Sivu 24/43

Re: MBB tandem 2WR

Lähetetty: 16 Heinä 2016, 09:06
Kirjoittaja tm
PW kirjoitti:

Eiks tandemi oo kuienkin sitt eri sarjassa :wink:
Eipä oo viel varmuutta, ajetaanko sillä kisaa ollenkaan tai millä ajetaan :?

Ei tandemit ja soolot samaan sarjaan joudu. Tandemeita ei vain ole kisateksteissä mainittu, kun ei sellaisia ole aiemmin radalla näkynyt. Josko nytkään.


Re: MBB tandem 2WR

Lähetetty: 16 Heinä 2016, 13:19
Kirjoittaja tavasti
tm kirjoitti:
PW kirjoitti:

Eiks tandemi oo kuienkin sitt eri sarjassa :wink:
Eipä oo viel varmuutta, ajetaanko sillä kisaa ollenkaan tai millä ajetaan :?

Ei tandemit ja soolot samaan sarjaan joudu. Tandemeita ei vain ole kisateksteissä mainittu, kun ei sellaisia ole aiemmin radalla näkynyt. Josko nytkään.

Oonhan mä ajanut yhdistelmällä (poljettavan peräkärryn kanssa) jokusen kerran, ja kerran on Pikametrin kanssa ajettu Kettwiesel-junalla 200m.


Re: MBB tandem 2WR

Lähetetty: 16 Heinä 2016, 18:38
Kirjoittaja PW
20160716_183453.jpg
20160716_183453.jpg (223.53 KiB) Katsottu 1819 kertaa

Tarakkaloota paikoillaan. Kanisteri oottaa koeistumista, olisko niskatuen paikka siinä. Jäi laatikon etureuna liian kauas, siihen ajattelin suoraan niskapehmustetta.
Tukiraudat ja takahaarukka keveni samalla.


Re: MBB tandem 2WR

Lähetetty: 17 Heinä 2016, 01:06
Kirjoittaja tm
tavasti kirjoitti:
tm kirjoitti:
PW kirjoitti:

Eiks tandemi oo kuienkin sitt eri sarjassa :wink:
Eipä oo viel varmuutta, ajetaanko sillä kisaa ollenkaan tai millä ajetaan :?

Ei tandemit ja soolot samaan sarjaan joudu. Tandemeita ei vain ole kisateksteissä mainittu, kun ei sellaisia ole aiemmin radalla näkynyt. Josko nytkään.

Oonhan mä ajanut yhdistelmällä (poljettavan peräkärryn kanssa) jokusen kerran, ja kerran on Pikametrin kanssa ajettu Kettwiesel-junalla 200m.

Totta, kyllähän tuo teidän "ajoneuvoyhdistelmä" on mukana ollut. Ajattelin turhan suppeasti vain kaksipyöräisiä tandemeita, joita ei ole aiemmin ollut.


Re: MBB tandem 2WR

Lähetetty: 17 Heinä 2016, 11:10
Kirjoittaja PW
20160717_110549.jpg
20160717_110549.jpg (234.58 KiB) Katsottu 1734 kertaa

Väriä lootaan - niskatukena takana työkalupussukka (kaksoismerkitys). Jotain pientä säätöö viel, sitten valmis Ecotripille:)


Re: MBB tandem 2WR

Lähetetty: 17 Heinä 2016, 11:23
Kirjoittaja jori

Toimivan näköinen peli –kaunis oikeastaan. Ennustan MBB-tandeminen invaasiota nojapyörägenreen. :)


Re: MBB tandem 2WR

Lähetetty: 17 Heinä 2016, 12:45
Kirjoittaja Jarcco
jori kirjoitti:

Toimivan näköinen peli –kaunis oikeastaan. Ennustan MBB-tandeminen invaasiota nojapyörägenreen. :)

On, ja erittäin kompaktin kokoinen. On melkein käsittämätöntä ettei ole kuin yksi MBB valmistaja, sekin ison meren takana. Markkinoita voisi olla runkosetille jos pystyisi hinnoittelemaan alle toimintatonnin.
Itse tykkään kyllä rakennella, mutta rungon hitsailu ei ole mielipuuhaa, voisin sen osan ulkoistaa ja hankkia runkosetin - jos olisi sopiva tarjolla.


Re: MBB tandem 2WR

Lähetetty: 18 Heinä 2016, 22:27
Kirjoittaja PW

Illan lenkillä, takana vaihteet rutisi, eikä meinannu löytyy vetävää vaihdetta, varsinkin ylämäkeen noustessa. Anni väitti ett on vaan 3 vaihdetta käytössä mutta tauolla ku tarkistin asian ni 6 löyty. Pitää vaihtaa kitkavaihtajan tilalle joku naksuvehje jos sillä löytys vaihteet.
Onko 7-vaihtajan ja 8-vaihtajan vaihdevälissä eroa? Kun tuossa on kasipakka muokattu seiskaksi, ni käykö siihen 7vaihtaja?


Re: MBB tandem 2WR

Lähetetty: 18 Heinä 2016, 23:06
Kirjoittaja Härski

Kulunu pakka/ venunu ketju? Ei vaihtajaa vaihtamalla voi vaikuttaa rutinaan, ainoastaan oikealla lehdellä pysymiseen. Mä en ainakaa kaipaa naksuvaihtajia omiin pyöriini. Puritaani tai mikä lie kun oon=)


Re: MBB tandem 2WR

Lähetetty: 18 Heinä 2016, 23:41
Kirjoittaja jori
Härski kirjoitti:

Kulunu pakka/ venunu ketju? Ei vaihtajaa vaihtamalla voi vaikuttaa rutinaan, ainoastaan oikealla lehdellä pysymiseen. Mä en ainakaa kaipaa naksuvaihtajia omiin pyöriini. Puritaani tai mikä lie kun oon=)

Olen samaa mieltä. Eiköhän kyse ole takavaihtajan kiinnityskorvakkeen väärästä asennosta tai sijainnista ja siitä johtuvasta ylemmän taittopyörän sijainnista.

Arvelen, että asiaa voi korjata vaihtajan B-ruuvin asetukseslla. Tällä ruuvilla säädetään häkin jousen ja varren jousen suhdetta, jotka yhdessä vaikuttavat ylemmän taittopyörän etäisyyteen rataspakasta. Huono nouseminen isommille rattaille saattaa johtua liian lähellä (ylhäällä) olevasta taittopyörästä.
Kyse on siis tästä ruuvista.
Kuva
Ohjeita löytyy tämän linkin kohdasta 5. http://www.parktool.com/blog/repair-hel ... -section-4

Tarkoitus on siis saada vaihtajan varsi kääntymään tuota ruuvia kiinni päin kiertämällä osoittamaan taaksemmas (alemmas). Koska ketju ei veny tämä kääntää vaihteensiirtäjähäkkiä samalla vastapäivään, mikä siirtää ylempää taittopyörää kauemmas rataspakasta. Mielestäni se on liian lähellä.
Kuva
Jos tuossa ruuvissa ei ole riittävästi varaa, voit kiertää vaihtajan vartta samaan suuntaan myötäpäivään, kun se kerran on vain tuon mutterin alla. :?


Re: MBB tandem 2WR

Lähetetty: 19 Heinä 2016, 08:26
Kirjoittaja PW

Pakka ja ketjut on uudet. Häkin varsi on jo käännetty osottamaan alas päin mutta pitää katsoa, missä kohtaa tuo ylempi rissa on.


Re: MBB tandem 2WR

Lähetetty: 19 Heinä 2016, 11:46
Kirjoittaja PW
20160719_094728.jpg
20160719_094728.jpg (204.43 KiB) Katsottu 1554 kertaa

Häkin asento tänään, Jorin mainitsema ruuvi kierretty pohjaan.


Re: MBB tandem 2WR

Lähetetty: 19 Heinä 2016, 11:51
Kirjoittaja jori

Laita isoimmalle rattaalle ja ota uusi kuva, niin nähdään ylärissan sijainti. Pienillä rattailla tuo on nyt jo vähintään riittävän kaukana.


Re: MBB tandem 2WR

Lähetetty: 19 Heinä 2016, 13:32
Kirjoittaja PW
20160719_132912.jpg
20160719_132912.jpg (208.09 KiB) Katsottu 1533 kertaa

Siinä isoimmalla rattaalla. Vaijerin suunta vaihdettu. Kampea pyörittäen vaihde vaihtui nätisti.


Re: MBB tandem 2WR

Lähetetty: 19 Heinä 2016, 15:14
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:
20160719_132912.jpg

Siinä isoimmalla rattaalla. Vaijerin suunta vaihdettu. Kampea pyörittäen vaihde vaihtui nätisti.

Kuva
Vaihda vielä vaijerin pään suunta vielä siten, että menee ulkopuolta pitkin tuonne reikään taakse (kuvassa vasemmalle) ja kääntyy sieltä takaisin päin reikään oikealle. Klunssi kiinni kuvassa oikealle puolelle reikää. Tämä siksi, ettei vedä vaijeri noin vinoon. Vino veto alkaa takellella ja on jäykkä vetää vaihde pienemmälle. Vaijerin terävän mutkan kohdalle jotain pehmusteeksi tai viilalla nurkka pyöreäksi.