Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]
päivämäärä: 24.06.2014
mittarilukema päivän lopussa (km): 3437
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
päivämäärä: 24.06.2014
mittarilukema päivän lopussa (km): 3437
päivämäärä: 01.07.2014
mittarilukema päivän lopussa (km): 3489
Muutaman päivän ajot summattuna. Rahtipyörästä fantasiointia sitä mielikuvaa elätellen että tarakalle iskisi vanhan customiprätkän satulan.
Löysin myös sivun missä on KV4-velomobiileja uutena 2695€. Liekö miten nopeita tai laadukkaita...
päivämäärä: 02.07.2014
mittarilukema päivän lopussa (km): 3511
Koko nimi on Alleweder VK4. Laatu riippunee aika paljon kasaajasta. Nopeus ei ole sama kuin kuituisilla, iso kulkuaukko rikkoo aerodynamiikkaa ja jotakin uhrauksia on pitänyt tehdä myös siksi että olisi helppo suorasta alumiinista taivuttaa muotoonsa.
Jukka
päivämäärä: 07.07.2014
mittarilukema päivän lopussa (km): 3587
Päädyn sit vissiin Karjalaiseen lähiaikoina. Tultiin haastattelemaan kesken lenkin kun pysähdyin Linnunlahdella. Oli puhe jostain pienestä kesään liittyvästä artikkelista mutta toimittaja innostui siitä että nojapyörällä on päästy ensimmäisenä polkemalla etelänavalle (artikkeli). Saa nyt nähdä miten nuo kaksi asiaa saa laitettua yhteen.
päivämäärä: 09.07.2014
mittarilukema päivän lopussa (km): 3612
Uudesta Deorekeskiöstä kuuluu jotain vaimeaa narsk-ääntä. Pitää irroittaa ja putsata jos se poistuisi. Se kilke ei ole muuten poistunut vaikka uudet kammet ja rattaat laitoin taannoin. Liekö ominaisuus.
päivämäärä: 16.07.2014
mittarilukema päivän lopussa (km): 3654
Kirottu Jagged Alliance: BiA vei mukanaan, nyt tosin sitäkin mukavampaa oli käydä lenkillä. Heinäkuun 13. päivän Karjalaiseen olin näköjään päätynyt. Ei löytynyt nettikuvaa. Crank Forward -pyörästä (Electra)löytyi uusi hieno ominaisuus: niiden ajoasento ja tanko ovat niin edessä että toisella kädellä voi helposti taluttaa toista fillaria rinnalla ajaessa. Ei onnistu jos ajaa pyörää jossa vähänkään joutuu nojaamaan. Tilasin Velocraftilta Fuegon eturattaalta poismenevän ketjun ohjainrullan metallikannattimen. Hinta postikuluineen 5€.
Tein sillai tyhmästi että työnsin Marathon Plussiin 7,5 bar. (max 7,0). Rullasi tosi buenosti. Jos luet tämän ja käytät Schwalben renkaita, oletko huomannut että rengas, venttiilityypistä riippumatta, tyhjenee nopeasti tiettyyn rajaan saakka ja sitten normaalisti eli hitaasti? Itsellä laskee 6 bar aika nopeasti ja 6 bar alaspäin hitaasti. Käytän schrader-autonventtiiliä.
Sellainenkin huomio tuli Nazcan sivuja katsellessa että Quetzalin ilmoitettu kapasiteetti on max 250kg (ajajat+kamppeet).
Rengasvalinnat ovat Marathon Plus tai Big Apple.
Plussan lasti on max 70kg / rengas ja Big Applen 115 kg.
Miten käynee jos joku lastaa tuon 5000€ euron pyörän ylärajalle?
rutunen kirjoitti:Miten käynee jos joku lastaa tuon 5000€ euron pyörän ylärajalle?
Mitä enemmän lastaat pyörää sen enemmän painuma kasvaa pienentäen renkaan tilavuutta joka kasvattaa painetta, lopulta paine on liian iso renkaalle ja se ratkeaa. Jos ajaa sileällä asvaltilla maksimipaineilla eikä hyppää tuon pyörän päälle maksimi kuormalla niin veikkaan että big applet kestää, mutta kuoppaisella soratiellä en lähtis välttämättä kokeilemaan miten pitkälle pääsee ennen kuin poksahtaa jommasta kummasta/molemmista päästä.
päivämäärä: 19.07.2014
mittarilukema päivän lopussa (km): 3716
päivämäärä: 21.07.2014
mittarilukema päivän lopussa (km): 3736
päivämäärä: 25.07.2014
mittarilukema päivän lopussa (km): 3790
Lähdin kaveripariskunnan kanssa kulkemaan Rantakylässä, tulin vähän jäljessä kun piti irroittaa pyörä puusta. Sanoivat että just ennenkuin tulin niin joku nojakisti oli ohittanut heidät. Meh, en kerennyt nähdä kuka oli.
päivämäärä: 26.07.2014
mittarilukema päivän lopussa (km): 3806
päivämäärä: 31.07.2014
mittarilukema päivän lopussa (km): 3849
Sen kilkkeen syy taisi selvitä. Laitoin ennen lenkkiä paljon TF2-öljyä mutten pyyhkinyt liikoja pois. Ei kilkannut yhtään.
päivämäärä: 02.08.2014
mittarilukema päivän lopussa (km): 3896
Etujarrupalan vaihto, Bikesteristä löytyi Clarksin BB5 jarrupaloja 3,95€ / pari, tilasin 8 paria. Clarksin paloja on haukuttu ja että niitä pitää muokata poralla. Ei tarvinnut noita ainakaan. Fuegolla on ajettu nyt noin 4300 km ja pala oli kulunut 3,8mm->3,65mm. Manuaalin mukaan alaraja on 3mm mutta pala tosiaan vinkui ikävästi jo tuossa 3,65 mm:ssä.
No johan on suositus. Itse ajan palat aina kunnes niitä loitolla pitävä jousi tuhoutuu ja kulutus pintaa ei käytännössä ole enää. Tosin ostankin huomattavasti kalliimpia paloja jotka ei vingu juurikaan. Vinkumista voi vähentää jos säätää jarrut oikein, tosin BB5 ei ole ihan niin helppo säätää kuin omat BB7 jarrut.
Vinkuminen lisääntyy mitä enemmän jarrulevy taipuu kun jarrua painetaan. Jarrulevy pääsee taipumaan enemmän koska palat kuluvat ja niistä toinen ei liiku jolloin sitä pitäisi muistaa säätää sisään pääin kompensoidaksen kulumisen.