Sivu 25/59

Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 19 Joulu 2012, 13:13
Kirjoittaja Premnas

On trikellä vaikeeta mennä lumimöhjössä kertakaikkiaan, mutta en luovuta! Yks päivä tuli poljettua melkein 25km.

Aurauksen laadun huomaa välittömästi pyörän kulussa. Joistain paikoista on oikeasti kunnolla höylätty ja se tuntuu melkein kuin paljaalta asvaltilta. Kun taas joissain paikoissa jätetään auran jäljiltä 3cm lumipöperö, joka sitten hannaa joka rengasta vastaan.

Mun on vaikeaa pukeutua niin ettei tulisi kuuma. Nyttenkin olen ajanut vielä jopa yli kymmenen asteen pakkasessa näillä varusteilla:

-tekninen aluskerrasto
-villasukat
-lidlin SYYSpyöräilytakki (siis sellanen ihan ohut)
-lobsterit
-kypärähuppu
-tuulihousujen tyyliset, taitaa niissä goretexiä olla mutta siis aika paperinohuet
-talvipyöräilykengät.

Ja silti mulla valuu hiki selkää pitkin! Jos takin alle tunkisi vielä fleecepaidan niin saisin varmaan lämpöhalvauksen.


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 19 Joulu 2012, 13:45
Kirjoittaja mhelander

Joo.

Itse ajan "Olmo" -merkkinen "talvipyöräily"-takki päällä. Alla on vielä -10 pakkasissa vain Lidl pyöräily-T-paita. Takin päällä juoksuun tarkoitettu vettä ja tuulta pitävä heijastinliivi jossa selkäosa on kokonaan verkkoa. Ja penkissä on aina normi Ventisit, ei mulla selkä pahemmin kastu ajaessa, enempää kuin muualta.

Jalassa on vain "talvi"-ajohousut, eli "paksut sukkahousut" ja päällä Dobson juoksuasusta vain tuulta vieroksuvat kutakuinkin tyköistuvat housut.

Sen sijaan liivi tiivistää pintaansa takin läpi tulevan kosteuden joka on muistettava ravistella pois jos joutuu sisätiloissa välillä käymään ettei takki kastu.

Näillä tarkenee oikein hyvin ajaa vähän kovempaakin maantie nojakkeja joissa käsivarret on reisien tuulensuojassa ja penkki 20-asteen kulmassa. Ja verraten hyvin möykkärillä jossa kädet ei ole suojassa ja penkki pystymmässä. Kylmä tulee jos pidempään pystähtyy seisoskelemaan tai ainakin alkumatkasta jos lähtee juoksujäähdytteleen.

T-paita vaihtuu vähän paksumpaan pitkähihaseen ja jalkaan vedän teknisen hikikerraston housut joilla pärjää tuonne -18 .. -20 asti jos ei kovasti tuule, ja samalla silkkinen kypärähuppu Jonas-hupun alle. Jack Wolfskin -sormikkaat vaihtuu pakkas lasketteluun tarkoitettuun.

Näillä kamppeilla, kun muistaa ihan alkumatkasta ottaa vähän sykettä ylös että lämmöt nousee, pärjää pahemmin hikoilematta oikein hyvin 30 min .. 4 h lenkit.


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 19 Joulu 2012, 20:38
Kirjoittaja PW

Imatralla tänään hiukan vaille -20C uudet kengät (North Waven celsius arctic) on selvästi lämpimämmät ku tähän astiset kesämallit kengänsuojilla. Osin johtuu sietyst siitä ett ne on myös isommat jjoten eivät purista.
Yläkropassa oli liikaa koska muutaman kilometrin matkalla tuli jo hiki - tänään ei ollu päällä mitään "teknistä" Alakroppa taas tuntu kylmältä, etureidet ja pakarat ainaskin. Reidet ottaa vieläkin ohjaustankoon josta tietysti myös kylmä hiipii sisään. Isorenkainen pyörä (28") kulkee kuitenkin huolettomammin ku 20":nen.

Petri


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 19 Joulu 2012, 21:16
Kirjoittaja Pastori
PW kirjoitti:

Osin johtuu sietyst siitä ett ne on myös isommat jjoten eivät purista.
Petri

Sinne mahtuu enemmän ilmaa = ilma lämpiää ja toimii vällynä siinä kintun ja kengän välissä.


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 19 Joulu 2012, 22:12
Kirjoittaja jori

Onkos noi Petri sun uudet kengät millaiset kävellä. Muistuttaako kävely enempi kenkiä vai hiihtokenkiä. Minä tarvitsisin sellaiset, joilla voi auttavasti (SPD) pyöräillä, mutta jotka ovat myös hyvät kävellä. Ei taida sellaisia olla olemassa. :roll:


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 19 Joulu 2012, 22:24
Kirjoittaja mhelander
jori kirjoitti:

Onkos noi Petri sun uudet kengät millaiset kävellä. Muistuttaako kävely enempi kenkiä vai hiihtokenkiä. Minä tarvitsisin sellaiset, joilla voi auttavasti (SPD) pyöräillä, mutta jotka ovat myös hyvät kävellä. Ei taida sellaisia olla olemassa. :roll:

Ei ne kovin hyvät ole kävellä. Pohja kovettuu pakkasessa muovisen kovaksi ja siten liukkaaksi. Näin sanoo kolleega jolla on noi, mun Fahrenheit:t on vielä pahemmat sileän pohjan ja maantie klossin takia.

Fillarifoorumilla on talvipyöräily-säikeissä mainittu muitakin kenkiä, joita en nyt muista, joissa on lähes maastokengän pohjakuvio. Johon uppoaa SPD-klossit niin eivät haittaa kävelyä. Kokemusta noista ei ole.


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 19 Joulu 2012, 22:38
Kirjoittaja PW
jori kirjoitti:

Onkos noi Petri sun uudet kengät millaiset kävellä. Muistuttaako kävely enempi kenkiä vai hiihtokenkiä. Minä tarvitsisin sellaiset, joilla voi auttavasti (SPD) pyöräillä, mutta jotka ovat myös hyvät kävellä. Ei taida sellaisia olla olemassa. :roll:

Näissä on hyvin jäykkä pohja tulee mieleen nyky monot, joita en kyllä oo kokeillu. Ei varmaan pitkiä matkoja kannata kävellä - muuten kyllä. Nuo saman merkkiset (North Wave) kesäkengät on hyvin lenkkarityyppiset, joilla voi miusta hyvin kävellä - klossien narskumisesta hiekalla huomaa ne pyöräilykengiksi.

Petri


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 05 Tammi 2013, 17:14
Kirjoittaja irakas

Minä olen aivan kummissani, kun talvipyöräily ei oikein lähde sujumaan. Kouluaikoina ajelin tavallisella pystypyörällä läpi talven 4 kilometrin koulumatkat monesti 40 asteen pakkasissakin. Ei ollut nastarenkaita. Rautalankaketjuja yritettiin käyttää, mutta eihän ne pysyneet päällä.
Kaatumisia tapahtui harvoin.

Nyt olen lähipäivinä sekä SH19:llä että SH21:llä kaatunut vaikka molemmissa on nastarenkaat edessä ja takana. Kaatumiset ovat tapahtuneet suojatietä ylitettäessä, paikoissa, joissa on autojen sutimisen jälkiä jäässä ja pöperöistä lunta. Sellaisesta kohtaa, kun ajaa ja joutuu joko polkaisemaan tai jarruttamaan, lähtee pyörä alta alle aikayksikön. Jatkossa kyllä vastaavat kohdat talutan.

En tiedä sitten, vaikuttaako ajamiseen myös ikä. Onhan sitä jo 3/4 vuosisataa! :roll:

Sakari


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 05 Tammi 2013, 18:49
Kirjoittaja Syväri
irakas kirjoitti:

Minä olen aivan kummissani, kun talvipyöräily ei oikein lähde sujumaan. Kouluaikoina ajelin tavallisella pystypyörällä läpi talven 4 kilometrin koulumatkat monesti 40 asteen pakkasissakin. Ei ollut nastarenkaita. Rautalankaketjuja yritettiin käyttää, mutta eihän ne pysyneet päällä.
Kaatumisia tapahtui harvoin.

Nyt olen lähipäivinä sekä SH19:llä että SH21:llä kaatunut vaikka molemmissa on nastarenkaat edessä ja takana. Kaatumiset ovat tapahtuneet suojatietä ylitettäessä, paikoissa, joissa on autojen sutimisen jälkiä jäässä ja pöperöistä lunta. Sellaisesta kohtaa, kun ajaa ja joutuu joko polkaisemaan tai jarruttamaan, lähtee pyörä alta alle aikayksikön. Jatkossa kyllä vastaavat kohdat talutan.

En tiedä sitten, vaikuttaako ajamiseen myös ikä. Onhan sitä jo 3/4 vuosisataa! :roll:

Sakari

Siinähän se vastauskin tuli, autojen urat jäätyy häijysti ja niihin kyllä vetää lipat nuorempikin kuski.. noloahan se sellanen on kun itekkin joskus kaaduin naamalleni sellaseen ja sit autossa vaan nauretaan (oli vieläpä pysäköity väärin klv:n tukkeeksi) :D


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 05 Tammi 2013, 20:16
Kirjoittaja mhelander
Syväri kirjoitti:

Siinähän se vastauskin tuli, autojen urat jäätyy häijysti ja niihin kyllä vetää lipat nuorempikin kuski.. noloahan se sellanen on kun itekkin joskus kaaduin naamalleni sellaseen...

Hain eilen kiireellä jenkkirassiin tarvikeosia vähän kauemmasta kaupunginosasta, eli Kempeleestä, töiden jälkeen. Keli oli nopea kun oli aurausten jälkeen pakastunut suojalta joten mittari näytti 23-27 km/h suurin piirtein koko ajan.

Ja sitten tuli pyörätiellä autotien ylitys ja pyörätie kaarsi lievästi ja autotiessä oli isompi risteys lähellä... takapyörä pyörähti eteen alta aikayksikön ja kyljelleenhän sitä mentiin. Ihan vähän hävetti kun siinä heti kohdalla sisämutkassa seisoskeli koiran ulkoiluttaja ja molemmat katto "haavi auki" että mikäs siihen levähti...

Oli rohkeus nopeassa ja kohtuu hyvin pitävässä kelissä kasvanu liikaa ja tuo Racing Ralph ei kyllä pelitä jos enemmän joutuu ohjaamaan tai tien kaltevuus muuttuu mutkassa liikaa ja mennään sivunappuloille. Ja olihan ne autot sutineet nuoskalumella jonka päällä oli hitunen pakkaskuuraa. Toisaalta kelikin pakastu koko ajan, oli tuolloin -8 .. -10 jolloin gummi alkaa kovettumaan ja pito vähenee.

No miksi piti kaahata ? Päällä oli parin pakkasasteen kamppeet, ja piti ehtiä liian myöhäisen lähdön takia hiukka yli puolessa tunnissa yli 15 kilsan päässä olevaan kauppaan. Takasi tuli ajettua vieläkin kovempaa kun oli vastatuulta ja meinas tulla kylmä.


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 05 Tammi 2013, 20:47
Kirjoittaja terppa

http://www.bike-discount.de/shop/a40756 ... lding.html Tommoset alle :wink: pitää kun tauti ja sitte ku lähtee alta niin on oikeesti väärä tilannenopeus. Tämän vuoden mallissa on jo 361 nastaa, ja pyörii alla paremmin mitä ulkonäön perusteella odottaisi.


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 05 Tammi 2013, 21:22
Kirjoittaja mhelander
terppa kirjoitti:

http://www.bike-discount.de/shop/a40756 ... lding.html Tommoset alle :wink: pitää kun tauti ja sitte ku lähtee alta niin on oikeesti väärä tilannenopeus. Tämän vuoden mallissa on jo 361 nastaa, ja pyörii alla paremmin mitä ulkonäön perusteella odottaisi.

Tommoset oli 2012 viimeisessä yhteislenkissä yhdellä alla Cannondale maasturissa. Lumessa luikerteli enemmän kuin mä eikä pystyny missään olosuhteissa pitämään kovempaa kyytiä. En vieläkään laita nastarenkaita alle, ei ole tarpeeksi syitä / kelejä siihen. Varsinkin kun katsoo gummien hintaa ja mitä ongelmia nastarenkaista saa itselleen, vrt fillarifoorumin keskustelut ja paikallisen yhteislenkin jäsenten kokemukset.

Mutta jos on pakko lähteä tai asuu paikassa josta ei pääse pyöräteitä pitkin talvella niin tilannehan on toinen.


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 05 Tammi 2013, 21:56
Kirjoittaja Api

Aika vähiin on jäänyt talvipyöräily viime vuosina. Edellistalvena ajelin kyllä melkein puolet työmatka-ajoista Helkama sähkärillä. Oli erittäin tylsää touhua ajaa pystyasennossa yhtä kyytiä toista tuntia. Hanuri kesti jotenkuten kun en perättäisinä päivinä juurikaan ajanut. Kerran kaaduin aika komeasti jäiseen uraan (vaikka oli nastat), lensin oikein korkeassa kaaressa tiehen. Ranteet sai siinä aikamoisen tärskyn. Pystäröinti saa kyllä jäädä lopullisesti, paitsi ehkä suostuisin ihan lyhyitä matkoja ajamaan ja talvella pitäisi alla olla kunnon piikkikumit.

Velomobiililla ajelin joulun aikoihin reilut 100 km. Silläkin pystyisin kuntoilun ja hupiajelun tarpeeni tyydyttämään, mutta toistaiseksi pistin vehkeen telakalle odottamaan kevättä ajatellen että kuoppaisella alustalla ajo on liian kuluttavaa tuliterälle pyörälle.

Eilen laitoin Raptobike lowraceriin nastakumit alle. Oli eka kerta kun koitin sillä talviajoa. Oli tosi hyvä ajaa ja 15km matkan ajan kerkesin nauttia ja riemuita että olen löytänyt talvinojailun uudestaan, kunnes 20 tuuman marathon wintteri pullahti pois vanteelta. Reunalanka siitä oli mennyt poikki. Rengas oli melkein ajamaton, mutta jo muutama vuosi sitten ostettu, elikkäs jos siinä oli tämmöinen tyyppivika, lienee asia nyky kumeissa hoidettu kuntoon. Uutta ei raaski heti ostaa, joten pistin pyörään Bilteman vitosen kumin. Hyvin pärjäsi silläkin kun vaan pysytteli hoidetuilla pyöräteillä.

Meillä Lappeenrannassa on pari sataa metriä lämmitettyä katua! Jos on oikein huonot kelit niin voi käydä sahaamassa tuota edestakaisin. Marketin parkkihallissa pitää ehkä käydä velomobiilia testaamassa, kaksi pyöräiselle fillarille niissä taitaa yleensä olla lattia turhan liukas.


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 06 Tammi 2013, 14:18
Kirjoittaja mhelander
Api kirjoitti:

Eilen laitoin Raptobike lowraceriin nastakumit alle. Oli eka kerta kun koitin sillä talviajoa. Oli tosi hyvä ajaa ja 15km matkan ajan kerkesin nauttia ja riemuita että olen löytänyt talvinojailun uudestaan, kunnes 20 tuuman marathon wintteri pullahti pois vanteelta. Reunalanka siitä oli mennyt poikki. Rengas oli melkein ajamaton, mutta jo muutama vuosi sitten ostettu, elikkäs jos siinä oli tämmöinen tyyppivika, lienee asia nyky kumeissa hoidettu kuntoon. Uutta ei raaski heti ostaa, joten pistin pyörään Bilteman vitosen kumin. Hyvin pärjäsi silläkin kun vaan pysytteli hoidetuilla pyöräteillä.

Lowraceri ei ole yhtään hullumpi talvipyörä jos vaan saan rengastuksen kuntoon. Ja jos tulee lipat niin ei ainakaan korkeelta putoa... ei satu yleensä yhtään. Ja on pidemmillä lenkeillä ihan yhtä lailla mukava kuin kesälläkin.

Isompi miinus tuleekin sitten ydintalvella jolloin on penkkaa enemmän, ei oikein näe muualle kuin jotenkin eteensä.


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 18 Tammi 2013, 22:17
Kirjoittaja PW

Tänään n. - 25 C, kolmipyörällä liikenteessä, jonkin verran klossien kohalta alko kylmä hiipii kengän sisään (North Wave Celsius Artic), yks villasukka jalassa. Pohjallinen vois auttaa tai sitten tuulensuojalevy tuohon keulaan, jalkojen eteen.
Muuten tarkenee ihan hyvin, yläkroppa jopa turhan lämmin.

Petri