattaa laittaa tähänkin. Ohjaus on nyt kovin herkän tuntuinen ja nopea.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH18

Viesti Kirjoittaja irakas »

Asensin SH18:n liikkuvaan ohjaustankoon jarrut, vaihteet ja moottorin säätöyksikön (joka on piilossa ohjaustangon alla)

22012013 SH18 n2.jpg
22012013 SH18 n2.jpg (123.54 KiB) Katsottu 3308 kertaa
22012013 SH18 n.jpg
22012013 SH18 n.jpg (89.94 KiB) Katsottu 3308 kertaa

Villkkukytkin ja oikean takapyörän rumpuvaihteen vaihdevipu on oikealla alhaalla olevassa sauvassa.

SH18:ssa on sähköavustuksen lisäksi 63 vaihdetta. :mrgreen:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH18

Viesti Kirjoittaja irakas »

Muutamien kilometrien koeajojen jälkeen ei tuollainen ohjaus tunnu ollenkaan mukavalta. Ohjaustankoa joutuu kannattamaan, ja kädet väsyy. Ei se minulla ainakaan syliin mahdu niinkuin Petrillä. Aion palata kaksisauvaiseen ohjaukseen, jossa ohjaussauvat ovat sivuilla alhaalla.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: SH18

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Ei varmaan toimi pystymmässä asennossa samalla tavalla sylissä pitäminen..

Eikö tohon kannattas joku laakerointi kehittää, vai tuleeko ohjaustanko poistumisen tielle ?

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH18

Viesti Kirjoittaja irakas »

Syväri kirjoitti:

Ei varmaan toimi pystymmässä asennossa samalla tavalla sylissä pitäminen..

Eikö tohon kannattas joku laakerointi kehittää, vai tuleeko ohjaustanko poistumisen tielle ?

Ohjaustanko on laakeroitu kääntyväksi. Jos ohjaustanko ei ole käännettävissä sivulle, on paikalleen istuminen mahdotonta.

Ennenkuin puran tuon ohjaustangon aion kokeilla toimisiko tanko lyhyempänä ja yksikätisenä. Tangossa olisi vain yksi vipu jarrulle, joka vaikuttaisi molempiin takapyöriin. Vaihdevivut olisivat sivuilla.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

vetu
Viestit: 69
Liittynyt: 17 Marras 2012, 11:31
Paikkakunta: Veteli

Re: SH18

Viesti Kirjoittaja vetu »

Moi!
Miten olisi kumi kannatusjousi ?

vesa

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: SH18

Viesti Kirjoittaja jviirret »

vetu kirjoitti:

Moi!
Miten olisi kumi kannatusjousi ?

Näin juuri, tai koukku katteeseen johon ripustetaan ajaessa?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH18

Viesti Kirjoittaja irakas »

vetu kirjoitti:

Moi!
Miten olisi kumi kannatusjousi ?

vesa

Oikeastaan suurin hankaluus on, että kori on kyynärpäiden kohdalta niin kapea, että ne eivät mahdu kunnolla ja hankaavat korin sivuseiniä ja, jos kori ei ole päällä, hankaavat ne takapyöriä.

Jos ohjaussauva on yksikätinen ja lyhyempi, käsivarret voivat olla edempänä ja suoremmassa ja mahtuvat silloin paremmin korin sisään.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: SH18

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

eikö tuota voisi tehdä enemmän rattimaiseksi, jolloin se voisi kääntyä vaikka se olisikin mahan päällä? maha toimisi ikään kuin "laakeri"tyynynä...
samalla kaventaisi jotta kädet saisi kapeammalle...

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH18

Viesti Kirjoittaja irakas »

Mustasudenkorento kirjoitti:

eikö tuota voisi tehdä enemmän rattimaiseksi, jolloin se voisi kääntyä vaikka se olisikin mahan päällä? maha toimisi ikään kuin "laakeri"tyynynä...
samalla kaventaisi jotta kädet saisi kapeammalle...

Ratti veisi kovasti tilaa ja jarrukahvan sijoittaminen olisi vaikeaa. Kokeilen tällaista:

26012013 ohjaustanko.jpg
26012013 ohjaustanko.jpg (107.77 KiB) Katsottu 3177 kertaa

Tangossa oleva jarrukahva vaikuttaa molempiin takapyöriin. Vaihdevivut sivuilla

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: SH18

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

irakas kirjoitti:
Mustasudenkorento kirjoitti:

eikö tuota voisi tehdä enemmän rattimaiseksi, jolloin se voisi kääntyä vaikka se olisikin mahan päällä? maha toimisi ikään kuin "laakeri"tyynynä...
samalla kaventaisi jotta kädet saisi kapeammalle...

Ratti veisi kovasti tilaa ja jarrukahvan sijoittaminen olisi vaikeaa. Kokeilen tällaista:

Sakari

kokonainen ratti veisi tilaa kyllä, mielessäni oli samantapainen ratin puolikas kuin tuo sinun uusi ohjain tanko on, ainoastaa pyöreämpi, ylös alaisin oleva puoli ympyrä joka on ylhäältä auki, jolloin se saisi olla mahan päällä ja olisi käännettävissä silti.

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH18

Viesti Kirjoittaja irakas »

Laitoin kannattimen ohjausvarteen. Ei tartte ruveta ripusteleen korista.

27012013 ohjaustangon kannatus.jpg
27012013 ohjaustangon kannatus.jpg (108.31 KiB) Katsottu 3141 kertaa

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Vastaa Viestiin