Jos laitat noin suuren eturattaan, tulet tarvitsemaan enemmän suurempia vaihderattaita myös kiekon puolella, joten voit mainiosti siirtää vetävän ketjun rissaa muutaman sentin taaemmas. Kannattaa olla sellaisella paikalla, että eniten ketjuvoimaa käyttävällä vaihteella antaa ohjausakselin suuntaisen ketjulinjan.
Jos ei laakeria sovinnolla löydy, voin lähettää valmiiksi Biltemalaakerille muutetun rissan ja palautat tuon nykyisen sitten Helsingissä.
Omasta varastosta löyty 32*10mm laakeri 12mm akselilla - meneekö pilalle jos hion reikää tuonverran suuremmaks - porakoneella?
Menee, laitan nimenomaan tuolle ulkomitalle muutetun taittopyörän tulemaan maanantaina.
Hip, hei! löyty tuommonen laakeri - ihan omasta hyllystä sitä ei ihminen tiedä mitä kaikkea omistaa ja vaikka tietäs, ei yleensä löydä sitä mutta nyt löysin
Tuo laakeri on muistaakseni puretusta kasettikeskiöstä, joskus halusin tietää mitä se sisältää ja katkasin rälläkällä
Eli Jori ei tartte lähettää uutta rissaa
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Huomaa et piikit kaipaa ohennusta kapeille ketjuille! Kannatta hioa "ulkopinnasta", niin mahdolliset vaihteiden vaihdot etulehtien välillä luonnaa huomattavasti paremmi..paitsi tietty jos tuut laittaa ulkopuolelle vielä lisää isompia lehtiä...
Huomaa et piikit kaipaa ohennusta kapeille ketjuille! Kannatta hioa "ulkopinnasta", niin mahdolliset vaihteiden vaihdot etulehtien välillä luonnaa huomattavasti paremmi..paitsi tietty jos tuut laittaa ulkopuolelle vielä lisää isompia lehtiä...
Kannattaa varmistaa että niissä on 5/8" kierre polkimille. Ainakin lyhemmissä on poikkeuksetta 1/2" ja niihin ei lukkopolkimia saa(?)
Jukka
Näytti samalta kierteeltä ku muissa mutt tarttee tarkistaa ku saan polkimet irti - en oo jaksanu ettii tänään 15mm avainta - ei oo jaksant paljoo muutakaan
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Sain keskiöstä irrotettua laakerikupin kun tajusin ett siinä on vasemmankäden kierre. Laitan kasettikeskiön tilalle - kierteet tuntus olevan samat.
Tuo 15mm avain on kyllä kumma epeli, se oli tänään miulla käytössä ja nyt ei taas löydy mistään
Rissoja ja rattaita kun alan asennella, onko vetävän rissan ja eturattaan oltava tarkkaan samalla linjalla? Vai kestääkö ketjupaikoillaan, vaikka olis vähän taittoa ketjulinjassa?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Sain keskiöstä irrotettua laakerikupin kun tajusin ett siinä on vasemmankäden kierre. Laitan kasettikeskiön tilalle - kierteet tuntus olevan samat.
Tuo 15mm avain on kyllä kumma epeli, se oli tänään miulla käytössä ja nyt ei taas löydy mistään
Rissoja ja rattaita kun alan asennella, onko vetävän rissan ja eturattaan oltava tarkkaan samalla linjalla? Vai kestääkö ketjupaikoillaan, vaikka olis vähän taittoa ketjulinjassa?
Siksi siinä ketjurissassa on välys akselin ja laakerin sisäkoolin välillä, että se pääsee kallistumaan asemoitumaan ketjun suuntaan, vaikka ei olisikaan aivan linjalla.
Tuossa avainten katoamisasiassa tein töissä joku aika sitten niin, että kävin ostamassa Biltemasta muovikassillisen 10, 13, 17, 19 mm avaimia, ja erilaisia ristipääruuvareita. Maksoi koko kassillinen jonkun alle viisi kymppiä. Onhan se selvä, että yleisimmin käytettyjä avaimia täytyy olla enemmän, sillä niitähän on aina jollain pöydillään ja eri työmailla pitkin taloa. Sitten kun niitä oli enemmän (ostin mm. 10 mm avaimia 8 kpl.) alkoi niitä löytyä myös oikeilta paikoiltaan. Pyörämiehellä täytyy olla 8, 10 ja 15 mm avaimia kunnon nippu. Ei ne maksa kuin pari euroa kappale. Pitää vain muistaa ottaa niitä kourallinen, kun käy kaupassa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Hitsasin 71 piikkisen rattaan pienemmän rattaan kylkeen - aika kauas jäi ratas runkoputkesta. Ihan kuin tuo kampi ei menis yhtä syvälle neliöakselille ku yleensä - jos pyyhkäsen rälläkällä neliöakselia vähän ehkä sitten uppoo syvemmälle.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Hitsasin 71 piikkisen rattaan pienemmän rattaan kylkeen - aika kauas jäi ratas runkoputkesta. Ihan kuin tuo kampi ei menis yhtä syvälle neliöakselille ku yleensä - jos pyyhkäsen rälläkällä neliöakselia vähän ehkä sitten uppoo syvemmälle.
Näyttää siltä että on tarkoitettu aika lyhytakseliselle kasettikeskiölle
Rälläkällä kun pyhkäset niin vipattaa pyöriessään
Ratas on runkoputkesta n. 24mm ja rissan keskikohta n. 10mm - ratas ei oo vielä pultilla kiinni, eli menee vähän sisään.
Ratas tais vedellä hitsatessa kieroksi - kai tuon vasaralla saa vähän suoremmaksi
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Eikös tuo 24 mm ole uloimman rattaan etäisyys sisimmästä. 3x7,8 mm, eli taittopyörä on sisimmän rattaan kohdalla. Voisihan se olla kauempana suurilla vaihteilla ajaessa, mutta toimii se tuossakin.
Minä oioin Virossa murjoutuneen rattaan kirveen hamaralla puupölkkyä vasten ja kahdella jakarilla hienosäädin sittemmin kotona.
jviirret kirjoitti:
Tai sitten vain työkalutaulu seinälle ja aina ku "askartelu" loppuu niin työkalut omille paikoilleen
Tuo toimii, jos on toimiakseen, vain kun on vain yksi tekijä ja yksi projekti kerrallaan ja jokainen homma valmistuu vuorollaan ennen kuin toinen alkaa. Meillä samoja työkaluja käyttää kotonakin useampi henkilö, puhumattakaan työpaikasta. Töissä oli hieno paja, jossa oli työkalut ja koneet kaikki yhdessä huoneessa ja siellä hommat edistyivät. Sitten hallintoviskaalit huomasivat, että koneissa ei ole nykysäännösten mukaisia suojaimia ja panivat saman tien oven lukkoon. Tämä tapahtui huhtikuun alussa. Tuolla löytyi työkalut. Nyt ne on siellä lukkojen takana. Sieltä ne teoriassa löytyy, muttei niistä ole hyötyä, kun niitä ei pääse käyttämään.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma