Re: Räyhäkkä MBB Talveksi ja soralle
Oijoi. Pyöreeseen putkeen vaan klemmaristoppi.
Pultti siitä alapuolelta putken läpi?
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Oijoi. Pyöreeseen putkeen vaan klemmaristoppi.
Pultti siitä alapuolelta putken läpi?
Kiitos taas hyvistä vinkeistä, kokeilen jotain noista. En viitti heti alkaa purkamaan, ensteks ajelen, ni tiedän sitten paremmin mitä pitää korjailla ja muutella.
Koitapa ensin laittamalla napavaihteellisen tai yksivaihteisen jurmubrikat, joissa on jonkinlainen hammastus molemmin puolin dropparilevyä. Nehän pitää kyllä napavaihteellisessa mutterilla kiristettynä. Tiedä häntä sitten riittääkö pikalinkun kiristysvoima.
Reilu 20km siirtymätaipaleita tällä pyörällä tänään, kiekko kesti paikallaan. Dropparin karhennukseen en täysin luottanu, pulttasin toiseen droppariin lattaraudan kiilaksi akselille. Kitkavaihtaja toimii ku unelma
Korvenkylän "viisaiden miesten kokouksessa" herätti sekä hilpeyttä että arvostusta (oma tulkinta) kaikkine naruineen ym.
Jatkuva kitinä häiritsee korvaa, putkinivel illmeisesti selän takana valittaa - tarttee kokeilla jotain rasvaa siihen.
Iltalenkillä kokeilemassa, kammet pysy paikoillaan - tuikkasin hitsillä laakerin molemminpuolin roiskeita, ettei liiku sivulle.
Tuo keinuminen narujen varassa alkaa vähän tympiä, luulen ett teen tähän kiinteen haarukan aikas pian.
Lukkojakin uskalsin jo pitää välillä paikoillaan. Ajaminen vieläkin epävarmaa ajottain ja rentous puuttuu edelleen. Jaloilla ohjaa mista yrtin lyhyitä pätkiä, vaikeempaa ku muilla MBB:lläni. Ohjausnivelen ku viel saisin suoraan, ehkä ajaminenkin sitt vähän helpottuu.
PW kirjoitti:Tuo keinuminen narujen varassa alkaa vähän tympiä, luulen ett teen tähän kiinteen haarukan aikas pian.
Lukkojakin uskalsin jo pitää välillä paikoillaan. Ajaminen vieläkin epävarmaa ajottain ja rentous puuttuu edelleen. Jaloilla ohjaa mista yrtin lyhyitä pätkiä, vaikeempaa ku muilla MBB:lläni.
Kokeileppas pientä takarengasta ennenkuin hitsaat haarukan paikoilleen. Se lyhentää akseliväliä ja siirtää painoa kääntyvän eturenkaan päältä pois. Kummankin luulisi helpottavan ajamista.
jooseha kirjoitti:PW kirjoitti:Tuo keinuminen narujen varassa alkaa vähän tympiä, luulen ett teen tähän kiinteen haarukan aikas pian.
Lukkojakin uskalsin jo pitää välillä paikoillaan. Ajaminen vieläkin epävarmaa ajottain ja rentous puuttuu edelleen. Jaloilla ohjaa mista yrtin lyhyitä pätkiä, vaikeempaa ku muilla MBB:lläni.Kokeileppas pientä takarengasta ennenkuin hitsaat haarukan paikoilleen. Se lyhentää akseliväliä ja siirtää painoa kääntyvän eturenkaan päältä pois. Kummankin luulisi helpottavan ajamista.
Miten se pienempi takarengas lyhentää akseliväliä?
Samalla istuinkulmalla takahaarukka on pystymmässä ja takapyörä lähempänä etupyörää.
Hyvä ehdotus. Jos muutos auttaa merkittävästi, kannattaa lyhentää takahaarukkaa, joka tukevoittaa perää monella tavalla.
jori kirjoitti:Samalla istuinkulmalla takahaarukka on pystymmässä ja takapyörä lähempänä etupyörää.
Hyvä ehdotus. Jos muutos auttaa merkittävästi, kannattaa lyhentää takahaarukkaa, joka tukevoittaa perää monella tavalla.
Niin no noin, jos sen tekee kokkeillaan, kokkeillaan.
Tuossa on takahaarukka sen verran loivassakulmassa että akselivälin muutos 20 tuumaisellakaan takarenkaalla ei ole kovin montaa senttiä. Kokeilun voi tehdä kuitenkin helposti muuttamatta mitään. Jos sillä on edes pieni positiivinen vaikutus, voi helppoa kokeilua jatkaa hitsaamalla toiset dropparit ylemmäs. Pikkurengashan mahtuu lähemmäs sitä poikkiputkea. Eikös sulla ollutkin jossain vaiheessa suunnitelmissa tehdä moni dropparinen takahaarukka kokeilua varten
Siirsin tästä ne kulmamittausjutut omaan ketjuunsa. - Pastori
[attachment=1]2014-11-21 14.18.32.jpg[/attachment]
Kuski päällä, ohjauskulma n. 50 astetta.
Tuohan on kuin tehty suoralle alaohjaukselle
[attachment=0]2014-11-21 15.04.15.jpg[/attachment]
Säikähdin omaa ajoasentoani ja kiristin liinoja, paluumatkalle - meni vähän liikaa, penkiltä valu alaspäin ku persuksen alla ei ollu mitään. Mutt ajaminen helpottu huomattavasti, pystyin jopa ajamaan ilman käsiä. Voiko tuo olla pelkästään pystymmän asennon ja sitä kautta paremman tasapainon pidon ansiota? Vähän epäilisin koska miulla kuitenkin on makuuajokokemusta runsaasti ja tykkään loivasta ajoasennosta. Jalathan siirtyi myös paljon alemmas, eivätkä ole enää niin kaukana edessä painona. Jättö pieneni myös ja ohjauskulma jyrkkeni Pitäs tehdä semmonen pyörä jossa voi muuttaa yhtä tekijää kerrallaan, ehkä sitten löytys se täydellinen pyörä. Mutt mitäs sitten foorumille kirjotettas
jooseha kirjoitti:Tuohan on kuin tehty suoralle alaohjaukselle
Kyllä kai jos tykkää, kaikkeehan voi koittaa
Joo. Enpä ole itsekään innostunut alaohjauksesta, mutta sillä saisi tuosta tarvittaessa tillerin pois. Kovin on harvassa alaohjatut kaksipyöräiset mbb:t. Siihen saattaa olla pätevä syykin.