Jos haluaa kolmensadantonnin talon kahdella sadalla tonnilla, vika on vain omassa itaruudessa Tiedän useamman talon sieltä, jotka ovat vaihtaneet omistajaa viimevuosina ja kaikki ovat olleet tuota rajaa halvempia ja ehjiä.
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että uutta taloa ei saa enää kunnollisena tehtyä. Nykyiset rakennusmääräykset estävät tämän
edit Näyttääköhän tuo ulkopuolisten silmiin kovin pahasti sanotulta
Tiedän minäkin useita taloja, jotka ovat vaihtaneet omistajaa alle 250k€. Jos ei välitä asumisen tasosta, niin asuvat jopa tyytyväisenä. Aikansa. Sitten itketään. Omassa tuttavapiirissä on vuosien varrelta toistakymmentä tapausta. Kaupan kassajonoissa noin puolet ihmisistä haisee homeelle selvästi.
Tuo rakennusmääräyksistä märinä on vaan sitä yleistä essonbaaripuhetta, joka ei perustu mihinkään. Päinvastoin, parempaan suuntaan on menty paljon, 60-90 lukujen hirvityksistä. 50-luvulla tai aiemmin tehdyistä taloista saattaa löytyä joitain hyvin pidettyjä ehjiä ja kunnollisia taloja, jotka vaativat totaalisen peruskorjauksen. Tällaiset tulevat kuitenkin kalliimmaksi, kuin kokonaan uuden rakentaminen.
Re: Autoilu
Lähetetty: 29 Loka 2020, 18:33
Kirjoittaja torneol
Jarcco kirjoitti:
Täällä on ollut juttua viinan väärinkäytöstä polttoaineena , yritin vähän selvitellä asiaa.
Etanolikonversio onnistuu vain Euro 3 ja vanhemmille autoille, käytännössä yli 10 vuoden ikäisille vehkeille. Uusiakaan flexfuel- malleja ei ole tehty vuosiin. Mikähän on E85 saatavuus tulevaisuudessa?
Tuohan ei ole ihan koko totuus. Sen voi laittaa myös Euro 4 vehkeeseen ja muutoskatsastaa, kunhan auto en ensirekattu viime. 31.12.2006. Tähänkin saattaa tulla kohta muutos:
1.1.2007 ja sen jälkeen käyttöönotetut autot ovat vaikeampia toteuttaa, sillä niiden pakokaasujen päästöjen tarkastukseen ei riitä tavallinen käytönaikainen mittaus. Toisin sanottuna ainoastaan hyväksytty tutkimuslaitos tai hyväksytty asiantuntija ovat tahoja, jotka voivat todeta, ettei pakokaasujen päästötaso heikkene. Uudempien autojen kohdalla tilanne on siis vaikeampi - taloudellisesti muutos voi olla kannattamaton. Voit tutustua hyväksyttyihin asiantuntijoihin Traficomin sivuilla.
Päivitys: Traficomin syksyllä 2019 julkaisema luonnostelma uudesta rakennemuutosmääräyksestä muuttaisi aiemmin mainitun 1.1.2007 rajan tilalle päivämäärän 1.9.2009. Määräyksen olisi tarkoitus tulla voimaan vielä vuoden 2020 aikana. Lopullinen määräyksen muoto nähtäneen lopputalven tai kevään aikana.
Se, että joku ajaa etanolilla ei välttämättä korreloi muutoskatsastuksen kanssa. Tietyt autot kulkee viinalla ilman purkkeja, kun moottorinohjaus on tarpeeksi fiksu. Sitten on vielä sekakäyttäjät.
Pilkun tarkka viilaaminen näiden muutoskatsastusten ja muiden osalta tuntuu vähän turhalta, kun katsoo esim. VW / Audi / Skoda konsernin päästöjargonia . Niitä on myyty vaikka hurumycket ja ne tupruttaa jotain muuta, mitä on luvattu. Kai ne niitä parsi läjään, mutta vähän horjuttaa uskoa vähäpäästöisiin uusiin autoihin. Sähkökiulujen kanssa vähän sama juttu.
Chevrolet readies an electric crate motor for homebuilt EV hotrods
On sale next year, it includes a Bolt EV motor and 60kWh battery pack.
Tavallaan hyvän energiatehokkaan paketin hukkaanheittämistä asentaa se kolmen tonnin painoiseen ladonoveen, toisaalta taas kierrätys kunniaan ja onhan jenkit nyt mukavempia silmälle kuin vaikka Leaf..
Re: Autoilu
Lähetetty: 30 Loka 2020, 08:48
Kirjoittaja Jarcco
torneol kirjoitti:
Jarcco kirjoitti:
Täällä on ollut juttua viinan väärinkäytöstä polttoaineena , yritin vähän selvitellä asiaa.
Etanolikonversio onnistuu vain Euro 3 ja vanhemmille autoille, käytännössä yli 10 vuoden ikäisille vehkeille. Uusiakaan flexfuel- malleja ei ole tehty vuosiin. Mikähän on E85 saatavuus tulevaisuudessa?
Tuohan ei ole ihan koko totuus. Sen voi laittaa myös Euro 4 vehkeeseen ja muutoskatsastaa, kunhan auto en ensirekattu viime. 31.12.2006. Tähänkin saattaa tulla kohta muutos:
1.1.2007 ja sen jälkeen käyttöönotetut autot ovat vaikeampia toteuttaa, sillä niiden pakokaasujen päästöjen tarkastukseen ei riitä tavallinen käytönaikainen mittaus. Toisin sanottuna ainoastaan hyväksytty tutkimuslaitos tai hyväksytty asiantuntija ovat tahoja, jotka voivat todeta, ettei pakokaasujen päästötaso heikkene. Uudempien autojen kohdalla tilanne on siis vaikeampi - taloudellisesti muutos voi olla kannattamaton. Voit tutustua hyväksyttyihin asiantuntijoihin Traficomin sivuilla.
Päivitys: Traficomin syksyllä 2019 julkaisema luonnostelma uudesta rakennemuutosmääräyksestä muuttaisi aiemmin mainitun 1.1.2007 rajan tilalle päivämäärän 1.9.2009. Määräyksen olisi tarkoitus tulla voimaan vielä vuoden 2020 aikana. Lopullinen määräyksen muoto nähtäneen lopputalven tai kevään aikana.
Se, että joku ajaa etanolilla ei välttämättä korreloi muutoskatsastuksen kanssa. Tietyt autot kulkee viinalla ilman purkkeja, kun moottorinohjaus on tarpeeksi fiksu. Sitten on vielä sekakäyttäjät.
Pilkun tarkka viilaaminen näiden muutoskatsastusten ja muiden osalta tuntuu vähän turhalta, kun katsoo esim. VW / Audi / Skoda konsernin päästöjargonia . Niitä on myyty vaikka hurumycket ja ne tupruttaa jotain muuta, mitä on luvattu. Kai ne niitä parsi läjään, mutta vähän horjuttaa uskoa vähäpäästöisiin uusiin autoihin. Sähkökiulujen kanssa vähän sama juttu.
Joo, E85 käyttöhän usein pienentää päästöjä, puolet sitä bensan sekaan ennenkuin menee katsastuksen päästötestiin.
Enginer merkkinen sarja oli jo tuttu, mutta Suomalainen versio on uusi tuttavuus. Täytyy tutustua tarkemmin, hinta ainakin vaikutti erittäin kilpailukykyiseltä. Tällä siis saa halvalla konvertoitua 2/3 sukupolven Priuksen plugin hybridiksi.
Tuossa samalla kaavalla ajeltu vähän pidempään, nopeusrajoitteesta johtuen kulutus n. 100wh/km. Ja akun loppuessa voi ajella sitten polttomoottorilla normaaliin tapaan.
Friends of the Earth Netherlands Milieudefensie says Neste also continues to buy palm oil from suppliers in Liberia with links to armed militias who extorted land from villagers to grow the lucrative crops.
According to Milieudefensie, the Finnish company buys 1.3 million tons of palm oil and a substance called PFAD – palm fatty acid distillate – every year to turn into biofuel.
Luulin että palmuöljy oli jo kuopattu biodieselin raaka-aineena, eipä näköjään.
Re: Autoilu
Lähetetty: 13 Marras 2020, 15:34
Kirjoittaja torneol
Ei taida olla Nesteen imagon mukaista tuommoisesta huudella, siksi ovat itse hiljaa. Taas hyvä syy boikotoida .
Olkoonkin, että en ko. lafkassa tankkaa oikeastaan koskaan muutenkaan.
Re: Autoilu
Lähetetty: 13 Marras 2020, 15:42
Kirjoittaja jooseha
torneol kirjoitti:
Ei taida olla Nesteen imagon mukaista tuommoisesta huudella, siksi ovat itse hiljaa. Taas hyvä syy boikotoida .
Olkoonkin, että en ko. lafkassa tankkaa oikeastaan koskaan muutenkaan.
Saattaapi olla hankalaa. Ainakin takavuosina kaikki bensa maassa oli firman tekemää Lisäaineet toki vaihteli myyjän lipun mukaan.
Sen tiedän että simpukkakilpailija alkoi tuon jälkeen tuomaan taas omaa tavaraa. Nykytilanteesta en tiedä.
Re: Autoilu
Lähetetty: 13 Marras 2020, 23:01
Kirjoittaja ajarmala
Friends of the Earth Netherlands Milieudefensie says Neste also continues to buy palm oil from suppliers in Liberia with links to armed militias who extorted land from villagers to grow the lucrative crops.
According to Milieudefensie, the Finnish company buys 1.3 million tons of palm oil and a substance called PFAD – palm fatty acid distillate – every year to turn into biofuel.
Ehkäpä ostaa 1,3 Mt, mutta tässä on aktiivisesti jätetty sanomatta, että ei varmaankaan osta kaikkea 1,3 Mt:ia Liberiasta. Nämä maan ystävät pysyvät ehkä totuudessa, mutta veikkaan, että ei ihan koko totuudessa....
Re: Autoilu
Lähetetty: 14 Marras 2020, 07:06
Kirjoittaja torneol
jooseha kirjoitti:
Saattaapi olla hankalaa. Ainakin takavuosina kaikki bensa maassa oli firman tekemää Lisäaineet toki vaihteli myyjän lipun mukaan.
Sen tiedän että simpukkakilpailija alkoi tuon jälkeen tuomaan taas omaa tavaraa. Nykytilanteesta en tiedä.
Etanolilla kun ajelee, niin bensaa on se 15 prosenttia seassa. Sen verran voi antaa anteeksi .
Re: Autoilu
Lähetetty: 18 Marras 2020, 15:21
Kirjoittaja ajarmala
Liittyy autoiluun: veivasin tänään alle talvirenkaat varmuuden vuoksi. Tein sen itse, kun viime syksynä kehtasivat Nummelan Rengasmarketissa ottaa vaihtotyöstä peräti 33 euroa. Siis vajaan 10 minuutin työstä... katteet kohillaan.
Nyt siis tein homman itse. Kaiken kakkiaan aikaa meni Garminin mukaan 59 minuuttia, joka voidaan pyöristää yhdeksi tunniksi. Ts. tunnin työllä säästin 33 euroa. Hip! Eikä siinä vielä kaikki: tuo säästö on nettosäästöä. Eli jos aikoo palkkatyöstä saada 33 euroa käteen tunnilta, pitää kuukausipalkan olla jotain 7900 euroa kuussa bruttona. Noin siis äkkiä verolaskurilla laskemalla. Joku ehkä saakin tuollaista palkkaa, mutta varmaan ei kovin suuri osa kansasta. Eli renkaanvaihto löi oikein hyvin leiville, kun sen teki itse. Lisäksi sain raitista ilmaa tunnin ajan. Kiitos siitä.
Ja vielä: homma käy hyvin hyötyliikunnasta. Garmin sanoi: 59 minuuttia, keskimääräinen syke 112 bpm ja kulunut energia 333 kcal. Jippii! Ei tarttekaan mennä enää lenkille tänään.
Re: Autoilu
Lähetetty: 18 Marras 2020, 15:40
Kirjoittaja Ralii
Vaihdan kans renkaani itse. Luen tohon lisäksi ajanavaraukseen käytettävän ajan ja matka-ajan vaihtopaikkaan.
Öljyt vaihdan itse koska lähimmälle öljypisteella ajais 45min ja imuvaihtajalla tohon menee ehkä 10min
Re: Autoilu
Lähetetty: 18 Marras 2020, 18:41
Kirjoittaja janx
Yleensä olen vaihtanut renkaat itse, mutta viime syksynä vein tuohon naapuriliikkeeseen, kun piti ostaa pari uutta rengasta. Vaihtotyötä olen tykännyt tehdä itse, kun saa samalla katseltua jarrut ja nyt pitää vaihtaa "koiranluut" eteen. Öljyt vaihdan avaamalla ropun. Hifistit sanoo, että kaikki "ylimääräinen" ei niin tulisi ulos imurilla, mutta vaihdan suodattimen joka kerta, vaikka sekään ei joidenkin mielestä pakollista ole. Olen rakentanut lankusta pukit, joiden päälle voi ajaa, niin ei tarvitse tunkkia ollenkaan öljynvaihtoon.
Joskus oli sellainenkin auto, että tarvitsi lankut, että sai tunkin alle.