Re: Twisteri
Riippuu varmaan siitä, kenen kaveri on ja missä on töissä.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Riippuu varmaan siitä, kenen kaveri on ja missä on töissä.
Eilen illalla oli sateen jälkeinen kostea hapekas ilma, eikä tuullut yhtään. Lämpötila +15. Täydellinen kesäillan pyöräilykeli. Ei ollut kuuma eikä kylmä. Pyörä kulki todella keveästi. Jos malttaisi pyöräillä entisiä trikenopeuksia, niin tällähän jaksaisi parinsadan km päivämatkoja suht helposti. Ainakin nyt tuntuu siltä. Lapinreissu-haave on taas askeleen (vai kampikierroksen ) lähempänä.
Aika hyviä tuttuja aletaan olla jo Twisterin bike-konversion kanssa. Nopeus on kasvanut. Se on hyvä ja huono homma. Maisema vaihtuu, mutta triken euforinen kellunta on poissa. Aina kun näkyy toinen pyöräilijä tai sähköpotkulauta, niin on kisa päällä. Lukkopolkimia kaipailen tähän menoon, huonon jalan klossin saisin kyllä painettua lukitukseen, mutta irrotus ei onnistu koska nilkan kiertoliike puuttuu kokonaan. Kallistelemattomissa pyörissä lukot ovat jees, koska on aikaa värkätä paikoillaan ollessa ja voi potkia paremmalla jalalla huonompaa irti.
Trike mallissa minulle riitti käytännössä yksi vaihde, mutta bike moodissa vaihteita kaipaa enemmän. Välitykset loppuu kesken 48 piikkisellä kampirattaalla, 13-30 kasipakalla ja 406 kiekolla. Aivan pienimmillä kasipakan rattailla tuntee, miten hyötysuhde huononee. Pitäs saada isompi kampiratas.
Eilen huomasin, siis vuorokausi lenkin jälkeen, että syvät selkälihakset ovat joutuneet rasitukselle. Ei varsinaisesti kipua tunnu, mutta hyvällä tavalla hellänä. Tämä liittynee siihen, ettei kaksipyöräisellä nojapyörällä tasapainoilu ole vielä tarpeeksi rentoa ja automaattista. Tämä 65km on elämäni pisin kaksipyöräisellä polkupyörällä ajamani matka.
Syvien selkälihasten hellyydestä tuli mieleen flevoharjoittelu, mutta siinä kipeytyivät kaikki lihakset niskasta varpaisiin.
Perhana kun menin myymään molemmat flevot pois. Nyt ois rohkeutta ja ehkä kykyä yrittää jalkaohjattua kaksipyöräistä.
Lukkopolkimet eivät toimi minulla kaksipyöräisissä, riittäisköhän piikkipolkimet jalkaohjatun hallintaan?
Pikkuisen himottas rakentaa 54-584 GravelEvoFlevoRaceri
Pitää piirrellä, mutta nyt ensin on vielä kelejä niin pyöräillään ja sitten kohta kun vaivun jokavuotiseen kaamosmasennukseen, ni voi terapiaksi suunnitella pyöriä.
Eipä sotketa Tepon ketjua enempää. Muutin siis suoran tangon teräsmiestangoksi nousukahvoilla ja käänsin stemmin oikein päin eli pystyputken etupuolelle, niin sai nousukahvat enemmän vaakaan.
Eka versiossa stemmi oli taakse päin, niin nousukahvat olivat melko pystyssä. Tällöin kättä saa puristaa nyrkkiin koko ajan, ettei käsi valu alas.
Aika hyvä. Nyt pidemmän ajan seuranta käyntiin.
Vasemmalla -toimivan käden puolella- on toiseen hommaan modattu nousukahva, eli mutka katkaistu ja jatkettu 25mm putkella. Oikealle puolelle löytyi samanlainen mutta alkuperäiskuntoinen kahva. Tämän laitoin symmetrian vuoksi, vaikkei mulla oo sille käyttöä.
Ohjaustankoa vois kaventaa ainakin 10cm, jos innostuu kattamishommiin. Harjoitellaan eka näin.
Tuplajarrukahvassa on kokonaan halkeava kiinnike. Läpipujotettavaa ei tuohon olisi saanutkaan. Jokohan aktivoitus takajarrun asennukseen, kun on nyt tuo tuplajarrukahvakin.
Paikallisesta pyöräliikkeestä löytyi puolivahingossa mieleinen ohjaustanko 15€ hintaan.
Mitäs tavaraa tuo ohjausnivelputki ohjaustangon alla on? Hydrauliputkea?
Siis mikä putki?
1) Stemmiputki 25x2,5mm hydrauliputkea.
2) Ohjauslaakereiden läpi menevä putki on 20x3mm hydrauliputkea.
Nämä putket on puritettu prässillä tiukasti sisäkkäin ja (hätävarjelun liiotteluna) varmistettu liitos vielä M6 pultilla, jonka kanta näkyy stemmiputken etupuolella. Ei läpipultti, vaan M6x15mm pultille porattu 5mm reikä ja kierteytetty M6 tapilla.
3) Raidetanko ohjausakselista etuhaarukalle on 16x1,5mm huonekaluputkea.
Tiet on pääosin sulana, niin pääsin uuden tangon testilenkille. Oikein hyvältä tuntui niin tanko kuin koko pyörä. Monen kuukauden tauko on ollutkin tämän pyörän ajamisessa.
Eilen oli kesän eka päivä, kun tarkeni ajaa ilman hanskoja. Kyllä kulki pyörä hienosti, kun on koko talvi varastoitu hiilihydraattia lihaksiin. 28km peruslenkki yhdellä 48-19 vaihteella, eli 90 kadenssilla (152mm kammilla) nopeus 20km/h. Vaikka täällä on paljon tasaista, niin siltojen ja alikulkujen 7% nousuja sattuu reitilleni useita. Peruslenkkini puoliväli on 27m alempana kuin kotipihani. Se on jännä, ettei vaihteenvaihto helpota nousuja käytännössä yhtään. Kolmipyörillä ja Jopolla helpottaa, mutta tällä Twisterillä ei.