Sivu 25/26
Re: Strada velomobiili
Lähetetty: 23 Touko 2021, 11:25
Kirjoittaja wwhv
mulla on ollut pari huonoa läskipyörää (siis pystäriä)
ja niissä on (taka)akselin pää taipunut. itse vanne
kulki niissä suoraan mutta levyjarrun levystä huomasi
että akseli ei ole kestänyt kuormitusta. voisiko siis
itse akselissa olla vikaa?
Re: Strada velomobiili
Lähetetty: 23 Touko 2021, 11:43
Kirjoittaja jori
Vilijami kirjoitti: ↑22 Touko 2021, 21:54
Onko nuiden pulttien reijät soikeat? Eli voiko sitä siirtää sivullepäin?
Jos voi niin siirrä ja sitten prikkoja oikeaan laitaan.
Jos ei ole niin viilaa soikeaksi?

Noin minä tekisin, kuten Vilijami ehdotti. Viilaisin heilurin akselitappien kiinnityskonsolien pulttien reikiä parempaan suuntaan soikeiksi. Vähemmällä pääsee, kun viilaa, paitsi niin, että koko kiekko siirtyy väljemmille vesille, myös niin, että kallistuu yläreunastaan sinne lokarikuilun keskelle päin.
Se kallistaminen saattaisi riittää ihan ilman viilaamistakin reikien nykyisillä välyksillä.
Kannattaa siis ensin kokeilla pelkästään löysäämällä nuo Vilijamin merkkaamat pultit, laittaa kapula renkaan ja lokasuojan väliin tekemään tilaa, ja sitten kiristää nuo ruuvit takaisin kireälle. Saattaa riittä ihan tuollainen helppo korjaus. JOs ei riitä, sitten pyöröviila käteen. 
Arvaisin tuon akselinpäävideon perusteella, että vain tuo ulosvetokierre on osunut hieman sivuun ja vinoon ja vähän väljä kierretanko vielä korostaa sitä. Myös aluslevy on hieman väljässä reiässään sivussa korostamassa kieppumista. Hyvä se on. Ei muuta kuin kovaa ajoa. 
Re: Strada velomobiili
Lähetetty: 23 Touko 2021, 12:36
Kirjoittaja Pastori
wwhv kirjoitti: ↑23 Touko 2021, 11:25
mulla on ollut pari huonoa läskipyörää (siis pystäriä)
ja niissä on (taka)akselin pää taipunut. itse vanne
kulki niissä suoraan mutta levyjarrun levystä huomasi
että akseli ei ole kestänyt kuormitusta. voisiko siis
itse akselissa olla vikaa?
Vituttaa jos oli = tämähän on siis käytännössä uusi.
jori kirjoitti: ↑23 Touko 2021, 11:43
Vilijami kirjoitti: ↑22 Touko 2021, 21:54
Onko nuiden pulttien reijät soikeat? Eli voiko sitä siirtää sivullepäin?
Jos voi niin siirrä ja sitten prikkoja oikeaan laitaan.
Jos ei ole niin viilaa soikeaksi?

Noin minä tekisin, kuten Vilijami ehdotti. Viilaisin heilurin akselitappien kiinnityskonsolien pulttien reikiä parempaan suuntaan soikeiksi. Vähemmällä pääsee, kun viilaa, paitsi niin, että koko kiekko siirtyy väljemmille vesille, myös niin, että kallistuu yläreunastaan sinne lokarikuilun keskelle päin.
Se kallistaminen saattaisi riittää ihan ilman viilaamistakin reikien nykyisillä välyksillä.
Kannattaa siis ensin kokeilla pelkästään löysäämällä nuo Vilijamin merkkaamat pultit, laittaa kapula renkaan ja lokasuojan väliin tekemään tilaa, ja sitten kiristää nuo ruuvit takaisin kireälle. Saattaa riittä ihan tuollainen helppo korjaus. JOs ei riitä, sitten pyöröviila käteen. 
Arvaisin tuon akselinpäävideon perusteella, että vain tuo ulosvetokierre on osunut hieman sivuun ja vinoon ja vähän väljä kierretanko vielä korostaa sitä. Myös aluslevy on hieman väljässä reiässään sivussa korostamassa kieppumista. Hyvä se on. Ei muuta kuin kovaa ajoa. 
Käyn savustamassa kalaa ja sit koklaan ja raportoin.
Carbon-Strada- 93 [Pastori]
Lähetetty: 23 Touko 2021, 18:13
Kirjoittaja Pastori
Tämä takalinkku onkin tälleen säädettävissä.

- akseli_liike.gif (4.32 MiB) Katsottu 9851 kertaa
Tuolla sen saa säädettyä sinne lokarin keskelle.
Mahtaako säädöllä sitten saada takakiekon pahastikin jurnuttamaan väärään suuntaan. Pitäisköhän ihan käydä testiajolla.
Muutin ketjun nimeä että löydän tämän itse helpommin. Alkaa näitä Stradoja olla jo niin paljon 
Re: Carbon-Strada- 93 [Pastori]
Lähetetty: 23 Touko 2021, 18:51
Kirjoittaja jori
No nyt on säätövaraa, mutta tuo videon säätö vaikuttaa vain kulma-asentoon, ei sivusijaintiin, paitsi mitä rotaatio siirtää. Ne Vilijamin pultit siirtävät translaatiolla.
Nyt pitäisi vain huolehtia siitä, että takapyörä ampuu tasan etupyörien puoliväliin. Siksi yaw rotaatiota ei varsinaisesti voi käyttää siirtämään takakiekkoa sivusuunnassa. Roll rotaatio on mahdollinen, mutta sitäkin 
Re: Carbon-Strada- 93 [Pastori]
Lähetetty: 23 Touko 2021, 20:37
Kirjoittaja Jalli
Itse taistelin saman ongelman kanssa omassa Stradassa. Itse ratkaisin ongelman seuraavasti:
Ensin lisäsin 3,5mm alumiini aluslevyjä swingin ja pakan väliin. Tuollahan sai kyllä tilaa renkaalle, mutta vaihtaja ei enää nostanut ketjua isoimmalle lehdelle. Otin säätöprikat pois ja seuraavana säädettiin vannekehää 5mm vasemmalle, pinnoja löysäämällä oikealta puolelta ja kiristämällä vasemmalta puolelta. Eli säädön jälkeen vannekehä on 5mm vasemmalla, verrattuna napaan.
Re: Carbon-Strada- 93 [Pastori]
Lähetetty: 05 Syys 2021, 14:37
Kirjoittaja Pastori
Re: Strada velomobiili
Lähetetty: 08 Syys 2021, 15:43
Kirjoittaja rutunen
Pastori kirjoitti: ↑05 Heinä 2019, 11:26
rutunen kirjoitti:Tuota keskiön naksetta kuului mullakin alkukesästä. Kun vaihdoin pois vanhan malliset keskiön kiinnityspalat ja laitoin tilalle ne uudenmalliset niin se nakse loppui. Uskon, että nakse kuului kun pultti hiertää kiinnityspalan kierrettä vasten. Mun pystärin satulan pultista kuuluu nimittäin samanlaista ääntä jos nostan pyörää satulasta.
No niin. Testasin lenkillä. Kun laittaa polkimille painetta kunnolla - pyörän ollessa paikallaan. Kuuluu ääni identtisenä kummallakin puolella painaessa. Olisko tällä nyt kuitattu se ettei se kuulu polkimista vaan siitä jostain keskeltä.
Mulla naksuu välillä ne uudenmman mallisetkin palat kovaa polkaistessa, molemmin puolin myös. Alumiinia kun ovat niin ei supertiukalle uskalla laittaa koska venyvät. Oon miettinyt että auttaisiko jos pistän vähän löysemmälle ne ja sinistä Loctitea. Ei ole vielä häirinnyt niin pahasti itteeni että jaksaisin tehdä sen 25-minuuttisen operaation 
Re: Carbon-Strada- 93 [Pastori]
Lähetetty: 08 Syys 2021, 15:47
Kirjoittaja rutunen
Pastori kirjoitti: ↑23 Touko 2021, 18:13
Tämä takalinkku onkin tälleen säädettävissä.
akseli_liike.gif
Tuolla sen saa säädettyä sinne lokarin keskelle.
Mahtaako säädöllä sitten saada takakiekon pahastikin jurnuttamaan väärään suuntaan. Pitäisköhän ihan käydä testiajolla.
Muutin ketjun nimeä että löydän tämän itse helpommin. Alkaa näitä Stradoja olla jo niin paljon 
Kun vaihdoin sen Pohjois-Karjalan nojapyöräkokoontumisen jälkeen omasta kinneristäni sen takapyörän swingarmin, niin mä kiristin tuon mielestäni oikealle kohdalle silleen, että kinneri oli kohtisuoraan kyljellään lattiaan nähden. Sitten pinosin sanomalehtiä yms sille renkaan alapuolelle. Pinosin niitä niin kauan, että takaripustus retkotti niin, että vanteen kyljestä oli millimetrin tarkkuudella yhtä pitkä matka koteloon molemmin puolin. Sitten laitoin pultit heppiin, otin lehdet pois ja tarkastin mitat. Täsmäsivät. Kiristin haluttuun kireyteen ja vielä yksi mittaus. Täsmäsi.
Re: Carbon-Strada- 93 [Pastori]
Lähetetty: 15 Heinä 2022, 09:31
Kirjoittaja Pastori

- Juva-Pistohiekka 57km 672m
- juva_pistohiekka.jpg (54.14 KiB) Katsottu 8443 kertaa
Ajelen nykyään merkittävän paljon tuolla Juvan tienoolla. Verrattuna Joensuun ympäristöön on siellä näppituntumalta nousumetrejä noin kolminkertaisesti.
Tuli mieleen että pitäiskö tässä alkaa pohtia sähköapua - jos vaikka kuuskytvuotislahjaksi itelle?
Saiskohan sen kätevästi takakiekkoon - vain onko se etupään voimansiirtoon laitettava vaan kätevin?
Re: Carbon-Strada- 93 [Pastori]
Lähetetty: 15 Heinä 2022, 09:54
Kirjoittaja tm
Pastori kirjoitti:... Saiskohan sen kätevästi takakiekkoon - vain onko se etupään voimansiirtoon laitettava vaan kätevin?
Kätevästi tuskin, koska kinnerin toispuoleinen takapyöräripustus estää normaalin valmiin sähkökiekon käytön.
Re: Carbon-Strada- 93 [Pastori]
Lähetetty: 15 Heinä 2022, 10:10
Kirjoittaja Pastori
tm kirjoitti: ↑15 Heinä 2022, 09:54
Pastori kirjoitti:... Saiskohan sen kätevästi takakiekkoon - vain onko se etupään voimansiirtoon laitettava vaan kätevin?
Kätevästi tuskin, koska kinnerin toispuoleinen takapyöräripustus estää normaalin valmiin sähkökiekon käytön.
Da. Pohdin että onko edes järkevää rakennella toispuoleista sähkökiekkoo.
Re: Carbon-Strada- 93 [Pastori]
Lähetetty: 15 Heinä 2022, 10:31
Kirjoittaja PW
Pastori kirjoitti: ↑15 Heinä 2022, 09:31Ajelen nykyään merkittävän paljon tuolla Juvan tienoolla. Verrattuna Joensuun ympäristöön on siellä näppituntumalta nousumetrejä noin kolminkertaisesti.
Tuli mieleen että pitäiskö tässä alkaa pohtia sähköapua - jos vaikka kuuskytvuotislahjaksi itelle
Jonkun kuulin Lowridessä sanovan, ett se ikäraja on nostettu 65:een 
Re: Carbon-Strada- 93 [Pastori]
Lähetetty: 15 Heinä 2022, 10:42
Kirjoittaja tm
PW kirjoitti:Jonkun kuulin Lowridessä sanovan, ett se ikäraja on nostettu 65:een 
Lowridessä vuosi vuodelta sähkövehkeiden määrä on lisääntynyt, eikä vain siellä vanhimpien kuskien päässä. Eli ei taida tuo "sääntö" pitää enää paikkaansa
. Kukin voi siis määritellä itselleen mieluisan ikärajan, jos sellaista kaipaa. Kysehän ei ole ikä- vaan mukavuusvarusteesta...
Re: Carbon-Strada- 93 [Pastori]
Lähetetty: 15 Heinä 2022, 10:52
Kirjoittaja Pastori
PW kirjoitti: ↑15 Heinä 2022, 10:31
Jonkun kuulin Lowridessä sanovan, ett se ikäraja on nostettu 65:een 
Ai. No sit ei oo kiirettä.