Sivu 24/59

Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 05 Joulu 2012, 11:00
Kirjoittaja Kaitsu62
PW kirjoitti:

Mites kenkien osto netistä onnistuu ku ei voi sovittaa - vähän arveluttaa. Miulla on tuo jalka sen verran iso ett pitäs kysellä kanootti puolelta :oops: :D noin 48 koko riippuu tietyst mallista.

Petri

Pienempi jalkaisella on helpompaa. Nokian saapas 42, Shimanolta kesäkenkä 44, välikelin kengä 45 ja talveksi MW-80 koko 48. Siihen mahtuu kunnon villasukka ja lämpöpohjallinen, eikä tunnu yhtään liian isolta. Kahden kympin pakkasilla kengän päälle puolison huovuttama huopasuoja ja vielä tuulisuojaksi näistä ulompi http://www.actionsports.de/de/Bekleidun ... 30604.html. Oli isoin minkä löysin. Vanhempien Lake-kenkien koko tuntui menevän aika samalla tavalla. Muista merkeistä ei ole kokemusta, kun ole uskaltanut ostaa netistä summassa :)


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 05 Joulu 2012, 11:12
Kirjoittaja PW
Kaitsu62 kirjoitti:
PW kirjoitti:

Mites kenkien osto netistä onnistuu ku ei voi sovittaa - vähän arveluttaa. Miulla on tuo jalka sen verran iso ett pitäs kysellä kanootti puolelta :oops: :D noin 48 koko riippuu tietyst mallista.

Petri

Pienempi jalkaisella on helpompaa. Nokian saapas 42, Shimanolta kesäkenkä 44, välikelin kengä 45 ja talveksi MW-80 koko 48. Siihen mahtuu kunnon villasukka ja lämpöpohjallinen, eikä tunnu yhtään liian isolta. Kahden kympin pakkasilla kengän päälle puolison huovuttama huopasuoja ja vielä tuulisuojaksi näistä ulompi http://www.actionsports.de/de/Bekleidun ... 30604.html. Oli isoin minkä löysin. Vanhempien Lake-kenkien koko tuntui menevän aika samalla tavalla. Muista merkeistä ei ole kokemusta, kun ole uskaltanut ostaa netistä summassa :)

Onhan se toisaalta hienoo olla "isokenkänen" jossain mielessä 8)
Aika isoo haitarii käytät mutt noinhan se pitäs varmaan ollakin, mie en ees muista minkäkokoset nää nykyset Northwavet on eikä niistä enää löydy mitään merkintää 46-48 kumminkin. Varmaan pitäs tilata nuo 49 kokoset ni luulis pärjäävän.
http://www.bike-discount.de/shop/k680/a ... l?mfid=642 Tuommosen siis löysin , closingsystem SLS + velcro - käyks tää nyt SDP-polkimiin ainakin kaks pultin paikkaa tuossa on ? Mitkä nuo kaks keltasta on kengän pohjassa ? Tuleeks kenkien mukana klossit, vai pitääkö ostaa erikseen ?

Petri


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 05 Joulu 2012, 11:14
Kirjoittaja Esko M

Peruutan muinaisen ilmoitukseni siitä, että pyöräilen talvella. 13 talvea ajelin 2..3 kertaa viikossa Hipsuilla (0,1 ja 2), kunnes lunta alkoi olla Helsingissä kunnolla. Kolme talvea olen jättänyt väliin 2,5...4 kuukaudeksi pyöräteiden huonon hoidon takia; korkeimmillaan kinokset Helsingin pyöräteillä ovat olleet yli kolmemetrisiä. Nyt taisi alkaa neljäs kävelytalvi. Ensimmäisten lumien sataessa viime viikolla panin Hipsu Kakkosen ulkovarastoon. Osasyynä on sekin, että takarenkaat ovat lopussa enkä viitsi pujotella jo hankittuja uusia Schwalbe Marathon Plussia nyt paikoilleen, kun kotinurkissa ei ole edes tilaa moiselle. Olen ajanut takarenkailla n. 23.600 km. Edellisen kerran vaihdoin takarenkaat tammikuussa 2009. Niin kuluneet ovat vanhat renkaat nyt, että ensimmäisen kerran Schwalben käyttöhistoriassani pieni kivensiru puhkaisi toisen takarenkaan pari kolme viikkoa sitten. Kivensiru oli vähitellen tunkeutunut sinisen suojakerroksen läpi ja teki mini-reiän sisäkumiin. Ei mikään ihme, kun renkailla on ajettu niinkin paljon.

Eturenkaan kuvio alkaa myös pikkuhiljaa kulua pois, niillä on ajettu vasta vähän yli 6.000 km, mutta veto ja jarrutus tapahtuukin vain etupyörällä. Parempia ovat Schwalbet kuitenkin kuin Nokiat, jotka kestivät vain 1.500...3.500 km ja monen renkaan loppu tuli repeämällä.

Shimano Nexus 8-vaihteinen rumpuvaihde on kestänyt ilman loppuunkulumisen oireita jo n. 23.000 km. Seiskavaihteiset olivat noilla kilometrimäärillä jo romua; seiskavaihteisten vaihtoväli oli 16.000...23.000 km ja loppumatkoja ajelin risalla vaihteella. Kolmonen ensin ja nelosvaihde vähän myöhemmin lakkasi toimimasta.

Tässä 16,5 vuoden ajohistorian kilometrit:

  • Hipsu Kakkosella tänä vuonna 4.935 km
  • Hipsu Kakkosella kaikkiaan 39.830 km (ei ihan tullut 40.000 täyteen)
  • Kaikilla Hipsuilla (0, 1, 2) yhteensä v. 1996 alkaen 87.456 km.

Johtopäätös: Alumiini kestää korroosiota, teräsosat eivät.

Esko


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 05 Joulu 2012, 11:23
Kirjoittaja PW

Kunnioitettavat kilometrit Eskolla, vielä tänä vuonnakin. Surkeeta ett Hesassa et talvella pääse pyöräileen.
Onko nuo nykyiset renkaatkin nimenomaan marathon plussat, jotka on kestäneet noin kauan ?

Petri


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 05 Joulu 2012, 11:28
Kirjoittaja Kaitsu62
PW kirjoitti:

Onhan se toisaalta hienoo olla "isokenkänen" jossain mielessä 8)
Aika isoo haitarii käytät mutt noinhan se pitäs varmaan ollakin, mie en ees muista minkäkokoset nää nykyset Northwavet on eikä niistä enää löydy mitään merkintää 46-48 kumminkin. Varmaan pitäs tilata nuo 49 kokoset ni luulis pärjäävän.
http://www.bike-discount.de/shop/k680/a ... l?mfid=642 Tuommosen siis löysin , closingsystem SLS + velcro - käyks tää nyt SDP-polkimiin ainakin kaks pultin paikkaa tuossa on ? Mitkä nuo kaks keltasta on kengän pohjassa ? Tuleeks kenkien mukana klossit, vai pitääkö ostaa erikseen ?

Petri

Joo, vaikka ei ole "isokenkäisyys" lisännyt sanojen painoarvoa, edes kotona :) . Celsiuksia on kyllä kehuttu, ja nuo näyttäisivät käyvän SPD-polkimiin. Pohjaan saa varmaan eteen kaksi nappulaa, jalkapallokenkien tyyliin. Klossit pitänee ostaa erikseen.


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 05 Joulu 2012, 13:44
Kirjoittaja PW

Tuo huopa käynyt mielessä miullakin kun oon miettiny omatekosia kengänpäällisiä. Onko ne miten toteutettu, kiinnitys ym. ?

Petri


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 05 Joulu 2012, 15:29
Kirjoittaja Kaitsu62

Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 05 Joulu 2012, 16:22
Kirjoittaja mhelander

Kuva

No ei paha. Pitääpäs usuttaa äitimuoria josko innostuisi tollaset duunaamaan...

Tulisko noista vielä paremmat jos päälle saisi tuulta pitävän kankaan ? Olis ehkä vieläkin lämpimämmät. Ainakin jos joutuu välillä käymään lämpimissä tiloissa (kun lenkin aikana on kinoksessa pilssivettä tyhjennetty) niin helpommin sais lumen pois päältä.

Samoin noihin voisi vanhoista kengän reuhkoista tehdä kumipohjat niin saisi myös lämpöeristyksen suurimmalle osalle pyöräilykengän pohjaa. Erityisesti hyödylliset kesämallisille maantiekenkien käyttäjille joilla pitoakaan ei ole kävellessä yhtään.


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 05 Joulu 2012, 17:31
Kirjoittaja PW

No on hienot tommoset pitää värkätä.

Petri


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 09 Joulu 2012, 18:08
Kirjoittaja terppa

Sain minäkin talvikauden nojapyörällä avattua, säälittävät 8 kilometriä mutta osa oli auraamatonta, kävin vaihtamassa taakse marathon winterin tilalle ice spikerin eli nappulanastarenkaan ja etenemiskyky muuttui kivemmaksi mutta esim. kotomäkeä ei vaan jaksanut siinä sonnassa veivata eli jyrkimmän kohdan joutui taluttamaan. Vähän sekin tuntuu vaikuttavan kun edellisen tuunauksen jälkeen ajoasento muuttui ja nyt rasittuu enemmän pohkeen yläosa. Eli kun hyppää pyörästä toiseen jossa ajoasento on ihan erilainen niin vähän eri lihaksetkin joutuu töihin ja homma ei mene niin keveästi kuin luulisi. tosi tukevaa meno kyllä on 54mm leveillä nappulakumeilla ja kun on täysilmajousitus niin meno on harvinaisen mukavaa ja vakaata mutta kyllä se keulan keinuminen tehoja syö aikatavalla.


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 09 Joulu 2012, 18:32
Kirjoittaja MikaL
mhelander kirjoitti:

Samoin noihin voisi vanhoista kengän reuhkoista tehdä kumipohjat niin saisi myös lämpöeristyksen suurimmalle osalle pyöräilykengän pohjaa. Erityisesti hyödylliset kesämallisille maantiekenkien käyttäjille joilla pitoakaan ei ole kävellessä yhtään.

Pohjan kautta se kylmä tulee kenkään sisään, ja pyöräillessä varsinkin klossin kautta. Kengän sisäpuolelle klossin kiinnikkeiden päälle ja pohjallisen alle pitää saada jotain eristystä. Se auttaa enemmän kuin nuo kengän päälliset, jos on talvikengät käytössä. Tietysti flättipolkimet voi olla muutoinkin kätevää talvella, ja silloin jää klossin aiheuttama kylmäsilta pois.


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 09 Joulu 2012, 22:43
Kirjoittaja Wacky

Oon miettinyt jos pursottais jotain kengän pohjaan jolla sais klossin kiinnikkeen ympäristön täytettyä. Sen jälkeen klossin siirtely ei onnistuis, mutta varmasti auttais pitämään kylmän poissa hetken pidempään. Helpoin ratkaisu taitaa kuitenkin olla sellaiset pulloista tehdyt ilmanohjaimet polkimiin kuten terpalla niin viima pysyy poissa.


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 10 Joulu 2012, 12:11
Kirjoittaja Lizard100
MikaL kirjoitti:
mhelander kirjoitti:

Samoin noihin voisi vanhoista kengän reuhkoista tehdä kumipohjat niin saisi myös lämpöeristyksen suurimmalle osalle pyöräilykengän pohjaa. Erityisesti hyödylliset kesämallisille maantiekenkien käyttäjille joilla pitoakaan ei ole kävellessä yhtään.

Pohjan kautta se kylmä tulee kenkään sisään, ja pyöräillessä varsinkin klossin kautta. Kengän sisäpuolelle klossin kiinnikkeiden päälle ja pohjallisen alle pitää saada jotain eristystä. Se auttaa enemmän kuin nuo kengän päälliset, jos on talvikengät käytössä. Tietysti flättipolkimet voi olla muutoinkin kätevää talvella, ja silloin jää klossin aiheuttama kylmäsilta pois.

Tarkoitatko remmikiinnitystä ?


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 11 Joulu 2012, 19:40
Kirjoittaja PW

Tänään noin 15 km vaihtelevassa lumipöpperössä matalalla 20" etuveto pyörällä - kyllä joka mäki nousi eikä tarttent taluttaa mutt melkosta kuntopyöräilyähän tuo oli. Keskari varmaan vähän 10km/h päälle :oops: kylmä ei tosiaan tullu - liikaa oli tietysti päällä. Pahin oli lähellä keskustaa missä koko päivän satanut oli tallattu muhkuraiseksi - tärinää ja vingurtelua , kieli keskellä suuta ajoa. Pari kertaa kylelleen :D kukaan ei nähny :D
Pitäsköhän tehä talveks pyörä :roll: ?

Petri


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 11 Joulu 2012, 20:02
Kirjoittaja MikaL
Lizard100 kirjoitti:
MikaL kirjoitti:
mhelander kirjoitti:

Samoin noihin voisi vanhoista kengän reuhkoista tehdä kumipohjat niin saisi myös lämpöeristyksen suurimmalle osalle pyöräilykengän pohjaa. Erityisesti hyödylliset kesämallisille maantiekenkien käyttäjille joilla pitoakaan ei ole kävellessä yhtään.

Pohjan kautta se kylmä tulee kenkään sisään, ja pyöräillessä varsinkin klossin kautta. Kengän sisäpuolelle klossin kiinnikkeiden päälle ja pohjallisen alle pitää saada jotain eristystä. Se auttaa enemmän kuin nuo kengän päälliset, jos on talvikengät käytössä. Tietysti flättipolkimet voi olla muutoinkin kätevää talvella, ja silloin jää klossin aiheuttama kylmäsilta pois.

Tarkoitatko remmikiinnitystä ?

ei vaan tällaisia http://www.chainreactioncycles.com/Cate ... goryID=209