PW kirjoitti:Minkä lähteen mukaan?
http://alk.tiehallinto.fi/kiertol/kiertol.htm
Tuossa on aika selvästi sanottu, kelpaako tämä lähteeksi?
Pitäisi kelvata. Tuolla tietopohjalla arvatenkin näitä kiertoliittymiä rakennellaan...
PW kirjoitti:Minkä lähteen mukaan?
http://alk.tiehallinto.fi/kiertol/kiertol.htm
Tuossa on aika selvästi sanottu, kelpaako tämä lähteeksi?
Pitäisi kelvata. Tuolla tietopohjalla arvatenkin näitä kiertoliittymiä rakennellaan...
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
Voisin kertoa ikäviäkin esimerkkejä tiehallinnon tietopohjasta, logiikasta ja systemaattisesta ajattelusta, mutten tee niin. Tämän sekaannus nimittäin on juuri tiehallinnon (edeltäjän) ymmärtämättömyydestä.
Kiertoliittymä on vanha virallinen nimi, mutta sitä voidaan nykyisin sanoa myös liikenneympyräksi, koska syy erilaisen ilmaisun käytölle on kadonnut.
Kaikki kiertoliittymät ovat liikenneympyröitä, mutta kaikki liikenneykympyrät eivät kiertoliittymiä. Liikenneympyrä esiintyessään (vanhoissa) lakitekstissä tarkoittaa ympyrää ilman kiertoliittymämerkkejä. Kiertoliittymäksi ruvettiin sanomaan kärkikolmioilla varustettua ympyröitä silloin, kun niitä oli vielä molempia, pelkällä kiertosuuntamerkillä varustettuja ja kiertosuuntamerkillä ja kärkikolmiolla varustettujua. Nykyisin ei kai sitten ole niin väliä sanoa vaikka liikenneympyräksi, koska Haagan liikenneympyräänkin on asennettu valot, eikä määritelmäm mukaisia liikenneympyröitä ei enää ole. Kiertoliittymä käsite on siis eräänlainen historiallinen välivaihe liikennesuunnittelijoiden kohelluksen historiassa.
Tällaisen kirjoitin 2000-luvun alussa:
Kiertoliittymä vai liikenneympyrä
Tyhmän tuntuinen ilmaus, mutta sanaa kiertoliittymä tarvitaan erottamaan se liikenteellisesti täysin eri tavalla toimivasta liikenneympyrästä. (Juristi ei muuten saa asiasta tolkkua, kun ei selviä kumman syy se kolari sitten oikein oli.) Sitä paitsi alunperinkin oli kyse väärinkäsityksestä.Vaikka kiertoliittymä ja liikenneympyrä ovatkin geometrialtaan saman näköisiä, noudatetaan niissä täysin päinvastaisia väistämissääntöjä. Liikenneympyrässä väistämisvelvollisuus on ympyrää ajavalla, kiertoliittymässä ympyrään tulevalla.
Liikenneympyrässä ei ole liittymien päissä väistämisvelvollisuutta muuttavaa kärkikolmiota, eikä muutakaan merkkiä, joten ympyrässä ajavalle jokainen liittyvää tietä lähestyvä tulee siis oikealta ja edellyttää väistämistä. Väistäessään tulijoita ympyrässä ajavat pysähtelevät äkkinäisesti ja kolarit ovat erittäin yleisiä, siksi lähes kaikki liikenneympyrät onkin suomesta purettu tai muutettu kiertoliittymiksi.
Kiertoliittymässä, joka muuten muistuttaa –ainakin kartalta katsoen– liikenneympyrää, on väistämisvelvollisuus käännetty päinvastaiseksi sijoittamalla jokaiseen liittymään kärkikolmiot (ja kiertosuunnan ilmaiseva nuolikuvio). Ympyrään tuleva on siis aina väistämisvelvollinen. Liikenne sujuu hyvin ja kolarit ovat harvinaisia.
Sekaannus, jonka takia aikanaan 60-luvulla rakenneltiin liikenneympyröitä, jotka sitten kolariherkkyytensä takia kiireesti purettiin pois, johtui väärinkäsityksestä. Britanniassa hyvin toimivia liikenneympyröitä kopioitiin suomeen huomaamatta, että Brittiläisen vasenkätisen liikenteen väistämissäännöt poikkeavat Suomalaisista –eivät siis ole peilikuva.
Britit, kuten muutkin vasenkätistä liikennettä harjoittavat, väistävät vastakkaisesta liikenteen kätisyydestä huolimatta oikealta tulevaa, kuten oikeakätisessäkin liikenteessä. Vaikuttaa yhdentekevältä, mutta todellisuudessa se muuttaa koko liikenteen logiikan. Vasenkätisessä liikenteessä oikealta tulevaa väistävä liikenne on luonnollisen kohteliasta ja perustuu ideaan, jossa aina tilanteeseen tulija väistää.
Brittiläisessä liikenneympyrässä –joka vastaa liikenteellisesti suomalaista kiertoliittymää– ei tarvita liikennemerkkejä osoittamaan, että ympyrään tulija on väistämisvelvollinen; se seuraa kätisyyden ja väistämissuunnan suhteista luonnostaan. Tulijat ovat ympyrää kiertävien näkökulmasta vasemmalta tulijoita, jotka siis väistävät oikealta tulevia ympyrässä ajavia. (Vasenkätisessä liikenteessä kiertosuunta on myötäpäivään.)
Sama logiikka pätee myös suorilla teillä, jossa on liittymiä. Suomalaisessa järjestelmässä pienetkin liittymät vaatisivat kaikki kärkikolmion, jotta päästäisiin samaan turvallisuustasoon.Kaikki tämä sekavuus johtuu alun perin Napoleonista, joka 1800-luvun alussa omista, osin henkilökohtaisista, syistään muutti Euroopan liikenteen oikeakätiseksi, mutta unohti muuttaa samalla väistämissuunnan. Napoleonia vastustamaan kyenneet valtiot ja niiden liikenteelliset perilliset kaukoidässä säilyttivät luonnollisen vasenkätisen liikenteen ja nauttivat nyt sen eduista, kun me muut tuskailemme epäselvien ja -loogisten liikennejärjestelyjen kanssa.
Kun viimeinenkin liikenneympyrä on saatu muutettua kiertoliittymäksi, voidaan hölmö sana unohtaa, pyyhkiä pois lakitekstistä ja alkaa käyttää kaikkialla sanaa liikenneympyrä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Ihan hyvä kirjotus Jorilta, lakitekstissä ei kuitenkaan taida olla kiertoliittymä sanaa, voin olla tietysti väärässäkin.
Taitaa olla niin ett kiertosuunnan ilmaisevaa liikennemerkkiä ei nykyään saa laittaa ilman kärkikolmiota, eli ainakin kaikki uudet ympyrät on tällaisia.
Lappeenrannassa on sellainen "ympyränmuotoinen liittymä" jossa kahdelta suunnalta ympyrään tulijalla on etuajo-oikeus ja muista suunnista tulevilla kolmiot. Lisäksi ympyrää kiertävällä on kolmio etuajo-oikeutettuihin nähden
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
PW kirjoitti:lakitekstissä ei kuitenkaan taida olla kiertoliittymä sanaa, voin olla tietysti väärässäkin.
Ei laki tunnekaan termiä. Liikenneympyrän se tuntee sanana. Jättää tosin kertomatta mikä se on
Valmisteilla olevassa tieliikennelain uudistuksessa asia muuttuu varmaan vielä kummallisemmaksi
Menee off-topiciksi.
Liikenneympyrä Pariisissa
Tuo ei sitten ole kiertoliittymä. Oli tulla slaaki kun serkkutyttö ajoi tuonne sisään kuudenkympin liikennevirtaan. "Pariisissa nyt vain täytyy ajaa tälleen!". Kävi sentään ilmi ettei se ajanut ihan pariisilaisuuttaan, vaan se todellakin oli 'liikenneympyrä'.
PW kirjoitti:...Lappeenrannassa on sellainen "ympyränmuotoinen liittymä" jossa kahdelta suunnalta ympyrään tulijalla on etuajo-oikeus ja muista suunnista tulevilla kolmiot. Lisäksi ympyrää kiertävällä on kolmio etuajo-oikeutettuihin nähden
Petri
Lappeenrannassa on muitakin mielenkiintoisia ratkaisuja. Tuttuni on siellä tuomarina. Minä osoitan hänelle liikenteen ongelmakohtia ja hän yleensä vastaa ettei halua olla istumassa sitä juttua kun tuossa kolahtaa. Kaupungilla on omia jänniä ratkaisuja vähän sinne sun tänne. Laitan tähän mielenkiintoisen esimerkin Taipalsaaren suuntaan olevasta kelvitunnelista. Tunneli on molempiin suuntiin samalla tavalla kyltitetty.
Muuten en olisi odottanut että tästä viattomasta jutusta tulee näin pitkä periaatteellinen keskustelu...
Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->
Helsinki onkin yllättävän turvallinen pyöräilykaupunki:
http://yle.fi/uutiset/helsinki_on_yllat ... ki/7426399
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Pelkkän kuolemaan johtaneiden onnetomuuksien tilastoa katsomalla on vaikea sanoa tarkasti kuinka turvallinen joku kaupunki on ajaa polkupyörällä. Muiden onnettomuuksien tilastointia ei taas verrattu millään tavalla artikkelissa. Kerrottiin vain että vähenemään päin joka on tietysti hyvä asia. Tiedän kuitenkin että tänä vuonna on ainakin kaksi, muistaakseen kolme tapausta jossa bussinkuljettaja on bussilla yrittänyt kiilata pyöräilijän koska tämä ajoi siellä missä hänen kuuluu, eli bussikaistalla. Voidaan vaan olla onnellisia ettei noista yksikään tapaus päätynyt tuohon vertailtuun tilastoon koska otsikko ei varmasti olisi yhtä positiivinen mitä se nyt on.
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)
Wacky kirjoitti:Pelkkän kuolemaan johtaneiden onnetomuuksien tilastoa katsomalla on vaikea sanoa tarkasti kuinka turvallinen joku kaupunki on ajaa polkupyörällä.
Näin on. Vertailua vaikeuttaa se, että helsingissä käytetään tuon jutun mukaan kypärää ja muualla ei. Jos päähän kohdistuvat kuolettavat iskut jätetään pois laskuista niin vaikeaa on pyöräilijän tappamine kaupunkinopeuksissa autolla.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Oli eilen läheltä piti tilanne...
Ajoin 672 tietä Jalasjärveltä Peräseinäjoelle. Se on pienehkö päällystetty tie, jolla valkoisen viivan oikealla puolella asvalttia on noin 5cm. Vastaan tuli matkailuauto ja sitä ohittamaan lähtenyt valkoinen, ehkä v70 volvo. Pikku hetken oli sellainen 'nyt pelataan nokkapokkaa' fiilis enenkuin tajusin että sillä ei ole mitään aikomusta hidastaa tai väistää. Väistin sitä sitten ojaan kuin ihmeen kaupalla kaatumatta.
Mulla oli tälläkin kertaa IXON IQ (valo) päällä pyörän keulalla. Sitä on vaikea olla huomaamatta.
Valitettavasti en ehtinyt rekisterinumeroa katsomaan kun keskityin pyörän hallintaan. Pitää vissiin hommata Garmin Virb (tai joku vastaava) että saa lenkin jälkeen kiittää tälläisiä tapauksia...
Savenmaan Trike "Taipale" 2011 May -> / Raptobike Lowracer 2013 September -> Dual 700C Raptobike (lowracer) 2015 January
^ Onneksi ei käynyt pahasti !
Tuommoisia valopäitä aina välillä näkee liikenteessä. Mitä niiden päässä mahtaa liikkua, ei voi tietää. Meinaako ne oikeasti ehtivänsä ensin vai mennäänkö vaan isomman oikeudella "kyllä toi varmaan väistää". Joka tapauksessa täysin perseestä .
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.
Premnas kirjoitti:Tuommoisia valopäitä aina välillä näkee liikenteessä. Mitä niiden päässä mahtaa liikkua, ei voi tietää. Meinaako ne oikeasti ehtivänsä ensin vai mennäänkö vaan isomman oikeudella "kyllä toi varmaan väistää". Joka tapauksessa täysin perseestä
.
Yksi syy miksi moottoripyöräily aikoinaan jäi. Tiellä vain liikkuu autoilijoita jotka luottaa siihen että heikompi väistää. Viimeksi näin tällaisen tapauksen kun ajoin Nokialle. Edellä menevä auto lähti ohittamaan vaikka vastaan tuli matkaharrikka-tyyppinen moottoripyörä jossa oli ajovalojen lisäksi huomiovalot, ei voinut olla näkemättä. Ensin se motoristi vilkutteli valoja, mutta kun huomasi että autoilija puskee vain eteen niin väisti pientareen puolelta. Onneksi siinä oli leveästi asfalttia. Eikä tuollaisessa tilanteessa tajua edes katsoa rekistereitä kun jänittää sen toisen puolesta
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Olisi oikeasti aika hyvä jos jaksaisi filmailla noita ajeluita ja sitä kautta poliisin avustuksella kouluttaa autoilijoita (joskus voisi pyöräilijöitä ja rullaluistelijoitakin ehkä kouluttaa, mutta niillä ei ole rekisterinumeroita, joten kuvaamienn ei ole vastaavalla tasolla hyödyllistä). Suurin ongelma on kameroiden heikko akkukesto, pitäisi aina olla lataamassa eikä riitä kokonaista pidempää lenkkiä (ainakaan goprot ilman lisäakkulaajennosta). Hyvällä säällä voisi tietysti käyttää sitä avonaista koteloa sekä erillistä USB-akkua.
ICE Sprint 26 (2013 - ), Azub Max (2014 - )
Ei helvetti taas, jo alkaisi riittää nämä . Tänään sattui pyörätienjatkeella. Ensin siihen oli eteen jäänyt auto keskelle joten jouduin odottamaan että pääsen jatkamaan matkaa. Auto lähti, niin lähdin minäkin..vain huomatakseni puolivälissä jatketta että oikealta kääntyy suoraan mopo eteen. Eikun hätäjarrutus yhteentörmäyksen välttämiseksi ja kaaduin sitten siihen keskelle jatketta. Tässä tapauksessa onneksi oli todistaja joka pysähtyi paikalle ja mopoilija joka kääntyi takaisin eikä lähtenyt karkuun. Sain ylös rekkarin ja puh. numeron kuin myös todistajan puh. numeron. Koska vahingot vaikuttivat vähäisiltä (kyynärpäässä lievää asvaltti-ihottumaa mutta pyörä oli ehjä) en soittanut poliiseja paikalle. Mopoilija sanoi ettei mitenkään havainnut minua. Ehkä tämä pitääkin paikkansa mutta se tilannenopeus!! Oli kyllä oikeasti pahoillaan. Tein kuitenkin ilmoituksen asiasta poliisille. Tiedä sitten mitä tekevät asialle.
Kyynärvarren ihoon ja lihaksiin sattuu ihan mukavasti. Ei kuitenkaan särje ittekseen mutta kirvelee ja koskettaessa arka, liikkuu kuitenkin normaalisti.
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.
Premnas kirjoitti:Ei helvetti taas, jo alkaisi riittää nämä
. Tänään sattui pyörätienjatkeella. Ensin siihen oli eteen jäänyt auto keskelle joten jouduin odottamaan että pääsen jatkamaan matkaa. Auto lähti, niin lähdin minäkin..vain huomatakseni puolivälissä jatketta että oikealta kääntyy suoraan mopo eteen. Eikun hätäjarrutus yhteentörmäyksen välttämiseksi ja kaaduin sitten siihen keskelle jatketta. Tässä tapauksessa onneksi oli todistaja joka pysähtyi paikalle ja mopoilija joka kääntyi takaisin eikä lähtenyt karkuun. Sain ylös rekkarin ja puh. numeron kuin myös todistajan puh. numeron. Koska vahingot vaikuttivat vähäisiltä (kyynärpäässä lievää asvaltti-ihottumaa mutta pyörä oli ehjä) en soittanut poliiseja paikalle. Mopoilija sanoi ettei mitenkään havainnut minua. Ehkä tämä pitääkin paikkansa mutta se tilannenopeus!! Oli kyllä oikeasti pahoillaan. Tein kuitenkin ilmoituksen asiasta poliisille. Tiedä sitten mitä tekevät asialle.
Kyynärvarren ihoon ja lihaksiin sattuu ihan mukavasti. Ei kuitenkaan särje ittekseen mutta kirvelee ja koskettaessa arka, liikkuu kuitenkin normaalisti.
Olen pahoillani
Jaksaisitko kuitenkin vielä kaivaa google street view-kuvan paikasta, jotta voimme muut miettiä, miten vastaava tilanne voitaisiin yrittää välttää. Kannattaa nimittäin -ainakin yrittää- oppia voi myös toisen vahingosta. Se on ollut tämän ketjun tarkoitus.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma