Re: Sähkön hinta
Sateiden takia Saimaan pinta on korkealla ja sitä on yritetty pitää kohtuullisena jo elokuusta asti jatkuneilla juoksutuksilla. Tällä hetkellä vettä juoksutetaan turbiinien ohi 850 m³/s. Tämä on enemmän kuin koko voimalan täysi kapasiteetti normaalisti. Jos tuo vesi, joka nyt virtaa turbiinien ohi, virtaisi turbiineiden kautta ja muutettaisiin sähköksi, Imatrankosken vesivoimalan teho nousisi 200 MW. Jos siis samaan patoon olisi tehty lisää turbiineja tuon 200 MW edestä, meillä olisi ollut käytettävissä 200 MW käytännössä ilmaista sähköä koko syyskesän ja alkutalven ajan.
Wikipedia kirjoitti:Imatran vesivoimalaitos on Fortumin omistama vesivoimalaitos Vuoksessa Imatralla. Imatrankoski on yksi Suomen vanhimpia matkailunähtävyyksiä. Imatrankosken voimalaitos on Suomen suurin vesivoimalaitos. Wikipedia
Osoite: Valvomontie, 55100 Imatra
Joki tai koski: Vuoksi, Imatrankoski
Kapasiteetti: 192 MW
Keskivirtaama: 594 m³/s
Omistaja: Fortum
Pudotuskorkeus: 24 m
Turbiinit: 1 × Kaplan-turbiini; 6 × Francis-turbiini
Valuma-alue: 61 054 km²
Tilanne on sama koko eteläisessä Suomessa. Jos vesivoimaloissa olisi riittävästi turbiinikapasiteettia, olisi tuotanto ollut kaksinkertainen,
Tämä tarkoittaa sitä, että vesivoiman tehokapasiteettia olisi kannattavaa nostaa käytännössä kaksinkertaiseksi ja käyttää sitä periodeittain silloin kun ei tuule ja sähkö on kallista. Tämä lisäisi hurjasti vesivoimaloiden kannattavuutta.
Näin ei kuitenkaan tehdä, jotta samojen omistajien polttoainevoimalaitokset säilyisivät edes jotenkin kannattavina sähköpörssin hurjasti heilahtelevien hintojen avulla. Kun vesivoimaa käytetään tasaisesti, tuulisina päivinä sähkön hinnat menevät nollaan ja tuulettomina päivinä nousevat tolkuttoman korkealle, jotta polttoainevoimalat saavat tuulettomien päivien ylikorkeiden hintojen tuotolla kompensoitua tuulisten päivien tappionsa.
Valitettavasti vesivoimalat ovat, myös ydinvoimaa ja muita suuria polttoainevoimaloita hallinnoivien yritysten omaisuutta, eivätkä nämä siksi tee sähkön kuluttajan kannalta järkeviä investointeja, vaan suojaavat tekemiensä polttoainevoimalaitosten kannattavuutta määräävän markkina-aseman väärinkäytöllä. He ovat taistelunsa jo hävinneet, mutta yrittävät viivyttää kannattamattomuuden tulemista kaikille näkyväksi.
En väitä, että vesivoimalaitosten pitäisi heti kaksinkertaistaa tehokapasiteettinsa, mutta siihen suuntaan investointeja kannattaisi tehdä. Miksi ihmeessä pitäisi rajallista vesimäärää tuhlata sellaisena aikana, kun sen ajamisesta turbiinien läpi saa vain tappiota -tai vain nimellisen korvauksen, kun ihan hyvin voisi säätää turbiinit halvan hinnan ajaksi aivan pienelle ja avata luukut vasta, kun sähkön hinta on korkeimmillaan.
Nykyisestä ohijuoksutustilanteesta voi päätellä, että kaksinkertainen vesimäärä kyseisessä vesiväylässä liikkuu aivan mainiosti. Miksei se tekisi niin myös lyhyempinä pätkinä tuulettomien aikojen vesivoimaloiden tuplatehotilanteessa. Todennäköisesti vesireitti kykenee tähän varastokapasiteettinsa takia paljon paremmin, kun virtausvaihtelu on taajempaa. Tehovaihtelu voisi siis haitatta olla vielä tätäkin suurempaa.
Vesivoimaloiden ei tietenkään tarvitsisi tehdä tuota investointia äkkinäisesti, vaan turbiineja voi lisäillä patorakenteisiin sitä mukaa kun taloustilanne on tälle suotuisa. Olennaisinta tässä kuitenkin on, että vesivoimaloita pitäisi alkaa ajaa verkon kannalta järkevästi. Vesivoiman sähkötehon pitäisi vaihdella rajummin sen mukaan, mikä kulloinkin on sähkön hinta.
Tämä parantaisi vesivoimalaitosten kannattavuutta, mutta samalla tasaisi sähkön hinnan heilahteluja, joiden avulla polttoainevoimalat yrittävät pitää taloutensa nenän pinnalla. Nykytilanteesta kärsivät sähkön käyttäjät, jotka joka tapauksessa koko lystin maksavat.
Ainoat, jotka nykyisestä vesivoimaloiden, jähmeästä tehonvaihtelukäytännöstä hyötyvät, ovat huonon investointipäätöksen ylisuurten polttoainevoimalaitosten hankinnasta aikanaan tehneiden herrojen egot. Oman mokansa peittely muiden kustannuksella on erityisen noloa.