Sivu 26/74

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 08 Tammi 2021, 09:52
Kirjoittaja Vilijami
tm kirjoitti:

Jostain mielen sopukoista kumpusi ajatus varustaa tuulilasin alareuna vain yhdellä, keskelle tulevalla saranalla, jolla olisi vielä hieman joustava kiinnityskin (makuualustaa alle). Saisi tuulilasi vähän lisää "vapausasteita" joustavan rungon ja korin kanssa elämiseen.

Räntiksessä tein tuulilasin saranan väliaikaisesti pelkällä ilmastointiteipillä ja hyvin on pelannut, eikä ole ollut tarvetta parantaa.


Re: RE: Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 09 Tammi 2021, 09:39
Kirjoittaja tm
Vilijami kirjoitti:

Räntiksessä tein tuulilasin saranan väliaikaisesti pelkällä ilmastointiteipillä ja hyvin on pelannut, eikä ole ollut tarvetta parantaa.

Taannoisessa pahvikorikokeilussa tuulilasin sarana oli myöskin jesarista. Vahva epäilys ettei tulisi nyt kestämään tulevan kanssa (painavampi ja väännölle altis).

Tuulilasia tulee kiertämään alumiinilista ja polykarbonaattilevynä kokeilen joko 2 tai 3 mm paksua tavaraa: iso tasomainen (ei kaarevaksi taivutettu) tasopinta n. 600 mm kanttiinsa -> 1 mm levy on turhan velttoa, varsinkin jos tähän tulee vielä jonkinlainen tuulilasinpyyhkijä. Kolmiosivuikkunoissa millinenkin voisi toimia, siellä taipuisuus on tarpeen.


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 09 Tammi 2021, 11:40
Kirjoittaja Vilijami

Älä laita pyyhkijää polykarbonaatti tuulilasiin. Ensimmäiset hiekat pyyhkäistessä lasi on jo pilalla.


4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 09 Tammi 2021, 12:09
Kirjoittaja tm
Vilijami kirjoitti:

Älä laita pyyhkijää polykarbonaatti tuulilasiin. Ensimmäiset hiekat pyyhkäistessä lasi on jo pilalla.

Kevyt laminoitu lasinenko pitäisi jostain edullisesti löytää... ;-) ? -> mahdoton yhdistelmä

Mitkään rainx-käsittelyt tms. tuskin riittää kunnon vesisateessa (rännästä puhumattakaan) takaamaan eteensä näkemistä hitaassa nopeudessa (25 km/h ja alle).

Protoilen nyt ensin tuolla muovilevyllä, eihän sitä lasinpyyhintäkään vielä ole, varmaan ilmaantuu vasta ensimmäisen tositarpeen jälkeen.


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 09 Tammi 2021, 17:26
Kirjoittaja MM

Muovi.fi -sivuston mukaan työkoneen tuulilasiksi käy akryyli tai kova pc tuo pyyhintarve huomioiden. 2 mm 60x60 cm kova polykarbonaatti maksaisi n.38 € sivuston laskurin mukaan.
Vanhan Valmetin ohjaamon takaikkunassa on tavallinenkin polykarbonaatti kestänyt kuuran raapimisen aika hyvin.


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 09 Tammi 2021, 21:09
Kirjoittaja jviirret
MM kirjoitti: 09 Tammi 2021, 17:26

Vanhan Valmetin ohjaamon takaikkunassa on tavallinenkin polykarbonaatti kestänyt kuuran raapimisen aika hyvin.

Tai sitten niihin raapimisjälkiin ei kiinnitä samalla tavalla huomiota kuin jos ne on suoraan naaman edessä vasta-aurinkoon ajaessa.


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 09 Tammi 2021, 22:12
Kirjoittaja Vilijami

Tuulilasinpyyhintä parempi voisi olla gangsterilippa. Hitaassa nopeudessa pisarat/räntä eivät ehdi kuin tuulilasin puolenvälin alapuolelle. Vai mitä?


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 09 Tammi 2021, 23:39
Kirjoittaja jori
Vilijami kirjoitti: 09 Tammi 2021, 22:12

Tuulilasinpyyhintä parempi voisi olla gangsterilippa. Hitaassa nopeudessa pisarat/räntä eivät ehdi kuin tuulilasin puolenvälin alapuolelle. Vai mitä?

Ai tuo on nimeltään gangsterilippa. Monet talvet olen miettinyt tuollaista talviautoilun avuksi. Lippa yöksi silmille ja aamulla moninivelsaranalla auton katolle ajon ajaksi. Säästyisi skrapaamiselta ja lumiharjaamiselta ja huurtuisikin vähemmän. Eikä kesälläkään paistaisi niin pahasti aurinko syliin. :D


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 10 Tammi 2021, 00:08
Kirjoittaja tm
Vilijami kirjoitti: 09 Tammi 2021, 22:12

Tuulilasinpyyhintä parempi voisi olla gangsterilippa. Hitaassa nopeudessa pisarat/räntä eivät ehdi kuin tuulilasin puolenvälin alapuolelle. Vai mitä?

Yksi vaihtoehto toki tuokin.
Kunhan 1CV:n saa ajoon, niin pääsee arvioimaan tuota näkemisen kannalta tärkeintä kohtaa tuulilasissa.

Nojanalle vinkkasi tällaiseen propelliin:
https://www.motouutiset.fi/fi/moottorip ... oimii!.htm


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 10 Tammi 2021, 01:17
Kirjoittaja tm

Vaikka tuolla aikaisemmin kommentoin, etten maalaa korin kuin lokareiden osalta, niin nyt on ajatukset muuttuneet. Kennolevyn pinta on sellaisenaan vähän arka kaikenlaiselle likaantumiselle, maalipinta on helpompi putsata.

Lokarien vinot pinnat maalaan oranssilla, ja loput alueet jollain muulla. Vaalea sininen tai vihreä voisi olla passeli, esim. Gulfin sininen sopisi hyvin tuon oranssin kaveriksi. Maalasin värilätkän Motonetista löytyneellä vaalean sinisellä (RAL5015), mutta se on kuitenkin tässä tapauksessa omaan makuun vielä turhan tumma. Kunhan korin maalauksen aika lähestyy, niin tarvii käydä etsiskelemässä hempeämpää väriä oman kylän maalikaupasta, siellä sekoittelevat halutun sävyn. Auton kylkeä korjausmaalasin viime kesänä, ja alkuperäisellä värikoodilla tekivät juuri oikean sävyn.

Motonetista löytyi alumiinikulmalistaa ilman anodisointia. Yleensä rautakaupoissa tullut vastaan vain pinnoitettuja. Mukavampi hitsattavissa kappaleissa, kun ei tarvi erikseen hioskella eloksointia pois. No alumiinipinnan joutuu toki hiomaan kevyesti joka tapauksessa hitsin kohdalta, oksidikerros kun haittaa hitsausta.

Kysymysmerkkialue eli tuulilasin tienoo eteni jälleen pykälän, kun sain aikaiseksi reunalistat katon etureunaan.

Motonet_kulmalista.jpg
Motonet_kulmalista.jpg (98.62 KiB) Katsottu 3235 kertaa
katon_etureunus.jpg
katon_etureunus.jpg (81.74 KiB) Katsottu 3235 kertaa
värilätkät.jpg
värilätkät.jpg (80.33 KiB) Katsottu 3235 kertaa

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 10 Tammi 2021, 11:11
Kirjoittaja jviirret

Riitävän suuren gangsterilipan kun tekee niin ei tarvi tuulilasia ollenkaan.


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 10 Tammi 2021, 11:44
Kirjoittaja Vilijami
tm kirjoitti: 10 Tammi 2021, 00:08

Nojanalle vinkkasi tällaiseen propelliin:
https://www.motouutiset.fi/fi/moottorip ... oimii!.htm

Olenkin pitkään miettinyt, miksei tuulilasinpyyhkijä vois olla pneumaattinen. Mitenkähän tuo käyttäytyy räntäsateen kanssa?


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 10 Tammi 2021, 12:07
Kirjoittaja jooseha
Vilijami kirjoitti: 10 Tammi 2021, 11:44
tm kirjoitti: 10 Tammi 2021, 00:08

Nojanalle vinkkasi tällaiseen propelliin:
https://www.motouutiset.fi/fi/moottorip ... oimii!.htm

Olenkin pitkään miettinyt, miksei tuulilasinpyyhkijä vois olla pneumaattinen. Mitenkähän tuo käyttäytyy räntäsateen kanssa?

Kuka nyt räntäsateessa mopoilee :lol:
Ei tuossa muuta uutta ole kuin ajoviiman käyttö pyörittämiseen ja sijoitus kuljettajan naamaan.
Merenkulun puolella pyörivä lasi on ollut käytössä iät ja ajat. Nimenomaan sen takia että se toimii säässä kuin säässä.


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 10 Tammi 2021, 12:09
Kirjoittaja jori

Eikös tämä ole ollut esillä jo aiemminkin täällä. Minä ainakin heti muistelin suunnitelleeni pyöreän pleksikiekon reunan taittelua keskipakopuhaltimen roottoriksi. Ja kuinka ollakaan, sellainen oli jo tehty ja myynnissä.

Pyörivä sadevisiiri.jpg
Pyörivä sadevisiiri.jpg (106.88 KiB) Katsottu 3186 kertaa

http://www.kalikart.fi/kalikart/product ... devisiiri/


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 10 Tammi 2021, 12:15
Kirjoittaja tm
Vilijami kirjoitti: 10 Tammi 2021, 11:44

Olenkin pitkään miettinyt, miksei tuulilasinpyyhkijä vois olla pneumaattinen. Mitenkähän tuo käyttäytyy räntäsateen kanssa?

Tod.näk. hyytyy jo vähäiseenkin räntään tuollaisenaan.
Perustuu siis siihen, että ilmavirta pyörittää propellia.
Tarvisi vähintään pienen sähkömoottorin avuksi hitaassa nopeudessa.

Kypärän viisiiri ja tuulilasi ovat eri kulmassa, eli tilanne on nyt vähän eri.
Mutta olisihan se hienoa, jos ei tarvisi tavanomaisiin ratkaisuihin tyytyä.
Kyllä joku tuollainen propellihattuidea olisi paljon hienompi :D .

Ja kesä- ja talvikäyttöön voi olla eri tuulilasit, eli ei välttämättä tarvi siitä rännästä välittää tässä yhteydessä.