kääntyväkeskiöistä yrittämään

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17868
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja PW »

jooseha kirjoitti:

Vaihtaa vaan koko sisuksen nykyiseen toisesta navasta niin selviää helpolla. Edellyttää tietysti että kuori on kelvollinen.

Miull on yks toinen sisus, joka ei viimeks jostain syystä menny tuon navan kuoreen - ei yltäny tuo 23mm mutteri kierteille. Lisäks siinä oli vähän ruostetta.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17868
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja PW »

Sovittelin jarrulänkiä paikoilleen, huomasin ett ottaa tuohon "vasempaansuoraan" kiinni - tuli siis tarve muuttaa sen paikkaan alemmas, mihin se oikeesti kuuluu. Samalla vois poistaa tuon ylimääräsen tukiputken. Ensimmäisten rälläkän vetojen jälkeen päätin kuitenkin tuumata ja tehdä homman jigissä, ettei keskiö lipsahda väärään asentoon.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17868
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja PW »

2014-10-02 16.40.29.jpg
2014-10-02 16.40.29.jpg (243.46 KiB) Katsottu 3097 kertaa

Muokkasin keulaa, otin ylimääräsen tukiputken pois ja laskin vasemmansuoran kiinnityspistettä haarukassa. Noin 300g rautaa pois rungosta. No jarrulänget taas nostaa painoa.
Nyt kokeilemaan antaako keula periks vai ei.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17868
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja PW »

No, antaa se vähän periks - pientä putkenpätkää ilmeisesti vaille oikeelle puolelle.
Mutt aina kun tekee yhen siirron tulee ongelma jota en osannu arvata - jarrulänget ottaa reisiin :? Tartteis siis levyjarrukiekon, tän malliseen pyörään. Ei kylläkään ollu pehmustetta penkillä, joka vähän nostas reisiä mutt epäilen ett silti nappaa.
Laitoin tuon rikkinäisen nexuksen takasin mutt siin ei oo nyt jarrua. saa nähdä pelaako noin minkä aikaa.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Laita jarru haarukan takapuolelle, niin ei ota jalkoihin.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17868
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja PW »

jooseha kirjoitti:

Laita jarru haarukan takapuolelle, niin ei ota jalkoihin.

En kokeillu ku epäilin ettei mahdu mutt pittää viel tuokin koittaa.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Takana on joutilasta tilaa, vaikka sutiksihan se menee ku tiukka paikka tulee :(

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17868
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja PW »

jviirret kirjoitti:

Takana on joutilasta tilaa, vaikka sutiksihan se menee ku tiukka paikka tulee :(

Jukka

Joo, tuo on ainoo mahollisuus, levyjarrun lisäksi. Tuo jarrulänki tai ainakin vaijeri hinkkais reiteen vaikka laittas etuhaarukan takapuolellekin. Takahaarukassa on tapit mutt ne on käsittääkseni 559 kiekolle, pitäs semmonen sitten vaihtaa taakse.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Ei ole ainoa, mutta varmasti helpoin. Vaijerin saa pois tieltä muuttamalla sen vetosuunnan. Länkeen se ei tietenkään auta.
Toinen pikaisesti mieleen tuleva idea on siirtää jarru tuonne keskiön viereen.

Ei nuo takajarrutapitkaan pakota käyttämään 559:ä. Äkkiähän ne siirtää sopivaan paikkaan. Jarruissa on sen verran säätövaroja ettei tappien paikka ja asento ole kovin tarkka. Monet olen siirtänyt ja kaikki on onnistuneet kerralla.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17868
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja PW »

jooseha kirjoitti:

Ei ole ainoa, mutta varmasti helpoin. Vaijerin saa pois tieltä muuttamalla sen vetosuunnan. Länkeen se ei tietenkään auta.
Toinen pikaisesti mieleen tuleva idea on siirtää jarru tuonne keskiön viereen.

Ei nuo takajarrutapitkaan pakota käyttämään 559:ä. Äkkiähän ne siirtää sopivaan paikkaan. Jarruissa on sen verran säätövaroja ettei tappien paikka ja asento ole kovin tarkka. Monet olen siirtänyt ja kaikki on onnistuneet kerralla.

Niin no joo, jyrkästi sanoin, ainahan on erilaisia mahollisuuksia. Tiedä mikä näissä jarruvärkkäilyissä oikeen risoo, ei oo miun juttu.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Jarrun runsas käyttöhän on melkoista tuhlausta. Kaikki energia pyörälle tulee omista jaloista. Parempi olla jarruttamatta lainkaan :mrgreen: Ei tuommoisten pikku nysväysten teko kivaa ole. Mieluummin tekis uuden rungon kuin varustelisi vanhaa 8) Lähes jarruttomalla en tosin uskalla ajaa kokeilua enemmän. Aina välillä pitää kuitenkin jarruttaa kunnolla.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17868
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja PW »

jooseha kirjoitti:

Jarrun runsas käyttöhän on melkoista tuhlausta. Kaikki energia pyörälle tulee omista jaloista. Parempi olla jarruttamatta lainkaan :mrgreen: Ei tuommoisten pikku nysväysten teko kivaa ole. Mieluummin tekis uuden rungon kuin varustelisi vanhaa 8) Lähes jarruttomalla en tosin uskalla ajaa kokeilua enemmän. Aina välillä pitää kuitenkin jarruttaa kunnolla.

Pari talvee oon ajellu ilman jarruja, vauhdit on hitaita, pohja pehmee, jalat vaan maahan - mies pystyyn ja ennakoivaa ajoa. Kesällä ei uskalla.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17868
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja PW »

Jarrun osat alkaa olla kasassa, kuori ja vaijeri piti ostaa muut löyty kotoa. Vaihdoin siis taakse 559 kiekon ja jarrut tulee olemassaoleviin tappeihin.
Meneekö pieleen jos moottoriöljyssä uittaa vaijerin ennen kuoreen laittoa, vai pitääks olla jotain fiinimpää? Nuo jotain halvinta tai ainakin huonointa mahollista, ei hifiä.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

Meneekö pieleen jos moottoriöljyssä uittaa vaijerin ennen kuoreen laittoa, vai pitääks olla jotain fiinimpää? Nuo jotain halvinta tai ainakin huonointa mahollista, ei hifiä.

Ei mene pieleen jos on teräspintainen vaijeri sisältä teräspintaisessa kuoressa. Jos jommassa kummassa on teflonia, silikonia yms. pinnoitetta niin sitten menee pieleen. Moottoriöljy toiki on vähän "lirua", eli valuu ajan kans alaspäin oleviin mutkiin ja pois kuoresta. Yhden kauden kyllä pysyy. Ite oon laittanut vaijerin roikkuun katosta ja pyöritellyt sormilla siihen nivelrasvaa koko pituudelle.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Mä olen vetäissyt pari kertaa vaijerin tosi hienon hiekkapaperin läpi. Ei oo huonontanu liikkuvuutta. Sitten jotain mitäsattuu öljy ruikannu.

Vastaa Viestiin