http://www.ideatuli.fi/search/?q=blazew ... cAoduQMA_w Tästä apua palelimiseen.
Talvipyöräily
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4908
- Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Talvipyöräily
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Talvipyöräily
Piuhoja, piuhoja, piuhoja... Ihmiskeho tuottaa kyllä pyöräillessä riittävästi hukkalämpöä, ei sitä tarvi akuista erikseen ottaa. Jos ihmisen hyötysuhde on pyöräillessä noin 20%, niin 100W teholla pyöräily tuottaa suunnilleen 500W lämpötehon. Tuo hukkalämpö pitää vain saada pidettyä oikeissa paikoissa, ettei ole toisaalta hiestä märkä ja toisaalta umpijäässä.
Jos valmistajan ilmoitus 3300mAh akun 3-5tunnin kestosta pitää paikkaansa niin nuo pohjalliset lämpiää noin 3W teholla yhteensä...
Parempi vain keskittyä siihen että veri kiertää jaloissa kunnolla(ei polkimia liian ylös ja penkki sellainen ettei paina reunallaan jalan verisuonia kasaan) eikä ajoviima pääse liiaksi jäähdyttämään.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Re: Talvipyöräily
jviirret kirjoitti:Piuhoja, piuhoja, piuhoja... Ihmiskeho tuottaa kyllä pyöräillessä riittävästi hukkalämpöä, ei sitä tarvi akuista erikseen ottaa. Jos ihmisen hyötysuhde on pyöräillessä noin 20%, niin 100W teholla pyöräily tuottaa suunnilleen 500W lämpötehon. Tuo hukkalämpö pitää vain saada pidettyä oikeissa paikoissa, ettei ole toisaalta hiestä märkä ja toisaalta umpijäässä.
Jos valmistajan ilmoitus 3300mAh akun 3-5tunnin kestosta pitää paikkaansa niin nuo pohjalliset lämpiää noin 3W teholla yhteensä...
Parempi vain keskittyä siihen että veri kiertää jaloissa kunnolla(ei polkimia liian ylös ja penkki sellainen ettei paina reunallaan jalan verisuonia kasaan) eikä ajoviima pääse liiaksi jäähdyttämään.Jukka
Tuo on kyllä totta, keskikehossa olis lämpöä vaikka kuinka, pitäs olla semmoset pohjalliset ett sais ne liitettyä verenkiertoon
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Talvipyöräily
Virtaavassa ilmassa konvektiokerroin = paikallinen lämmönsiirtoteho lämpötilaeroa kohti on suurin juuri patopisteessä, eli siellä, missä virtaava ilma kohtaa kappaleen ensiksi. Virtaavassa ja seisovassa ilmassa lämmönsiirto voi olla moninkertainen verrattuna seisovaan ilmaan. Tuulennopeuden vaikuttavuustaulukot antavat tässä suhteessa vähän väärän kuvan, sillä ne on laskettu keskimääräisen konvektiokertoimen mukaan, eli niissä on oletettu verenkierron tasaavan lämpötilan. Paikallinen paleleminen viimassa on siis paljon pahempaa, kuin nuo taulukot antavat ymmärtää.
Siksi terpan vichypullokatteet jalakapohjien alla ovat tehokkaat. Kolmipyörään sopisivat hyvin myös routamatosta (harmaa joustava vaahtomuovi) leikatut ja lämmöllä kengän kärjen ympäri muotoillut levyt. Ei sen suojan tarvitse kantapäähän asti ylettää. Kantapää harvoin palelee, eikä se sijaitse milloinkaan patopisteessä, vaan sen yli virtaa ilmaa, joka on jo kääntynyt ja virrannut kengän kärjen ohi.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Talvipyöräily
Käsien tuulisuojat
Mehukatti kanisterista, tai vastaavasta saa kätevästi tuulisuojat, kun leikkaa sivuun sopivan aukon kädelle.
Sarvi läpi korkin reijästä ja klemmarilla kiinni.
Lensin 80 luvulla Trikellä= A-tyypin ultrakevyt, 26 asteen pakkasella näillä suojilla. Kaikki muut paikat paleli, paitsi kädet.
Polkimiinkin voi laittaa samantapaiset, kuten aikaisemmin on tullut foorumilla esille.
Moottorikelkka varusteina on saatavana käsien suojia, jotka kiinnitetään sarviin. Voisi sopia polkupyöriinkin.
Vesa
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4908
- Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Talvipyöräily
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/M ... jat-82405/ Tämälaisia , ei maksa pahasti.
Re: Talvipyöräily
Käsiensuojat
Kelkkavarusteena myytävät ovat kuin iso kintas lämpövuorilla kiinnitettynä sarveen
Vesa
- irakas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3851
- Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
- Paikkakunta: Vaajakoski
Re: Talvipyöräily
Vuoripuro.com myy melojan tuulisuojia. Sopisivat varmaan nojakisteillekin:
http://www.vuoripuro.com/product/599/ar ... ulensuojat
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
Re: Talvipyöräily
Kädet miulla kylmenee kun rukkasella pitää teräksistä ohjaustankoa kädessä, joku pinnote tuohon olis ratkasu. Pika ratkasu oli kahet rukkaset päällekkäin Vois tuon ohjaustanko osuuden tehdä vaikka puusta niin ei niin johtas kylmää. Viima ei varsinaisesti oo käsiin tuntunu, jos tuon vielä kattaa niin ei sen vertaa.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 997
- Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: Talvipyöräily
Talvipyöräilyyn liittyen Wim Schermer oli tehnyt rengaskokeita Schwalbe Kojakeilla pakkasessa (Hollannissa oli ollu lähes 5 astetta miinuksella ) ja sisällä. Täältä löytyy koko juttu:
http://wimschermer.blogspot.fi/2013/01/ ... eskou.html
Mitä nyt googlekääntäjällä asiasta ymmärsin niin sisällä noin 22 asteessa heiluri oli heilunut 52,2 s ja ulkona renkaiden jäähdyttyä -4 asteeseen enää 36,5 s. Eli suoraviivaisesti ajatellen 22 asteessa vierintäkitka on 43 % pienempi kuin -4 asteessa. Paineen alenemista lämpötilan pudotessa ei vissiin ollut huomioitu, eli sisällä oli laitettu 5 bar ja sitten vaan viety ulos, eli paine on siis pakkaskokeessa ollu hieman pienempi. Melkoinen ero kuitenkin jonka jokainen talvipyöräilijä on toki huomannut omilla empiirisillä kokeilla
- mhelander
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3772
- Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
- Paikkakunta: Oulu
Re: Talvipyöräily
PW kirjoitti:Tänään n. - 25 C, kolmipyörällä liikenteessä, jonkin verran klossien kohalta alko kylmä hiipii kengän sisään (North Wave Celsius Artic), yks villasukka jalassa. Pohjallinen vois auttaa tai sitten tuulensuojalevy tuohon keulaan, jalkojen eteen.
Muuten tarkenee ihan hyvin, yläkroppa jopa turhan lämmin.
Kokeiles vaihtaa villasukka merinovillaseen. Itse kävin torstaina NorthWave Fahrenheit -kengillä -18 pakkasessa tunnin lenkin, jalassa uutukaiset merinosukat, ohuempi ja päällä vähän paksumpi, partioaitasta hain viikolla. Eipä jalkoja palellu.
Mutta muuten tuo kropan lämmön tasaus on munkin ongelma/ominaisuus. Vartin kun on ajanu niin yleensä kannattaa pysähtyä, jalotella vähän ja notkistella sormia. Veri humahtaen lähtee kiertämään ja sen jälkeen tarkenee vaikka kuinka pitkään.
Ai niin, tilasin Aerogel -pohjalliset, jos vielä vähentäis pohjan läpi hohkavaa kylmää. En oikein tykkää noista lisä härpäkkeistä, kuten kenkäsuojistakaan. Liian hapokasta säätää niiden kanssa.
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
- Premnas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2668
- Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
- Paikkakunta: Kaarina
Re: Talvipyöräily
Tässä yhtäkkiä aloin miettiä että kun se kylmä hohkaa noiden talvipyöräilykenkienkin pohjan läpi enkä jaksaisi viritellä mitään ihmeellisiä juttuja alle/päälle niin auttaisiko jos ompelisi avaruushuovasta ja jostain ohuesta kankaasta "sukat" kenkien sisälle (tai siis jalkaan ne tulis mutta jalan ja kengän väliin)? Kun eikö avaruushuopa torppaa hyvin lämmön sisällä, käännyttäisikö se pyöräilykengän pohjasta hohkaavan kylmänkin muualle?
Ajelin eilen n. 10 asteen pakkasessa nahkalobsterit kädessä eikä mulla jäätynyt yksikään sormi, vaikkei mitään alushanskoja ollutkaan. Oikeestaan olivat aika hikisiä. Kuten oli takkikin (vaikka mulla on edelleen pyöräilyssä käytössä tekninen aluspaita ja lidlin ohut pyöräilytakki)...mutta varpaat mulla on herkästi jäässä. Tosin jos kävelen niillä kengillä niin yhtäkkiä ei sitte olekaan enää jäässä. Olen ajatellut että vaaka-asennossa veri ei kierrä kunnolla ihan tappiin saakka.
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Talvipyöräily
Premnas kirjoitti:Tässä yhtäkkiä aloin miettiä että kun se kylmä hohkaa noiden talvipyöräilykenkienkin pohjan läpi enkä jaksaisi viritellä mitään ihmeellisiä juttuja alle/päälle niin auttaisiko jos ompelisi avaruushuovasta ja jostain ohuesta kankaasta "sukat" kenkien sisälle (tai siis jalkaan ne tulis mutta jalan ja kengän väliin)? Kun eikö avaruushuopa torppaa hyvin lämmön sisällä, käännyttäisikö se pyöräilykengän pohjasta hohkaavan kylmänkin muualle?
Se ei vaan hengitä yhtään, eli jos jalat hikoaa niin ovat sitten tosi märän tuntuiset. Tuommoinen "vika" on myös neopreenisukissa, joita oon kovimmilla pakkasilla käyttänyt. Ilmiön voi kokeilla kun laittaa muovipussit jalkoihin ennen kuin työntää ne kenkiin
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Re: Talvipyöräily
Ei kyllä oo vaikee rakentaa jalkapohjille viimasuojia polkimiin. Menestyksekkäästi käytetty esim. muovipullon puolikkaita - saman asian ajaa varmaan mehukanisterin kylki - ite tein ohuesta uretaanilevystä.
Ne saa kiinni, ilmastointiteipillä, rautalangalla, polkupyöränsisuskumisuikaleella ym.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Talvipyöräily
Nyt tuli taas uusi ennätys kenkien kokonumeroiden kanssa. Mun jalka on 42 suomalaisissa kengissä, useimmissa eurooppalaisissa myös. B-kaupan pyöräilykengistä piti ottaa vähintään 45 että sopi varpaat liikkumaan yhdellä urheilusukalla. No, nyt sopii pohjallinen ja varmaan toinenkin sukka vielä. Ja tuntuu lämpimältä, kiitos vinkistä kaima. Klossien kanssa yhteensä 49€, ei minusta paha jos vähänkään toimivat.
Kyllä nyt harmittaa kun viikko on niin täysi ettei ehdi kokeilemaan. Nyt vaan olis kelit niin kohdallaan täällä Suomen eteläreunalla. Pakkasta 2-10 astetta ja hyvin tallaantuneet pyörätiet. Ens viikolla sitten...
Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->