Ei tämä nykyään ole niin välttämätöntä. Liikennepako on rikos ja sen selvittämiseen voidaan käyttää julkisia kameroita ajoneuvon tunnistamiseksi. Tässä tapauksessa vammojen vähäisyys lienee kuitenkin esteenä isommalle tutkinnalle. Taitaa olla niin, että elossa säilynyt pyöräilijä saa oikeutta vain omalla kameralla liikennetilanteet tallentaen.
Hyvä että katsoit toisen kerran ja huomasit kuitenkin auton ja itse väistit. Olisi voinut käydä paljon huonomminkin. Onneksi ei.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Tuossa on vaan sellainen kohta että mahtaakohan mikään kamera sitä risteystä kuvata, eikä oikein mitkään auton tuntomerkit jääneet mieleen joten syyllisen hakeminen olisi voinut olla aika hankalaa jälkeenpäin...siihen se rekisterinumero ja onnettomuuspaikan- ja ajan tarkka määrittäminen olisi varmaan auttanut.
Joo, tajusin kyllä jälkikäteen miten olisi voinut käydä jos olisin ollut risteyksessä edes vähän aikaisemmin, olisin saattanut löytää itseni liian läheltä auton eturengasta ja keulaa .
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.
Ei käynyt kuinkaan, mutta kerron kun jäi niin "ammattikuljettajan" toilailut häiritsemään. Tulin Viilarintietä Herttoniemen suunnasta Viikintien risteykseen, johon on pari vuotta sitten jo rakennettu liikenneympyrä korvaamaan Google Mapsissakin vielä esiintyvää hämärää y-risteyssysteemiä. Pyörätien luonteva jatke siirtyy tässä risteyksessä toiselle puolelle Viikintietä.
Ympyrää kiertäessäni tulin pisteeseen, jossa pitää lähteä ylittämään ympyrän takana olevaa poistumishaaraa. Näytin suuntamerkkiä Viikintien yli menevälle pyörätienjatkeelle, koska ympyrästä pääsee myös "suoraan" Viikintietä paikallisten Viikin suorana tuntemaan suuntaan. Kuulin takana ympyrään tulevan auton ja vilkaisin taakseni, siellä tulee samaa suuntaa Mersun Sprintteri, musta ja iso kuin mikä. Vilkaisuni nähtyään jo vauhtiaan hiljentänyt Mersun kuski painoi kaasua ja käänsi suoraan eteen. Vain paniikkijarrutus säästi minut menemästä jalat edellä Sprinterin etulokasuojan sisään.
Mikä saa autoilijat tekemään tällaisia?
Liitteet
Sain pysähtymään!
Viikintie_Viilarintie_ympyra.jpg (47.66 KiB) Katsottu 3017 kertaa
Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->
Ylimielisyys kevyttä liikennettä kohtaan, jota valtiovalta ja Autoliitto vahvistavat alistavilla säännöillä ja ohjeillaan.
Selvä tapaus. Kääntyvä auto oli selvästi väistämisvelvollinen. Umpiperäpakusta on erittäin paha nähdä oikealle takaviistoon, joten noudatetaan sääntöä: "poissa silmistä, poissa mielestä".
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Noilla pyörätien jatkeilla annan ensin auton pysähtyä kokonaan, sen jälkeen kiitän nostamalla kättä ja sitten tien yli, nimittäin on epäselvää että päästävätkö autoilijat vai ei kun sääntöjen mukaan pyöräilijällä on väistämisvelvollisuus pyörätien jatkeella. Jos auto hidastaa vauhtia niin se ei vielä tarkoita mitään hesassa.
nimittäin on epäselvää että päästävätkö autoilijat vai ei kun sääntöjen mukaan pyöräilijällä on väistämisvelvollisuus pyörätien jatkeella.
Tuo on totta suorissa risteyksissä. Kaistaltaan risteävälle tielle kääntyvän on silti väistettävä kaikkia suojatien ja pientareen kulkijoita, vaikka se nimenomaan pakulla vaikeaa onkin.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Säännöt koskien liikenneympyrästä poistumista on suhteellisen selkeät: Liikenneympyrästä poistuvat ajoradalla ajavat (moottoroidut kuin moottoroimattomatkin) ovat kääntymässä pois ympyränmutoiselta yksisuuntaiselta tieltä ja täten väistämis velvollisia kaikkia poistumistien ylittäviä kohtaan.
Liikenneympyrästä poistuvat ajoradalla ajavat (moottoroidut kuin moottoroimattomatkin) ovat kääntymässä pois ympyränmutoiselta yksisuuntaiselta tieltä ja täten väistämis velvollisia kaikkia poistumistien ylittäviä kohtaan.
Näin on.
Samoin vahvistettujen ohjeiden mukaan tehtyjen liikenneympyröiden tulo on järjestetty niin että ensin on kärkikolmio, sitten kevari joka ympyrää kiertää ja vasta sitten tullaan ympyrään. Tämä tekee ympyrään saapuvasta ajoneuvosta väistämisvelvollisen kaiken muun ympyrän liikenteen suhteen.
Tämä on sitten erittäin epäselvää ainakin täällä maailman parhaassa pyöräilykaupungissa eli Oulussa...
Onkos tuo ennen kevyen liikenteen väylää oleva kärkikolmio aina osa liikenneympyrää, vai onko se vain tietynlaisten liikenneympyröiden osa? Useimmiten ne kolmiot siellä ovat, ja mielestäni myös suojatien viivat pätkittyjä - jolloin liikenteen pitäisi olla aivan selvä.
En kyllä silti osaa tuohon luottaa. Minun käyttämäni liikenneympyrät ovat useimmiten ns. kokoajateiden varsilla, ja liikennevirran nopeudet sen verran kovat ettei uskalla. Aika hyvin kyllä nykyään antavat tietä, mutta ei niin hyvin että voisi luottaa.
Onkos tuo ennen kevyen liikenteen väylää oleva kärkikolmio aina osa liikenneympyrää, vai onko se vain tietynlaisten liikenneympyröiden osa? Useimmiten ne kolmiot siellä ovat, ja mielestäni myös suojatien viivat pätkittyjä - jolloin liikenteen pitäisi olla aivan selvä.
En kyllä silti osaa tuohon luottaa. Minun käyttämäni liikenneympyrät ovat useimmiten ns. kokoajateiden varsilla, ja liikennevirran nopeudet sen verran kovat ettei uskalla. Aika hyvin kyllä nykyään antavat tietä, mutta ei niin hyvin että voisi luottaa.
"Liikenneympyrässä" ei ole liikennemerkkeja, vaan ympyrää kiertävä väistää oikealta ympyrään tulevia, siksi niitä ei ole enää juuri missään. Nykyiset ympyrät ovat "kiertoliittymiä". Kiertoliittymän tunnistaa kiertoliittymän merkistä, jossa on ylinnä kärkikolmio ja sen alla kiertosuunnan merkki. Nämä yhdessä ovat siis kiertoliittymän merkki. Jos tämä merkki on ennen kevaria, on kevaria kulkevia väistettävä.
Näin!
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Lyhyen googlauksen jälkeen olen siinä käsityksessä että liikenneympyrä = kiertoliittymä tai oikeastaan päinvastoin. Yhden kirjotuksen mukaan laissa ei käytä kiertoliittymä sanaa vaan puhutaan liikenneympyrästä. https://www.liikenneturva.fi/fi/liikent ... a-ajaminen
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Lyhyen googlauksen jälkeen olen siinä käsityksessä että liikenneympyrä = kiertoliittymä tai oikeastaan päinvastoin. Yhden kirjotuksen mukaan laissa ei käytä kiertoliittymä sanaa vaan puhutaan liikenneympyrästä. https://www.liikenneturva.fi/fi/liikent ... a-ajaminen
Petri
Helposti luulee viranomaiseksi, vaan ei sitä ole. Liikenneturva on Autoliiton ja Vakuutusyhdistyksen autoilunedistämisfiliaali. Puhuvat muutenkin mitä sattuu.
Muistaakseni kymmenisen vuotta sitten suomessa oli vielä kaksi liikenneympyrää, muut oli jo muutettu kiertoliittymiksi. Muuttaminen tapahtuu siis lisäämällä kaikkiin liittymiin tämä merkkipari.
Tietenkin nykyään, kun liikenneympyröitä on tuskin enää noita kahtakaan, alkaa olla saman tekevää käyttää liikenneympyrä-sanaa, vaikka liikenneympyrä oikeasti tarkoittaa ympyrää, jossa ei ole noita merkkejä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Lyhyen googlauksen jälkeen olen siinä käsityksessä että liikenneympyrä = kiertoliittymä tai oikeastaan päinvastoin. Yhden kirjotuksen mukaan laissa ei käytä kiertoliittymä sanaa vaan puhutaan liikenneympyrästä. https://www.liikenneturva.fi/fi/liikent ... a-ajaminen
Petri
Helposti luulee viranomaiseksi, vaan ei sitä ole. Liikenneturva on Autoliiton ja Vakuutusyhdistyksen autoilunedistämisfiliaali. Puhuvat muutenkin mitä sattuu.
Tietenkin nykyään, kun liikenneympyröitä on tuskin enää noita kahtakaan, alkaa olla saman tekevää käyttää liikenneympyrä-sanaa, vaikka liikenneympyrä oikeasti tarkoittaa ympyrää, jossa ei ole noita merkkejä.