Sivu 27/28

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Lähetetty: 23 Elo 2011, 15:16
Kirjoittaja Nebulus
jviirret kirjoitti:
Nebulus kirjoitti:
jori kirjoitti:

http://i47.photobucket.com/albums/f152/ ... team-1.jpg
No huhhuh, satasta pää edellä peilistä eteen vilkuillen. :shock:

Tuli mieleen: kuinkahan matalaksi perinteisen ennätyspyörän (tyyliin Varna) saisi, jos kuski katselisi maisemaa videoruudulta ikkunan sijaan? Laajakulmakamera vaan fillarin keulaan kiinni ja näyttö naaman eteen, niin kuski näkisi, mihin pyörä on menossa. Taikka jos peräti kuski käyttäisi videolaseja, niin ei tarvittaisi etäisyyttä kuskin pään ja monitorin väliin? Kuskin asento olisi makaavampi ja pää alempana, takarengasta siirtämällä saisi enemmän tilaa...

Kyllä kai sitä näköyhteyttä tarvii tasapainon pitoonkin. Jos kuva kallistuu pyörän mukana, tulee viiveellä tai häviää vasta-auringossa niin nurin menee noin matala pyörä.

Joo, tasapainoahan pidetään yllä normaalisti näköaistin ja sisäkorvan yhteispelillä. Yhdellä jalalla seisominen silmät kiinni on jo aika hankalaa, pyöräilystä puhumattakaan. Mietin vain tuota, että kuskihan kallistuu pyörän mukana, joten kiinteästi fillarissa olevan kameran pitäisi olla jokseenkin samassa asennossa kuin sen sisällä olevan kuskin. Siksi voisi olettaa, että monitoria tuijottamallakin voisi pyörää tasapainoilla, etenkin jos monitorista näkyisi koko ajan pyörän kallistuminen maanpinnan suhteen (eli horisontti näkyisi aina kuvassa). En oo koskaan kokeillut kävellä pelkästään digikameran näyttöä tuijottaen, mutta jotenkin tuntuisi, että ei kait se niin vaikeaa voi olla?


Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Lähetetty: 23 Elo 2011, 15:19
Kirjoittaja tavasti
Nebulus kirjoitti:

Joo, tasapainoahan pidetään yllä normaalisti näköaistin ja sisäkorvan yhteispelillä. Yhdellä jalalla seisominen silmät kiinni on jo aika hankalaa, pyöräilystä puhumattakaan. Mietin vain tuota, että kuskihan kallistuu pyörän mukana, joten kiinteästi fillarissa olevan kameran pitäisi olla jokseenkin samassa asennossa kuin sen sisällä olevan kuskin. Siksi voisi olettaa, että monitoria tuijottamallakin voisi pyörää tasapainoilla, etenkin jos monitorista näkyisi koko ajan pyörän kallistuminen maanpinnan suhteen (eli horisontti näkyisi aina kuvassa). En oo koskaan kokeillut kävellä pelkästään digikameran näyttöä tuijottaen, mutta jotenkin tuntuisi, että ei kait se niin vaikeaa voi olla?

Mutta kun itse makaat selällään, ja kamera näyttää kuvaa jonka näkisit jos katsoisit eteenpäin? Eli silmistä ja korvasta tulee ihan eri viesti.


Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Lähetetty: 23 Elo 2011, 15:51
Kirjoittaja Nebulus
tavasti kirjoitti:

Mutta kun itse makaat selällään, ja kamera näyttää kuvaa jonka näkisit jos katsoisit eteenpäin? Eli silmistä ja korvasta tulee ihan eri viesti.

Jos olisi laajakulmalinssi käytössä, niin mikäänhän ei estä laittamasta sitä pojottamaan jonkin verran yläviistoon. Paitsi ehkä auringon häikäisy pilvettömässä säässä. Siis tuollaista rakennetta ajattelin, neljän minuutin piirros...

nojis.jpg
nojis.jpg (69.46 KiB) Katsottu 3727 kertaa

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Lähetetty: 23 Elo 2011, 15:57
Kirjoittaja tavasti
Nebulus kirjoitti:
tavasti kirjoitti:

Mutta kun itse makaat selällään, ja kamera näyttää kuvaa jonka näkisit jos katsoisit eteenpäin? Eli silmistä ja korvasta tulee ihan eri viesti.

Jos olisi laajakulmalinssi käytössä, niin mikäänhän ei estä laittamasta sitä pojottamaan jonkin verran yläviistoon. Paitsi ehkä auringon häikäisy pilvettömässä säässä. Siis tuollaista rakennetta ajattelin, neljän minuutin piirros...

nojis.jpg

No mutta tuollahan ei saada ainakaan matalaa keulaa, kun jaloille tarvitaan tilaa. Mahdollisimman matalaan kuskin pitää maata selällään, pää menosuuntaan.


Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Lähetetty: 23 Elo 2011, 17:23
Kirjoittaja jori

Virtual Edge on tällainen pelkän kameran kuvan välityksellä ohjattava nopeusajokki.
Kuva
Kuva


Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Lähetetty: 23 Elo 2011, 17:39
Kirjoittaja Nebulus
jori kirjoitti:

Virtual Edge on tällainen pelkän kameran kuvan välityksellä ohjattava nopeusajokki.
Kuva

Jotenkin oli arvattavissa, että muutkin ovat asiaa ajatelleet. :roll: Tuossa näytti keula olevan aika lailla luodin mallinen, kun taas Varnassa ja siinä toisessa nopeassa vehkeessä näyttäisi keulan kärki olevan selvästi alempana. Ohjaakohan lie tuollainen korkeampi keula ilmaa allensa ja siten lisää vastusta (paineen nousu rungon alla, josta energian hukkaaminen), kun se ei näyttäisi olevan vallitseva trendi?

tavasti kirjoitti:

No mutta tuollahan ei saada ainakaan matalaa keulaa, kun jaloille tarvitaan tilaa. Mahdollisimman matalaan kuskin pitää maata selällään, pää menosuuntaan.

Tai sitten keulasta pitäisi tehdä hyvin pitkä tai tehdä jonkinlainen mekanismi, joka mahdollistaisi jalkojen suoran työntelyn soutulaitteen tapaan. Molemmissa vaihtoehdoissa lienee huonot puolensa sivutuuliherkkyytenä tai hyötysuhteen laskuna.


Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Lähetetty: 23 Elo 2011, 22:39
Kirjoittaja tm

Viime sunnuntaina Pisaralla Pisimmälle -kisassa Jori ihmetteli, miksei niissä vekottimissa käytetä backupina kameroita, kun ohjaamoiden pleksit kastuivat sadekelillä ja menivät huuruun, jolloin ajo piti keskeyttää näkyvyyden puutteen vuoksi. Pis-pis -vehkeissä toteutus olisi helppoa, kun 3-pyöräisessä ei tarvitse huolehtia tasapainon ylläpitämisestä.

Virtaviivaiset pihistyshärvelit ja niiden rakenteet toivat uusia tuulahduksia myös meikäläisen ajatuksiin. Pitäisiköhän yrittää kehitellä tulevia Nokian tapahtumia (ja muita vastaavia) varten pelkästään ratakäyttöön soveltuva katettu 3-pyöräinen? Jos unohtaisi tieliikennerajoitteet, niin voisi keskittyä vapaammin kulkuvastusten pienentämiseen. Kuinkahan lyhyillä kammilla saisi tuotettua riittävästi tehoa 12 tunnin ajon kaltaiseen pitempään suoritukseen? Hmmm...


Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Lähetetty: 23 Elo 2011, 23:11
Kirjoittaja mhelander
jviirret kirjoitti:
Nebulus kirjoitti:
jori kirjoitti:

http://i47.photobucket.com/albums/f152/ ... team-1.jpg
No huhhuh, satasta pää edellä peilistä eteen vilkuillen. :shock:

Tuli mieleen: kuinkahan matalaksi perinteisen ennätyspyörän (tyyliin Varna) saisi, jos kuski katselisi maisemaa videoruudulta ikkunan sijaan? Laajakulmakamera vaan fillarin keulaan kiinni ja näyttö naaman eteen, niin kuski näkisi, mihin pyörä on menossa. Taikka jos peräti kuski käyttäisi videolaseja, niin ei tarvittaisi etäisyyttä kuskin pään ja monitorin väliin? Kuskin asento olisi makaavampi ja pää alempana, takarengasta siirtämällä saisi enemmän tilaa...

Kyllä kai sitä näköyhteyttä tarvii tasapainon pitoonkin. Jos kuva kallistuu pyörän mukana, tulee viiveellä tai häviää vasta-auringossa niin nurin menee noin matala pyörä.

Jukka

WISIL:ssä on aiheesta keskusteltu enemmänkin. Yleinen konsensus niiden kesken jotka ovat moista kokeilleet on että mielummin akkuna kuin videoruutu. Ja jos ruutu niin varalaite pitää olla sekä mieluusti ainakin sivuikkunat.


Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Lähetetty: 23 Elo 2011, 23:42
Kirjoittaja Nojanalle

Eikö jossain jenkien nopeusennätys laiteessa käytetty niin lyhyitä kampia että niihin oli yhdistetty työntötagot , jolla saatin jalkojen liike matalaksi ja pyörivä liike mahdollisemman pieneksi . Pyörässä ei ollut kuin video yhteys ulkomailmaam. Pojat polkivat sillä yli sataa testiradalla. Eturatas oli muistaakseni sata hampainen. Siittä on useampikin yuutuubi pätkä olemassa. Mutta kun en ottanut muistiin , niin enpä muista. Olipa aika vinkee kolmipyöräinen raketti. :)


Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Lähetetty: 23 Elo 2011, 23:45
Kirjoittaja mhelander
Nojanalle kirjoitti:

Eikö jossain jenkien nopeusennätys laiteessa käytetty niin lyhyitä kampia että niihin oli yhdistetty työntötagot , jolla saatin jalkojen liike matalaksi ja pyörivä liike mahdollisemman pieneksi . Pyörässä ei ollut kuin video yhteys ulkomailmaam. Pojat polkivat sillä yli sataa testiradalla. Eturatas oli muistaakseni sata hampainen. Siittä on useampikin yuutuubi pätkä olemassa. Mutta kun en ottanut muistiin , niin enpä muista. Olipa aika vinkee kolmipyöräinen raketti. :)

Joo, minäkin näin tuosta jotakin turinaa. Sillä vaan ei ole voimassa olevaa ennätystä joten lienee aika lailla ollut vaikeuksia konseptissa. Yritän pitää mielessä kun kelaan noita juttuja läpi... nyt ei enää ponnahtele uusia innovaatioita juuri kun tiimit viimeistelevät vehkeitään Battle Mountain kisoja varten... keskustelut liittyy lähinnä matkajärjestelyissä.


Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Lähetetty: 24 Elo 2011, 22:36
Kirjoittaja tm
mhelander kirjoitti:

...Sillä vaan ei ole voimassa olevaa ennätystä joten lienee aika lailla ollut vaikeuksia konseptissa. Yritän pitää mielessä kun kelaan noita juttuja läpi...

Taitaa kuitenkin se moottorikin vaikuttaa hieman tuloksiin :wink: . Eli siltä osin kaikki kikottimet eivät ole samalla lähtöviivalla ennätysjahdissa. Toki jos tuloksissa on suuria eroja, niin pistäähän se miettimään erilaisten konseptien toimivuutta.


Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Lähetetty: 25 Elo 2011, 22:01
Kirjoittaja tavasti

Mitäs niistä testiajossa olleista gps loggereista kertyi, tuliko kelvollista dataa?


Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Lähetetty: 28 Elo 2011, 01:26
Kirjoittaja tm
tavasti kirjoitti:

Mitäs niistä testiajossa olleista gps loggereista kertyi, tuliko kelvollista dataa?

Data on purettu pc:lle ja suht hyvin näytti tallentunut jälki rataa seuraavan. Tarkemmat excel-analyysit teen jossain vaiheessa, lähettelen sitten sulle kommentoitavaksi.

Nythän ei siis saatu dataa täyttä 12 tuntia, kun Tero keskeytti reilun neljän tunnin jälkeen. Mutta hyvä noinkin.


Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Lähetetty: 06 Marras 2011, 08:41
Kirjoittaja tavasti

http://nojakki.wikispaces.com/Lowride+12h+2011

Mielikuva on, että kuvia oli netissä useammallakin jaossa, kun keksisi missä...


Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Lähetetty: 06 Marras 2011, 08:56
Kirjoittaja musti&siippa

siipan ottamat kuvat löytyvät

https://picasaweb.google.com/mustinne/2 ... _Challenge

t. musti