Sivu 24/59

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Lähetetty: 21 Elo 2016, 11:38
Kirjoittaja NikoK

Pidemmällä akselilla saadaan kampi kauemmas haarukan putkista -> mahtuu isompia rattaita. Tuohon 73mm sopivuuteen 68mm runkoon ei oo kokemusta. Ei kai siinä mitään jos kiristyy kunnolla/pysyy kiinni. Ehkä kumminki holkit väliin? Eikös noissa ol vielä muovia se toisen puolen kiinnitys?


Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Lähetetty: 21 Elo 2016, 11:57
Kirjoittaja PW
NikoK kirjoitti:

Pidemmällä akselilla saadaan kampi kauemmas haarukan putkista -> mahtuu isompia rattaita. Tuohon 73mm sopivuuteen 68mm runkoon ei oo kokemusta. Ei kai siinä mitään jos kiristyy kunnolla/pysyy kiinni. Ehkä kumminki holkit väliin? Eikös noissa ol vielä muovia se toisen puolen kiinnitys?

Muovia on.


Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Lähetetty: 21 Elo 2016, 20:42
Kirjoittaja Wacky

Shimano ainakin antaa avaruuttajia mukaan kun keskiö on 73 mm muhviin tarkoitettu, mut enpä tullu tarkistaneeksi että se oli sellainen. En usko että menee kiltisti kirstämällä 68 mm muhviin vaan väliin pitäisi saada noita avaruutajia.
Akselinmitta vaikuttaa aika oleellisesti ketjulinjaan ja kampi vaikuttaa miten syvälle akseliin se istuu ainakin nelikanttisissa, mutta octalinkeissä se syvyys on vakioitu joten ihan niin hurjaa variaatioita akseleissa ei ole enää.


Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Lähetetty: 21 Elo 2016, 22:34
Kirjoittaja Reippailija

Onkos tommoinen kampilaskuri jo täällä pähkäilty?
http://www.recumbents.com/wisil/misc/crank_angle.asp
Onko tulokset linjassa raadin kanssa?


Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Lähetetty: 22 Elo 2016, 00:31
Kirjoittaja jori
Reippailija kirjoitti:

Onkos tommoinen kampilaskuri jo täällä pähkäilty?
http://www.recumbents.com/wisil/misc/crank_angle.asp
Onko tulokset linjassa raadin kanssa?

Ei perustu tuo laskuri mihinkään fysiologiseen seikkaan. On vain määritelty mielivaltaisesti polvikulma, joka teoreettisesti halutaa kampia lyhentämällä toteuttaa. Saahan tuolla laskea, muttei siitä sen viisaammaksi tule. Kuten sanottu, minulla on ollut jo vuosikaudet 115 mm kammet ja hyvät ovat –lyhyemmätkin voisivat olla– jalat 36-tuumaisiin farkkuihin sopivan mittaiset.


Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Lähetetty: 22 Elo 2016, 00:36
Kirjoittaja Reippailija

Mun pitäis kiiruusti koeajaa sun pyörä! :D
Ja sitten lyhyet kammet mullekin


Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Lähetetty: 22 Elo 2016, 00:45
Kirjoittaja jori
Reippailija kirjoitti:

Mun pitäis kiiruusti koeajaa sun pyörä! :D
Ja sitten lyhyet kammet mullekin

Lyhyet kammet vaativat, tai ovat ainakin huomattavasti herkemmät hyötymään lukkopolkimista. Ajoin torstaina vahingossa crocseilla Hervantaan töihin. Ei ollut tehoja polkemisessa. Lukoilla pystyy kuopaisemaan ja pyörittämään kunnon kadensseja, joita molempia kannattaa hyödyntää lyhyillä kammilla polkiessa. Joten lukot tarvitset myös samassa yhteydessä kampien lyhentämisen kanssa.


Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Lähetetty: 22 Elo 2016, 10:09
Kirjoittaja Reippailija
jori kirjoitti:
Reippailija kirjoitti:

Mun pitäis kiiruusti koeajaa sun pyörä! :D
Ja sitten lyhyet kammet mullekin

Lyhyet kammet vaativat, tai ovat ainakin huomattavasti herkemmät hyötymään lukkopolkimista. Ajoin torstaina vahingossa crocseilla Hervantaan töihin. Ei ollut tehoja polkemisessa. Lukoilla pystyy kuopaisemaan ja pyörittämään kunnon kadensseja, joita molempia kannattaa hyödyntää lyhyillä kammilla polkiessa. Joten lukot tarvitset myös samassa yhteydessä kampien lyhentämisen kanssa.

Kahdessa pystärissä on lukot ja kengat on mukana autossa. Äkkiähän tähän lukkopolkimet ruuvataan


Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Lähetetty: 23 Elo 2016, 22:08
Kirjoittaja Reippailija
Reippailija kirjoitti:
jori kirjoitti:
Reippailija kirjoitti:

Mun pitäis kiiruusti koeajaa sun pyörä! :D
Ja sitten lyhyet kammet mullekin

Lyhyet kammet vaativat, tai ovat ainakin huomattavasti herkemmät hyötymään lukkopolkimista. Ajoin torstaina vahingossa crocseilla Hervantaan töihin. Ei ollut tehoja polkemisessa. Lukoilla pystyy kuopaisemaan ja pyörittämään kunnon kadensseja, joita molempia kannattaa hyödyntää lyhyillä kammilla polkiessa. Joten lukot tarvitset myös samassa yhteydessä kampien lyhentämisen kanssa.

Kahdessa pystärissä on lukot ja kengat on mukana autossa. Äkkiähän tähän lukkopolkimet ruuvataan

Nyt tuli kokeiltua Samuelin lyhytkampista ja hyvältä tuntui. Tunnustan kyllä hieman runtanneeni vaikka ei pitänyt. Nyt vaan täytyis saada jotkut purkukammet poraukseen ja sopiva keskiö. Triplakeskiössä 52-39-30 olen pitänyt useimmiten keskimmäistä 39 piikkistä ja takana on, mikä lienee 9-lehtinen 11-38 tai jotakin sinnepäin.
Kampisetti on Truvativ Elita, merkinnällä powered by SRAM, jos se nyt jotain kiinnostaa : )


Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Lähetetty: 24 Elo 2016, 00:11
Kirjoittaja tm
Reippailija kirjoitti:

...Nyt tuli kokeiltua Samuelin lyhytkampista ja hyvältä tuntui. Tunnustan kyllä hieman runtanneeni vaikka ei pitänyt. Nyt vaan täytyis saada jotkut purkukammet poraukseen ja sopiva keskiö. Triplakeskiössä 52-39-30 olen pitänyt useimmiten keskimmäistä 39 piikkistä ja takana on, mikä lienee 9-lehtinen 11-38 tai jotakin sinnepäin.
Kampisetti on Truvativ Elita, merkinnällä powered by SRAM, jos se nyt jotain kiinnostaa : )

Hyvällä menestyksellä tuota sun kampimallia on lyhennetty, jos malli siis näyttää yhtään samalta kuin tuolla sivulla:
http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... ita#p81254
Jos siis arvaat nuo orginaalit laittaa käsittelyyn.


Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Lähetetty: 24 Elo 2016, 15:05
Kirjoittaja anioni

Kyllä minunkin on pakko saada lyhemmät kammet, 170 mm pitkillä polkimen ollessa lähimpänä penkkiä reiden ja säären välinen kulma on varmasti alle 90 ja sieltä on inhottava ponkasta. Varmaan saisi olla aika reippaasti lyhemmät, joku... 110-130 mm? Mutta en kyllä usko että nykyisiä kampia voi lyhentää, siinä on sellanen ura. Olisko fiksuin ostaa uusi kampisetti jossa olis samanlaiset kolme kiekkoa kuin nykyisissäkin ja jonka sitten joku lyhentäisi - vai sopiiko se tosta noin vaan samaan paikkaan?


Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Lähetetty: 24 Elo 2016, 15:24
Kirjoittaja samuel
Anni kirjoitti:

Kyllä minunkin on pakko saada lyhemmät kammet, 170 mm pitkillä polkimen ollessa lähimpänä penkkiä reiden ja säären välinen kulma on varmasti alle 90 ja sieltä on inhottava ponkasta. Varmaan saisi olla aika reippaasti lyhemmät, joku... 110-130 mm? Mutta en kyllä usko että nykyisiä kampia voi lyhentää, siinä on sellanen ura. Olisko fiksuin ostaa uusi kampisetti jossa olis samanlaiset kolme kiekkoa kuin nykyisissäkin ja jonka sitten joku lyhentäisi - vai sopiiko se tosta noin vaan samaan paikkaan?

Minulla on nyt edessä 28-38-48 ja takana 12-36 pakka.
170mm kampiin TM teki 145 ja 120mm reiät ja olen noilla lyhimmillä nyt ajanut pari kesää.
Nyt vasta olen tarvinnut keskimmäsitä eturatasta, olen pienimmällä ajanut. Isointa ei tartte ees ajatella.

Pitkillä kammilla kadenssi oli suurimmillaan 100:n paikkeilla.
Lyhyillä kammilla normikadenssi työmatka-ajossa 100 ja suurimmillaan 170.
Lyhyillä kammilla ja pitkällä matkalla, eli 24h ratareidessä ja 12h nokialla polvet on kipeytyneet, eli tarttis varmaan kadenssia nostaa vielä ylemmäs.
Pitkillä kammilla nokia 12h ajossa ei polvet kipeytyneet.

100 kadenssi, 28/12 välitys ja 2m renkaan kehä on n. 28km/h vauhti.
Tahtoo sanoa sitä että tarvittava vaihdeskaala siirtyy alemmaksi koska poljinkierrosnopeus nousee.

Onks tää nyt yhtään järkevaa ajatusten tonavaa? :)


Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Lähetetty: 24 Elo 2016, 15:38
Kirjoittaja anioni
samuel kirjoitti:
Anni kirjoitti:

Kyllä minunkin on pakko saada lyhemmät kammet, 170 mm pitkillä polkimen ollessa lähimpänä penkkiä reiden ja säären välinen kulma on varmasti alle 90 ja sieltä on inhottava ponkasta. Varmaan saisi olla aika reippaasti lyhemmät, joku... 110-130 mm? Mutta en kyllä usko että nykyisiä kampia voi lyhentää, siinä on sellanen ura. Olisko fiksuin ostaa uusi kampisetti jossa olis samanlaiset kolme kiekkoa kuin nykyisissäkin ja jonka sitten joku lyhentäisi - vai sopiiko se tosta noin vaan samaan paikkaan?

Minulla on nyt edessä 28-38-48 ja takana 12-36 pakka.
170mm kampiin TM teki 145 ja 120mm reiät ja olen noilla lyhimmillä nyt ajanut pari kesää.
Nyt vasta olen tarvinnut keskimmäsitä eturatasta, olen pienimmällä ajanut. Isointa ei tartte ees ajatella.

Pitkillä kammilla kadenssi oli suurimmillaan 100:n paikkeilla.
Lyhyillä kammilla normikadenssi työmatka-ajossa 100 ja suurimmillaan 170.
Lyhyillä kammilla ja pitkällä matkalla, eli 24h ratareidessä ja 12h nokialla polvet on kipeytyneet, eli tarttis varmaan kadenssia nostaa vielä ylemmäs.
Pitkillä kammilla nokia 12h ajossa ei polvet kipeytyneet.

100 kadenssi, 28/12 välitys ja 2m renkaan kehä on n. 28km/h vauhti.
Tahtoo sanoa sitä että tarvittava vaihdeskaala siirtyy alemmaksi koska poljinkierrosnopeus nousee.

Onks tää nyt yhtään järkevaa ajatusten tonavaa? :)

Hmm, hurja ero. Mietinkin että ehkä hieman pienemmätkin rinkulat olisi sopivat lyhyemmillä kammilla, mut vissiin ne sais olla paljonkin pienemmät... Huh. Mullahan on nyt edessä 26/36/48 ja takana 11-34. Polvikipu kyllä huolestuttaa, kun mulla muutenkin särkee toisinaan toista polvea (alkoi jo ennen nojapyörän kotiutumista).

Ja mulla on siis todellakin nuo pienimmätkin välitykset paljon käytössä täällä mäkiajossa, ja jatkossakin pitäisi pystyä niitä kiipeämään. Voiko lyhyitä kampia pyöritellä myös yhtä hitaasti kuin pitkiä - eli siis onko lyhyiden kampien pienin onnistuva pyöritysnopeus nopeampi/suurempi kuin pitkillä kammilla?


Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Lähetetty: 24 Elo 2016, 16:25
Kirjoittaja samuel

Ei taida paljoa 26-hampaista pienempiä olla saatavana, taakse isoin megarange-lehti on 40-hampainen.

Pystyy hyvin pyörittämään hitaastikkin, siinä tietysti tulee runttaamisen makua.
Itse yritän korostetusti vetää poljinta jyrkässä ylämäessä.

Ja sinulla ei ole pystyssäpysymisongelmia koska trike.
20-tuumaisen renkaa kehä on n. 175 senttiä, kumista riippuen.
50 kadenssilla 26/34 välityksellä on n. 4 km/h eli hitaasti pääsee.

36-hampainen takana = 3,8km/h eli ei isoa muutosta siinä.

Jori ajaa 110mm kammilla, mitä välityksiä on hänellä käytössä ja kuinka etenee mäessä?

Jos sopiva kampisetti osuu kohdalle niin tekee niinkuin mulla eli TM:llä 145- ja 120mm reiät kampiin ja testaamaan mikä tuntuu hyvältä.


Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Lähetetty: 24 Elo 2016, 16:38
Kirjoittaja Nojanalle

http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Pol ... 000022571/
22 on pienin mitä saa eteen ja taakse 42 megaa on olemassa . :roll: