Sivu 25/74
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Lähetetty: 02 Tammi 2021, 23:36
Kirjoittaja tm
jori kirjoitti:Ohoo, näitä kuvia olet piilotellut meiltä. Upea ilmestys. 
Sieltä ne löytyvät aiempaa tästä samasta ketjusta
.
Kuvat nimetty päivämäärän mukaan, hakua helpottamaan.
Kiitokset kuvamanipulaatiosta, hyvin tuosta idea selvisi.
Laitetaan harkintaan myöhempää käyttöä varten, tämä ensimmäinen kori tuli nyt suorakylkisenä, en ala tässä kohtaa modaamaan.
Mitat on peräisin cad-ohjelmasta niin tuohon pahvimalliin kuin tähän viimeisimpään.
Viisteiden reunojen/särmien pituudet mittasin 3D-mallista, ja näiden avulla sai sitten piirrettyä levykappaleet tasoon. Geometria on kuitenkin tässä tapauksessa yksinkertainen.
Pahvimalli oli oikein hyvä ja hyödyllinen vaihe hahmottelussa.
Sisälle meno: tuulilasi+kolmiosivulasit-yhdistelmä on saranoitu alareunastaan, ja käännetään eteen konepellin päälle kyytiin noustessa. Korin oikeaan kylkeen tulee ovi tälle kohtaa, kulkua helpottamaan. Näette sitten kun toteutuu, tästä kohdasta ei ole mitään cad-mallia olemassa, eikä tule
.
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Lähetetty: 03 Tammi 2021, 00:10
Kirjoittaja jori
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Lähetetty: 03 Tammi 2021, 21:08
Kirjoittaja tm
Korin kattoon oli "pullahtanut" itsekseen taitos yön aikana... R300 oli näköjään liian tiukka taivutussäde 3,5 mm paksulle kennolevylle. On tuon kohdan muodossa saattanut olla paikallisesti vähän epäjatkuvuutta edesauttamassa tapahtunutta, käsivaralla kuitenkin leikattuja nuo kaikki.

- taitos_katossa.jpg (34.73 KiB) Katsottu 2937 kertaa
Korin ensimmäinen sovitus rungon päälle kertoi, ettei tämä nyt ainakaan pahasti pielessä ole. Kuski mahtui hyvin sisälle, ja näki vielä uloskin
.

- kori_rungon_päällä.jpg (107.88 KiB) Katsottu 2937 kertaa
Seuraavaksi vuorossa kylkien helmoihin tuet, joilla kylkilevyt saa pysymään kiinni vanerirungon kylkiponttooneissa.
Tämän jälkeen konepellin takareunan jäykiste, jostain alumiiniprofiilista varmaan. Tuulilasin saranat tulevat myöskin kiinni tähän samaiseen kappaleeseen, joten tukevuutta kaivataan.
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Lähetetty: 03 Tammi 2021, 21:59
Kirjoittaja Härski
Tee tohon katon nikahdukseen ihan tarkoituksellinen pieni lippa, kuten useiden farmariatojen takapäässä on. Menee ruttu hukkaan ja ilmavirta irtoaa korista nätisti.
Eihän se sit kylläkään enää ole likikään esikuvan hengen mukainen, mutta taitaisi tuoda kivaa sporttisuutta luukkiin!
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Lähetetty: 03 Tammi 2021, 22:57
Kirjoittaja tm
Härski kirjoitti:Tee tohon katon nikahdukseen ihan tarkoituksellinen pieni lippa, kuten useiden farmariatojen takapäässä on. Menee ruttu hukkaan ja ilmavirta irtoaa korista nätisti.
Eihän se sit kylläkään enää ole likikään esikuvan hengen mukainen, mutta taitaisi tuoda kivaa sporttisuutta luukkiin!
Mitä suotta, olkoon tuollainen. Ei häiritse ainakaan itseäni pahasti
.
Kirjoittelin näkösälle lähinnä huomiona ja kommenttina mahdollisille muille (tuleville) kennolevyn käyttäjille.
Ja mitä ilmanvastukseen tulee, niin ei tunnu missään: härveli kun on hitaisiin nopeuksiin ajateltu, niin ei haittaa Hauhon kirkon suuruinen ilmanvastus, eikä se siitä pienin muutoksin muuksi muutu. Vauhtikinnerit on sitten erikseen.
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Lähetetty: 04 Tammi 2021, 09:04
Kirjoittaja MM
Vikuropin reunan kiinnitykseen samoinkuin tuulilasireunan vahvistukseen sopisi kennolevyn alumiininen 4 mm J-lista. Varsinkin, jos kori on tarkoitus olla nostettavissa irti rungosta, jolloin varsinainen sitominen joustavalla tarranauhalla, nepparilla tms. Varmaan olet insinöörinä miettinyt, kun aiemmin kirjoitit että vanerirunko ei välttämättä ole kovin kiertojäykkä, sitä miten paljon tuosta liikkeestä voi siirtyä vikurop-koriin sen liitosten kärsimättä ja pitäisikö se huomioida kiinnityksen laadussa jotenkin.
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Lähetetty: 04 Tammi 2021, 11:03
Kirjoittaja kemppes
Hienolta näyttää ja siistiä työtä. Tuo koriin kiinnitys runkoon on kiinnostava jos runo elää. Minkälaista tärinää tai kuminaa/ääntä syntyy niin on kiinnostava jatkossa. Lisäksi tuo sisäänmenon toimivuus on keskeinen asia etenkin jos kokonaan suljettu on aikomus tehdä. Mutta hieno on tulossa. Itseä kiinnostasi tehdä nelipyöräinen putkirungolla ja keskivedolla (tasauspyörästö) mutta ei taida aika riittää...
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Lähetetty: 04 Tammi 2021, 12:20
Kirjoittaja jviirret
tm kirjoitti:Ja mitä ilmanvastukseen tulee, niin ei tunnu missään: härveli kun on hitaisiin nopeuksiin ajateltu, niin ei haittaa Hauhon kirkon suuruinen ilmanvastus, eikä se siitä pienin muutoksin muuksi muutu. Vauhtikinnerit on sitten erikseen.
Mitä mä omalla pohjattomalla ruumisarkulla kokeilin niin antiaerodynaaminen katekkaan ei hidastanut avo trikeen verrattuna. Vasta kun ylisuurella tuulilasilla kasvatin otsapinta-alaa niin alkoi alamäki nopeudet laskemaan kattamatonta huonommaksi.
Sen minkä vauhtipisteissä häviää sen sympatiapisteissä voittaa 
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Lähetetty: 04 Tammi 2021, 19:40
Kirjoittaja tm
MM kirjoitti:Vikuropin reunan kiinnitykseen samoinkuin tuulilasireunan vahvistukseen sopisi kennolevyn alumiininen 4 mm J-lista. Varsinkin, jos kori on tarkoitus olla nostettavissa irti rungosta, jolloin varsinainen sitominen joustavalla tarranauhalla, nepparilla tms. Varmaan olet insinöörinä miettinyt, kun aiemmin kirjoitit että vanerirunko ei välttämättä ole kovin kiertojäykkä, sitä miten paljon tuosta liikkeestä voi siirtyä vikurop-koriin sen liitosten kärsimättä ja pitäisikö se huomioida kiinnityksen laadussa jotenkin.
Puuilossa poikkesin äsken alumiiniprofiilikaupoilla, mukaan tarttui muun muassa 20 mm leveää lattaa ja 20x20 mm kulmaa. Aika näyttää, mitä ja mihin kohtaan koria kiinnittyy.
Joo kyllä tuskaa on mielessä tuottanut tuo vetelän rakenteen vaikutus juurikin tuulilasin tienoon kiinnityksiin. Rakenteen pitää päästä joustamaan jostain välistä/väleistä, mutta toisaalta tukevuuttakin pitäisi olla, ettei kaikki heilu holtittomasti. Yrityksen ja erehdyksen, eli kokeilun kautta edetään.
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Lähetetty: 04 Tammi 2021, 20:03
Kirjoittaja samuel
Sitte olis kulmalista mihin levyt menee väliin.
https://www.av-divari.fi/verkkokauppa/t ... i-hinta-m/

- lista.jpg (5.53 KiB) Katsottu 2832 kertaa
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Lähetetty: 05 Tammi 2021, 22:31
Kirjoittaja tm
Onpas fiiniä listaa... on vaan kovin vähän noita 90-asteisia kulmia korissa...
Tuulilasin ja sivulasien yhteenliittämiseen voisi sopia, jos paksuudet istuisi, mutta ei.
Tuosta tulikin mieleen, että vastaavan saisi aikaan kahdella kulmalistalla: toinen alle ja toinen päälle, kiinnitys läpipulttaamalla.
Kiitokset vinkistä!
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Lähetetty: 05 Tammi 2021, 22:34
Kirjoittaja tm
Ensimmäisen kyljen/sivuhelman kannakkeet liimauksessa, päädyin kokeilemaan 2 mm alumiinilevystä taivutettuja.

- kyljen_kannakkeet.jpg (52.72 KiB) Katsottu 2788 kertaa
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Lähetetty: 06 Tammi 2021, 11:09
Kirjoittaja Vilijami
Onpa simppelit ja tarkoituksenmukaiset kiinnikkeet! Kerta kaikkiaan hienot!
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Lähetetty: 06 Tammi 2021, 20:01
Kirjoittaja tm
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Lähetetty: 07 Tammi 2021, 23:28
Kirjoittaja tm