Sivu 25/28

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Lähetetty: 16 Elo 2011, 10:14
Kirjoittaja jori
Pastori kirjoitti:

Mitäs safkaa sieltä lidlistä ostetaan mukaan että siinä on nämä elektrolyytit. Muistaakseni niistä puhuttiin amiksessa jossa opiskelin lapsena elektroniikkaa - mutta niitä ei silloin vielä voinu syödä.

Magnesiumpillereitä ja merisuolaa ja lähdevettä. Huolellisesti liuotetaan suoloista jokainen ioni erilleen veteen kellumaan ja kas, siinä sinulle elektrolyyttiä. Karppari ei tarvitse sokereita näissä juomissa, vaan pelkkä elektrolyytti riittää.

Sitten jos aletaan saivarrella, että siitä pullojuomasta pitäisi saada kaikki tarpeellinen, voisi käydä Saksan Lidlistä ostamassa vihannesmehua ja hapankaalimehua. Myydään tuoremehun tapaan pahvitölkeissä ja on törkeän hyvää. Tosi helppo tapa syödä pikalounas. Paketti hyvää makkaraa juustoa ja päälle vihannesmehu. Suomessa proteiinia varten voisi laittaa ilmakuivattua poroa tehosekoittimella sekaan. Paremman puutteessa käy kyllä Lidlin makkaratkin. Mitäs jää puuttumaan, vai jääkö mitään.


Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Lähetetty: 16 Elo 2011, 10:22
Kirjoittaja Pastori
JuSa kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Mitäs safkaa sieltä lidlistä ostetaan mukaan että siinä on nämä elektrolyytit. Muistaakseni niistä puhuttiin amiksessa jossa opiskelin lapsena elektroniikkaa - mutta niitä ei silloin vielä voinu syödä.

Elektrolyyteillä tässä yhteydessä tarkoitetaan urheilujuomia, jotka sisältävät erilaisia hikoillessa kuluvia, mutta kropan tarvitsemia suoloja: kalium, natrium, magnesium ym -suoloja. Nämä suolat ovat "elektrolyyttejä". Tällaisia urheilujuomia on iso joukko markettien hyllyillä. Eri ihmisten vatsa kelpuuttaa parhaiten eri juomat. Oikea vahvuus on tärkeä, että suolat imeytyisivt hyvin, liian vahva liuos ei saa olla. Minä lisäsin elektrolyyttiäjuomaa proteiini- ja maltodekstrinipitoiseen palautusjuomaan.

jori kirjoitti:

Magnesiumpillereitä ja merisuolaa ja lähdevettä. Huolellisesti liuotetaan suoloista jokainen ioni erilleen veteen kellumaan ja kas, siinä sinulle elektrolyyttiä. Karppari ei tarvitse sokereita näissä juomissa, vaan pelkkä elektrolyytti riittää.

Sitten jos aletaan saivarrella, että siitä pullojuomasta pitäisi saada kaikki tarpeellinen, voisi käydä Saksan Lidlistä ostamassa vihannesmehua ja hapankaalimehua. Myydään tuoremehun tapaan pahvitölkeissä ja on törkeän hyvää. Tosi helppo tapa syödä pikalounas. Paketti hyvää makkaraa juustoa ja päälle vihannesmehu. Suomessa proteiinia varten voisi laittaa ilmakuivattua poroa tehosekoittimella sekaan. Paremman puutteessa käy kyllä Lidlin makkaratkin. Mitäs jää puuttumaan, vai jääkö mitään.

No sittenhän mä olin jo aika lähellä. Mulla oli vesipulloissa merisuolaa (n.2g/750ml). Pari magnesium vesisatsia vedin myös. Suolaa hivautin suuhun pari kertaa kun pahemmin kiristi kintuissa = kämmenpohjallinen = n.1g.

Hain tässä juuri tätä asiaa - että mitä normaalien elintarvikkeiden kirjosta otetaan käyttöön että saadaan sen urheilutiivisteen hyvät asiat lähikaupasta :)

Hapankaalimehu kuulostaa mainiolta. Ratilaista on kaapissa nytkin.

Täähän olisi hyvä sponssi paikalle ensivuonna :) http://www.makumaku.fi/webshop/index.ph ... 00-ml.html


Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Lähetetty: 16 Elo 2011, 12:09
Kirjoittaja jviirret

Menihän se 30km tunnissa rikki ku uudelleen yritin. Tarkasti 30,25km. Vähän kovempi sivutuuli ja 1/4 matkasta märällä asfaltilla(ei satanut kun minä olin kohdalla), kääntöpaikalla oli keskinopeus vielä 31km/h. Edellinen yritys siis 29,5km ja kääntöpaikalla 30,2km/h keskinopeus. Reitin tasaisuudesta kertoo huippunopeus, 37,7km/h.
Enää ei jää jossittelua kuin tuosta mittaustavasta. Jos vaihtaisi GPS:n pyörän mittariin niin saisi muutaman prosentin paremman tuloksen, eli hätyyteltäs jo 31km suoritusta.

Jukka


Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Lähetetty: 17 Elo 2011, 12:11
Kirjoittaja Höregrö

Nyt on ruvennut itseäkin kiinnostamaan tämä tapahtuma sen verran paljon että täytyypä varailla ensi vuoden elokuun alku vapaaksi 8), etenkin 200m ja 1h. 12 tuntia tuntuu sellaiselta rääkkäämiseltä ettei ainakaan (vielä) houkuttele. Oletteko muuten ajatelleet jos porukat innostuukin 200 metrin etapista sen verran, että kohta Suomessakin aletaan hätyytellä vaikkapa satasen maagista nopeutta :) !


Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Lähetetty: 17 Elo 2011, 13:01
Kirjoittaja jviirret
Höregrö kirjoitti:

Oletteko muuten ajatelleet jos porukat innostuukin 200 metrin etapista sen verran, että kohta Suomessakin aletaan hätyytellä vaikkapa satasen maagista nopeutta :) !

Varmasti, pitäisi vain ensin keksiä syy nojapyöräilijöiden krooniselle tilapulalle. Monella kun kuulostaa olevan yksi pyörä ainoastaan sen vuoksi ettei kahta mahdu mihinkään, näin maassa jossa asukastiheys on eräs maailman harvimmista.
Väitän että jo 60km/h nopeus tuollaisella testiradalla vaatii sen, että nojapyöräilijällä on vähintään kaksi pyörää. Toinen jolla ajetaan ne viikottaiset ja ympärivuotiset kunnon ylläpito/kohotuslenkit ja sitten toinen pyörä jolla ajetaan vain pakollinen määrä totutteluajoa ja ennätysyritykset.

Jukka


Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Lähetetty: 17 Elo 2011, 13:11
Kirjoittaja mhelander
jviirret kirjoitti:

Varmasti, pitäisi vain ensin keksiä syy nojapyöräilijöiden krooniselle tilapulalle. Monella kun kuulostaa olevan yksi pyörä ainoastaan sen vuoksi ettei kahta mahdu mihinkään, näin maassa jossa asukastiheys on eräs maailman harvimmista.
Väitän että jo 60km/h nopeus tuollaisella testiradalla vaatii sen, että nojapyöräilijällä on vähintään kaksi pyörää. Toinen jolla ajetaan ne viikottaiset ja ympärivuotiset kunnon ylläpito/kohotuslenkit ja sitten toinen pyörä jolla ajetaan vain pakollinen määrä totutteluajoa ja ennätysyritykset.

Jukka

Heh, aivan totta ! Mullakin on varastossa ja autokatoksen ylisillä pari 90-luvun kilpapyörän jämää, koko joukko 700c rattaita, gummeja ja vanteita sekä purettuna 26" maastopyörä jota tuskin koskaan kasaan. Päälle sitten perheen "normipyörät"...

Kisahommiin näissä nojailulajeissa pitäisi olla eri vehkeet kuin harjoitteluun. Ja jos luokkia tulee useita on pyöriä oltava useampi. Muuten aika menee yhden pyörän ympärille tail fairinkien jne virittelyssä ja jos kokokatteen laittelee joutuu ajoasentoa(kin) muuttelee jne jne. Onneksi löytyy Chevy Van jolla muutama pyörä kulkee helposti, vain pientä laittoa että saa katsastettua (seisonnalla vasta vuodesta -03 :oops: ).

Ja ultra-aerodynaaminen ja -kevyt värkki ei oikein sovellu meidän olosuhteissa kuin pakolliseen harjoitteluun. Muuhun tarvitaan perus jykevä vehje. Kuten talviajoon johon lowracer nippa-nappa taipuu.


Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Lähetetty: 17 Elo 2011, 13:18
Kirjoittaja tavasti
jviirret kirjoitti:

Väitän että jo 60km/h nopeus tuollaisella testiradalla vaatii sen, että nojapyöräilijällä on vähintään kaksi pyörää. Toinen jolla ajetaan ne viikottaiset ja ympärivuotiset kunnon ylläpito/kohotuslenkit ja sitten toinen pyörä jolla ajetaan vain pakollinen määrä totutteluajoa ja ennätysyritykset.

http://www.kreuzotter.de/english/espeed.htm

Testailin tuolla huvikseni, että mitähän on oma teho, ja mihin sillä pääsisi paremmalla pyörällä. Laskurilla sai about minun ja pyörän arvoilla tehoksi tuossa sprintissä 500 wattia, kun pääsin alaohjatulla ajokillani 45 km/h. Kisa-varustellulla highracerilla 49.7 km, lowracerilla 54.5. Tailboxatulla lowracerilla tuolla teholla mentäisiin 57.1 km/h, white hawkilla 87.7 km/h.
Jos kuski olisikin 95 kg sijasta 70 kg, niin olisi white hawkilla jo 89.9 km/h.
100 km/h rikkomiseen tarvittaisiin white hawkilla 70 kg kuskilla 670 wattia, mutta koska nopeutta on jo noin paljon niin pitäisihän siihen kiihdytykseen kovaa tehoa pitää pidempään.
Nythän tuo oma suoritukseni on jotain sellaista, että tuo teho on pidetty alle puoli minuuttia-


Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Lähetetty: 17 Elo 2011, 13:25
Kirjoittaja tavasti
Nojailija kirjoitti:

Wattinörtit voivat arvostaa dataa, joten olkaa hyvät;

200m:
Ajelin 2 minuuttia (945 m) aerobisella teholla ja nopeus oli noin 45 km/h kun lähdin kiihdyttämään, varsinainen sprintti kesti 42 sekunttia, alussa 692 W ja sprintin lopussa 555 W. Loppupuolella iskee selvästi hapot, teho rupesi jo laskemaan. Mittarin mukaan nopeus oli sprintin mittausmatkan alussa 60.7 km/h ja juuri ennen loppua saavutin maksimin 61.4 km/h.
Online wattilaskurilla
http://www.kreuzotter.de/english/espeed.htm
saisin 600W nopeudeksi 60.5 km/h, mikä voi hyvin olla oikein. ME 70 km/h vaatisi 900W!

Eli Terolla olisi huippu-ajokilla mahdollisuus kolkutella tuota satasen rajaa?


Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Lähetetty: 17 Elo 2011, 17:37
Kirjoittaja Nojailija
tavasti kirjoitti:
Nojailija kirjoitti:

Wattinörtit voivat arvostaa dataa, joten olkaa hyvät;

200m:
Ajelin 2 minuuttia (945 m) aerobisella teholla ja nopeus oli noin 45 km/h kun lähdin kiihdyttämään, varsinainen sprintti kesti 42 sekunttia, alussa 692 W ja sprintin lopussa 555 W. Loppupuolella iskee selvästi hapot, teho rupesi jo laskemaan. Mittarin mukaan nopeus oli sprintin mittausmatkan alussa 60.7 km/h ja juuri ennen loppua saavutin maksimin 61.4 km/h.
Online wattilaskurilla
http://www.kreuzotter.de/english/espeed.htm
saisin 600W nopeudeksi 60.5 km/h, mikä voi hyvin olla oikein. ME 70 km/h vaatisi 900W!

Eli Terolla olisi huippu-ajokilla mahdollisuus kolkutella tuota satasen rajaa?

Houkuttelva ajatus joten leikitelläänpä sillä... tältäkin foorumilta löytyi linkki 200m sprintin wattidataan vuodelta 2003, Varna-maailmanennätyspyörällä, pyörä/kuskit ovat varmasti kehittyneet. oli maininta kaatumisesta, liekö battlemountain 2003?. Varna meni 115 km/h vain hieman yli 500 watilla, mikä tuntuu todella pieneltä wattimäärältä noille nopeuksille, täytyy olla nopea rata. Muokkasin oman watti/aika datani samalle skaalalle (mustapohjainen kuva oikealla, sininen nopeuskurvi ei ole samalla skaalalla). Ja mitä näemmekään; minulla oli noin 100W enemmän eli olisin voittanut..... jos kaikki muut muuttujat olisivat olleet samat..... näinhän ei koskaan ole, esim. tuollaisessa äärimmäisen pienessä katetussa pyörässä voi olla vaikeampi tuottaa kovia watteja, jne.. Mutta väittäisin optimaaliolosuhteissa 100km/h olevan hyvinkin mahdollista, jopa Nokian olosuhteissa.


Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Lähetetty: 17 Elo 2011, 17:48
Kirjoittaja PW

Täähän oiskin helpompi kisata näin virtuaalisesti :D jokainen voi ilmotella omat tehot ja paljo kulkee milläkin pyörällä :wink: Tulee halvemmaksikin ku ei tartte ostaa hipo pyöriä :D

Petri


Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Lähetetty: 17 Elo 2011, 17:59
Kirjoittaja jviirret

Joo, jos tietäs paljonko niitä watteja saa tuotettua eri asennoissa ja erilaisissa kopperoissa :roll:

Jukka


Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Lähetetty: 17 Elo 2011, 18:25
Kirjoittaja Pastori
Nojailija kirjoitti:

Varna meni 115 km/h vain hieman yli 500 watilla, mikä tuntuu todella pieneltä wattimäärältä noille nopeuksille, täytyy olla nopea rata.

Poijat puhuivat juuri tuosta Mountain Battle hommasta leiritulilla ja siellä on tuon tietotoimiston mukaan kohtuullinen myötämäki.


Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Lähetetty: 17 Elo 2011, 19:04
Kirjoittaja mhelander
Pastori kirjoitti:

Poijat puhuivat juuri tuosta Mountain Battle hommasta leiritulilla ja siellä on tuon tietotoimiston mukaan kohtuullinen myötämäki.

Myötämäki kyllä, mutta ainoastaan osuudella jossa kiihdytys tehdään. 200m kennoalue on tasaista. Ja tuohon mäkeen on aika tarkat säännöt että kuinka paljon kestää olla laskua.

Toinen paikkaa puolustava tekijä on että se on merenpintaa korkeammalla ja kuivassa ilmanalassa. Sekä ilman viileys & kosteus että tiheämpi ilma lisää ilmanvastusta.

Pari muutakin paikkaa on köörillä hakusessa mutta vielä ei ole löytänyt BM:n korvaajaa. Varsinkin kun nyt ovat saaneet sinne uuden sileän pinnoitteen tiehen. Julkisuudesta on jotakin hyötyä...

Asiasta viidenteen, oletan että tänä vuonna tulee uusia ennätyksiä, ja niitä ajetaan muillakin kuin Varnoilla. Lueskelkaa tästä vähän lisää: http://www.recumbents.com/forums/topic. ... IC_ID=4054.

Fillari näyttää tältä:
Kuva

ja kuskeja joilla selällää ajo pää menosuuntaan peilistä reittiä katsellen on kuulemma jo muutama... Käsittääkseni tuo tunnin uusi ennätys tuli "testausreissulla" ja siitä loput ajettiin hämärässä ja kylmemmällä, kosteus katteen sisällä alkoi käydä jo ongelmaksi.

Huomatkaa että ajajan asento mahdollistaa matalan ja kapeamman katteen ja näin pienemmän poikkipinta-alan. Pituutta tulee lisää mutta ilmeisesti konsepti ei ole huono.

Myös Varna on kehittynyt, uusi pienempi malli on rakenteilla Barbaralle http://www.recumbents.com/forums/topic. ... IC_ID=4058:
Kuva
Kuva

Tässä on sitten vastassa taiteilijan näkemys (=Varna) vs yliopiston insinöörityön näyte. Ja molemmille luvassa kovat kuskit. Barbaralla mahdollisesti tulossa miesten tasoista ennätystä...


Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Lähetetty: 17 Elo 2011, 19:08
Kirjoittaja tavasti
Pastori kirjoitti:
Nojailija kirjoitti:

Varna meni 115 km/h vain hieman yli 500 watilla, mikä tuntuu todella pieneltä wattimäärältä noille nopeuksille, täytyy olla nopea rata.

Poijat puhuivat juuri tuosta Mountain Battle hommasta leiritulilla ja siellä on tuon tietotoimiston mukaan kohtuullinen myötämäki.

Sehän juurikin kovalla etsimisellä löydetty riittävän pitkä suora joka kaataa koko matkalta saman verran kuin se Nokian suora parhaassa kohdassa.


Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Lähetetty: 17 Elo 2011, 19:29
Kirjoittaja jori
mhelander kirjoitti:

Fillari näyttää tältä:
Kuva

ja kuskeja joilla selällää ajo pää menosuuntaan peilistä reittiä katsellen on kuulemma jo muutama...

No huhhuh, satasta pää edellä peilistä eteen vilkuillen. :shock:
Ei silti, tuo on varmasti parempi tapa minimoida ilmanvastus. Vielä kun oppivat tekemään paremmat pyöränaukot. Ei ole linnun siivet noin kiverällä taipeella kiinni rungossa. Induktiivista vastusta tuottaa tuo. Tarvittaisiin sulkia, suuria linnunsulkia, joiden välistä pyörän rengas pistäisi esiin vain minimaalisen vähän.