pw1

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: pw1

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jori kirjoitti:

Töissä oli hieno paja, jossa oli työkalut ja koneet kaikki yhdessä huoneessa ja siellä hommat edistyivät. Sitten hallintoviskaalit huomasivat, että koneissa ei ole nykysäännösten mukaisia suojaimia ja panivat saman tien oven lukkoon. Tämä tapahtui huhtikuun alussa. :evil: Tuolla löytyi työkalut. Nyt ne on siellä lukkojen takana. Sieltä ne teoriassa löytyy, muttei niistä ole hyötyä, kun niitä ei pääse käyttämään. :evil: :roll:

Jep. Meillä oli hirmu hieno semmoinen pyörivä teräsharjakone - kunnes huomattiin ettei siinä ole asianmukaisia suojauksia. Laite poistettiin huutokaupassa (ja mulla ei tietenkään ollut rahaa) ja tilalle tuli suojamääräykset täyttävä mutta muuten täyspaska laite. Uskomatonta tölväilyä.

Se olikin kiva paja se teidän entinen.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: pw1

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jori kirjoitti:

Onhan se selvä, että yleisimmin käytettyjä avaimia täytyy olla enemmän, sillä niitähän on aina jollain pöydillään ja eri työmailla pitkin taloa.

Jos niitä on monta on niitä vaan enemmän hukassa :lol:

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17870
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: pw1

Viesti Kirjoittaja PW »

2015-07-13 19.56.16.jpg
2015-07-13 19.56.16.jpg (234.58 KiB) Katsottu 2199 kertaa

Oisko se hiinä? Paluu rissan akseli viel hitsaamatta.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14159
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: pw1

Viesti Kirjoittaja jori »

Tämähän se räyhäkkä peli on. Onkohan sinulla nimet ristissä. 8)
Katselin vaihdekalkulaattorilla, että 70/13 rattailla pääset normaalikadenssillasi (120 rpm) noin 70 km/h. :shock:

ohje kalkulaattorisivulle: Krjoittele haluamasi rattaat listaan ja paina "do the math(s)", muuta yksiköt "kph" ja valitse laskettava asia.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17870
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: pw1

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:

Tämähän se räyhäkkä peli on. Onkohan sinulla nimet ristissä. 8)
Katselin vaihdekalkulaattorilla, että 70/13 rattailla pääset normaalikadenssillasi (120 rpm) noin 70 km/h. :shock:

ohje kalkulaattorisivulle: Krjoittele haluamasi rattaat listaan ja paina "do the math(s)", muuta yksiköt "kph" ja valitse laskettava asia.

Pienin takartas on 11piikkinen 8)
Ei taida miun normaali kadenssi olla lähelläkään tuota tänään - saati sitten tuolla rattaalla, ett jaksasin pyörittää mutt katotaan jos saan toimimaan.
Nokian 200m:llä voi kuitenkin koittaa normaalia kovemmalla kadenssilla 8)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: pw1

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Isossa etulehdessä on se etu, ettei tarvi käyttää noita pienimpiä takarattaita. Maastopakassa "nousu" on yleensä 2 piikkiä, eli 11-->13 muutos on 18%, mutta ylempänä pakassa 15-->17 on vain 13%. Helpompi löytää oikea välitys. Tosin isoimmissa rattaissa piikkiero on usein suurempi, joka taas arkiliikenteessä on parempi.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17870
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: pw1

Viesti Kirjoittaja PW »

80 kadenssilla 70/11 rattailla = 53km/h - olis oma ennästys.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: pw1

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

80 kadenssilla 70/11 rattailla = 53km/h - olis oma ennästys.

Kuinka pitkät kammet siinä on, kuulostaa tosi matalalta tuo 80... Retkiajossa toki alempikin normaalia, mutta kai sitä lähemmäs sataan pääsee tällaisessa repäisyssä? Tai kannattaa valita välitys niin että pääsee.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17870
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: pw1

Viesti Kirjoittaja PW »

jviirret kirjoitti:
PW kirjoitti:

80 kadenssilla 70/11 rattailla = 53km/h - olis oma ennästys.

Kuinka pitkät kammet siinä on, kuulostaa tosi matalalta tuo 80... Retkiajossa toki alempikin normaalia, mutta kai sitä lähemmäs sataan pääsee tällaisessa repäisyssä? Tai kannattaa valita välitys niin että pääsee.

Jukka

Kammet on n. 155mm

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17870
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: pw1

Viesti Kirjoittaja PW »

Keräilin renkaita tähän alle - edellisen kerran tässä pyörässä ollu ilmeisesti takana Schwalben marathon slicksi, koska se oli vanteella. Pumppasin ilmaa 6bar mutta kohta kuului suhahdus ja kumi tyhjä - paikkasin ja laitoin uuvestaan - ulkokumi pomppas paikoiltaan ja sisuri hajos. Tarkemmin ku katoin, ulkokumin reunasta oli nirhantunu kumia ja se ei ilmeisesti enää pysy vanteella. Ei noillakaan kumeilla paljoo oo ajettu :?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: pw1

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

ulkokumi pomppas paikoiltaan ja sisuri hajos. Tarkemmin ku katoin, ulkokumin reunasta oli nirhantunu kumia ja se ei ilmeisesti enää pysy vanteella.

Noin voi käydä myös siinä tapauksessa ettei kumi lähde täyttövaiheessa nousemaan tasaisesti, eli ehtii jostakin nousta liikaa ilman että jostakin toisesta kohdasta on edes pois pohjaurasta.
Nirhaantumat ei haittaa, eikä vaikuta tuohon, ainoastaan se että kudoksia on poikki.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17870
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: pw1

Viesti Kirjoittaja PW »

jviirret kirjoitti:
PW kirjoitti:

ulkokumi pomppas paikoiltaan ja sisuri hajos. Tarkemmin ku katoin, ulkokumin reunasta oli nirhantunu kumia ja se ei ilmeisesti enää pysy vanteella.

Noin voi käydä myös siinä tapauksessa ettei kumi lähde täyttövaiheessa nousemaan tasaisesti, eli ehtii jostakin nousta liikaa ilman että jostakin toisesta kohdasta on edes pois pohjaurasta.
Nirhaantumat ei haittaa, eikä vaikuta tuohon, ainoastaan se että kudoksia on poikki.

Jukka

Jaa, olisko noin :? Ekalla kerrallakin ulkokumi oli ilmeisesti pompsahtanu - se on aika löysän olonen tuossa vanteella, menee päälle kevyesti sormin laittamalla. reunalangan päällä on kangas näkyvissä, noin 30cm matkalla ja siitä se miusta pomppaa ylös.
No aloin taistella toisen, uuden kumin ja toisen vanteen kanssa - katotaan miten tuon kanssa käy :roll:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: pw1

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Nyt kun mulkakkn on ollut jo pari kelvollista ulkokumia - niin ne tosiaankin menee paikoilleen ilman työkaluja. Olisko tää sitä laatua vaiko mitä.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17870
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: pw1

Viesti Kirjoittaja PW »

2015-07-26 19.00.48.jpg
2015-07-26 19.00.48.jpg (223.1 KiB) Katsottu 1839 kertaa

Jarrupalikat jos viel löytys.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17870
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: pw1

Viesti Kirjoittaja PW »

Poikani (MBB-nojailija) sanoi: "Kauheen pitkät ketjut" :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin