Re: Nojapyöriä Youtubessa
Lyhyt kaatuiluvideo - lähes Vesku Loirin tasoa
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Lyhyt kaatuiluvideo - lähes Vesku Loirin tasoa
Lisää romurallia, ei me vissiin ihan tämmöstä menoa Nokian kisoihin haluta?
Aika vähän mä noissa varsinaisia kolareita näen, eli yhteentörmäyksiä. Kaatumisia sitten senkin edestä ja niistä johtuneita törmäyksiäkin jokunen.
Kuinka kovaa Nokian radan kaarteissa pitäisi esim. Mangolla ajaa että sen saisi kaatumaan?
Jukka
jviirret kirjoitti:Aika vähän mä noissa varsinaisia kolareita näen, eli yhteentörmäyksiä. Kaatumisia sitten senkin edestä ja niistä johtuneita törmäyksiäkin jokunen.
Kuinka kovaa Nokian radan kaarteissa pitäisi esim. Mangolla ajaa että sen saisi kaatumaan?
Jos oletetaan Mangon kestävän 1/2 g sivukiihtyvyyden, eli 26,5 asteen kulman sivusuunnassa, pitäisi sillä kyetä ajamaan jyrkimmässä 100 m säteisessä kaarteessa 22 m/s, eli 80 km/h. Toisaalta tuo kyseinen kaarre on kallistettu ehkäpä kymmenen asteen verran, eli tarvittava kaatonopeus on 27 m/s eli 97 km/h. Sitä paitsi tuo puolen geen sivukallistusarvaus on liian varovainen.
Olisi mielenkiintoista mitata kinnerin sivusuunnan kaatokulma joskus esim lankuilla kallistamalla. Se on oikeastaan tärkeä tieto, jota ei missään ole ollut ja joka on lopultakin helppo mitata kahdella lankulla.
Trikellä talvella Japanissa (luulisin).
http://o3-lab.asia/index/recumbent-trike/1727
jori kirjoitti:jviirret kirjoitti:Aika vähän mä noissa varsinaisia kolareita näen, eli yhteentörmäyksiä. Kaatumisia sitten senkin edestä ja niistä johtuneita törmäyksiäkin jokunen.
Kuinka kovaa Nokian radan kaarteissa pitäisi esim. Mangolla ajaa että sen saisi kaatumaan?Jos oletetaan Mangon kestävän 1/2 g sivukiihtyvyyden, eli 26,5 asteen kulman sivusuunnassa, pitäisi sillä kyetä ajamaan jyrkimmässä 100 m säteisessä kaarteessa 22 m/s, eli 80 km/h. Toisaalta tuo kyseinen kaarre on kallistettu ehkäpä kymmenen asteen verran, eli tarvittava kaatonopeus on 27 m/s eli 97 km/h. Sitä paitsi tuo puolen geen sivukallistusarvaus on liian varovainen.
Olisi mielenkiintoista mitata kinnerin sivusuunnan kaatokulma joskus esim lankuilla kallistamalla. Se on oikeastaan tärkeä tieto, jota ei missään ole ollut ja joka on lopultakin helppo mitata kahdella lankulla.
Oma veikkaus on että puoli g:tä voi olla jopa yli sen mitä vaatii kaatamaan mangon eli se kaatuisi paljon alemmassa vaihdissa jo. Sitä voisi arvioida tekemällä vähän laskelmia mangon tukipisteiden ja painopisteen sijainnin perusteella. Sehän kaatuu kun painopisteestä lähtevä tuki vektori poistuu tukisteiden alueelta. Se alue on aika kapea juuri painopisteen kohdalla koska kyseessä on tadpole malli.
Muistelisin nähneeni tassun noston videossa kinnerillä, ei kissalla Ei muistikuvaa mikä kinneri. Olisiko kaatovideota tai tassun nostoa jossain?
vaaka kirjoitti:Muistelisin nähneeni tassun noston videossa kinnerillä, ei kissalla
Ei muistikuvaa mikä kinneri. Olisiko kaatovideota tai tassun nostoa jossain?
Tuossa muutama viesti ylempänä PW:n viestissä, siitähän tämä keskustelu lähtikin:
PW kirjoitti:
Lyhyt kaatuiluvideo - lähes Vesku Loirin tasoa
Jukka
Ei vain osunut Mangoa kuviin kaatumaan.
Etuhaarukka "nurinpäin" - kehuu ohjauksen keskittävän (jos ymmärsin oikein).
Ei tehnyt kovin tiukkaa käännöstä, joten vaikea arvata, miten hallittavissa on pienen vauhdin tiukimmissa mutkissa. Se on aika tärkeää kaupungissa ja tuplaten noin pitkällä pyörällä. Itsekeskitys on hyvästä varmasti ja varsinkin näin huonokätiselle yksikätisen tai ihan kädettömän ajamisen kannalta
Urpo painaa pohjosen talvessa Quatrolla - mutt hänel onkii vetoapua
Take the lane plus autojen jättämät lumettomat urat=2T3 tai quad auton renkaiden levyisenä talviajoon asfaltilla lumen sijaan? "Fättinojakki/kinneri" leveyssuunnassa rakenteeltaan. Mahtuisi kaksi rinnakkain kyyttiin, kuten autossa, mutta lähes auton ilmanvastuksella?
Tänään sattunut muiden linkeistä johtuen Cruzbiken videoita katsoman ja tuo TTriken polkimen kammet takarenkaiden kiinnityspisteenä on aika nerokas kallistelun ja ehkä iskunvaimennuksenkin kannalta. Ei kai saa hirveästi vakausetua hitaasti ylämäessä ajaessa noin vapaasti liikkuva takapää kaksipyöräiseen verrattuna, vaikka tasamaalla vakaaksi kehuvatkin. Voihan ilman käsiä tai yksikätisesti ajaa kaksipyöräiselläkin, joten tuossa kohdassa ei Marian puheet oikein vakuuttaneet täysin, vaikka etua pitäisi olla lisärenkaasta johtuen.
vaaka kirjoitti:Tänään sattunut muiden linkeistä johtuen Cruzbiken videoita katsoman ja tuo TTriken polkimen kammet takarenkaiden kiinnityspisteenä on aika nerokas kallistelun ja ehkä iskunvaimennuksenkin kannalta. Ei kai saa hirveästi vakausetua hitaasti ylämäessä ajaessa noin vapaasti liikkuva takapää kaksipyöräiseen verrattuna, vaikka tasamaalla vakaaksi kehuvatkin. Voihan ilman käsiä tai yksikätisesti ajaa kaksipyöräiselläkin, joten tuossa kohdassa ei Marian puheet oikein vakuuttaneet täysin, vaikka etua pitäisi olla lisärenkaasta johtuen.
Samat pystyy tekemään kahdellakin pyörällä, oon tähän asti aatellu
Nerokas on miustakin tuo takakiekkojen kiinnitys ja siitä vois olla epätasasella hyötyä (vakautta). Talviajossa, pysyskö perä paremmin linjassa mutta kolme uraa ja kolmerengasta - menneekö raskaammaks homma
MBB pyörän opetteluvaiheessa, näkisin tuon perän parhaimmillaan - itse voisin tarvita python opettelussa.