Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

päivämäärä: 14.05.2014
mittarilukema päivän lopussa (km): 2724

Quest Carbon -2015

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja jori »

rutunen kirjoitti:

Polkiessa tuntuu että jalat pyrkivät leveämmälle. Tietysti onhan siinä sekin mahdollisuus että jalat ovat niin painavat että ne pyrkivät sivuille (vrt. jos istut tuolilla) ja rasitus kohdistuu polveen koska kengät ovat lukittuna.

Tarkoitatko, että polvet kääntyvät ulospäin. Tähän auttaa (tiedä sitten, auttaako tarpeeksi) klossien siirtäminen kengän pohjassa mahdollisimman ulkoreunaan, eli jalkaterät siirtyvät siis lähemmäs keskilinjaa, mutta jalat "riippuvat" polkimissa lähempänä jalkaterän ulkoreunaa ja jalkojen paino kiertää polvia toisiaan kohti.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

päivämäärä: 15.05.2014
mittarilukema päivän lopussa (km): 2759

jori kirjoitti:
rutunen kirjoitti:

Polkiessa tuntuu että jalat pyrkivät leveämmälle. Tietysti onhan siinä sekin mahdollisuus että jalat ovat niin painavat että ne pyrkivät sivuille (vrt. jos istut tuolilla) ja rasitus kohdistuu polveen koska kengät ovat lukittuna.

Tarkoitatko, että polvet kääntyvät ulospäin. Tähän auttaa (tiedä sitten, auttaako tarpeeksi) klossien siirtäminen kengän pohjassa mahdollisimman ulkoreunaan, eli jalkaterät siirtyvät siis lähemmäs keskilinjaa, mutta jalat "riippuvat" polkimissa lähempänä jalkaterän ulkoreunaa ja jalkojen paino kiertää polvia toisiaan kohti.

Käytin viime vuonna noita säätöjä, eli klossit olivat vasemman kengän vasemmassa, ja oikean kengän oikeassa reunassa, jolloin jalat olivat todella kapealla. Tällöin polvet kipeytyivät monesti. Kun säädin klossit niin, että jalkaterät ovat mahdollisimman leveällä polvet rasittuivat vähemmän. Silti tuntui että klossien säätövara loppui kesken ja jos tulee tunne että on pakko käyttää lukkopolkimia niin täytynee ostaa uudet kengät, tai tutkia tuota aiemmin linkattua kneesaveria.

Quest Carbon -2015

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja jori »

rutunen kirjoitti:

päivämäärä: 15.05.2014
mittarilukema päivän lopussa (km): 2759

jori kirjoitti:
rutunen kirjoitti:

Polkiessa tuntuu että jalat pyrkivät leveämmälle. Tietysti onhan siinä sekin mahdollisuus että jalat ovat niin painavat että ne pyrkivät sivuille (vrt. jos istut tuolilla) ja rasitus kohdistuu polveen koska kengät ovat lukittuna.

Tarkoitatko, että polvet kääntyvät ulospäin. Tähän auttaa (tiedä sitten, auttaako tarpeeksi) klossien siirtäminen kengän pohjassa mahdollisimman ulkoreunaan, eli jalkaterät siirtyvät siis lähemmäs keskilinjaa, mutta jalat "riippuvat" polkimissa lähempänä jalkaterän ulkoreunaa ja jalkojen paino kiertää polvia toisiaan kohti.

Käytin viime vuonna noita säätöjä, eli klossit olivat vasemman kengän vasemmassa, ja oikean kengän oikeassa reunassa, jolloin jalat olivat todella kapealla. Tällöin polvet kipeytyivät monesti. Kun säädin klossit niin, että jalkaterät ovat mahdollisimman leveällä polvet rasittuivat vähemmän. Silti tuntui että klossien säätövara loppui kesken ja jos tulee tunne että on pakko käyttää lukkopolkimia niin täytynee ostaa uudet kengät, tai tutkia tuota aiemmin linkattua kneesaveria.

Jos noin on, pitää sinun hommata pidempi kampikeskiön akseli ja kammet, josissa on enempi sivu-ulottumaa, jotta saat jalat leveämmälle. Et sinä kenkiä vaihtamalla tuota saa paranemaan. Ei kengissä siirtovaraa ole niin paljon, että se jalkojen väliseen etäisyyteen paljon vaikuttaisi. Kokeile asentamalla klossi vähän vinoon niin, että jalkaterä osoittaa enemmän ulos HD-tyyliin. :mrgreen:
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

päivämäärä: 16.05.2014
mittarilukema päivän lopussa (km): 2773

Näin pitää tehdä jos näyttää siltä että tarttee lisää vauhtia, viitaten ylläolevaan kommenttiin.

Eilen 15.5 aloitin myöhästyneen kesäkuntoon-kirin. Aamun lähtötilanne 104,9. Kattoo nyt paljonko kerkiää muuttua. Ai miksi kirjoitan tästä täällä? Koska nyt olen julkisesti päättänyt jotain ja se on itselle hyvä motivaattori. Sana täytyy pitää :P

Quest Carbon -2015

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

päivämäärä: 18.05.2014
mittarilukema päivän lopussa (km): 2799

Kasetin, kampien ja eturattaiden vaihto silläkin uhalla jos lukkopolkimilla ja 165mm kammilla polvet eivät kipeytyisikään. Ketjuilla ajettu 237km ennen tätä.

Oli järkevämpää pyöräillä normikengillä tää päivä. Huomattavasti paremmalta tuntuu 165mm verrattuna 170mm kampiin. Ihan älyttömän paljon paremmalta suorastaan. Maastopyörän eturattaathan siinä on mutta niissä riittää tasaisella maalla 36km/h polkemiseen asti vaihteita. Ihan riittävästi minulle siis kun en tuota vauhtia jaksa ylläpitää kovin kauaa.

Quest Carbon -2015

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

päivämäärä: 19.05.2014
mittarilukema päivän lopussa (km): 2829

Quest Carbon -2015

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

päivämäärä: 20.05.2014
mittarilukema päivän lopussa (km): 2856

Quest Carbon -2015

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

päivämäärä: 23.05.2014
mittarilukema päivän lopussa (km): 2892

Quest Carbon -2015

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

päivämäärä: 25.05.2014
mittarilukema päivän lopussa (km): 2915

Quest Carbon -2015

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

päivämäärä: 26.05.2014
mittarilukema päivän lopussa (km): 2931

Mystinen, etukiekkojen suunnalta kuuluva kilk-ääni palasi takaisin uuden ketjun ja uusien etukiekkojen kanssa. Häkki ei ota mihinkään kiinni eli olin silloin aiemmin väärässä. Mikä lie sitten että se barrel adjusterin pyöritys ratkaisi "ominaisuuden".

Kun vaihdoin kammet niin putsasin samalla keskiön sisustan ja sivut ja ei ne rattaatkaan sivusuunnassa pääse heilumaan, sen verran tiiviisti hakkailin puolet kiinni toisiinsa. Polkimetkin on vaihdettu eli niistäkään ei voi johtua. Pitäisikö varata aika lekurille niin saisi eliminoitua senkin tekijän että ääni kuuluu omasta päästä...

Quest Carbon -2015

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

päivämäärä: 28.05.2014
mittarilukema päivän lopussa (km): 2965

Kaverin pyörän keskiön purku ja kasaus. Uusi asia opittu siis tänään. Kilkeääni hävisi taas.

Quest Carbon -2015

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

päivämäärä: 01.06.2014
mittarilukema päivän lopussa (km): 2984

Quest Carbon -2015

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

päivämäärä: 02.06.2014
mittarilukema päivän lopussa (km): 3011

Pari ulkomaalaista tuli jututtamaan voiko pyörällä ajella pidempiä matkoja. Yritin vastailla parhaani mukaan satulaa, liikkeellelähtöä, kiveksiä sun muuta koskeviin kysymyksiin.

Quest Carbon -2015

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

päivämäärä: 04.06.2014
mittarilukema päivän lopussa (km): 3053

35km lenkki pyörän huollon jälkeen. Edestä kuuluva kilke kuuluu nyt voimakkaammin aina tietyssä kohdassa kampikierrosta. Nyt niitä vain kuuluu kaksi peräkkäin. Laitoin teflonöljyä linkkeihin, putsasin liiat ja kävin kaupassa kokeeksi. Ei vaikuttanut ääneen.

Alan huomenna käymään läpi Sheldon Brown -sivujen listaa asioista mitkä aiheuttavat kerran kampikierroksen aikana kuuluvia ääniä.

ki-kilk

Quest Carbon -2015

Vastaa Viestiin