Räntäpäivän kinneri

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17868
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja PW »

Vetoketjua voi tietyst myös käyttää. Kumpparissa olis se hyöty, ett voi kiristää jos kangas venyy.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja vph »

Vilijami kirjoitti:

Ompa vaikeaa tämä katemateriaalin valinta :?

Sotken soppaa vielä lisää: mitäs jos tekisit katteen ohuesta (3 tai 5 mm) solumuovista JA pinnottaisit sen vaikka vain yhdellä kerroksella hiilikuitua? Näin ulkopinnasta tulisi liukas, helposti puhdistettava ja jäykähkö, mutta sisäpinta jäisi pehmeäksi, ääntä vaimentavaksi. Ikäänkuin tekisit sandwich rakenteisen kopan, mutta vain puoliksi. Pohjalevy kannattaisi varmaan tehdä ihan oikeana sandwich rakenteena, niin olisi vahva.

Kaikki matskut löytyisi tuolta: http://www.easycomposites.co.uk/.

Solumuovi
Epoksi
Kuidut

Oman (hyvin vähäisen) kuidutuskokemuksen pohjalta luulen, että ihan käsin (pensselillä) kuitu pintaan laminoimalla tulee helposti ihan hyvää jälkeä ja kun kopan ei tartte olla kantava rakenne, niin voi unohtaa kaikki hienostelut muoteista, vakuumeista ja kuitu/epoksi suhteista tms.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7537
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

PW kirjoitti:

Kangaskatteen kiristäisin putkien yli, esim kuminauhoilla - alakautta. Esimerkiksi reijät niitaten kankaan reunoihin. Meinasitko pohjankin tehdä? Ompelu- ja kaavotustaitoja vähän tartteis jos istuvan haluu.

Pohjaa ei paljon mahdu. Kampiakselin kohdalle ei voi tehdä, eikä penkin eteen, että sisään kömpiminen ja peruuttelu onnistuu.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17868
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja PW »

vph kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Ompa vaikeaa tämä katemateriaalin valinta :?

Sotken soppaa vielä lisää: mitäs jos tekisit katteen ohuesta (3 tai 5 mm) solumuovista JA pinnottaisit sen vaikka vain yhdellä kerroksella hiilikuitua? Näin ulkopinnasta tulisi liukas, helposti puhdistettava ja jäykähkö, mutta sisäpinta jäisi pehmeäksi, ääntä vaimentavaksi. Ikäänkuin tekisit sandwich rakenteisen kopan, mutta vain puoliksi. Pohjalevy kannattaisi varmaan tehdä ihan oikeana sandwich rakenteena, niin olisi vahva.

Kaikki matskut löytyisi tuolta: http://www.easycomposites.co.uk/.

Solumuovi
Epoksi
Kuidut

Oman (hyvin vähäisen) kuidutuskokemuksen pohjalta luulen, että ihan käsin (pensselillä) kuitu pintaan laminoimalla tulee helposti ihan hyvää jälkeä ja kun kopan ei tartte olla kantava rakenne, niin voi unohtaa kaikki hienostelut muoteista, vakuumeista ja kuitu/epoksi suhteista tms.

Tämä käyny miullakin mielessä - onkohan tuo linkkaamasi solumuovi, taipuisaa? Monesti composiittirakenteissa käytetyt on jäykkiä - saattavat tietyst olla lämmöllä taivutettavissa.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja jooseha »

PW kirjoitti:

Monesti composiittirakenteissa käytetyt on jäykkiä - saattavat tietyst olla lämmöllä taivutettavissa.

Sandwichrakenteessa ytimen pitää pitää kuoret vakioetäisyydellä toisistaan, jotta sillä olisi rakenteellista merkitystä. Materiaali ei voi siis olla kovin joustavaa.
Yksikuorisessa rakenteessa asialla ei taida olla merkitystä kunhan kuitu pysyy vaan kiinni :?

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17868
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja PW »

jooseha kirjoitti:
PW kirjoitti:

Monesti composiittirakenteissa käytetyt on jäykkiä - saattavat tietyst olla lämmöllä taivutettavissa.

Sandwichrakenteessa ytimen pitää pitää kuoret vakioetäisyydellä toisistaan, jotta sillä olisi rakenteellista merkitystä. Materiaali ei voi siis olla kovin joustavaa.
Yksikuorisessa rakenteessa asialla ei taida olla merkitystä kunhan kuitu pysyy vaan kiinni :?

Niin ja kestääkö nää joustavat materiaalit epokseja?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7537
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Eilisellä lenkillä alkoi rullajarru pitämään kirskuntaa jarruttaessa. Käykö tuohon mikä rasva hyvänsä vai pitääkö ehdottomasti olla shimanon omaa?

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14156
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti:

Eilisellä lenkillä alkoi rullajarru pitämään kirskuntaa jarruttaessa. Käykö tuohon mikä rasva hyvänsä vai pitääkö ehdottomasti olla shimanon omaa?

Riippuu keneltä kysyy. :mrgreen:
Minä laittaisin tavallista vaseliinia ja kokeilisin. Molybdeenirasva tietysti olisi parempaa, mutta ei minusta tässä mitenkään erityisen tarpeellista. Eihän tuossa mitän äämimmäisiä paineita imene, eikä lämpötilatkaan varmaan helposti nouse satoihin asteisiin. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4908
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Molyreemiä sinne suositellaan . Talvella kyllä laitasin vain tipan öljyä .

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7537
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

https://youtu.be/mNwmUNw70WI Tuossa rullajarrun purkuohje, jos jotain kiinnostaa.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7537
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Tulihan tännekin lunta, niin pääsi eilen talviolosuhteisiin vertailukoeajolle. Rullaavuudessa en huomannut mitään eroa lwb tadpoleen, vaikka rengaskoko pieneni 559-->406. Kahdessa ylämäessä pito loppui viime metreillä ja piti taluttaa loppumatka ylös. Pitääkö tähän hommata nastarengas? Lwb tadpolessa pito riitti kojakeilla talvellakin. Toki sen sai sutimaan halutessaan, mutta sievällä pyörityksellä meni mäet sutimatta.

Liitteet
20161112_121013.jpg
20161112_121013.jpg (166.48 KiB) Katsottu 4514 kertaa
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14156
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja jori »

Kuva
Onko tuohon jokin syy, että olet sijoittanut istuimen lähemmäs kääntyvien pyörien sivua kuin vetävän-. Sivusuunnassa voisit helposti siirtää istuinta kymmenisen senttiä vetävän pyörän suuntaan, jolloin pito paranisi merkittävästi varsinkinkin lumessa, jossa myös ohjaavien pyörien vastus pienenisi.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7537
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Sivusuunnassa penkkiä ei voi liikuttaa mihinkään. Kyynärpäät sopivat juuri ja juuri katteen (putkihässäkän) sisään. Koko pelistä on tehty niin kapea kuin mahdollista, siitä mitoitus on muodostunut.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14156
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti:

Sivusuunnassa penkkiä ei voi liikuttaa mihinkään. Kyynärpäät sopivat juuri ja juuri katteen (putkihässäkän) sisään. Koko pelistä on tehty niin kapea kuin mahdollista, siitä mitoitus on muodostunut.

Tuota juuri katselin, että putkikehikko on vasemmalta puolelta kulkuraiteen linjassa lähes yläpuolella, mutta oikealla, vetävällä puolella, katekehikon linja on niin, että vetävä kiekko on akselin päätä myöten tuon kehikon ulkopuolella, eli noin 70 mm ulompana. Kiinnittämällä katekaaren oikean pään vetävän kiekon ulompaan kaareen, istuinta voisi siirtää vajaan kymmenen senttiä oikealle ja silti käsi mahtuisi kyytiin vetävän kiekon yläpuolelle lokasuojan päälle käsihyllylle. :)

Tällainen oli ajatus 2T3 pyörässäkin. Lokasuojakauppias oli vain juuri silloin lomalla, eikä sittemmin projektin valmistuttua tullut enää haettua tuota leveää teräksistä lokasuojaa, joka olisi toiminut käsitukena ja merkittävästi parantanut ajoasentoa. Sinulla on tuo käsinojaputki tuossa jo valmiina. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Räntäpäivän kinneri

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Minulla on puinen käsinoja. Noja on nojakissa kiva kädellekin ja tavallaan kuuluvat konsepteina yhteen :mrgreen:

Vastaa Viestiin