Sivu 24/69

Re: Autoilu

Lähetetty: 28 Loka 2020, 05:04
Kirjoittaja Ralii
torneol kirjoitti:

Ilmeisesti osa Kugan hankkineista on harkinnut kaupan purkua, kun ovat huomanneet minkälaiseen läjään ovat kouransa tykänneet. Kova on opetuksen hinta ja usko myyntimiehen puheisiin :P.

Onhan siinä se Fordin merkki kuitenkin varoittamassa potentiaalisia ostajia :?

EDIT: Jotta ei nyt ihan puhtaaksi haukkumiseksi menisin niin vuokrattiin vertaisvuokrauspalvelusta juhannukseksi avo-Mustang. Allekirjoittanut toimi kuljettajana ja olihan se kiva peli. :)


Re: Autoilu

Lähetetty: 28 Loka 2020, 06:54
Kirjoittaja torneol

Jaetaan, mutta mitä se helpottaa auton ostaneen tuskaa? Onko järkeä, että kaupalliset toimijat saavat luvata mitä vain ja sitten ostavat itsensä petetyistä lupauksista rahalla ulos?

Ei rahalla voi kompensoida kaikkea.


Re: Autoilu

Lähetetty: 28 Loka 2020, 06:55
Kirjoittaja torneol
Ralii kirjoitti:
torneol kirjoitti:

Ilmeisesti osa Kugan hankkineista on harkinnut kaupan purkua, kun ovat huomanneet minkälaiseen läjään ovat kouransa tykänneet. Kova on opetuksen hinta ja usko myyntimiehen puheisiin :P.

Onhan siinä se Fordin merkki kuitenkin varoittamassa potentiaalisia ostajia :?

Nimenomaan! :lol:


Re: Autoilu

Lähetetty: 28 Loka 2020, 09:38
Kirjoittaja Pentti M Reku

Noilla sentään voi ajaa, ajoa estäviä takuunalaisia vikoja tietääkseni ilmaantuu myös. Joskus uudehko menopeli seisoo korjaamolla pitkään.

https://mynobe.com/nobe-models/

Range: 160 miles

Top speed: 80 mph

Max Power: 72kw

Battery: 25kwh

Kuva

Jotain 11t$ olisi kai tavoitehinta, saas nähdä. Ilmeisesti Teslalta myös pyydetty apua protoiluun/valmistukseen.

https://insideevs.com/news/361062/nobe- ... s-details/

Nobe intends to produce the trikes in a Nanofactory. “It will be set in Tallinn, Estonia,” said Muljar. And the prices of the nostalgic trike will surprise you. “The Nobe 100 will cost € 31,000 and the 100 GT, € 40,000 plus taxes, and shipping,” said Muljar.

Jahas, semmoinen sähkömopon hinta alkupään yksilöille, voipi olla ettei suurimpiin sarjoihin ja alempiin hintoihin edes päästä.


Re: Autoilu

Lähetetty: 28 Loka 2020, 20:13
Kirjoittaja janx

200e puhelin pitää toimia ongelmattomasti, 20 000e auto pitää toimia ongelmattomasti, mutta 200 000e (uusi tai käytetty) asunto voi olla ihan asumiskelvotonta kuraa. Näin se menee. :wink:


Re: Autoilu

Lähetetty: 28 Loka 2020, 21:01
Kirjoittaja torneol

Kyllä, keskeneräisyys on uusi normaali. Osin siksi, että ihmiset hyväksyvät sen.

Miksi hyväksyvät? Onko niin kiire, että ei kerkiä puuttua vai niin paljon rahaa, että ei jaksa muutaman satasen tai tonnin takia vaivautua?


Re: Autoilu

Lähetetty: 28 Loka 2020, 21:26
Kirjoittaja janx
torneol kirjoitti:

Kyllä, keskeneräisyys on uusi normaali. Osin siksi, että ihmiset hyväksyvät sen. Miksi hyväksyvät? Onko niin kiire, että ei kerkiä puuttua vai niin paljon rahaa, että ei jaksa muutaman satasen tai tonnin takia vaivautua?

Kukaan ei osta puhelinta tai autoa, joka ei käynnisty kaupan pihassa. Kauppoja ei yksinkertaisesti synny. Uusi asunto ostetaan tietyssä kauppatyypissä näkemättä, koska sitä ei vielä silloin ole olemassa. Totta... siis se pitää hyväksyä ja luottaa, että asiat hoituvat.


Re: Autoilu

Lähetetty: 28 Loka 2020, 22:20
Kirjoittaja torneol

Jos auto maksaa 40 tonnia ja valintakriteerinä ollut asia ei toimi, niin jonkun sortin huijaus on tapahtunut myös myynnissä.

Käytetyn ostamisessa on se hyvä puoli, että voi lukea kokemuksia ennen ostopäätöstä ja havaituilla puutteilla voi vängätä hinnasta. Oli puhelin, auto tai asunto.

Nämähän on kaikki valintoja, kukaan ei käske esim. tietynlaiseen asuntokauppaan. Riskit saattaa joskus eskaloitua, niin kuin kaikessa.


Re: Autoilu

Lähetetty: 28 Loka 2020, 22:47
Kirjoittaja Vilijami

5 vuotta laukattiin omakotitalojen asuntoesittelyissä, mutta yhtään ei löytynyt ehjää ja tolkkua alle 250k€ hintaan. Tuli niitä varmaan pari sataa mökkiä käytyä katsomassa. Lopulta sekin piti itse tehdä, niin kuin kaikki, jos haluaa jotain kunnollista.


Re: Autoilu

Lähetetty: 29 Loka 2020, 07:34
Kirjoittaja janx
Vilijami kirjoitti:

5 vuotta laukattiin omakotitalojen asuntoesittelyissä, mutta yhtään ei löytynyt ehjää ja tolkkua alle 250k€ hintaan. Tuli niitä varmaan pari sataa mökkiä käytyä katsomassa. Lopulta sekin piti itse tehdä, niin kuin kaikki, jos haluaa jotain kunnollista.

Juuri tähän lopputulokseen olen päätynyt. Enkä ole ainoa. Auton suhteen tuo vaan on käytännössä lähes mahdotonta. Vähintään järjettömän iso urakka.


Re: Autoilu

Lähetetty: 29 Loka 2020, 08:18
Kirjoittaja Vilijami

Paljonhan tuota autojen itse rakentamista tehdään ralli- ja harrasteautopiireissä. Korin pintapellit enää etäisesti muistuttavat lähtökohtaa, kaikki muu on vaihdettu parempaan tai itse rakennettu. Verottajalle ja trafille tätä ei kannata kertoa. (Moottoripyöräpuolella on saatu järkeä tähän hommaan ja itserakentaminen on laillistettu.)
Kova hommahan siinä on, mutta niinhän talonrakentamisessakin.


Re: Autoilu

Lähetetty: 29 Loka 2020, 10:13
Kirjoittaja jooseha
Vilijami kirjoitti:

5 vuotta laukattiin omakotitalojen asuntoesittelyissä, mutta yhtään ei löytynyt ehjää ja tolkkua alle 250k€ hintaan. Tuli niitä varmaan pari sataa mökkiä käytyä katsomassa. Lopulta sekin piti itse tehdä, niin kuin kaikki, jos haluaa jotain kunnollista.

Jos haluaa kolmensadantonnin talon kahdella sadalla tonnilla, vika on vain omassa itaruudessa :roll: :twisted: Tiedän useamman talon sieltä, jotka ovat vaihtaneet omistajaa viimevuosina ja kaikki ovat olleet tuota rajaa halvempia ja ehjiä.
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että uutta taloa ei saa enää kunnollisena tehtyä. Nykyiset rakennusmääräykset estävät tämän :(

edit Näyttääköhän tuo ulkopuolisten silmiin kovin pahasti sanotulta :?


Re: Autoilu

Lähetetty: 29 Loka 2020, 11:28
Kirjoittaja hjv1527
jooseha kirjoitti:

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että uutta taloa ei saa enää kunnollisena tehtyä. Nykyiset rakennusmääräykset estävät tämän :(

Et ole ainoa, joka näin väittää. Pystytkö perustelemaan mikä määräyksissä estää sen kunnollisen rakentamisen?

Minusta vika ei ole määräyksissä vaan osaamisen puutteessa kaikkialla: suunnittelussa, toteuttamisessa, laadunvalvonnassa tai oikeammin asenteessa työmaalla, jne. (Ei laatua tarvitsisi valvoa, jos alun pitäenkin olisi tarkoitus tehdä asiat oikein ja laadukkaasti.)

Tämä on kyllä off-topicia Autoilu -otsikon alle. :)


Re: Autoilu

Lähetetty: 29 Loka 2020, 11:40
Kirjoittaja Jarcco

Täällä on ollut juttua viinan väärinkäytöstä polttoaineena :) , yritin vähän selvitellä asiaa.
Etanolikonversio onnistuu vain Euro 3 ja vanhemmille autoille, käytännössä yli 10 vuoden ikäisille vehkeille. Uusiakaan flexfuel- malleja ei ole tehty vuosiin. Mikähän on E85 saatavuus tulevaisuudessa?
https://www.motiva.fi/ratkaisut/kestava ... nnussarjat

Polttokennonkin saisi toimimaan etanolilla, etuina olisi vetyyn olisi lähteen mukaan mm.:
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/nis ... tanolilla/

Korkeamman toimintalämpötilan takia etanolijärjestelmän polttokenno ei tarvitse platinan kaltaisia arvokkaita metalleja reaktion katalyytiksi.

Nissanin mukaan järjestelmä nähtäneen massatuotannossa vuoden 2020 tietämillä. Valmistajan mukaan etanolipohjainen järjestelmä on vetyjärjestelmää edullisempi myös siten, että ajoneuvo ei tarvitse hiilikuidusta rakennettavaa polttoainetankkia paineistetun vedyn säilömiseen. Etanoli ei myöskään ole yhtä syttymisherkkä aine kuin pahamaineinen vety.

Lupaukset ei näytä tässäkään kohtaavan todellisuuden kanssa.


Re: Autoilu

Lähetetty: 29 Loka 2020, 11:55
Kirjoittaja Pentti M Reku

Theoretically, the efficiency of an ethanol fuel cell should be 96 percent, but in practice at the highest power density it is only 30 percent, due to a variety of reasons. So there is much room for improvement.

https://phys.org/news/2020-05-materials ... cells.html

Hyvällä hyötysuhteella sopisi hyvin moneen käyttöön, 30% hyötysuhteella sama poltella vanhan Saabin moottorissa viinat pois. Löytäisikö joku tilastoa Suomessa tuotetusta viinasta, paljonko on selluloosaperäistä ja paljonko muita lähdeaineita? Myös selluloosaprosessin EROEI kiinnostaa.

E: https://agronomy.emu.ee/wp-content/uplo ... eneses.pdf

Virolaista tietoa aiheesta, tuorein minkä löysin tähän hätään.

E2: https://lutpub.lut.fi/bitstream/handle/ ... sAllowed=y

2015 tehty kandin työ, lähteet vähän vanhoja ehkä.

Jos nyt karkeasti oikean kuvan olen saanut, ainoastaan jätehöyryllä jäteselluloosasta tislattu etanoli käytännössä pääsee sellaisiin EROEI lukuihin joita voi pitää ympäristön kannalta oikeasti hyödyllisenä. Eli jos omistaa sellutehtaan, kannattaa hakea EU tuet etanolin valmistukseen ja kerätä rahat jätteistä talteen?