Olen kiroillut vanhan myynistä poistuneen Streetmachinen etuhaarukan öljypatruunan kanssa. En ole ottanut HPVelotechnikiin yhteyttä vielä, mutta hinnastossa ei näy kyseistä tuotetta. Kun 406 on vain häslinkiä aiheuttavaa, ei haittaisi, vaikka poistuisin siitä yleisemmin saataviin kokoihin. Kun kenkä käy alhaalla reilusti penkin alapuolella, ei nokan nosto haittaisi aeropuolella. Muuten kuin tuulessa ja autojen ohittaessa nappaa suurempaan pinta-alaan, mitä myös on isommassa renkaassa. Plussana parempi vierintävastus ja kyky kivetä esteiden päälle, helpompi saatavuus varaosille, enemmän ilmatilaa renkaalle iskunvaimennusta ajatellen, mahdollisesti kevyempi haarukka taatusti parempi haarukan aerodynaamisuus. Haittana vaiva etsiä sopiva haarukka, mahdollinen tarve vaihtaaa jarrutyyppiä, jos halvemmaksi tulee ja suurempi renkaan ilman vastus, mikä järkkyhuonolla haarukalla saattaisi täysin korvautua, jos kapoisen hankkii tilalle.
Olen pähkinyt yläohjauksen siirtymistä käden kestämisen riskillä, kun on niin rajallista kääntösäteen kanssa ajelu kaupungissa, stressistä puhumattakaan. En tykkää yhtään jännittämistarpeesta, kääntyykö ja vaaratekijästä, jos pitää hätäväistää muiden törttöillessä. Sitä tapahtuu usein täällä
. Ahead 1" haarukka on nyt. Päivitetyn Streetmachine GTe mallin haarukka siis käyttää em. formaattia, en tiedä, onko mulla sama. Ogelmana on vaiva etsiä halvempaa stemmiä kuin HPVn käyttämä 219 € maksava. Stemmin lisäksi mulla ei taida olla vapaana sopivaa ohjainkannatinta ja luultavasti ohjaustankoakaan. Hintaa kerääntyy äkkiä yli hupibudjetin. Vapaata 559 kiekkoa ei ole, 622 on, ilman jarrulevymahdollisuutta. Ei kiva vaihtaa huonommin jarruttavaan jarrutyyyppiin, joka kuluttaa vannetta pyörän nopeutuessa. Fillarikellarissa on 39€ x levyistä rengasta hyväksyvä 1" ahead haarukka hyllyssä 225 mm pitkällä putkella. Liian lyhyt siis luultavimmin ilman stemmiä itsemurhaviritelmiin, joten ei säästömahdollisuutta yhden osan ostamatta jättämällä. En ole vielä mittaillut haarukan putken leveyttä tai tarvittavaa korkeutta ohjaustangolle, jottei polvi osu siihen, joten haarukan ja stemmin korkeus ovat kysymysmerkkejä.
Lisäketteryyden ohella yläohjauksessa olisi etuna aeropuoli, kun kädet eivät ole sivulla lisäämässä otsapinta-alaa ja voisin kaventaa istuinta ja takalootaa vastaavasti.
Olen pähkinyt myös takakiekon pienennystä tapana saada istuinkulma nyt epäaerosta turhan pystystä kulmasta alemmaksi, mutta iskunvaimennus on ongelma renkaan pienentyessä. Aika halvalla verrattuna yläohjaukseen siirtymiseen pääsisi takakiekon pienennyksellä. Istuimen selkänojassa ei ollut viime vuonna pehmustetta, joten siinä on helpotusvaraa. Kun ilmaiskaria en ole löysentänyt vielä, saattaisin ensiaskeleena jopa selvitä tästä quick, dirty and cheap modauksesta. Etuna suurempaan etukiekkoon siirtymiseen verrattuna olisi edessä ja takana samankokoinen rengas, joten tarve kantaa vähemmän sisureita ja mä en luota oneen, kun huonoa on lähinnä, joten kannan myös ulkogummeja pitkillä reissuilla. Juu onni on noin huonoa mulla! Happy go lucky ja aurinko laskee korjaillessa ja pahimmillaan jään tien päälle, jos en ammu yli turvallisuudessa. Grr.
406 molemmassa päässä laskee pyörää, joten tuuli nappaa vähemmän ja useimmin ajamassani pitkässä reissussa HKI-Porvoo-Hki on aina enemmän tai vähemmän kova sivutuuli, vaikkei meri ole ihan vieressä. Meri on lähettyvillä ja peltoaukeita paljon. Matalassa pyörässä taakse täyslevytys voisi olla 406ssa parempi kuin 559 kallistusten välttelyssä puuskissa. Valitettavasti takapään halpa päivitys esim. Taylor Wheelsin takakiekolla muutamalla kympillä ei ratkaise turvallisusongelmaa etuhaarukan jouston puutteista. Optimalta, mikä se verkkokaupan nimi olikaan, jos tilauksia saisi kotiinkin asti, olisi halpa jousittamaton 406 etuharukka. Vähemmän huoltoa ja kuluja sekä murhetta olisi plussaa. 25 € haarukasta ei ole paha, en vain ole katsonut, onko se yhteensopiva vielä, kun ei ole kristallisoitunut, miten kannattaisi edetä.
Tuuli on täällä jatkuva raivon aihe, joten 20/20 olisi tosi kova juttu tuulen välttelemisessä ja se on prioriteetti siinä missä käden suojaus tälleiltäkin. Sikäli olisin valmis tappelemaan pehmusteiden kanssa paljonkin iskunvaimennuksen parantamiseksi, jos pyörästä saisi halvalla aeron. Vaikka sitten yläohjaukseen siirtymisen lykäyksellä myöhemmäksi. Edelliskesän penkillä tuli selvästi eroa aeroon nojakulman loiventamiselle ja siinä onnistuu molemmin päin eteen tai taakse kiekkokokoa muuttamalla. Riskaabelia on silti, kun pehmustuksessa epäonnistuessa käsi estää ajamisen. Ihan arvalla menee, miten kävisi. Lisäksi BA 50-406 on levein rengas, joka mahtuu kellarin pyörätelineeseen. Pelivaraa on vähän. Varsinkin jos menee 20/20 yläohjaus ilman etujousitusta systeemiksi. Kalleita testejä, jos pieleen menee. Rajansa on istuimeen patjan lisäämisessäkin. Kädensijojen pehmustus on maasturilla toimivaksi todettu. On eri juttu, meneekö käsi lian korkealle, kun polvi ei osu ohjaustankoon ja kädensijalla on paksut muhvit pehmusteena. Korkeaan käteen ei ehkä veri kierrä kunnolla. Sydän saa kyytiä pumpatessaan verta ylempänä oleviin jalkoihin ja käteen.