Lisää ympyräasiaa, ympyräkaupungista - Karhumäen viidentienristeyksen uudessa ympyrässä tänään ekaa kertaa. Hassusti oli yhdessä liittymän sisääntulossa jätetty kolmio, sen kevariliittymän jälkeen Muissa kolmio oli normaalisti, eli ennen kevaria. Liekkö vahinko - oisko vanha risteyksen kolmio jääny paikoilleen
Paikallisia liikenne-erikoisuuksia
Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14157
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia
PW kirjoitti:Lisää ympyräasiaa, ympyräkaupungista - Karhumäen viidentienristeyksen uudessa ympyrässä tänään ekaa kertaa. Hassusti oli yhdessä liittymän sisääntulossa jätetty kolmio, sen kevariliittymän jälkeen
Muissa kolmio oli normaalisti, eli ennen kevaria. Liekkö vahinko - oisko vanha risteyksen kolmio jääny paikoilleen
Muistelen lukeneeni, että tämän ei pitäisi vaikuttaa väistämissääntöihin ympyrästä poistuvien tapauksessa, vaikka pyörätie olisi vähän kauempanakin itse ympyrästä. Tämä on kuitenkin vain tulkinta ja todennäköisesti kaikissa tapauksissa tulkitaan pyöräilijän tappioksi. Joka tapauksessa tällainen järjestely vaikuttaa ansalta.
Laita kysymys kuvan kanssa liikennesuunnittelijalle ja kysy, onko tosiaan tarkoitettu, että vain tuossa risteyksessä pyöräilijä joutuu väistämään ympyrään tulijaa, mutta muissa neljässä ei.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia
jori kirjoitti:Muistelen lukeneeni, että tämän ei pitäisi vaikuttaa väistämissääntöihin ympyrästä poistuvien tapauksessa, vaikka pyörätie olisi vähän kauempanakin itse ympyrästä.
Noinhan se poistuvien ympyrästä poistuvien kohdalla on. Ympyrästä ei pääse pois kääntymättä ja tämän takia joutuu väistämään kevyttä liikennettä.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2040
- Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
- Paikkakunta: Nummela, Vihti
- Viesti:
Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia
jooseha kirjoitti:Noinhan se poistuvien ympyrästä poistuvien kohdalla on. Ympyrästä ei pääse pois kääntymättä ja tämän takia joutuu väistämään kevyttä liikennettä.
Ymmärtääkseni kysymys oli, joutuuko kiertoliittymään tuleva väistämään kelviä ajavaa vai ei. Jos siis kärkikolmio on vasta kelvin jälkeen. Ja miksi näin?
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14157
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia
ajarmala kirjoitti:jooseha kirjoitti:Noinhan se poistuvien ympyrästä poistuvien kohdalla on. Ympyrästä ei pääse pois kääntymättä ja tämän takia joutuu väistämään kevyttä liikennettä.
Ymmärtääkseni kysymys oli, joutuuko kiertoliittymään tuleva väistämään kelviä ajavaa vai ei. Jos siis kärkikolmio on vasta kelvin jälkeen. Ja miksi näin?
Mielestäni joutuu, ja tämä aiheuttaa säännöstöön koherenssivirheen, ja pahimmillaan onnettomuuksia. Epäjohdonmukaisuus aiheuttaa lisää epäjohdonmukaisuutta, mikä tekee pahaa ennustettavuudelle, joka on [liikenne]-turvallisuuden perusta. Siksi tuohon tärkeää puuttua.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia
https://www.hs.fi/kaupunki/art-20000059 ... FWgMbVfsh4
Helsingissä olis polkupyöräilijän paikka auki työmaapyöräilijän homma polkea montulta toiselle
Ps. eiks ois unelmahomma, ajaa pyörää ja somettaa ja ajaa ja somettaa...
Saattaa tietty tulla kuraa, somessa ja/tai montulla
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia
Laitan viel kuvan tästä ympyrästä, se väärin sijoitettu kolmio on joutsenonkatukyltin vieressä ja kevari kulkee sen oikealla puolen.
Ympyrä on syksyllä rakennettu ja luultavast jäi kesken. Aiemmin siinä oli ihan hirveen laaja liittymä, jossa pyöräilijän kannalta (ja autoilijan) hankalinta oli ajaa kuvan ottosuunnasta ja ylittää tuo Joutsenonkatu. Jos rinnalla tai takaa tuli auto, autoilija ei helpost ymmärrä, ett pyöräilijä voi ylittää tuosta kadun, eikä ymmärrä, ett autoilija on väistämisvelvollinen. Joutsenonkadulle on viel alamäki, käännös on loiva, joten vauhtia voi olla molemmilla riittävästi.
Ympyrällä eivät juurikaan saaneet tuota asiaa korjattua, ainut ett ympyrään tullessa on nyt kolmio, joka saattaa saada joitakin harvoja keventämään kaasua.
Noinkohan meillä on liikennesuunnittelijaa, oon alkanu epäillä Kaupungin sivuilla ei ainakaan oo yhteystietoja, no ei siellä taida olla muidenkaan - palaute lomake menee asiakaspalveluun ja sieltä etenee jos...
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14157
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia
Eikös tämä suoraan edessä oleva kolmiokin ole kuvassa poikittain ympyrän editse vievän pyörätien jälkeen. Siinäkin autoilijasaatanat pysähtyvät pyörätielle odottamaan ympyrään pääsyä ja alamäkeen vasemmalta tuleva pyöräilijä kiroaa.
Ympyrästä poistuva on aina "kääntyvä", siis väistämisvelvollinen pyörätien kulkijaan nähden. Täysin riippumatta kolmioiden sijainnista.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia
jori kirjoitti:Eikös tämä suoraan edessä oleva kolmiokin ole kuvassa poikittain ympyrän editse vievän pyörätien jälkeen. Siinäkin autoilijasaatanat pysähtyvät pyörätielle odottamaan ympyrään pääsyä ja alamäkeen vasemmalta tuleva pyöräilijä kiroaa.
Ympyrästä poistuva on aina "kääntyvä", siis väistämisvelvollinen pyörätien kulkijaan nähden. Täysin riippumatta kolmioiden sijainnista.
Kyllä miusta tuo lähin kolmio on ennen kevaria, vaikea hahmottaa lumipenkkojen seasta
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia
jori kirjoitti:Siinäkin autoilijasaatanat pysähtyvät pyörätielle odottamaan ympyrään pääsyä
Tuo on muuten yksiselitteisesti laiton tapa toimia kolmiosta riippumatta. Kuitenkin se on yleinen käytäntö
Tieliikennelaki 15 § 2 mom sanoo:
Lähestyessään risteystä tai sinne ajaessaan kuljettajan on sovitettava ajotapansa niin, ettei risteävän tien liikenne häiriinny, jos ajoneuvo joudutaan pysäyttämään risteykseen.
- Stapani
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 855
- Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
- Paikkakunta: 00920 Helsinki
Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia
Tuon ylläolevan Joosehan linkin kautta pääsi myös seuraavaan, onko tämä
uudempi tulkinta...
27 §
Pysäyttämistä ja pysäköimistä koskevat kiellot
Pysäyttäminen ja pysäköinti on kielletty:
1) jalkakäytävällä, suojatiellä, pyörätiellä ja pyörätien jatkeella sekä viiden metrin matkalla ennen suojatietä, risteävää pyörätietä tai pyörätien jatketta;
Tapani
Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2040
- Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
- Paikkakunta: Nummela, Vihti
- Viesti:
Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia
Stapani kirjoitti:27 §
Pysäyttämistä ja pysäköimistä koskevat kiellot
Pysäyttäminen ja pysäköinti on kielletty:
1) jalkakäytävällä, suojatiellä, pyörätiellä ja pyörätien jatkeella sekä viiden metrin matkalla ennen suojatietä, risteävää pyörätietä tai pyörätien jatketta;
Aika painavaa asiaa tuossa 27 §:ssä, ainakin minun mielestäni. Tuolla voisi hyvin mätkiä moniakin kuljettajia.
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)
Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia
Laitoin palautteen väärin sijoitetusta kolmiosta ja vastaus tuli nopeesti - lupasivat siirtää sen
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14157
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia
PW kirjoitti:Laitoin palautteen väärin sijoitetusta kolmiosta ja vastaus tuli nopeesti - lupasivat siirtää sen
Hienoa, askel parempaan päin. Tällainen antaa toivoa, että virkamiehet sentään jotenkin reagoivat kansalaispalautteeseen.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia
Tuli tänään luistelija kelvillä vastaan Oli vartavasten tullut siihen luistelemaan. Kävelijät taas kulkivat siinä vieressä auraamattomassa hangessa.