Sivu 26/59

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Lähetetty: 25 Elo 2016, 07:37
Kirjoittaja Wacky
vph kirjoitti:

Semmonen kiinnostaisi itteäni, että kuinka moni RRF:n nopeista hemmoista käyttää lyhyitä kampia? Terot? Vuoltu? Mhelander? Stapani? Riku? etc...

Kaikilla kinneristeillä on aika lyhyet kammet, niihin ei nimittäin mahdu paljoa 155 mm pidemmillä polkemaan.
Vuoltu ja mhelander molemmat muistaakseen käyttää normaalimittaisia.
Itselläni on lyhyimmät mahdolliset normaalimittaiset eli 165 mm ja pituutta on kuitenkin 182 cm.


Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Lähetetty: 25 Elo 2016, 08:03
Kirjoittaja PW
Wacky kirjoitti:
vph kirjoitti:

Semmonen kiinnostaisi itteäni, että kuinka moni RRF:n nopeista hemmoista käyttää lyhyitä kampia? Terot? Vuoltu? Mhelander? Stapani? Riku? etc...

Kaikilla kinneristeillä on aika lyhyet kammet, niihin ei nimittäin mahdu paljoa 155 mm pidemmillä polkemaan.
Vuoltu ja mhelander molemmat muistaakseen käyttää normaalimittaisia.
Itselläni on lyhyimmät mahdolliset normaalimittaiset eli 165 mm ja pituutta on kuitenkin 182 cm.

Mie käytän yleensä 152mm kampia - ai niin mutt ajoinkin 200m lentävän NO Comilla, minkähän mittaset siinä onkaan? :roll: Ai niin, enkä oo nopee hemmo :wink:
Mutt oikeesti, oon miettiny sopiiko miulle just tuohon 200m vetäsyyn paremmin pitkät kammet - ekana vuotena ajoin aika hyvän ajan (välitykset loppu pyörästä) - ihan varma en oo mutt muistelen, ett sillon oli pitkät 170mm kammet (usko ei ollu viel levinny). Välillä yrittäny 152mm kammilla, enkä oo päässy lähellekään ja nyt taas (oletan) pitkillä kammilla, meni tuo eka ennätys rikki ja väitän, ett en ollu yhtä hyvässä kunnossa (Joo eri pyörä).
Tosin oon sitt molemmilla kerroilla, repässy nivuseni siinä samalla - :roll: Ehkä ens vuonna 130mm kammilla :roll:


Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Lähetetty: 25 Elo 2016, 09:48
Kirjoittaja anioni
jooseha kirjoitti:

Nuorisomaastopyörissä on tyypillisesti 152 mm kammet 22/32/42 rattailla. Tuollaiset olisi varmaan edullisin vaihtoehto lyhyemmiksi kammiksi. Kuukkeli löyti tälläiset. Polkija saa kuitenkin olla aika pitkä jos tavoite on ettei polvi mene yli 90 asteen tämän mittaisilla kammilla.

Joo, minäpä tilaan nuo, toivottavasti saan ne myös paikalleen. :lol:


Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Lähetetty: 25 Elo 2016, 10:18
Kirjoittaja jori
Anni kirjoitti:
jooseha kirjoitti:

Nuorisomaastopyörissä on tyypillisesti 152 mm kammet 22/32/42 rattailla. Tuollaiset olisi varmaan edullisin vaihtoehto lyhyemmiksi kammiksi. Kuukkeli löyti tälläiset. Polkija saa kuitenkin olla aika pitkä jos tavoite on ettei polvi mene yli 90 asteen tämän mittaisilla kammilla.

Joo, minäpä tilaan nuo, toivottavasti saan ne myös paikalleen. :lol:

Jostain syystä minulle ei auennut kuvaa noista kammista.

Jos aiot pelkästään kokeilla noin pientä muutosta kampien pituuteen, kannattaisi varmaan ottaa tuohon nykyiseen keskiöösi sopivat kammet. Kun ei kuvaa ollut, en voinut tarkistaa oliko nämä tuollaiset. Luultavasti ei, sillä hinta näyttää melko edulliselta. Nuo sinun onttoakseliseen keskiöön sopivat octalink-kammet ovat valitettavasti harvinaisempia ja kalliimpia.

Jos joudut joka tapauksessa vaihtamaan keskiökasetin (vaatii keskiötyökalun), kannattanee valita saman tien lyhyemmät, eli lähemmäksi lopullista tarvetta mitoitetut kammet. Tepon tarjous olisi siis yksinkertaisin tapa edetä, jollei lähde keskiökasetinvaihtoruljanssiin. Jos lähtee, kannattaa kokeilla niitä ehdottamiani 102 mm kampia.


Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Lähetetty: 25 Elo 2016, 10:32
Kirjoittaja anioni
jori kirjoitti:
Anni kirjoitti:
jooseha kirjoitti:

Nuorisomaastopyörissä on tyypillisesti 152 mm kammet 22/32/42 rattailla. Tuollaiset olisi varmaan edullisin vaihtoehto lyhyemmiksi kammiksi. Kuukkeli löyti tälläiset. Polkija saa kuitenkin olla aika pitkä jos tavoite on ettei polvi mene yli 90 asteen tämän mittaisilla kammilla.

Joo, minäpä tilaan nuo, toivottavasti saan ne myös paikalleen. :lol:

Jostain syystä minulle ei auennut kuvaa noista kammista.

Jos aiot pelkästään kokeilla noin pientä muutosta kampien pituuteen, kannattaisi varmaan ottaa tuohon nykyiseen keskiöösi sopivat kammet. Kun ei kuvaa ollut, en voinut tarkistaa oliko nämä tuollaiset. Luultavasti ei, sillä hinta näyttää melko edulliselta. Nuo sinun onttoakseliseen keskiöön sopivat octalink-kammet ovat valitettavasti harvinaisempia ja kalliimpia.

Jos joudut joka tapauksessa vaihtamaan keskiökasetin (vaatii keskiötyökalun), kannattanee valita saman tien lyhyemmät, eli lähemmäksi lopullista tarvetta mitoitetut kammet. Tepon tarjous olisi siis yksinkertaisin tapa edetä, jollei lähde keskiökasetinvaihtoruljanssiin. Jos lähtee, kannattaa kokeilla niitä ehdottamiani 102 mm kampia.

Kyllä mä luulen että ei kannata nykyisillä rattailla lyhentää kampia kun nyt jo tarvii ihan kaikista pienintä välitystä. Toki tuossa voi tulla jo hieman liian pienet välitykset kun kampi lyhenee vain vähän mutta rattaiden piikit vähenee paljon...

Eikö se aikasemmin ollu 120 mm? :shock:

Ai että kun ärsyttää kun ei juuri tästä asiasta tajua yhtään mitään. :(

Tepon tarjous on houkuttelevan yksinkertainen, lähinnä tuo pituuden valinta mietityttää... Olis mukava osua kerralla nappiin kun mittatilauskampia hankkii.


Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Lähetetty: 25 Elo 2016, 10:40
Kirjoittaja jori
Anni kirjoitti:

Ai että kun ärsyttää kun ei juuri tästä asiasta tajua yhtään mitään. :(

Tepon tarjous on houkuttelevan yksinkertainen, lähinnä tuo pituuden valinta mietityttää... Olis mukava osua kerralla nappiin kun mittatilauskampia hankkii.

Juuri tästä syystä ehdotin halpaa, mutta kieltämättä keskiökasetin vaihdon takia työlästä, kokeilua 102 mm kammilla, jotta pääset eroon ennakkoluulosta, että kampien pitäisi olla pitkät, jotta niillä pääsee ylämäkeen, ja jotta uskaltaisit tilata Tepolta saman tien 120-milliset tai jopa lyhyemmät kulkematta 152 mm kiertotien kautta.


Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Lähetetty: 25 Elo 2016, 10:48
Kirjoittaja PW

Eihän sen keskiön vaihtaminenkaan ole työläs, kun tietää miten ja pitää olla keskiötyökalu jos ei ite pysty, ehkä joku pyöräkorjaamo tai muuten osaava henkilö, läheltä.


Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Lähetetty: 25 Elo 2016, 11:56
Kirjoittaja vph
PW kirjoitti:

.. pitää olla keskiötyökalu..

tai useampikin. Annilla näyttäis nyt olevan ulkopuoliset laakerit, joihin tarttee oman avaimensa ja jos laittaa nelikanttikeskiön tilalle, niin tarttee sille oman avaimen (ja nelikanttikammen ulosvetäjän, jos joskus haluaa kammet irroittaakin).


Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Lähetetty: 25 Elo 2016, 12:04
Kirjoittaja Vilijami

Miksei kukaan täällä tee näitä kammen lyhentäjiä?https://www.google.fi/search?q=poljinka ... shorteners
Nuilla ois helppo kokeilla kampipituuksia. Pitäiskö alkaa ite tekemään? :D


Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Lähetetty: 25 Elo 2016, 13:58
Kirjoittaja PW
Vilijami kirjoitti:

Miksei kukaan täällä tee näitä kammen lyhentäjiä?https://www.google.fi/search?q=poljinka ... shorteners
Nuilla ois helppo kokeilla kampipituuksia. Pitäiskö alkaa ite tekemään? :D

Ei muutaku, alottamista vaille valmis :mrgreen: Noitakin pitänee olla erilaisia, eri kammille :?


Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Lähetetty: 25 Elo 2016, 14:07
Kirjoittaja samuel

Mulla on Tavastin Hase Trets kokeilussa ja siinä on tällaiset siirtolevyt, poljin suoraan levyyn kiinnitettynä.
Kammen toisella puolella on samanlainen levy, ja pakettia voi siirtää portaattomasti kammella.
Vaatii tietysti sileän, suoran kammen.
Lapsethan tässä kyydissä istuu joten en osaa sanoa aikuisen polkuvoimien kestävyydestä.

Kuva


Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Lähetetty: 25 Elo 2016, 14:25
Kirjoittaja anioni
jori kirjoitti:

Juuri tästä syystä ehdotin halpaa, mutta kieltämättä keskiökasetin vaihdon takia työlästä, kokeilua 102 mm kammilla, jotta pääset eroon ennakkoluulosta, että kampien pitäisi olla pitkät, jotta niillä pääsee ylämäkeen, ja jotta uskaltaisit tilata Tepolta saman tien 120-milliset tai jopa lyhyemmät kulkematta 152 mm kiertotien kautta.

Aivosolut hakivat pitkään paikkaansa, mutta nyt alkoi raksuttaa. Eli siis ehdotit noita valmiiksi tuon pituisia joissa ei sitten ole kuin yksi ratas ja joihin ei vissiin voi myöskään niitä lisätä? Työläältä kuulostaa lähinnä siksi että ne pitäisi jotenkin Kempeleestä hommata, sit pitäs laittaa paikoilleen ja kokeilla ja sitten taas vaihtaa toiseen (alkuperäisiin pitkiin kampiin) että pääsisi myös lenkille... Ku enhän mä ny mitenkään mäkiä pääse tolla 28-hampaisella - vai onko tämä nyt se ennakkoluulo mistä pitää päästä eroon?


Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Lähetetty: 25 Elo 2016, 15:22
Kirjoittaja Vilijami
Anni kirjoitti:
jori kirjoitti:

Juuri tästä syystä ehdotin halpaa, mutta kieltämättä keskiökasetin vaihdon takia työlästä, kokeilua 102 mm kammilla, jotta pääset eroon ennakkoluulosta, että kampien pitäisi olla pitkät, jotta niillä pääsee ylämäkeen, ja jotta uskaltaisit tilata Tepolta saman tien 120-milliset tai jopa lyhyemmät kulkematta 152 mm kiertotien kautta.

Aivosolut hakivat pitkään paikkaansa, mutta nyt alkoi raksuttaa. Eli siis ehdotit noita valmiiksi tuon pituisia joissa ei sitten ole kuin yksi ratas ja joihin ei vissiin voi myöskään niitä lisätä? Työläältä kuulostaa lähinnä siksi että ne pitäisi jotenkin Kempeleestä hommata, sit pitäs laittaa paikoilleen ja kokeilla ja sitten taas vaihtaa toiseen (alkuperäisiin pitkiin kampiin) että pääsisi myös lenkille... Ku enhän mä ny mitenkään mäkiä pääse tolla 28-hampaisella - vai onko tämä nyt se ennakkoluulo mistä pitää päästä eroon?

Laskin huvikseni tuolla sheldonin laskurilla, että jos sinulla nyt on 170mm kammet ja pienin ratas on 26 piikkinen, niin 140mm kammilla ja 22 piikkisellä pikkurattaalla mäet nousevat samalla voimalla. Itse olen 174cm pitkä ja 140mm kammilla tuntuu polvikulma olevan siedettävä. Olen kokeillut 107-114-120-140-152-170 kampia ja 114 tuntuu liian lyhyeltä ja 152 liian pitkältä. Suosittelisin siis 140mm kampia, joka on sopiva kompromissi voiman ja polvikulman välillä.


Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Lähetetty: 25 Elo 2016, 15:35
Kirjoittaja anioni
Vilijami kirjoitti:

Laskin huvikseni tuolla sheldonin laskurilla, että jos sinulla nyt on 170mm kammet ja pienin ratas on 26 piikkinen, niin 140mm kammilla ja 22 piikkisellä pikkurattaalla mäet nousevat samalla voimalla. Itse olen 174cm pitkä ja 140mm kammilla tuntuu polvikulma olevan siedettävä. Olen kokeillut 107-114-120-140-152-170 kampia ja 114 tuntuu liian lyhyeltä ja 152 liian pitkältä. Suosittelisin siis 140mm kampia, joka on sopiva kompromissi voiman ja polvikulman välillä.

Tämä kokemus voi olla aika ratkaiseva - itse olen toki vielä kahdeksan senttiä lyhempi, mutta tuo voisi kuitenkin olla sopiva lähtökohta - tuntuvasti pienempi jolloin keskiötä voi siirtää eteenpäin senttejä mutta ei hurjan lyhyt jolloin vielä jää pyörittämisen tuntuakin... Kiitokset tästä! :)


Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Lähetetty: 25 Elo 2016, 16:33
Kirjoittaja jori
Vilijami kirjoitti:

Laskin huvikseni tuolla sheldonin laskurilla, että jos sinulla nyt on 170mm kammet ja pienin ratas on 26 piikkinen, niin 140mm kammilla ja 22 piikkisellä pikkurattaalla mäet nousevat samalla voimalla.

Portaita kävellessä noustaan samalla voimalla (paino ei muutu). Silti portaiden nouseminen yksi porras kerrallaan on helpompaa kuin kaksi porrasta kerrallaan. Kääntäen tämä tarkoittaa, että porras kerrallaan on mahdollista nousta portaat painavammalla kormalla (vaikka reppu selässä) kuin kaksi porrasta kerralla harppoen, mikä taas osoittaa alkuperäisen johdattelun samaan voimaan virheelliseksi.

Mielenkiintoisia ovat ihmisten tavat perustella itselleen, miksei kannata edes kokeilla muita kuin pieniä muutoksia tavanomaiseen. Onhan tuo tietysti turvallinen tapa lähestyä muutosta, mutta hidas, työläs ja kallis. Varsinkin, kun ei ole ollenkaan kyse ensimmäisestä kokeilusta, vaan esimerkkejä onnistumisista riittää.

Samanlainen viivytystaistelu ja muutosvastarinta kohtasi aikanaan etuvetoisia nojapyöriä. :)