Vilijami kirjoitti:jori kirjoitti:
Lyhyet kammet kannattavat. Varsinkin rakenteilijat ja polvivaivaiset saavat niistä valtavia hyötyjä ilman haittaa. (Pakollinen kampisaarnaajan mainos) 
Vastarannankiiskenä pitää vähän vängätä. Kampien lyhennys aiheuttaa vaihteenvaihtotarvetta. Siis oma kokemus on tämä. 152mm kammilla pärjään yhdellä vaihteella 28km peruslenkkini täällä lakeuksilla. 140mm kammilla riittää nexus 3 (riittäisi kaksikin, liikkeellelähtö- ja tasamaavaihde), 130mm kammilla tarvitaan tavallinen shimanon markettipakka. 117mm kammilla piti olla jo Megarangepakka ja jokainen vaihde oli tarpeen.
Tietenkin se on toinen kysymys, että kokeeko tuon vaihteenvaihdon haitaksi? Itse koen että siinä rytmi sekoaa ja zen häipyy horisonttiin...
Räntiksessä on penkki ja kampikeskiö samalla tasolla. Kammet on 130mm. Polvi yläasennossa katteeseen jää väliä vain pari-kolme senttiä, eikä siltikään näe liian lähelle. Tätä jahkailin ja pyörittelin pitkään rakennusvaiheessa. Tältä pohjalta olen mietiskellyt, näkeekö sarjavalmisteisista kinnereistä (Arcus ja decolté-kinnerit poislukien) oikeasti tietä ollenkaan? 
Tämä on varmasti totta, sillä kampien pituus asettui 175 mm mittaan 1900-luvun alussa, ennen kuin pyörään oli keksitty vaihteita. Pitkillä kammilla punnertaen voi varmasti ajaa kokonaisuutena pidemmällä välityksellä myös mäkiä ylös. Momentti on suuri, mutta jalan voimat pienempiä. Lyhyillä kammilla jalan voimat voivat olla suuria, koska jalat ovat koko ajan suhteellisen suorana. Momentti ei tietenkään voi nousta aivan niin suureksi kuin pitkillä kammilla, joten ainakin ylämäet pitää ajaa pienemmällä välityksellä. Lyhytkampisella voi ajaa kovemmalla kadenssilla. Sellainen sopii hyvin määrätietoiseen paikasta toiseen polkemiseen, mutta vähän huonosti cruisailuun, jossa tavoitteena on pelkkä flaneeraus.
Omat satavitoseni on kiinni kasipakallisessa pyörässä ja eturattaassa on 28 piikkiä. Pienimmillää vaihde on 622 kiekolla 0,88, eli 2,5 metriä/kampikierros. Ketjut ovat vähän liian pitkät, joten ne toisinaan hyppivät, joten käytän suurimpana vaihteena 6 vaihdetta, eli välityssuhdetta 2, eli reilu 5 m/kierros. Missään nimessä en tarvitse pidempiä vaihteita mihinkään –paitsi cruisailuun, mikä ei tuollaisella hyrbiidipyörällä ole mistään kotoisin muutenkaan. :\
Jos siis haluaa esiintyä ultramodernina pyöräilijänä ja käyttää pyörässään vaihteita, lyhyet kammet ovat hyvä valinta. Jos haluaa sinkuloida, ei kannata kampia lyhentää liikaa. Tuo 150 mm lienee hyvä raja, jos haluaa ajaa liian isoilla vaihteilla prässäämällä. 