En uskaltaudu talvella Streetmachinella ulos, kun on liian hieno pyörä mielestäni siihen. Luin Schwalben sivut kaikista kategorioista läpi äsken ennen vastauksienne lukemista ja Shreddaa ei ole tehty kestämään rojua (BMX radalle nopeusoptimoitu rengas), kuten ei tosi kevyttä Furious Frediä MTB puoleltakaan ilman suojauksia. Fred on neljänneksen kevyempi kuin 50-559 Kojak! Ei lämmitä, kun matka puhkeaa ekaan tappajasepelin muruun ja vauhti on nolla sekä keskinopeus alahainen veekäyrän noustessa. Schemerin juttuihin olen joskus aiemmin törmännyt ja F-Litestä olen kuullut kestävyysongelmista, joten ei sovi minulle. Ompussa on valmistajan mukaan Raceguard versiossa 4/6 protection ja matkansieto, eli sama kuin 50 mm Kojakissa. Joten ok keston puolesta. En ole alle 622 Duranoa ajanut, joten on vaikeaa verrata Kojakin 35 mm versioihin, joilla olen ajanut alkukesästä 559 koossa. Kojakeissa vauhdeissa 5,8 Baria muistaakseni max ja hakkaa, mutta 4 matka-ajossa ja rauhoittu vähän. Ei tarpeeksi täysjousituksen kanssakaan.
Zirra 54-406 on valmistajan mukaan häkellyttävä 750 g 22 TPI naruilla. Schwalbella on 50 tai enemmän. Heinen mukaan enemmän kuin langan paksuus merkkaa rakennetta enemmän. Big Aple 50-406 on 495 g ja 55-406 530. Niin iso ero, että jos ajotuntuma muuten on sama, valinta on helppo ompun suuntaan. Miten leveään vanteeseen, miten surella paineella laitoit Zirran? Olisiko paine ollut niin alhainen, että vanteen reuna olisi leikannut auki renkaan sivuseinän?
Kopioin allaolevan Schwalben sivuilta special>balloonbikes kohdasta ja formatointi kusahti kopioidessa:
Wide tires perform best on wide rims, and this also prevents problems. However, in principle, it is possible to fit wide tires onto the commonly used 19C rims
Tire width Intended rim size
as per ETRTO norm Maximum air pressure
for 19C rims
50 mm 21C-25C 4 Bar
60 mm 25C 3 Bar
Asia oli selvemmän näköinen Schwalben siuvilla ja tärkeä pointti 19c vanteelleni on, että tehdas ei uskalla suosittaa (622 käytetty mittauksissa samalla sivulla) 50 mm renkailleen alle 4 barin painetta, mikä monien Big Apple mittausten mukaan samalla sivulla tuottaa ulkomuistista 25 W vierintävastuksen per regas ja en huomannut, millä nopeudella mittaus olisi tehty sivulta. Selvästi alempi vastus kuin 622-37 Marathonilla, ei yllätys. Tehdas joutuu ottaamaan huomioon mahdolliset lakijutut, joten pitäähän yläkanttiin ilmoittaa suositeltua minimipainetta, mutta kyseessä on 622, eikä 559 tai 406, joissa on vähemmän ilmaa. Jännää, että HPV sanoo pyörän maksimirengaskooksi 50 mm lakiasiat huomioiden. Olisiko laki ja korvausvastuullisuus unohtunut ja perustuisiko luku vain remkaan ympärille jäävään tilaan, eikä toimitetun 19C vanteen yhteensopivuuteen edes isoilla paineilla leveään renkaaseen. Sivulla väitettiin eri tilanteissa neljännekseen asti tapahtuvaa iskunvaimennusta BA vs Marathon 37 622 koossa, kun Mara on 4 ja omppu 2 barin paineissa ja täysjousitus vähentää kolmanneksen yksinään ristiselkätuesta mitattuna. On eri juttu, kestääkö jarrutuksia alamäessä täysissä vauhdeissa BA 2 barin paineilla 19C vanteella. Ei ole kivaa, jos kumi nousee vanteelta ja lukitsee vanteen. Autsh! Marathon Winteriä koossa 42-622 ajaneena 2-4 barilla voi vain sanoa, ettei kolmanneksen pehmennys 4 barilla ole temppu ja mikään. GP4000s2 28-622 on lähellä ja joissain tärskytavoissa pehemeämpi selvästi Specialized Shiv tri pyörässäni alu rungolla (10,5 kg), joka on vieläkin järeämpi ja taipumattomampi kuin myös isoista putkista tehty 20 kg painava alu talvipyöräni, joka on normaali citypystäri Crescent Smyge. Spessussa on hillittömän iso runkoputki ja ohutta ei ole muallakaan putkien mitat.
Kun todellisuus on alkanut tappion katkerasta kalkista huolimatta valjeta, voi olla paikallaan keskittyä vain kunnon kohotukseen ja treenata painavalla Streetmachinella alkun ainakin ja katsoa sitten, miltä kahvi haisee ja mihin suuntaan tuuli puhaltaa kahvihöyryä. Mähän siis juon vain ummetuksen poistoon kahvia
Eli täysjousitus plus siinä määrin lötkät leveät renkaat, kun uskallan asentaa Streetmachineen eteen ja taakse ja sitten pähkimään, onko tarpeeksi limusiinimainen ja turvallinen ajaa onnettomukksien välttämisen kannalta ja renkaat turvassa pinch puhkeamiselta, snake skinistä ja sivuseinät lentävistä kivistä, kun epäilen vahvasti lokarien riittoa leveän renkaan kanssa.
Eniten raavituttaa päätä etusen järkevä maksimikoko, kun 35 mm Kojak ei paljon vähentänyt heel strike ongelmaa 40 mm Mara Raceriin verrattuna. Ja Shimpan ylisuuri sandaali (mahdollistaa terveydelle pakollisen plantaarifaskiitia ehkäisevän korekan jalkaholvin tuen sisältävän pohjallisen käytön) ylettyy kannastaan liikaa taakse, joten taisi tulla pakko puskea rajoja. Kantapäästä sandaalia voi kai hieman poistaa ylimääräistä materiaalia ja jos rakenne ei ole tarkoitettu kestämään sitä, liimaa päälle estämään irvistelyn leviämisen. Olen jo Kojakillakin saanut hipomista ja heel striekä, kun pidän jalkaa alhaalla sillä puolella, johon käännän eturengasta. Ei kiva. Siihen 15 tai yli mm leveämpi ja korkeampi rengas ja huh huh! Olen joutunut jo Kojakillakin oppimaan polkemisen lopettamisen käänöksen puoleinen jalka ylhäällä tai edessä käännöksen ajan, mutta se ei riitä aina citykäännöksissä ja ruuhkassa noin epäketterällä pyörällä. Ongelmia on tullut polkemispakosta kaatumisen välttämiseksi.
Esim. Mannerheimintien yli suojatiellä ajaen 90 asteen mutka vasemmalle välttäen liikennemerkkiä vasemmalla nokka ennen jalkakäytävän aitaan osumista hitaasti aloittaen kääntösäteen ollessa suuren, vaikka luulin pystyväni tiukkaan mutkaan, ja kaatuessa pienen vauhdin aikaansaamiseksi, mutta pääasiassa katukiveystä varoen tuli sellainen tenkka poo, että hitto, ei tää pysy pystyssä, jos käännän tiukemmin ja poljin oli selvästi menossa aitaan. Olin siis reilusti jalkakäytävän puolella nokalta jo, enkä vain pyöräkaistalla ja oli pakko polkaista vauhtia, joten neljäsosakierros polkaisua nosti vauhdin niin, että sain kallistettua pyörää niin, että oikean polkimen sivu hipaisi aitaa ja vasemman jalan heel strike irrotti sandaalin polkimen lukosta. Oli niin pahannäköinen tialnne, että pyörääni katsonut tyttö viereisellä raitiovaunupysäkillä kiljaisi kimeästi, kun olin menossa vain 20 astetta kääntyneenä ja ongelman liian pienestä vauhdista havainneena päin aitaa. Kiihdyttäessä ylitin katukiveyksen takarenkaalla, joten oli aika heiluvaa meno kallistusta lisätessä ja eturengasta epätoivolla tiukkaan kääntäessä yrittäessäni vältää aitaan ajoa sekä pysähtymistä. Pysähtyminen ei ollut hyvä vaihtoehto, kun pari pyöräilijää oli lähestymässä vasemalta aika lähellä ja he huomasivat ongelmani ja lopettivat polkemisen. Ei oo kivaa olla hitonmoinen hippopotamus kadulla tai norsu lasikaupassa 
Pystyssä pysymistä auttava rengas on kiva kaupungissa ja en tiedä, onko lattakattoiset renkaat hyviä noissa neulansilmätilanteissa töyssyn ylityksissä, kuten Schwalbe Table Top 57-559 590 grammainen taittuvana suojaus ja kestävyys 3/6 sekä rullaavuus alle Kojakin puolella pykälällä kuudesta, kun 50-559 Kojak painaa vain 460 g ja suojaus on kestävyys ohella 4/6. Big Applessa 50-559 mm painaa ei plussista kestävämmällä Race Guard pistosuojauksella 675, 55 710 ja 60 780 g suojauksen ja keston ollessa saman kuin Kojakin 4/6. Tönkkö ja hitaasti kiihtyvä Marathon Racer 40-559 käyttää samaa Race Guard pistosuojaa, eli tuplakerros Nylonia, tehden siitä kauhean jäykän ja tärskyjä läpi päästävän kovan 465 g painolla ja samalla rullauksella kuin Kojak, eli 5/6 suojan ollessa sama 4/6.
Herää kysymys, olisiko iskunvaimennuksen kannalta parempi siitenkin Big Apple KGuardilla, joka on 3/6 suojalta, eli yhden alle Race Guard version, ja kestoltaan myös sekä rullaavuudeltaan muka 3,5 vs 4,5? Mitenköhän selittyy huonompi suojaus ja kesto yhdessä huonomman rullaavuuden kanssa? Big Apple Kguardilla saa vain 55-559 koossa ja paino on hirmuinen 920 g Race Guardillisen ollessa 710 g. Taitaa olla KGurad jotain pösilöä, kun painavampi rengas kestä kulutusta vähemmän, eli kumia ei ole enemmänkö? Ja silti olisiko pistosuoja sitten niin paljon tuplanylonia jäykempää, että syö rullaavuuttaa? Oikeasti ei yhtään hotsita lisämassa ja rullaavuuden vähennykset, kun Streetmachinella saa hikoilla mäet ylös jo nyt pitkissä reissuissa äidyttäen, niin siihen nähden minkä tahansa leeän renkaan käyttö on jo askel kuntopyörän suuntaan. Siten 200 g lisää päälle saman renkaan eri versioon, kun Kojak 50 on puolet massasta? Eiiii. KGuard on luonnonkumia ja kevlarkuituja ja Jan Heine kuvasi kevlaria todella kovan ajotuntuman aiheuttavaksi. Meni vain hetki löytää mallistosta pelkkää KGuardia käyttävä mali, jossa käytetyissä tekniikoissa selitettiin, mistä pistosuoja koostuu. Kun teknologiasivulla ei sitä esitelty
Eli ei iloa Kguardista. Kun ajattelee, että Big Applen eri pistosuojien eroina on kevlarilla huonompi rullaavus, pistosuoja, kestävyys ja selvästi suurempi paino kuin Race Guradilla ja Marathon Racer Race Guardilla on kova ja täristävä rengas, niin ei ihme, että normimarathon 37-6223 mm lateksipistosuojauksella on niin kova, että 60-622 Apple on neljänneksen vähemmän täristävä.
Minun 42-622 nastarengas Marathon Winterini käyttää Race Guardia ja on kova. Oudosti sillä alarajapainesuositus on 2 baria ja jos pumppuni mittari ei valehtele, 90 kg pyörä plus kuski kuormalla tuli reilusti yli 15 % painauma sekä lötkö käsittely mutkissa sekä jarrutuksessa rauhaklisestikin kohtuullisissa nopeuksissa. Hirvittää ajatella, miten kävisi surissa nopeuksissa kallistaessa täysjarrutuksessa 2 barilla. 2 bar ei varsinaisesti ole mikään limokyyti todellakaan
Race Guard, vai Marathon vai molemmat syynä? Veikkaan molempia.
Marathon almotion on tuubirengas ja liimailut eivät hotsita. Vierinnäksi Schwalbe kuvaa kunnioitettavaa 5,5/6, suojaukseksi Kojakia ja plusatonta omppua parempi 5/6, kestoksi samaa 4/6 ja paino on surkea 815 g. Kun pistosuojauksesta ei ollut kerrottu muuta kuin, että on parannettu, vaikeaa on sanoa mitään. Toki tuubeja kehutaan paremmaksi ajotuntumaltaan, mutta kun sellainen puhkeaa tien päällä... Ei kiitos, jatkan mieluummin matkaa. Lisäksi puhjenneen kumin irrotus ja uden liimaus ei kuullosta houkuttelevalta. Jos olisi suttaaja ja varaa olisi vaihtaa vanne joka rengasvaihdon yhteydessä ja taksi vie hajonneen renkaan pyörän ja kuskin meiningillä, niin mikäs sitten tubeissa. Eli ei kiitos. Jan Heineltä muistaakseni luin kommentin, että tuubien edut korostuvat kapeissa renkaissa ja leveissä clincherit pääsevät lähemmäs ajotuntumaa kuin tuubeilla.
On muuten jännä tekniikka lisämassan kustannuksella MTB renkaita ja vähintään 23c vannetta vaativa Pro Core Schwalbelta. sisärengas 4-6 baria pinch flatilta suojaamassa ja ulkotubeless ready kumi 0,8-1,5 baria. Olipahan häijyn leveä sekä matalannäköinen rengas kuvassa. Luultavasti juuri 0,8 barin paineissa, kun oli niin pannukakku.