Töissä oli hieno paja, jossa oli työkalut ja koneet kaikki yhdessä huoneessa ja siellä hommat edistyivät. Sitten hallintoviskaalit huomasivat, että koneissa ei ole nykysäännösten mukaisia suojaimia ja panivat saman tien oven lukkoon. Tämä tapahtui huhtikuun alussa. Tuolla löytyi työkalut. Nyt ne on siellä lukkojen takana. Sieltä ne teoriassa löytyy, muttei niistä ole hyötyä, kun niitä ei pääse käyttämään.
Jep. Meillä oli hirmu hieno semmoinen pyörivä teräsharjakone - kunnes huomattiin ettei siinä ole asianmukaisia suojauksia. Laite poistettiin huutokaupassa (ja mulla ei tietenkään ollut rahaa) ja tilalle tuli suojamääräykset täyttävä mutta muuten täyspaska laite. Uskomatonta tölväilyä.
Tämähän se räyhäkkä peli on. Onkohan sinulla nimet ristissä.
Katselin vaihdekalkulaattorilla, että 70/13 rattailla pääset normaalikadenssillasi (120 rpm) noin 70 km/h.
ohje kalkulaattorisivulle: Krjoittele haluamasi rattaat listaan ja paina "do the math(s)", muuta yksiköt "kph" ja valitse laskettava asia.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Tämähän se räyhäkkä peli on. Onkohan sinulla nimet ristissä.
Katselin vaihdekalkulaattorilla, että 70/13 rattailla pääset normaalikadenssillasi (120 rpm) noin 70 km/h.
ohje kalkulaattorisivulle: Krjoittele haluamasi rattaat listaan ja paina "do the math(s)", muuta yksiköt "kph" ja valitse laskettava asia.
Pienin takartas on 11piikkinen
Ei taida miun normaali kadenssi olla lähelläkään tuota tänään - saati sitten tuolla rattaalla, ett jaksasin pyörittää mutt katotaan jos saan toimimaan.
Nokian 200m:llä voi kuitenkin koittaa normaalia kovemmalla kadenssilla
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Isossa etulehdessä on se etu, ettei tarvi käyttää noita pienimpiä takarattaita. Maastopakassa "nousu" on yleensä 2 piikkiä, eli 11-->13 muutos on 18%, mutta ylempänä pakassa 15-->17 on vain 13%. Helpompi löytää oikea välitys. Tosin isoimmissa rattaissa piikkiero on usein suurempi, joka taas arkiliikenteessä on parempi.
80 kadenssilla 70/11 rattailla = 53km/h - olis oma ennästys.
Kuinka pitkät kammet siinä on, kuulostaa tosi matalalta tuo 80... Retkiajossa toki alempikin normaalia, mutta kai sitä lähemmäs sataan pääsee tällaisessa repäisyssä? Tai kannattaa valita välitys niin että pääsee.
80 kadenssilla 70/11 rattailla = 53km/h - olis oma ennästys.
Kuinka pitkät kammet siinä on, kuulostaa tosi matalalta tuo 80... Retkiajossa toki alempikin normaalia, mutta kai sitä lähemmäs sataan pääsee tällaisessa repäisyssä? Tai kannattaa valita välitys niin että pääsee.
Jukka
Kammet on n. 155mm
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Keräilin renkaita tähän alle - edellisen kerran tässä pyörässä ollu ilmeisesti takana Schwalben marathon slicksi, koska se oli vanteella. Pumppasin ilmaa 6bar mutta kohta kuului suhahdus ja kumi tyhjä - paikkasin ja laitoin uuvestaan - ulkokumi pomppas paikoiltaan ja sisuri hajos. Tarkemmin ku katoin, ulkokumin reunasta oli nirhantunu kumia ja se ei ilmeisesti enää pysy vanteella. Ei noillakaan kumeilla paljoo oo ajettu
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
ulkokumi pomppas paikoiltaan ja sisuri hajos. Tarkemmin ku katoin, ulkokumin reunasta oli nirhantunu kumia ja se ei ilmeisesti enää pysy vanteella.
Noin voi käydä myös siinä tapauksessa ettei kumi lähde täyttövaiheessa nousemaan tasaisesti, eli ehtii jostakin nousta liikaa ilman että jostakin toisesta kohdasta on edes pois pohjaurasta.
Nirhaantumat ei haittaa, eikä vaikuta tuohon, ainoastaan se että kudoksia on poikki.
ulkokumi pomppas paikoiltaan ja sisuri hajos. Tarkemmin ku katoin, ulkokumin reunasta oli nirhantunu kumia ja se ei ilmeisesti enää pysy vanteella.
Noin voi käydä myös siinä tapauksessa ettei kumi lähde täyttövaiheessa nousemaan tasaisesti, eli ehtii jostakin nousta liikaa ilman että jostakin toisesta kohdasta on edes pois pohjaurasta.
Nirhaantumat ei haittaa, eikä vaikuta tuohon, ainoastaan se että kudoksia on poikki.
Jukka
Jaa, olisko noin Ekalla kerrallakin ulkokumi oli ilmeisesti pompsahtanu - se on aika löysän olonen tuossa vanteella, menee päälle kevyesti sormin laittamalla. reunalangan päällä on kangas näkyvissä, noin 30cm matkalla ja siitä se miusta pomppaa ylös.
No aloin taistella toisen, uuden kumin ja toisen vanteen kanssa - katotaan miten tuon kanssa käy
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.