https://www.automaalit.net/Troton-muovitartunta-1L Voipi olla että tartet tartuntamaalin tuonne alle. Ennenkuin varsinainen maali pysyy .
4-pyöräinen Teppoën 1CV
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Nojanalle kirjoitti:https://www.automaalit.net/Troton-muovitartunta-1L Voipi olla että tartet tartuntamaalin tuonne alle. Ennenkuin varsinainen maali pysyy .
Tai tämmöistä?:
https://www.tokmanni.fi/plastic-primer- ... 2494005227
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Tänään oli liimauspäivä. On tämä 3D-palapelin kokoaminen paikoin vähän haastavaa. Onneksi jesari ja pahvituet pelastivat pahimmasta pälkähästä, ja osat sai suunnilleen paikoilleen. Molemmat kyljet sain kasaan, vielä uupuu konepelti, katto ja takalevy (tavaratilan kansi). Liima on hitaasti kuivuvaa, eli homma jatkuu aikaisintaan huomenna illalla tai sitten myöhemmin.
Liimauksessa tyydyin "palkoon" levyn molemmin puolin. Lujemmat liitokset vaatisi lisää liimapinta-alaa, eli lisäkappaleita korilevyjen liitoksiin. Näitä lisäilen tarpeen mukaan, jos siltä näyttää. Ensin kuitenkin tärkeämpää saada kori kasaan sen verran, että saa nostettua paikalleen rungon päälle ja näkee miten istuu, ja onko mitoitus muutenkin kelvollinen. Muutin vähän mittoja korin pahvi-mock-upin jälkeen.
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Niin se maalauskokeilu: hyvin oli maali tarttunut kennolevyn pintaan. Maali on vielä tuoretta eikä kunnolla kovettunutta, katsotaan miten kehittyy ajan kuluessa.
En tiedä mikä tuossa "Tamrockin/Sandvikin oranssissa" omaa silmää kiehtoo. Yksi maastopystärini runko oli taannoin tuon värinen, ja tykkäsin sävystä. Jälleen heräsi hinku tähän väriin, kun näin testimaalauksen tuloksen, ja heti haaveilin mielessäni maalaavani koko korin tämän väriseksi. Jää nähtäväksi...
Vaan enpä näy olevan ainoa tällä foorumilla, joka kokee vetoa oransseihin kulkupeleihin .
Kännykän kameran näkemys värisävystä valehtelee.
Ohessa myös paremmin kohdillaan oleva "värilätkä" netin syövereistä:
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
tm kirjoitti:En tiedä mikä tuossa "Tamrockin/Sandvikin oranssissa" omaa silmää kiehtoo.
Johtuu geeneistä. Ihmisaivot ovat hioutuneet hakemaan puista ja pensaista syötäväksi kelpaavia osia, eli marjoja ja hedelmiä. Niiden väri siis herättää huomion ja aiheuttaa mielihyvää, taas pärjää seuraavaan päivään hengissä...
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
RAL2004 <3 Mullakin on kaikki pyörät tuolla värikoodilla. Se oli myös viimeinen niitti joka pakotti ostamaan kinnerin
Markus Heikkilä - Pyörät: Specbike Technics Comfort tadpole trike / DFXL kinneri / Tern Link D7i taittopyörä / vm -74 Peltirunko-Jopo
- Pastori
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7060
- Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
tm kirjoitti:Kännykän kameran näkemys värisävystä valehtelee.
Ihmettelen miten et insinörttinä tullut ratkaisseeksi pulmaa = laita kuvaan pieni (voi helposti jälkitöissä poistaa) neutraali pahvin tms. kappale - niitä voi tietty ostaa - mutta jos nyt ensihätään vaikka nappaa rautakaupasta harmaan värimallilistan. Sijoitat siis se neutraali elementti kuvaan ja kuvaa käsitellessä voit helposti neutraloida värimaailman.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Pastori kirjoitti:tm kirjoitti:Kännykän kameran näkemys värisävystä valehtelee.
Ihmettelen miten et insinörttinä tullut ratkaisseeksi pulmaa = laita kuvaan pieni (voi helposti jälkitöissä poistaa) neutraali pahvin tms. kappale - niitä voi tietty ostaa - mutta jos nyt ensihätään vaikka nappaa rautakaupasta harmaan värimallilistan. Sijoitat siis se neutraali elementti kuvaan ja kuvaa käsitellessä voit helposti neutraloida värimaailman.
Minäkin olin insinööri, mutten osaa säätää valkotasapainoa, enkä värejä muutenkaan.
Mikäs se on se tekniikka, jolla se harmaa muutetaan takaisin harmaaksi, tai valkoinen valkoiseksi?
Minulla on vain tuo Gimp, joten kysyn lähinnä sen kikkoja.
Mitä tekee tuo "Valkotasapaino" valmiille kuvalle?
Miten saan ulkona otetun valokuvan paperin valkoikseksi. Yleensä se on violetinsinertävä.
Tässä yksi kuva Gimpin väriensäätönappuloista.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- Pastori
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7060
- Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
jori kirjoitti:Mikäs se on se tekniikka, jolla se harmaa muutetaan takaisin harmaaksi, tai valkoinen valkoiseksi?
Klikkaa kokeeksi tolla keskimmäisellä pipetillä keskiharmaata - niin se neutraloi kuvan = kun se klikattava kohta on neutraali. Viittaan tällä siihen target aiheeseen.
Vasemman reunan pipetillä voit klikata sitä ihan mustaksi haluamaasi kohtaa ja oikean reunan valkoisella sitten sitä valkoiseksi haluamaasi kohtaa.
Mikäli siis gimp toimii kuten kaikki muut kuvankäsittelysoftat.
Luonnollisesti rgb arvot olisi viisasta säätää etukäteen kohdilleen = esim. valkoinen voisi olla mieluusti 248/248/248 - ennemmin kuin täysin valkoinen 255/255/255.
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Pastori kirjoitti:Ihmettelen miten et insinörttinä tullut ratkaisseeksi pulmaa = laita kuvaan pieni (voi helposti jälkitöissä poistaa) neutraali pahvin tms. kappale - niitä voi tietty ostaa - mutta jos nyt ensihätään vaikka nappaa rautakaupasta harmaan värimallilistan. Sijoitat siis se neutraali elementti kuvaan ja kuvaa käsitellessä voit helposti neutraloida värimaailman.
Kelpaako laiskuus syyksi ?
Tuttu tapa tuo harmaalappu, ei vaan ole juurikaan tullut käytettyä.
Yömyöhällä yleensäkään en ole jaksanut alkaa säätää kuvien kanssa, vaan olen nakannut ne pikselien pienennyksen jälkeen suoraan sellaisenaan foorumille. Ja muutenkin kaikenlainen säätäminen on jäänyt yhä vähemmälle, kun nykykännykästä tulee pääosin suoraan foorumikäyttöön kelvollista jälkeä (no välillä tarvii lisätä vähän kirkkautta yms.). Kuvien rajaamisetkin tulee nykyään tehtyä monesti kännykässä samantien kuvan ottamisen jälkeen.
Tietokoneella kuvia tulee käsiteltyä lähinnä vain järkkärillä kuvatessa, samalla kun pyöräyttää raw-tiedostoista jpegit.
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Toinen liimauspäivä, loppujen koripaneelien kiinnitys. Ensin jesarilla ja päihin nippusiteet, sitten saumoihin liiman pursotus. Vähän jänskättää kuinka liimasaumat kestävät. Eilen liimatut saumat sietivät jo käsittelyä, tosin mitään isompaa vääntelyä en uskaltanut harrastaa. Elastisiksi nuo liimasaumat jäävätkin, mikä ei tässä tapauksessa ole ollenkaan huono asia, pääasia että liima vaan pysyy kennolevyn pinnassa kiinni.
Yhteen suuntaan taivutettujen koripaneelien reunat jäivät mutkalle (sisäiset jännitykset), mikä ei ole tulevien osien (tuulilasi jne) kiinnittämisen kannalta hyvä asia. Tarvii funtsia noihin jäykisteet pitämään reunat suorina.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Vähän tuo viisteysosa muuttunut alkuperäisistä kuvista.
Eipä tuossa muuta, mutta ilmanvastus ja ikkunapinta-alat hieman kasvaa, kun tuosta pääosasta tulee ylhäältä leveä. Kokeilitko taivuttaa sivulevyjä hieman sisään päin, jolloin katto-osa kapenisi. Tämä pienentäisi ilmanvastusalaa ja parantaisi näkyvyyttä sivuille, kun pää olisi lähempänä sivuikkunoita. Varsinkin takaikkunan kohdalta minä koittaisin, miltä tuo näyttäisi, jos painaa sivulevyjen takaosaa ylhäältä siemmäksi ja takaikkunan trapetsimaiseksi. En tarkoita kovin suurta muutosta, vain muutaman asteen kallistusta ja trapetsimaisuutta.
En tiedä, miltä tuo näyttäisi, varsinkaan tuohon esikuvaansa 2CV ulkonäköön verrattuna, mutta tuota uudemmissa autoissa on yleesä sisään kallistetut sivut.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
jori kirjoitti:Vähän tuo viisteysosa muuttunut alkuperäisistä kuvista...
Tuo ensimmäinen kuva nyt oli täysi haavekuva ilman todellisuuspohjaa, parempi ehkä verrata näihin toteutuneisiin pahvimallin kuviin (jotka tosin jo lähellä nykyistä):
Helpottaa ahtautumista sisään kabiiniin (tuulilasin aukon kautta), kun aukko on leveämpi. Tuo sivulevyjen yläosan pieni kallistus oli toki mielessä, mutta turvakaaren leveys tulee nopeasti vastaan, kummoista kulmaa ei olisi enää tässä vaiheessa saanut aikaiseksi ilman sen modausta. Toki paremmalta olisi näyttänyt vinokattoisena, sitä en kiistä.
Päivitetään ehkä kakkosversioon (jos sellainen tulee).
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Ohoo, näitä kuvia olet piilotellut meiltä. Upea ilmestys.
Ehdinkin jo miettiä, miten osasit tehdä tuon viisteyksen kaaren. Olisihan sen tuosta cadiohjelmasta saanut, mutta se ei ole ihan peruskäyttäjän perusoppeja, joten ehdin hämmästellä. Pahvimalli on aina paikallaan, kun tehdään jotain, johon liittyy ihmisen käyttäjäkokemusta. Tampereen ratikkaakin suunniteltiin puu- ja pahvimallilla, 3ennen kuin tehtiin muovista. Tuota sisään ahtautumista en ajatellutkaan tuon katon osalta. Mitenkäs tuonne sisään mennään?
Laitan tähän kuitenkin, kun ehdin kuvamanipuloida tuota trapetsikattoa takavinkkelistä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma