Tuo on kyllä mielenkiintoinen ajatus, että n. 10 euron filtteri jätetään öljynvaihdon yhteydessä vaihtamatta. Ite vaihdan öljyt, filsun ja tulpat 10 tkm:n välein.
Rouvan autoon vaihdoin jo talvikumit, kai ne pitää kohta vaihtaa omaankin. Rauhassa kun värkkää, niin puolituntia taitaa saada kulumaan. Samalla voi ihmetellä jarrulaikkoja ja paloja, että vieläkö niillä pärjää.
Tuo on kyllä mielenkiintoinen ajatus, että n. 10 euron filtteri jätetään öljynvaihdon yhteydessä vaihtamatta. Ite vaihdan öljyt, filsun ja tulpat 10 tkm:n välein.
Vähän oudoksuttaa tuo öljynsuodattimen vaihtaminen vakiokilometrien välein noin usein. Öljynsuodattimen on hyvä olla uusi ja puhdas niinä kuukausina, kun siitä läpi pumpattava öljy on kylmimmillään. Kesällä lämpimän aikaan ei vanhasta ja hieman tukkoisemmastakaan suodattimesta ei ole mitään haittaa.
Tuo edellinen perustuu öljyn viskositeetin muuttumiseen lämpötilan mukana. Moottoriöljyn viskositeetti muuttuu -20°C talvipakkasen ja kesän n. 20°C välillä yli kymmenkertaisesti. Likaannuttuaan talvella suodatin kyllä toimii aivan ilman ongelmia kesän ajan.
Moottoriöljyn viskositeetti eri lämpötiloissa.jpg (33.59 KiB) Katsottu 2504 kertaa
Moottoriöljyn lämpimän pään viskositeetti eri lämpötiloissa.jpg (99.36 KiB) Katsottu 2500 kertaa
TUossa mielessä jäykkä määräväli kilometreinä on vähän pöhkö tapa suodattimen vaihdon kriteeriksi ja aiheuttaa vain turhaa kulutusta työn ja materiaalien suhteen.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Jokainen toki tavallaan. Esim. Saabin filsun vaihto on 2 minuutin homma öljynvaihdon yhteydessä, että ajan tuhlaamisesta ei voida puhua. Citikassa vähän enemmän, kun suodattimen sijoitus ja malli ei ole yhtä optimaalinen nopean toiminnan suhteen.
Tulpat vaihdan huoltovälin mukaan eli noin 60tkm välein. Öljyt ja suodattimen noin 10-15 tkm välein (kerran vuodessa). Muuten vaihtaisin 15 tkm välein, mutta tiheämmästä välistä on ollut apua öljynkulutuksen vähenemisen suhteen.
PeterFinn (suomalainen Toyotakorjaustubettaja) väittää, että öljyhuuhtelulla voi saada jumittavat männänrenkaat irti. Voi siinä olla perääkin.
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut) CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
PeterFinn (suomalainen Toyotakorjaustubettaja) väittää, että öljyhuuhtelulla voi saada jumittavat männänrenkaat irti. Voi siinä olla perääkin.
Kuten videolla kerrottiin, öljyssa kuluu muutkin ominaisuudet kuin vain likaantuu ja viskositeetti alenee. Öljyssä on puhdistavia ja hapettumista estäviä aineita, jotka kuluvat käytössä. Videolla moottoria huuhdeltiin neljällä perättäisellä, vain sadan kilometrin välein tapahtuvalla öljynvaihdolla.
Varmasti järkevää, jos männänrenkaat ovat juuttuneet ja öljyä kuluu liikaa. Melkoisen paljon tuo 20 litraa öljyä ja kaksi suodatinta kuitenkin kuluttavat rahaa ja ympäristöä. Samoin oudolta vaikuttaa, että tuohon käytetään kaikkein kalleinta öljylaatua, kun tarkoituksena on vain puhdistaa.
Jotenkin näyttää siltä, että kuvitellaan öljynsuodattimen suodattavan sitä paremmin, mitä uudempi se on. Ei tämä pidä paikkaansa. Vanha ja tukkeutunut suodatin suodattaa kyllä öljyä, jopa paremmin kuin täysin uusi, mutta vanhan suodattimen kyky selvitä kylmässä paksuuntuneesta öljystä on selvästi heikompi, jolloin se kylmänä päästää pidempään ja enemmän öljyä ohivirtauskanavan kautta puhdistamattomana ohi suodattimen. Siksi öljynsuodatin kannattaa vaihtaa vuosittain juuri ennen pakkaskautta.
Öljynkulutusongelmaisen auton kanssa kannattaa siis kylmänä vältellä kovia sylinteripaineita, eli kaasupolkimen painamista kovin alas, ainakin kovalla pakkasella ennen kuin öljy lämpiää ja alkaa kiertää suodattimen kautta männänrenkaat kykenevät liikkumaan riittävän nopeasti.
Paksu öljykerros sylinterin seinämässä ja männänrenkaan urassa estää männänrenkaiden vapaan liikkeen. Painamalla rajusti kaasua tuo kylmä öljy palaa kiinni männänrenkaan uraan, kun tahmeasti liikkuvan männänrenkaan ohi pääsee virtaamaan suuria määriä kuumia palokaasuja.
Eli kylmällä autolla heti liikkeelle, jotta öljy lämpiää mahdollisimman nopeasti, mutta kaasun kanssa varovasti, jottei tuossa tilanteessa männän ohi virtaavat palokaasujen määrät ja lämpötilat ole niin suuria, että polttaisivat vielä liian paksun öljyn männänrenkaan uraan karstaksi.
Oikeastaan nimenomaan öljyä liikaa kuluttavissa moottoreissa kannattaisi käyttää mahdollisimman ohutta talviöljyä esim. 0W-30, jotta liian kapean männänrenkaan uran voitelutilanne mahdollisimman nopeasti normalisoituisi kylmänänä liikkeelle lähdettäessä. Tavallisesti tehdään juuri toisin päin ja käytetään paksumpaa öljyä, jottei sitä kuluisi niin paljon. Hoidetaan oiretta, ei tautia.
Kaikkea voi tehdä ja myös liioitella, eikä minusta pyöräilevän ihmisen kannattaisi paljon kiinnittää huomiota muutaman minuutin ajansäästöön, vaan pitää mielessä vanha intiaaniviisaus: "Hyvä kulkija ei jätä jälkiä!"
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Karstoittuneiden männänrenkaiden irroitukseen on olemassa parempia keinoja, kuin tiheä öljynvaihto. Itse laitoin tulpanrei'istä löpöä mäntien päälle ja annoin olla yön yli. Seuraavana aamuna katsomaan, missä löpö oli. Jos männän päällä, niin tiivistä. Jos valunut läpi, niin renkaat jumissa.
Karkeasti operaatio meni näin:
vanhojen öljyjen sekaan 0,5 litraa polttoöljyä ja käytetään 2000 r/min 15 min.
öljyt ulos.
polttoöljyä koneeseen 5 litraa.
polttoöljyt ulos.
toiset 5 litraa polttoöljyä koneeseen ja mäntien päälle ja annetaan olla muutama tunti. Taisi seistä yön yli.
15W-40 öljyt koneeseen ja käytellään konetta 30-45 min. Taisin ajella muutaman kymmenen kilsaa.
öljyt ulos ja öljypohja auki.
uudet öljyt ja filsu sisään ja näillä ajetaan muutama tuhat kilometriä ja katsellaan tilannetta.
Eipä ole sen jälkeen öljyä kulunut vaihtovälillä eikä tuprauttele. Jos tuprauttelee, niin luultavimmin ahdin päästää jotain imupuolelle läpi. Tämä on helppo tsekata, kun käyttää ahtoputken auki.
We don’t hear very much about Toyota when it comes to electric cars these days. If it is working on them, it seems to be in no particular hurry to bring them to market. But that doesn’t mean Toyta is not hard at work on developing new batteries for future EVs. This week, researchers at Kyoto University who are working in conjunction with Toyota announced the development of a fluoride-ion solid state battery with up to 7 times the energy density of a conventional lithium-ion battery,
Joku lähde ennusteli viiden vuoden päähän tuotantomahdollisuuksia, tosin samat materiaaliongelmat kuin nykyisissä litium akuissa esim. koboltin suhteen taitaa kuitenkin vaivata ko. akkutyyppiä.
Ihan kelpo 20 minuutin video eri ákkukemioista joita kehitellään.
Lupaavia ovat nuo uudet akkuteknologiat. Ympäristöongelmia aiheuttava koboltti korvataan paljon halvemmalla ja turvallisemmalla rikillä ja akuista tehdään kiinteitä, ilman elektrolyyttiä toimivia ja turvallisia samalla lisäten niihin kapasiteettia tehoa ja mahdollistaen akun purkamisen täysin tyhjäksi ilman ongelmia.
Näitä lupauksia uusista akkuteknologioista on kuunneltu niin kauan, että ihmiset ovat kyllästyneet ja tulleet skeptisiksi, kun niin monet noista lupauksista osoittautuivat toiveajatteluksi. Nyt kuitenkin akkuteknologiaan on panostettu niin suuret resurssit, kun mm. autoteollisuus on siirtänyt kehityspanoksensa pois polttomoottoreista. Rahaa, eli työpanosta, tuohon työhön on nyt niin paljon, että on aivan realistista odottaa parannuksia akkuteknologiassa hyvinkin nopealla aikataululla. –Hyvä tästä tulee!
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Näitä lupauksia uusista akkuteknologioista on kuunneltu niin kauan, että ihmiset ovat kyllästyneet ja tulleet skeptisiksi, kun niin monet noista lupauksista osoittautuivat toiveajatteluksi.
Näitä on lupailtu. Kännykän akuissakin ni cd --> ni mh --> li ion. Joka vaiheessa luvattiin mullistavaa parannusta, vaan totuus on, että edelleenkin kännykän akku kestää päivän ja kolmen vuoden käytön jälkeen on pilalla.
Ei tästä mitään tule
Muoks. Anteeksi. Marraskuu. Kaikki tuntuu epätoivoiselta...
Näitä lupauksia uusista akkuteknologioista on kuunneltu niin kauan, että ihmiset ovat kyllästyneet ja tulleet skeptisiksi, kun niin monet noista lupauksista osoittautuivat toiveajatteluksi.
Näitä on lupailtu. Kännykän akuissakin ni cd --> ni mh --> li ion. Joka vaiheessa luvattiin mullistavaa parannusta, vaan totuus on, että edelleenkin kännykän akku kestää päivän ja kolmen vuoden käytön jälkeen on pilalla.
Ei tästä mitään tule
Muoks. Anteeksi. Marraskuu. Kaikki tuntuu epätoivoiselta...
Minulla on ihan erilainen marraskuu tänävuonna. Kaikki näyttää valoisalta ja näen hyvyyden nousua kaikkialla. Elämme nyt uuden maailman kynnyksellä ja aivan reunalla. Hyvyyden valo paljastaa pahuuden ja se joutuu väistymään ja maailman nousee aivan uudelle levelille.
Tuo kännykän akun paradoksi on tahallinen. Kännykkää on käytetty 90-luvun lopulta asti ihmisten vastaisesti. Siitä on tehty ihmisten hallinnan väline. Kännykkä ei saa olla käytössä liian kauan, jotta siihen saadaan lisättyä uudet hallinnan välineet säännöllisesti. Siksi ohjelmistot vanhenevat ja akkuja ei enää pysty vaihtamaan. Tuokin vallanhimoinen manipulointi on jo paljastumassa myös suurille joukoille. Malttakaa vielä hetki. Ei kestä enää kauan.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Sonyssa (Xperia XZ1) kestää noin 2 vuorokautta. Stamina-tilassa enemmän. Ultra Stamina-tilassa noin viikon. Paljon kaikenlaista prosessia älypuhelimessa pyörii. Tämmösiä Orwellin laitteitahan nämä ovat.
PinePhone on juuri julkaistu, jos kaipaa lisää yksityisyyttä ja ei ole riippuvainen valtaekosysteemien appseista. https://www.pine64.org/pinephone/
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut) CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
Miun vanhassa kännyssä kestää toista viikkoa , jos kukaan ei soita mulle. Puhuakin voi pälpättää kolmatta tuntii . Ikää puhelimella ei ole kuin hiukanmatkaa kahetta kymmentä. Ikinä ei ole uutta akkua tarvinnut osta. Ruma ja naarmunen , se vaan on tällänen perus samsung . Jota ei jostain syystä saa enään kaupasta. Onneksi papparalla on toinen uusi odottamassa laatikossa. Että 2g:llä mennää ja pärjätty .