Kolmipyörä

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17868
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

jviirret kirjoitti:
PW kirjoitti:

Ei oo hyvä kun pystärit menee ohi, kaunottarella pääsee kovempaa :?

Hetkihän siinä menee että jalkoihin kasvaa oikeat lihakset, eikä tämmöiset avoimet kolmipyörät niitä nopeimpia nojakkimalleja ole muutenkaan.

Jukka

Joo, koitin kyllä kertoa ett aikansa ottaa totuttaa uuuvet lihakset tuohon asentoon - tiedä sitte uskoiko vai ei.
Hämmästyin kyllä itekin kuinka paljon hitaammin rouva tällä pyörällä ajeli kun taas Kaunotar kulkee vähintään samaa vauhtia ku muutkin saman tyypi pystärit kaupungilla.
Kammen mitassahan noissa on eroa 40mm eli tuokin ottaa aikansa tottua ja oppia. Jossain vaiheessa Kaunottareen laitoin 152mm kammet mutt ei ne saanu kehuja, ei kyllä haukkujakaan - vaihdoin alkuperäset takasin.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

Klossit pitää olla ja pyöräilykengät, jotta oikea polkutekniikka löytyy. Kolmipyörässä toimisi varmaan myös kantaremmitkin jotenkin. On aivan selvä, että flättipolkimilla ei aloitteleva nojapyöräilijä hirmuisia tehoja polje. Tarmo menee jalkojen pitämiseen ylhäällä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17868
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:

Klossit pitää olla ja pyöräilykengät, jotta oikea polkutekniikka löytyy. Kolmipyörässä toimisi varmaan myös kantaremmitkin jotenkin. On aivan selvä, että flättipolkimilla ei aloitteleva nojapyöräilijä hirmuisia tehoja polje. Tarmo menee jalkojen pitämiseen ylhäällä.

Joo tuo on totta, vieläkun tässä on vaan nuo lukot, eikä tasasta poljinta ollenkaan :oops:

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

On aivan selvä, että flättipolkimilla ei aloitteleva nojapyöräilijä hirmuisia tehoja polje. Tarmo menee jalkojen pitämiseen ylhäällä.

Minä taas luulen että tässä on yksi kynnys lisää nojapyöräilyn alottamiselle. Itse ajoin 5vuotta ja 15.000km ilman lukkoja ja vieläkin kaikki työmatkat. Se että ajamista varten pitää varustautua ja pukeutua etiketin mukaan on omiaan vähentämään intoa yhtä tehokkaasti kuin kypäräpakko :wink:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

jviirret kirjoitti:
jori kirjoitti:

On aivan selvä, että flättipolkimilla ei aloitteleva nojapyöräilijä hirmuisia tehoja polje. Tarmo menee jalkojen pitämiseen ylhäällä.

Se että ajamista varten pitää varustautua ja pukeutua etiketin mukaan on omiaan vähentämään intoa yhtä tehokkaasti kuin kypäräpakko :wink:

Jukka

Tämä on Jukka Syy siihen miksi customini kerää paljon enemmän kilometrejä kuin nojakki...

Voisiko Jori tässä olla lisäksi vielä se että pystärillä normi tallaajalla kadenssi on todella alhainen verrattuna nojakkiin.
Nyt jos PWllä on Lyhyet kammet ja välitykset niille sopivat, niin pystäriin tottunut jää jalkoihin kun sillä on yhä ne pienet kampikierrokset...
Lisäksi sitten vielä nämä edellä mainitut seikat..

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

Muistaakos kukaan, miten sellainen juttu löytyisi, jossa kaveri heti saatuaan nojapyörän pakkasi siihen tavarat ja lähti 150 km reissulle. Pettyi pyörään niin, että myi sen pois. Minusta siinä ketjussa oli hyvin dokumentoitu aloittelijan ongelmat nojapyörällä. Muutama vuosi sitten tällä foorumilla se oli. Muuta en muista. Ajattelin vain referenssiksi Annille. :roll:

Muuten olen sitä mieltä, että se sähköapu tekisi tuosta pyörästä ympärivuotisen käyttöajoneuvon. Kannattaa hommata, vaikka sitten Bilteman lyijyakuilla, jos hinta hirvittää. Itse varmaan rakentaisin oikeanpuoleiseen takahaarukkaan ketjuvaihteellisen sähkövedon ja pyörittäisin sitä 12V sähkömoottorilla. Olisi sitten akkujen kanssa puljaaminen helpompaa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17868
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:

Muuten olen sitä mieltä, että se sähköapu tekisi tuosta pyörästä ympärivuotisen käyttöajoneuvon. Kannattaa hommata, vaikka sitten Bilteman lyijyakuilla, jos hinta hirvittää. Itse varmaan rakentaisin oikeanpuoleiseen takahaarukkaan ketjuvaihteellisen sähkövedon ja pyörittäisin sitä 12V sähkömoottorilla. Olisi sitten akkujen kanssa puljaaminen helpompaa.

Tarkotatko ett 12V moottorille löytyy helpommin/halvemmalla akkuja, vai mitä puljaamista ?
Minkähänlainen moottori tuohon kävis ?
Kaverin kanssa juteltiin näistä polkupyörien sähköstämisistä ja hän ihmetteli miks niissä pitää olla esim. 36V akut kun ite oli ostanu lithiumakun motskariin 12 V ? No se on starttaukseen tarkotettu, toisin kuin nää pyörän akut.
Mutta tuota jäin ihmettelemään myös ett miks voltteja noin paljon enempi ja sekö se nostaa akun hintaa, koska tuo motskarin akku oli paljon halvempi ?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Kai naiset on vähän tarkempia tuosta esteettisestä puolestakin? Voi alkaa tympäseen ku joutuu pari kolme kertaa selittelemään "rautahetekalla" ajamistaan. Hieno kate päälle niin on helppo selittää sateensuojalla...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17868
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

jviirret kirjoitti:

Kai naiset on vähän tarkempia tuosta esteettisestä puolestakin? Voi alkaa tympäseen ku joutuu pari kolme kertaa selittelemään "rautahetekalla" ajamistaan. Hieno kate päälle niin on helppo selittää sateensuojalla...

Jukka

Joo, pinkki pitäs olla mutt ennenku alan tekeen pitäs joku varmuus saada ett käyttää kans :wink: ettei tartte ite pinkillä kinnerillä ajella, selittämistä sitä olis siinäkin :wink:

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

Kaverin kanssa juteltiin näistä polkupyörien sähköstämisistä ja hän ihmetteli miks niissä pitää olla esim. 36V akut kun ite oli ostanu lithiumakun motskariin 12 V ? No se on starttaukseen tarkotettu, toisin kuin nää pyörän akut.

Teho=Virta x Jännite. Tuo virta on se ongelma, iso virta vaatii paksut johdot ja aiheuttaa lämpenemistä ja tehohäviöitä. Eli 12V akusta jos haluaa ulos 250W niin virtaa pitää olla yli 20Amppeeria, 36volttisessa pärjää 7 ampeerilla. Moottoriajoneuvojen starttiakussa tämä ei ole ongelma, vehkeet painaa muutenkin kuin synti niin ei haittaa vaikka on vähän paksut piuhat ja iso akku. Virran tarve kuitenkin aika lyhyt aikainen.
Pienempi volttisen akun etu on taas vähäisempi kennomäärä, eli ovat pidempi ikäisiä koska yhdenkin kennon rikkoontuminen tekee akusta käyttökelvottoman.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Kai naiset on vähän tarkempia tuosta esteettisestä puolestakin? Voi alkaa tympäseen ku joutuu pari kolme kertaa selittelemään "rautahetekalla" ajamistaan. Hieno kate päälle niin on helppo selittää sateensuojalla...

Jukka

Joo, pinkki pitäs olla mutt ennenku alan tekeen pitäs joku varmuus saada ett käyttää kans :wink: ettei tartte ite pinkillä kinnerillä ajella, selittämistä sitä olis siinäkin :wink:

Petri

Tosi miehen seksuaalinen identtiteetti kyllä kestäisi senkin ;)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2761
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jviirret kirjoitti:
PW kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Kai naiset on vähän tarkempia tuosta esteettisestä puolestakin? Voi alkaa tympäseen ku joutuu pari kolme kertaa selittelemään "rautahetekalla" ajamistaan. Hieno kate päälle niin on helppo selittää sateensuojalla...

Joo, pinkki pitäs olla mutt ennenku alan tekeen pitäs joku varmuus saada ett käyttää kans :wink: ettei tartte ite pinkillä kinnerillä ajella, selittämistä sitä olis siinäkin :wink:

Tosi miehen seksuaalinen identtiteetti kyllä kestäisi senkin ;)

Pinkki kinnerihän olis nuorekkaan miehen merkki, nyt nuoret pojat käyttää pinkkiä ihan rohkeasti.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

Värien merkitykset vaihtelevat puolelta toiselle. Vielä sata vuotta sitten vaaleanpunainen oli itsestäänselvä poikien väri ja sininen tyttöjen.

Tuossa mielenkiintoinen radio-ohjelma vaatteista ja niiden väreistä. Kohdasta 16 min lähtien puhutaan punaisesta, vaaleanpunaisesta ja pinkistä.
http://areena.yle.fi/radio/1880716

Viimeksi muokannut jori, 01 Elo 2013, 13:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17868
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

tavasti kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
PW kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Kai naiset on vähän tarkempia tuosta esteettisestä puolestakin? Voi alkaa tympäseen ku joutuu pari kolme kertaa selittelemään "rautahetekalla" ajamistaan. Hieno kate päälle niin on helppo selittää sateensuojalla...

Joo, pinkki pitäs olla mutt ennenku alan tekeen pitäs joku varmuus saada ett käyttää kans :wink: ettei tartte ite pinkillä kinnerillä ajella, selittämistä sitä olis siinäkin :wink:

Tosi miehen seksuaalinen identtiteetti kyllä kestäisi senkin ;)

Pinkki kinnerihän olis nuorekkaan miehen merkki, nyt nuoret pojat käyttää pinkkiä ihan rohkeasti.

Joo, en mie vakavissain :D oon enempi suvaitsevainen ja tykkään väreistä. Värikkäitä pyöräily/juoksu housuja ei tahdo oikeen olla tarjolla - mustaa vaan, vaihtelu virkstäs.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin